Kaliumpermanganat til blåt tis - nej, vel?
Fra : michael@zedeler.dk

Dato : 27-02-08 04:23

Jeg vil gerne finde et harmløst kemikalie der kan spises og resultere
i at ens tis får en skæg farve.

Egentlig har jeg troet at man kan bruge kaliumpermanganat, men hvis
man læser vejledningerne i hvordan det skal håndteres, fremgår det
meget tydeligt at det ikke er en god ide at spise.

Mit spørgsmål er derfor: findes er ufarlige alternativer?

Mvh. Michael.

P. s. jeg skal nok fortælle hvad det skal bruges til, men alt til sin
tid...

Fra : Peter

Dato : 27-02-08 14:45

<michael@zedeler.dk> skrev i en meddelelse
[...]

Koppersulfat, som sikkert heller ikke er helt godt i større mængder.
Ellers kan blæk eller en masse blå saftevand måske gøre det.

Fra : Rado

Dato : 28-02-08 11:22

On Wed, 27 Feb 2008 14:44:43 +0100, "Peter" <pgh@wer.nn> wrote:

>Koppersulfat, som sikkert heller ikke er helt godt i større mængder.
>Ellers kan blæk eller en masse blå saftevand måske gøre det.

Kobbersulfat er temmelig giftigt. Absolut ikke noget man bør indtage.

--
Rado

Protester imod EUs intelligent design resolution:
http://www.petitiononline.com/id108/petition.html

Fra : Bo Warming

Dato : 28-02-08 12:29

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kobbersulfat er temmelig giftigt. Absolut ikke noget man bør indtage.

Ja, Og blæk har sodpartikler og de kan måske tilstoppe biologiske membraner

Blå bolsjer og blåbær og brombær og alt saftevand er uden påvirkning af
urinfarve

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 28-02-08 19:41

"Rado" <rado@fjernpost1.tele.dk> skrev i en meddelelse

> Kobbersulfat er temmelig giftigt. Absolut ikke noget man bør indtage.

Det kan man roligt. En brøkdel af et gram og man kaster op øjeblikkeligt....
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : J. Nielsen

Dato : 27-02-08 14:47

On Wed, 27 Feb 2008 03:22:42 -0800 (PST), "michael@zedeler.dk"
<michael@zedeler.dk> wrote:

> [...]
>meget tydeligt at det ikke er en god ide at spise.
>
>Mit spørgsmål er derfor: findes er ufarlige alternativer?

Jeg mener at have læst, at nogle fritidskæmpere under besættelsen
morede sig med at komme magnesiumsulfat også kaldet "engelsk salt" i
tyske officeres mad. Det skulle efter sigende give urinen en smuk blå
farve.
--

-JN-

Fra : Bo Warming

Dato : 27-02-08 15:30

Fuldstændig nytteløst rundsendte frihedskæmperne en tryksag om hvordan man
med plante-udtræk fra dansk natur kunne opnå falske sygdonmssymptomer så
tyske soldater kunne lægge sig syge

De påstod at en plante gav urinfarvning men da det ikke passede blev
tryksagen til grin - fortalte min far og på Frihedsmuseet har de tryksagen

Methylblåt eller en anden indikator kan vist farve urinen men om der er
bivirkninger er vist ikke ordentlig undersøgt

Mange antibiotika gør urinen orange

Permanganat er ætsende og bliver brunt bundfald længe før det når nyrerne

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-08 19:59

"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i
> Methylblåt eller en anden indikator kan vist farve urinen men om der er
> bivirkninger er vist ikke ordentlig undersøgt

Jeg blev ret skidt tilpas af at have fået det i en pose bolcher. Og det,
iinden det gik op for mig hvad der var gang i.
--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : Rado

Dato : 28-02-08 11:22

On Wed, 27 Feb 2008 19:58:58 +0100, "Preben Riis Sørensen"
<preben@esenet.dk> wrote:

>"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i
>
>Jeg blev ret skidt tilpas af at have fået det i en pose bolcher. Og det,
>iinden det gik op for mig hvad der var gang i.

Spøg og skæmt bolcher? Eller anvendes det som farvestof i slik?

Fra : Bo Warming

Dato : 28-02-08 12:27

> Spøg og skæmt bolcher? Eller anvendes det som farvestof i slik?

Der er vist ingen syrebaseindikatorer på positivlisten og de er heller ikke
gode til den sære spøg-og-skæmt legemsmutilation

Hvad er pointen i at farvestof skal passere legemet?
Hæld det direkte i pisset.

