/ Forside / Karriere / Uddannelse / Højere uddannelser / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Højere uddannelser
#NavnPoint
Nordsted1 1588
erling_l 1224
ans 1150
dova 895
gert_h 800
molokyle 661
berpox 610
creamygirl 610
3773 570
10  jomfruane 570
Bronze vs. jern
Fra : Trond Øyvind Hermans~


Dato : 26-02-08 16:30

Hej.

Hvor meget mere vejer bronze end jern?

Jeg kan på Wikipedia læse at bronze normalt består af en legering af 90%
kobber og 10% tin, men det fremgår ikke, hvor meget legeringen vejer:

http://da.wikipedia.org/wiki/Bronze

Til gengæld kan man læse, at atommassen for jern er 55,845(2) g/mol:

http://da.wikipedia.org/wiki/Jern

Er der mon nogen der kan hjælpe?

--
Mvh
Trond Øyvind Hermansen
____________
www.oyvind.dk



 
 
Gert Krabsen (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Gert Krabsen


Dato : 26-02-08 16:39

Trond Øyvind Hermansen skrev:
> Hej.
>
> Hvor meget mere vejer bronze end jern?
>
> Jeg kan på Wikipedia læse at bronze normalt består af en legering af 90%
> kobber og 10% tin, men det fremgår ikke, hvor meget legeringen vejer:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Bronze
>
> Til gengæld kan man læse, at atommassen for jern er 55,845(2) g/mol:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Jern
>
> Er der mon nogen der kan hjælpe?
>

Det kan Boliden:

http://www.bolidenbergsoe.dk/produkter/kobberlegeringer/kobberlegeringer.htm


Max (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-02-08 21:13

Hej Trond

> Hvor meget mere vejer bronze end jern?

Det kan ikke besvares entydigt da materialet bronze ikke
er en bestemt legering, men mange forskellige der går
under denne betegnelse. Men massefylden for nogle
forskellige typer ligger mellem 8,73 og 8,85 Mg/m3

--
Mvh Max



Erik Olsen DK (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 26-02-08 22:06

Max wrote:
> Hej Trond
>
>> Hvor meget mere vejer bronze end jern?
>
> Det kan ikke besvares entydigt da materialet bronze ikke
> er en bestemt legering, men mange forskellige der går
> under denne betegnelse. Men massefylden for nogle
> forskellige typer ligger mellem 8,73 og 8,85 Mg/m3

Samt at massefylden for kulstofstål ligger omkring 7,85 g/cm3 (eller
Mg/m3 efter behag).

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK
http://www.modelbaneteknik.dk/



Max (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Max


Dato : 26-02-08 22:14

Hej Erik

> Samt at massefylden for kulstofstål ligger omkring 7,85 g/cm3 (eller
> Mg/m3 efter behag).

Men det er jo ikke jern :)

--
Mvh Max



Erik Olsen DK (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Erik Olsen DK


Dato : 27-02-08 19:13

Max wrote:
> Hej Erik
>
>> Samt at massefylden for kulstofstål ligger omkring 7,85 g/cm3 (eller
>> Mg/m3 efter behag).
>
> Men det er jo ikke jern :)

Det meste af det.

Det er forøvrigt længe siden jeg har set rent jern, det er næppe særligt
meget anvendt, og når spørgeren vil sammenligne med bronce, er det næppe
til ferritkerner.

--
Venlig hilsen/Best regards
Erik Olsen DK
http://www.modelbaneteknik.dk/



Trond Øyvind Hermans~ (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Trond Øyvind Hermans~


Dato : 27-02-08 23:07

Nej, det var for at finde ud af, hvor meget mere end jern bronze vejer -
f.eks. pr. cm³ eller i procent.

Nu er jeg ikke den store (Øyvind) Ørn til matematik, men skyder jeg helt ved
siden af, hvis jeg siger at bronze vejer ca. 15% mere end jern?

--
Mvh
Trond Øyvind Hermansen


"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse
news:652ef$47c5a829$55187ca0$2781@news.arrownet.dk...
> Max wrote:
>> Hej Erik
>>
>>> Samt at massefylden for kulstofstål ligger omkring 7,85 g/cm3 (eller
>>> Mg/m3 efter behag).
>>
>> Men det er jo ikke jern :)
>
> Det meste af det.
>
> Det er forøvrigt længe siden jeg har set rent jern, det er næppe særligt
> meget anvendt, og når spørgeren vil sammenligne med bronce, er det næppe
> til ferritkerner.
>
> --
> Venlig hilsen/Best regards
> Erik Olsen DK
> http://www.modelbaneteknik.dk/
>



Brian Lund (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Brian Lund


Dato : 28-02-08 18:31

> Nej, det var for at finde ud af, hvor meget mere end jern bronze vejer -
> f.eks. pr. cm³ eller i procent.
>
> Nu er jeg ikke den store (Øyvind) Ørn til matematik, men skyder jeg helt
> ved siden af, hvis jeg siger at bronze vejer ca. 15% mere end jern?

