Shuntmotor
Fra : Kim Christensen

Dato : 27-02-08 09:45

Hejsa.

Min ganle drejebænk skal have ny motor, dvs det bliver en brugt. Jeg
har fået fat i en 440V 3kW shuntmotor. Den kører fint, og bliver ikke
varm. Men når jeg starter den med en igangsættermodstand sker der
noget underligt. Den løber op i ca 2200 omdr/min, for efter 2-3
sekunder at stabilisere sig på de 1500 omdr/min som også er dens
nominelle hastighed. Herefter kører den helt normalt, og trækker godt.
Ved tomgang er strømforbruget i både felt og ankerspole ca 200 mA.
Måler jeg forsyningssppændingen efter ensretteren ligger den på ca
400V, men motoren trækker den op til ca 500V idet øjeblik den topper
ved de 2200 omdr/min. Herefter falder den til ca 450V, hvilket
sansynligvis skyldes at feltspolen udglatter ripple efter
ensretteren.
Der er ingen form for elektronik koblet til motoren, bortset fra en
ensretter og så altså igansætteren som alene består af modstande.
Er sådant et oversving ved start af en shuntmotor normalt, eller kan
der være tale om en fejl der er ved at udvikle sig?

Hilsen Kim

Fra : Max

Dato : 27-02-08 18:22

Hej Kim

> Er sådant et oversving ved start af en shuntmotor normalt, eller kan
> der være tale om en fejl der er ved at udvikle sig?

Tror du ikke at du skulle spørge i dk.teknik.el ?

--
Mvh Max

Fra : Kim Christensen

Dato : 27-02-08 11:27

On 27 Feb., 18:21, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
?

> Tror du ikke at du skulle spørge i dk.teknik.el ?

Det prøver jeg, tak for tippet.

Hilsen Kim