De onde gamle dage
Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-08 19:18

De onde gamle dage

Københavns Bymuseum på Vesterbrogade har udstilling om "byens strømme" - el,
vand, latrin og vedr det sidste vises, hvordan der i 1916 var en
latrintønde til hver 25 af byens ½ mio indbyggere og kun de rige havde træk
og slip, og på ydre Nørrebro hældtes latrinen i basiner så urinen kunne
tørre væk, og så solgtes resten til landmænd som gødning.

Store områder nær de fattiges boliger har haft en grim stank, og dette var
emnet for en kronik i Politiken i 1987 af Ritt Bjerregård og især af hendes
historiker-ægtefælle, der korrekt angreb populærhistorikere for overdrevent
at tilsværte de "onde gamle dage" for derved at reklamere for nutidens
velfærdsstat.

At vi indtil 1853 havde kolera-epidemier, forværredes ikke af den
ildelugtende latrintørring.

Epidemierne som forsvandt det år, skyldtes alene, at søfolk, der bragte
smitten hertil fra Indien eller Polen kunne være fulde og skide nær en
brønd, og fattigfolk benyttede sådanne forurenede drikkevands-forsyninger

Da et mangelfuldt kloak-netværk også udledte vand fra regnskyl, kunne der
ske tilbageløb så urent vand kom ind i drikkevandsrørene - som først i 1916
blev samlet, så de udgik fra lutter gode brønde og med filtreringsanlæg og
kloreringsanlæg før forbrugeren.

I min barndom boede jeg opad Ladegårdsåen (nu under Åboulevarden) der
adskilte Nørrebro fra Frederiksberg. Dengang boede jeg på den rige side, nu
på den fattige.

Åen havde i århundreder været Københavns drikkevandsforsyning, og badning
var længe forbudt, men da 1916-brøndforsyning var på plads, måtte man igen
bade i åen - hvilket dog ikke skete ofte , fordi de ny svømmehaller havde
mere prestige og vandhøjden oftest kun var til at soppe.

Den også min barndomstids rottebefængte å var en sygdomsspreder - men især
for fattige med dårligt immunforsvar.

Der er stor bekvemmmelighed i moderne teknologi, og at alt er gjort
underjordisk og uforståeligt.

Men der var også fordele ved den naturlige kontinuitet og forståelighed -
nulfremmedgørelse - som prægede tingene engang.

Vi gøres dumme af forkælelse og bekvemmelighed. De sjældne situationer hvor
der ikke er toilet ved hånden, bør kunne løses på enkle måder fx med diverse
engangs-emballager.

Der er ingen fordele ved tabuer og hemmelighedskræmmeri.

Bl.a. bør man komme den skadelige overtro til livs, at der er smittefare fra
urin - det er der kun for afføring

Fra : Niels Pedersen

Dato : 17-02-08 20:15

> Bl.a. bør man komme den skadelige overtro til livs, at der er smittefare fra
> urin - det er der kun for afføring

Ikke rigtigt. Der kan meget nemt være både bakterier og vira i urin hvis
personen har en infektion i urinrør,blære mv. At det så kun er få der
kan leve i medium med lav pH værdi er en anden sag. Men der findes både
virus og bakterier der kan overleve pH værdien i urin. Denne pH værdi
kan dog variere meget og kan være mere eller mindre sur!

Fra : Bruno Christensen

Dato : 19-02-08 18:52

On Sun, 17 Feb 2008 20:14:53 +0100, Niels Pedersen wrote:

> Men der findes både
> virus og bakterier der kan overleve pH værdien i urin. Denne pH værdi
> kan dog variere meget og kan være mere eller mindre sur!

Mit urin er for det meste "noget surt", på den anden side opvejes det af at
"det let kommer i kog".

(Så har jeg vist beskrevet mig selv)

--
MVH
Bruno

Fra : Max

Dato : 19-02-08 19:19

Hej Bruno

> (Så har jeg vist beskrevet mig selv)

Er du så det man kalder "pissesur" ? :)

--
Mvh Max

Fra : Bruno Christensen

Dato : 20-02-08 18:19

On Tue, 19 Feb 2008 19:18:57 +0100, Max wrote:

> Hej Bruno

> Er du så det man kalder "pissesur" ? :)

Ja, OG?

--
MVH
Bruno

Fra : Bo Warming

Dato : 20-02-08 22:18

"Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i en meddelelse

> Ja, OG?

Foghs pis er aldrig surt eller i kog i denne debat om
perkerpyroman-voldsbølgen

Derfor er han en anelse mere populær p.t. end nr 2 ,DF-lederen

Fra : Niels Pedersen

Dato : 21-02-08 00:28

Bo Warming skrev:
> "Bruno Christensen" <news@lpdommer.dk> skrev i en meddelelse
>
> Foghs pis er aldrig surt eller i kog i denne debat om
> perkerpyroman-voldsbølgen
>
> Derfor er han en anelse mere populær p.t. end nr 2 ,DF-lederen

Hov man kan ikke have en betegnelse som populær i en videnskabs gruppe.
Det kan ikke danne grundlag for en dobbeltblind test :)

Fra : Bo Warming

Dato : 21-02-08 04:56

"Niels Pedersen" <np@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Hov man kan ikke have en betegnelse som populær i en videnskabs gruppe.
> Det kan ikke danne grundlag for en dobbeltblind test :)

Min popularitetsvurdering er baseret på TV2news få minutter før jeg postede
- på deres TAL _OG BLOKDIAGRAMMER

Er sådant ikke et normalt kriterie for "Videnskab" ?

Ved at forlade udgangspunktet om urin og sundhed
til fordel for pissesur-bodegaslang var tråden løbet af sporet,
fundatsmæssigt, under alle omstændigheder

Tilbage til trådstart - er nogle uenig i at medier nedgør "de onde gamle
dage" urimeligt, fordi de er ansat til at reklamere for the establishment,
bl.a. sundhedssystemet?

Fra : Bo Warming

Dato : 20-02-08 00:36

> Ikke rigtigt. Der kan meget nemt være både bakterier og vira i urin hvis
> personen har en infektion i urinrør,blære mv.

Venligst oplys om en epidemi der er skabt af smitte fra sjusket omgang med
urin

> [...]
> virus og bakterier der kan overleve pH værdien i urin. Denne pH værdi kan
> dog variere meget og kan være mere eller mindre sur!

Det er uinteressant at lassa-feber virus og et par andre sjældne
tropesygdomme i princippet kan overleve i urin.
De smitter aldrig fra urin.

Min far brugte sine sidste år kateter og skrev artikel om "Selv
kateterisering" i et lægeblad og fik igen og igen infektioner men aldrig pga
andres mikrober, aldrig kommende udefra

Hvis du smutter en teflon-perle ind i blæren , for stor til at blive pisset
ud, så vil du få mange infektioner pga irritationen, men det er bakterier
som alle altid har i systemet der opformerer sig med let sygdom til følge -
ingen smitte fra andre er kendt.
I dit urinrør har du millioner af svampe og bakterier, dog ikke nær så mange
som i tarmkanalen

Stik en vatpind i øret og ud kommer voks - med bakterier, der også er
ufarlige og holdes i skak af naturlige forsvar

Udtrykket pissesur relaterer ikke til nogen enkel pH forklaring på
infektioner