Jaej... Det kommer an på om du skal bruge tallet til noget konkret eller om
det bare er noget teori der ikke skal bruges i praksis! Men ja ca. 15%
plus/minus nogle procent point...

Hvis du har et bestemt tilfælde er du nødt til at kende bronzelegeringen og
om det er rent jern eller stål - og hvis det er stål så i givet fald hvilken
stål legering! ;)


Brian



Trond Øyvind Hermans~ (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Trond Øyvind Hermans~


Dato : 28-02-08 18:50

Hej.

Jeg skal heldigvis ikke bruge det til noget praktisk. Eller... sagen er, at
min kæreste overvejer at bestille et vikingesværd med over- og underhjalte i
bronze i stedet for jern (eller stål - vi plejer, for nemheds skyld, at
kalde det jern, da det ruster).

Spørgsmålet var så, hvor meget mere sådan et sværd ville veje, og hvordan
balancepunktet evt. ville forskyde sig.

Mange tak for hjælpen til alle.

--
Mvh
Trond Øyvind Hermansen

"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:fq6t6n$c7s$1@news.dansketelecom.com...
>> Nej, det var for at finde ud af, hvor meget mere end jern bronze vejer -
>> f.eks. pr. cm³ eller i procent.
>>
>> Nu er jeg ikke den store (Øyvind) Ørn til matematik, men skyder jeg helt
>> ved siden af, hvis jeg siger at bronze vejer ca. 15% mere end jern?
>
> Jaej... Det kommer an på om du skal bruge tallet til noget konkret eller
> om det bare er noget teori der ikke skal bruges i praksis! Men ja ca. 15%
> plus/minus nogle procent point...
>
> Hvis du har et bestemt tilfælde er du nødt til at kende bronzelegeringen
> og om det er rent jern eller stål - og hvis det er stål så i givet fald
> hvilken stål legering! ;)
>
>
> Brian
>



Bo Warming (28-02-2008)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 28-02-08 22:44


"Brian Lund" <geronimo@-ABCDE-mobilixnet.dk> skrev i en meddelelse
news:fq6t6n$c7s$1@news.dansketelecom.com...
>> Nej, det var for at finde ud af, hvor meget mere end jern bronze vejer -
>> f.eks. pr. cm³ eller i procent.
>>
>> Nu er jeg ikke den store (Øyvind) Ørn til matematik, men skyder jeg helt
>> ved siden af, hvis jeg siger at bronze vejer ca. 15% mere end jern?
>
> Jaej... Det kommer an på om du skal bruge tallet til noget konkret eller
> om det bare er noget teori der ikke skal bruges i praksis! Men ja ca. 15%
> plus/minus nogle procent point...
>
> Hvis du har et bestemt tilfælde er du nødt til at kende bronzelegeringen
> og om det er rent jern eller stål - og hvis det er stål så i givet fald
> hvilken stål legering! ;)
>
>
> Brian
>



Bo Warming (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Bo Warming


Dato : 27-02-08 10:57


"Trond Øyvind Hermansen" <oyvind.hermansen@iname.com> skrev i en meddelelse
news:47c4306f$0$15901$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
> Hej.
>
> Hvor meget mere vejer bronze end jern?
>
> Jeg kan på Wikipedia læse at bronze normalt består af en legering af 90%
> kobber og 10% tin, men det fremgår ikke, hvor meget legeringen vejer:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Bronze
>
> Til gengæld kan man læse, at atommassen for jern er 55,845(2) g/mol:
>
> http://da.wikipedia.org/wiki/Jern
>
> Er der mon nogen der kan hjælpe?

Uran har atommasse ca 237 så mon ikke guld er ca 180 og sølv 140 og kobber
90, så jeg gætter at bronce er 1½ så tungt som jern.

Google har man ikke med sig ude i marken hvor man skal skønne så det er for
svagpissere



J. Nielsen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : J. Nielsen


Dato : 27-02-08 22:58

On Tue, 26 Feb 2008 16:29:58 +0100, "Trond Øyvind Hermansen"
<oyvind.hermansen@iname.com> wrote:

>Er der mon nogen der kan hjælpe?

Prøv http://www.matweb.com/ her findes alle tænkelige materialer og
legeringer. En 90/10 legering af kobber/zink vil eksempelvis have en
vægtfylde på 8.80 g/cc   
--

-JN-

Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177459
Tips : 31964
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408186
Brugere : 218881

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste