Hatter Rev ?
Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 17:45

Hej!

Jeg har længe undret mig over Hatter rev og Hatter barn.

Hvorfor hedder stederne det de gør, og hvor stammer det fra ?

Mvh Kai.

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 17-02-08 18:34

Kai skrev:

> Jeg har længe undret mig over Hatter rev og Hatter barn.

Hatter Barn (1. led 'hat' og /ør/ 'gruset strandbred',
2. led 'barn' angiver, at Hatter Barn opfattes som
en aflægger af Hatter Rev), 5 km lang øst-vestlig
sandryg øst for Samsø. [...] SDE.

--
Herluf :·)

Fra : kautaq

Dato : 17-02-08 20:50

Herluf skrev:

> Hatter Barn (1. led 'hat' og /ør/ 'gruset strandbred',

Ja, hat-ør om man vil. Begge ord er almindelige i stednavne
overalt i norden.

> 2. led 'barn' angiver, at Hatter Barn opfattes som
> en aflægger af Hatter Rev), 5 km lang øst-vestlig
> sandryg øst for Samsø. [...] SDE.

Selvom man på Samsø har flere stednavne med endelsen
-barn og -bane i betydningen 'forhøjning', er det sandsynligvis
ikke tilfældet her. Man kan sammenligne med det mere
almindelige 'kalv' som betegnelse for mindre øer.

Mike

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 19:36

Hej

"Herluf Holdt, skrev

> Hatter Barn (1. led 'hat' og /ør/ 'gruset strandbred',
> 2. led 'barn' angiver, at Hatter Barn opfattes som
> en aflægger af Hatter Rev), 5 km lang øst-vestlig
> sandryg øst for Samsø. [...] SDE.

Takker
Det var nu også navnet "Hatter" jeg undrede mig over.