Laser afstandsmåler - hvordan virker den?
Fra : Morten

Dato : 18-02-08 11:28

Hej

På nettet faldt jeg over en afstandsmåler, Bosch DLE 50, og pris kontra min
"gadget-man-faktor" gjorde at jeg bare måtte have den :D
Nu er det så jeg sidder og undrer mig over hvordan den virker.
Tilsyneladende, på de par meter hvor jeg har andet jeg kan måle præcist med
passer den på millimeter hvis jeg er omhyggeligt, ellers +/- 1 mm.

Jeg kan da fortælle at den måler ved at den sender en laserstråle af sted og
den måler så med et objektiv, der sidder lige ved siden af (det er ikke en
af de middelmådige med ultralyd).

Det må jo have noget med lysets hastighed at gøre så vidt jeg kan regne ud,
men hvordan fungerer den i praksis?
Mener, lysets hastighed er jo /rundt regnet/ 300.000 km/sek. Dvs.
300.000.000.000 mm/sek. Dvs., jeg undrer mig over hvordan måleren kan have
en opløsning på 1 mm. Skal den måle tidsforskellen med digital teknik skal
den med andre ord klokkes mindst 100 gange hurtigere end end typisk PC er i
dag (3 GHz) - og det er den vel næppe?
Kan nogen forklare nærmere? :)

Lydens hastighed er til sammenligning rundt regnet kun 340 m/sek afhængig af
lufttryk (højde over havets overflade) og temperatur, så her kan selv en C64
jo være med. Ikke underligt man i dag kan få ultralyds-målere nærmest kastet
i nakken ;) Men de er jo heller ikke bare i nærheden af at være så præcise
som den omtalte Bosch og vel at betragte som legetøj i sammenligning ;)

Mvh
Morten

--
Min email er spam-sikret, så fjern z og de tre tal hvis du sender mig en
email.

Fra : Martin Larsen

Dato : 18-02-08 15:33

"Morten" <hifi_centret@yahoo.com> skrev i meddelelsen
> [...]
> en af de middelmådige med ultralyd).
>
> Det må jo have noget med lysets hastighed at gøre så vidt jeg kan regne

Det kunne også være parallakse.

Mvh
Martin

Fra : Anders Wegge Jakobse~

Dato : 18-02-08 16:43

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> writes:

> Det kunne også være parallakse.

Tror du ikke faseforskydning er mere realistisk?

--
// Wegge
<http://geowiki.wegge.dk/wiki/Forside> - Alt om geocaching

Fra : N. Foldager

Dato : 19-02-08 11:49

>Det må jo have noget med lysets hastighed at gøre så vidt jeg kan regne ud,
>men hvordan fungerer den i praksis?

Den benytter utvivlsomt interferometri. Laseren sender pulser afsted.
Afstanden bestemmes så ud fra hvor megen tidslig overlapning der er
mellem afgående og modtagne pulser, og den bestemmelse kan foretages
meget nøjagtigt.

Venlig hilsen

Niels Foldager

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 19-02-08 05:07

On 19 Feb., 11:49, N. Foldager <nfoldager-takethisa...@yahoo.com>
> [...]
> Afstanden bestemmes så ud fra hvor megen tidslig overlapning der er
> mellem afgående og modtagne pulser, og den bestemmelse kan foretages

Hvorfor er det nemmere at måle præcisy end blot at måle forsinkelse
indtil lyset modtages retur?

Fra : Bo Braendstrup

Dato : 20-02-08 01:07

><jenspolsen@hotmail.com> wrote in message
>On 19 Feb., 11:49, N. Foldager <nfoldager-takethisa...@yahoo.com>
>
> Hvorfor er det nemmere at måle præcisy end blot at måle forsinkelse
> indtil lyset modtages retur?

Lyset kommer retur for hurtigt.
Strøm og spænding løber lidt langsommere i en kobberleder end
laserlyset løber gennem "luften".

