Byens Strømme
Fra : Bo Warming

Dato : 18-02-08 04:12

Byens Strømme

Som barn soppede jeg i Ladegårdsåen, der nu er under Bispeengbue-motorvejen
ved TDC-huset - jeg boede på den fine Frederiksberg-side af åen, og min
snobbede mor så meget ned på nørrebroerne på den anden side åen...

Engang var det forbudt at hoppe i åen, fordi dens ålesuppevand var
vigtigste drikkevands-forsyning for københavnerne.

Se Bymuseets fine særudstilling om latriner o.a. "Byens Strømme" . i disse
måneder, og bliv klog på, at al væsentlig sygdomsbekæmpelse skete, da vi fik
rent drikkevand fra filtrerede, dybe brøndboringer - og da kolerasmittende
lort kom i kloakrør. At forbyde værtshusgæster at pisse i park og port , har
aldrig stoppet epidemier.

Mon politiet i lyset af helligkrigens alvorlige brandstiftelser nu vil
nedprioritere deres bøder til tissende bumser i Nørrebro-parken og
koncentrere sig om det væsentlige? Respekter videnskaben og drop politiets
sippede hygiejne-overtro.

Bo Warming, kemigymnasielærer, Bjelkes Alle 46, N