Modstand på vingeprofil/rotor under transl~
Fra : baatbyggaregatan236@~

Dato : 18-02-08 02:17

Hej,

På landjorden er der god idé i at bygge en vindmølle og gennem luftens
kinetiske energi i luftstrømningerne producere elektricitet.

Når snakken går på skibe har man i flere år snakket om at genindføre
vindkraft på handelsflåden dels som direkte fremdrivning og dels til
strømproduktion.

I forhold til sidstnævnte er mit spørgsmål til folk med forstand på
aerodynamik:
Vil en strømproducerende vindmølle ombord på et skib i modvind skabe
et positivt energibidrag med tanke på at den faktisk øger skibets
luftmodstand (der antages fri luftstrømning omkring møllen)?

Mit eget gæt er at energibalancen ideelt set (energieffektivitet =
100%) går i nul da opdriften (i Newton) på møllens vinger nøjagtig
svarer til vingens drag.

Bonusspørgsmål:
Visse steder på skibet skabes der luftstrømninger som følge af skibets
luftmodstand. Hvis man placerede en mølle i disse luftstrømninger kan
man da tænke sig en placering hvor møllen ikke bidrager med ekstra
luftmodstand.

VH Esben

Fra : P.C.

Dato : 18-02-08 03:21

On Feb 18, 10:16 am, baatbyggaregatan...@gmail.com wrote:
> [...]
> luftmodstand. Hvis man placerede en mølle i disse luftstrømninger kan
> man da tænke sig en placering hvor møllen ikke bidrager med ekstra

Glem alt det med at sætte en skrue til en vindmølle -- det duer ikke ;
der har været experimenteret med dette i hundreder af år --- men en
roterende vertikal cylinder _uden_ forbindelse til nogen propel ,
fungerer faktisk , idet den skaber et undertryk forårsaget af dens
rotation , på en måde der kan konkurere med et sejl.
Det virker --- du må spørge videre for at søge på webbet , desværre
husker jeg ikke lige hvad systemet blev kaldt , men finder du sider
med Stirling motorer , vil du sikkert også finde links til roterende
selj tønder.
Der er foresten bygget prototyper med dette system , så tidligt som i
begyndelsen af forrige århundrede , byggede en dansk
sejlsportsfanatiker sin lystsejlbåd om , til dette system og det
virkede ---- men desværre var det vist svært at styre båden så han
stødte vist ind i en masse andre både under prøveturen , hvorefter han
i skam måtte rigge fænomenet ned.

Fra : kk

Dato : 18-02-08 19:50

"P.C." <per.corell@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

virkede ---- men desværre var det vist svært at styre båden så han
stødte vist ind i en masse andre både under prøveturen , hvorefter han

Jeg har to tykke bøgrr som hedder "Teknikens Vidundere", de er fra
trediverne, og i en af dem dem omtales konstruktionen med den roterende
cylinder.
De findes utvivlsomt på biblioteket.
mvh
kk

Fra : John Larsson

Dato : 19-02-08 07:01

"P.C." <per.corell@privat.dk> writes:
> [...]
>Det virker --- du må spørge videre for at søge på webbet , desværre
>husker jeg ikke lige hvad systemet blev kaldt

Den såkaldte flettner-rotor udnytter *magnus-effekten*. Tyskeren Anton
Flettner byggede i 1924 M/S Buckau. Se
http://de.wikipedia.org/wiki/Flettner-Rotor . Systemet kan også fungere
som (et dårligt) alternativ til flyvinger. Magnus-effekten er opkaldt
efter den tyske fysiker Heinrich Gustav Magnus, som havde studeret
projektilbaner.

John

Fra : John Larsson

Dato : 19-02-08 07:09

baatbyggaregatan236@gmail.com writes:
> [...]
>luftmodstand. Hvis man placerede en mølle i disse luftstrømninger kan
>man da tænke sig en placering hvor møllen ikke bidrager med ekstra

Hvis du bremser disse opståede luftstrømninger, forøger du skibets
luftmodstand. Du kan sammenligne med at man som cyklist tappes for energi,
hvis en anden cyklist "ligger på hjul". Førerfuglen i sneplovformationer,
vildgæs, svaner m. v., må også baske lidt ekstra med vingerne, hvis der er
en anden fugl bagved.

John

Fra : John Doe

Dato : 05-03-08 08:00

"John Larsson" <john_larsson@net.dialog.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> vildgæs, svaner m. v., må også baske lidt ekstra med vingerne, hvis der er

Er det nu også hårdere at have en 'liggende på hjul'?
Du skal jo ikke sammenligne med selv at 'ligge på hjul', men med at køree
alene.

Fra : fribytteren

Dato : 05-03-08 18:28

On 18 Feb., 11:20, "P.C." <per.cor...@privat.dk> wrote:

> Glem alt det med at sætte en skrue til en vindmølle -- det duer ikke ;
> der har været experimenteret med dette i hundreder af år ---

Det kan faktisk godt lade sig gøre, men nok ikke i
handelsflådestørrelse. Her sker det blot i modvind og ikke i medvind.

Køb en legetøjspropel og en legetøjsskrue. Nu kan du faktisk bygge dig
en legetøjsbåd, der sejler i modvind, ved hjælp af skruen, som bliver
drejet rundt af propellen.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : fribytteren

Dato : 05-03-08 18:29

On 18 Feb., 10:16, baatbyggaregatan...@gmail.com wrote:
> [...]
> et positivt energibidrag med tanke på at den faktisk øger skibets
> luftmodstand (der antages fri luftstrømning omkring møllen)?

Nej, for luftmodstanden er ikke blevet mindre. Du har derimod forøget
arealet som giver skibet en forøget luftmodstand, som du selv skriver.
Skibet vil derfor skulle bruge mere brændstof og formentlig bruge mere
energi end du kan få ud af vindmøllen.

Derimod vil det helt sikkert ville kunne betale sig i medvind.

Med venlig hilsen
Lars Kristensen

Fra : John Larsson

Dato : 06-03-08 07:05

"John Doe" <john@doe.com> writes:
> [...]
>

>Er det nu også hårdere at have en 'liggende på hjul'?
>Du skal jo ikke sammenligne med selv at 'ligge på hjul', men med at køree

Ja, det er meget nemmere at køre alene, end at ligge forrest!

John

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-03-08 08:33

> [...]
>
> Mit eget gæt er at energibalancen ideelt set (energieffektivitet =
> 100%) går i nul da opdriften (i Newton) på møllens vinger nøjagtig

Ja, men gættet er forkert. Der er i tidens løb levet bygget en del
vindmølledrevne både, der kunne sejle direkte op imod vinden. Der i
hvert tilfælde opnået hastigheder på 10 knob direkte op i mod vinden.

J.O.

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-03-08 08:36

On 6 Mar., 02:29, fribytteren <fribytte...@fribytteren.dk> wrote:

> Skibet vil derfor skulle bruge mere brændstof og formentlig bruge mere
> energi end du kan få ud af vindmøllen.

Dit svar er forkert. Se mit svar til det oprindelige indlæg.

Og som et bonusspørgsmål til dig. Hvorfor giver du et forkert svar på
et emne du åbenlyst ikke har nogen viden om? Det forekommer mig ikke
at være særligt venligt mod spørgeren.

J.O.