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 28-02-08 16:02

J. Nielsen skrev:

> [...]
> morede sig med at komme magnesiumsulfat også kaldet "engelsk salt" i
> tyske officeres mad. Det skulle efter sigende give urinen en smuk blå

Er det sulfatet eller oxiden der virker afførende? Måske begge?

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 28-02-08 16:41

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Er det sulfatet eller oxiden der virker afførende? Måske begge?

Begge.

Sidstnævnte findes fx i "ikke stoppende" kodimagnyl.
Tidligere sagde man vist non obstipandens - tidernes forfald.

Mvh
Martin

Fra : Bo Warming

Dato : 28-02-08 16:43

> Er det sulfatet eller oxiden der virker afførende? Måske begge?

Ingen af delene giver blå farve

Fra : -= JF =-

Dato : 28-02-08 20:40

J. Nielsen skrev:

> Jeg mener at have læst, at nogle fritidskæmpere under besættelsen
> morede sig med at komme magnesiumsulfat også kaldet "engelsk salt" i
> tyske officeres mad.

Nu var frihedskæmpere nok heller ikke voldsomt interesserede i
besættelsesmagtens helbredstilstand

--
Mvh. John

Fra : John Larsson

Dato : 27-02-08 20:25

"Preben Riis S¯rensen" <preben@esenet.dk> writes:

>"Bo Warming" <bwng@bwng.dk> skrev i
>
>Jeg blev ret skidt tilpas af at have fået det i en pose bolcher. Og det,
>iinden det gik op for mig hvad der var gang i.

Måske en psykisk reaktion? Jeg har spist metylenblåt og metylrødt temmelig
meget uden at kunne mærke nogen fysisk virkning overhovedet. Jeg har
heller aldrig set nogen kammerater der reagerede på det, og der var
temmelig mange!

John

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 27-02-08 22:13

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev

> [...]
> meget uden at kunne mærke nogen fysisk virkning overhovedet. Jeg har
> heller aldrig set nogen kammerater der reagerede på det, og der var

Jeg skrev jo netop at jeg fik det skidt inden jeg vidste noget. Det var
faktisk på toilettet jeg så at jeg var blå i munden. Det kan være et
spørgsmål om mængden.

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : John Larsson

Dato : 27-02-08 22:35

> [...]
>
>Jeg skrev jo netop at jeg fik det skidt inden jeg vidste noget. Det var
>faktisk på toilettet jeg så at jeg var blå i munden. Det kan være et

Ja, det så jeg, men det jeg mente var, at du måske blot forbandt et
almindligt ildebefinde med bolcherne, når du så hvordan de var prepareret.
Du har vel ikke en "statistik" der strækker sig over snesevis af
indtagelser? Jeg skal selvfølgelig ikke kunne afvise at du er reagerer
fysisk på metylenblåt, men jeg har aldrig hørt om nogen der har reageret
fysisk på det, og min "statistik" tæller mange, flere skoleklasser og
mindst 1o-15 tilfælde, hvor jeg selv har indtaget det!

John

Fra : Michael Zedeler

Dato : 19-03-08 10:45

michael@zedeler.dk wrote:
> [...]
> meget tydeligt at det ikke er en god ide at spise.
>
> Mit spørgsmål er derfor: findes er ufarlige alternativer?

Tak for kommentarerne. Der er ikke rigtig kommet nogen konkrete forslag
til noget, jeg kan bruge. I mellemtiden har jeg fundet ud af at det
kemikalie, jeg nok leder efter, er methylenblå. Er der nogen kommentarer
til det?

Mvh. Michael.

Fra : Niels L. Ellegaard

Dato : 21-03-08 16:53

Michael Zedeler <michael@zedeler.dk> writes:

> [...]
> forslag til noget, jeg kan bruge. I mellemtiden har jeg fundet ud af
> at det kemikalie, jeg nok leder efter, er methylenblå. Er der nogen

Jeg prøvede at søge efter methylene blue of side effects, og jeg synes
ikke at det ser helt harmløst ud:

SIDE EFFECTS: Nausea, stomach upset, diarrhea, vomiting or bladder
irritation may occur. If any of these effects continue or become
bothersome, notify your doctor. This medication causes the urine,
stools and possibly skin to turn green-blue in color. Do not be
alarmed. Expect this effect. The discoloration will disappear when the
medication is stopped. Notify your doctor if you notice: high fever,
severe nausea and vomiting, abdominal pain, headache, chest pain,
dizziness, profuse sweating. If you notice other effects not listed
above, contact your doctor or pharmacist.

http://www.medicinenet.com/methylene_blue-oral/article.htm

Niels