Så det elektriske signal fra senderen til modtageren der siger:
Hej modtager, senderen her! Jeg sender en af gutterne afsted om et
nanosekund.
Start dit stopur, og se hvor lang tid han har været afsted.
Bliver besvaret med:
Hej sender, modtageren her. Ja, der har godt nok stået en forpustet
laserfyr og hevet efter vejret et par nanosekunder herovre.
Det er altså en af dine? Han ryger prince light! Og har blå sko på.
Hvad er hans nummer?

Rasende nøjagtigt, ikke?

/Bo.

Fra : Martin Larsen

Dato : 19-02-08 13:40

"N. Foldager" <nfoldager-takethisaway@yahoo.com> skrev i meddelelsen

> [...]
> Afstanden bestemmes så ud fra hvor megen tidslig overlapning der er
> mellem afgående og modtagne pulser, og den bestemmelse kan foretages

Utvivlsomt? - Du blander vist begreberne.

Jeg har ikke kunnet finde oplysninger for Bosch, men et andet fabrikat jeg
fandt brugte *faseskift-metoden* med en intensitets-moduleret laserstråle.

Se iøvrigt alle 4 nævnte metoder her:
http://www.rp-photonics.com/distance_measurements_with_lasers.html

Mvh
Martin

Fra : Morten

Dato : 20-02-08 13:23

"Martin Larsen"

> Utvivlsomt? - Du blander vist begreberne.
>
> Jeg har ikke kunnet finde oplysninger for Bosch, men et andet fabrikat jeg
> fandt brugte *faseskift-metoden* med en intensitets-moduleret laserstråle.

Jeg siger mange tak!

> Se iøvrigt alle 4 nævnte metoder her:
> http://www.rp-photonics.com/distance_measurements_with_lasers.html

Ikke at jeg 100% forstår det helt, men det hjalp da klart! :)
Må nærlæse det ved lejlighed og se om jeg forstår det mere præcist :)

Mvh
Morten

Fra : N. Foldager

Dato : 23-02-08 11:50

Martin Larsen:

> [...]
>fandt brugte *faseskift-metoden* med en intensitets-moduleret laserstråle.

Ja. Jeg mente faseskift. (Selvom interferometrien også detekterer
faseskift.)

Mvh

Niels Foldager

Fra : John Larsson

Dato : 20-02-08 11:52

Anders Wegge Jakobsen <wegge@obelix.wegge.dk> writes:

> Tror du ikke faseforskydning er mere realistisk?

Med den nøjagtighed, gælder det nok ikke den her, men findes vist
"lasermålere", hvor selve afstandsmålingen akustisk og hvor laserstrålen
bare bruges til at sigte med!

John

Fra : Morten

Dato : 20-02-08 13:38

"John Larsson"

> Med den nøjagtighed, gælder det nok ikke den her, men findes vist
> "lasermålere", hvor selve afstandsmålingen akustisk

Ja, de siger "klik-klik" (hvis man ikke helt har ødelagt sine ører). Og det
er meget nemt at se på den om det er ultralyd eller optisk.
Bosch DLE-50 er optisk.

> og hvor laserstrålen
> bare bruges til at sigte med!
>
> John

Ja, præcis. En sådan fik jeg med et blad for nogle år siden (husker ikke
hvilket). Hvis du har store flader uden alt for meget gejl for tæt på virker
den nogenlunde inden for et par cm's nøjagtighed (og den har samme
temperatur som luften i rummet(!)).
Som jeg skrev, de er lidt at betragte som legetøj. Præcise nok til at du kan
få fin en idé, om et rums størrelse passer med det, ejendomsmægleren
skriver, hvis du kigger på nyt hus, men ikke præcis nok til at lave noget
som helst efter. Og lyden spredes ud i en virkel der bliver større og større
jo længere afstanden til måleren er. Kommer noget inden for den cirkel,
måler den i stedet det, frem for det, du egenligt til ramme. Altså,
laserpointeren på en sådan begrænser sig til at kunne bruges til
præsentation, for som hjælp til opmålinger gør den ingen forskel fra eller
til - øjemålet er mere end rigeligt.

Med den ægte lasermåler derimod kan du måle ud til loftsbrædder,
gulvbrædder, gulvtæpper og et hav af andre ting og det vil paskram - hver
gang ;)

Mvh
Morten