4 klassiske skitzofreni-arter
Fra : Bo Warming

Dato : 26-02-08 15:22

4 klassiske skitzofreni-arter

Til og med 1980 var det normalt at psykiatrilærebøger fokuserede på

SIMPEL skitzo hvor autisme var typisk symptom

HEBEFREN skitzo eller ungdomssløvsind hvor personen tidligt udvikler meget
aparte særheder og evt voldelighed

KATATON skitzo hvor ufrivillige bevægelser er dominerende

PARANOID skitzo, hvor psykosen domineres af forfølgelsesvanvid og selvvalgt
martyrium og lignende tvangstanker.

Hallucinationer , visuelle og at høre stemmer forekommer ofte , når psyken
er blevet så splittet at man er venneløs og livet er uudholdeligt og man
behøver en extrem flugt ved, at man opfinder sanseindtryk.

Al slags skitzo kan være kronisk i den forstand, at der ikke er håb om
normalitet igen indtræder, men oftest er der så meget dynamik i symptomerne,
at lighed med kroniske legemlige sygdomme er minimal og ingen lærebog taler
om kronisk skitzofreni.

Selvmords-% er så stor for skitzo som for depression.

Japanske skitzoer , som måske er noget helt andet og fælles terminologi er
udtryk for japanske lægers underdanighed, ER ALDRIG VOLDELIGE

Tropiske skitzoer bliver oftest normale på få år, fordi de fattige lande
ikke har overskud til at forsørge livsvarigt, så enten omkommer afvigerne
eller de "retter ind og falder til patten".

Som erfaren oversygeplejerske ved min samleverske, at læger kan ingen gavn
gøre vedr udadfarende sindsyge uden social fobi - i Japan bliver
sygeplejersker ofte en formynderisk storesøster til en hæmmet patient. Fordi
jeg ikke har et normalt vennenetværk, som japanere altid har, ser hun mig
som sindssyg, men ikke behandlingskrævende, ikke farlig - og hvor kan der så
komme et sygdomsaspekt ind i billedet. Så er det blot at klassificere folk
for klassificeringens skyld - ordnung muss sein.?

Jeg tror, at de fleste, der på et tidspunkt har fået en eller anden
psykiatrisk diagnose, er cirka så forkert beskrevne af lægerne som jeg -
selvom jeg kun har diagnose fra én og 5 har afvist al sygdom.

Den ene er en for meget, hvis der skal påstås videnskabelighed i
lægespecialet.

Og jeg har ikke misinformeret på anden måde end, at jeg fik den fejlende
eene påvirket af en af mine lægevenner, til at hjælpe mig til pension, og da
det kun lykkedes på utilstrækkeligt lavt niveau så klagede jeg og blev
genundersøgt igenigen.

Ingen person jeg har mødt, har ment at traditionel brug af diagnosen kan
passe på mig.

Jeg mener, at diagnosen har minimal lighed med diagnoser på legemlige
sygdomme, og er en skadelig samlebetegnelse for særheder, og bruges som
jødestjerne, for at udstøde usexede upopulære personer af fællesskabet, så
de normale kan føle sig gode.

Fra : Peder Sandberg

Dato : 28-02-08 22:33

Bo Warming skrev:
> [...]
> jødestjerne, for at udstøde usexede upopulære personer af fællesskabet, så

Masser af folk der i virkeligheden har en personligsforstyrrelse er
fejlagtig blevet diagnostiserede som schizofrene. Psykiatri er IKKE
eksakt videnskab!

Fra : Bo Warming

Dato : 29-02-08 02:09

"Peder Sandberg" <ps-booking@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Masser af folk der i virkeligheden har en personligsforstyrrelse er
> fejlagtig blevet diagnostiserede som schizofrene. Psykiatri er IKKE eksakt
> videnskab!

Netop - og hvem har ikke en personligheds-forstyrrelse, en
karakterafvigelse, en særhed eller lignende harmløst - kun vold bør være
kriterie for tvangsdiagnosticering

Smagsdommeri kan du ikke anvende på infektioner, kræft, osv , men i
psykiatri er der frit slag.

Eneste der er eksakt er at man med kontrolundersøgelse finder forskel om
medicinering eller placebo - men den effekt der dokumenteres er aldrig en
påvirkning af ondets rod - psykofarmaka er handlelammende zombimedicin og
kemisk spændetrøje og anden symptombenhandling.

At man for udvalgte skitzofrene kan påvise særlige hjerneforhold ved
skanning er værdiløst - diagnoser der fører til gavn har det ikke ført til