Ka´det passe?
Fra : F.Syndergaard

Dato : 16-02-08 20:51

På Canal Digital vises der en reklame for Animal Planet der viser nogle
fugle der ligger på jorden og spiller døde medens de kigger op mod himlen
for at holde øje med en rovfugl.
Når rovfuglen har passeret springer fuglene op og fortsætter deres færd.

Ka´det virkelig passe? Er der nogle fugle der gør sådan ?
--
MVH.
Finni

Fra : PeterBP

Dato : 16-02-08 22:29

F.Syndergaard <finnis@post.tele.dk> wrote:

> [...]
> Når rovfuglen har passeret springer fuglene op og fortsætter deres færd.
>
> Ka´det virkelig passe? Er der nogle fugle der gør sådan ?

Ja, det er ganske korrekt at fugle spiller døde for at undgå at blive
udset som offer.

Jeg oplevede det faktisk personligt i sommers. Vi har en udendørsvoliere
med undulater. Jeg kom hjem en dag og så ud af vinduet og opdagede at en
musvåge havde fattet interesse for vores småfugle, og kravlede rundt på
ydersiden af nettet.

Så jeg smuttede ud og jagede den væk og så til min skræk at 3-4 af vores
småfugle lå døde i kanter og hjørner!

Det gjorde de så bare ikke. Da jeg kom ind og prøvede at tage dem op
levede de op igen og fløj i sikkerhed. Men de lå på jorden, dels på mave
eller side, komplet lammede.

Det er vel en forsvarsmekanisme.

--
regards , Peter B. P. http://macplanet.dk
Washington D.C.: District of Criminals

"I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Fra : F.Syndergaard

Dato : 17-02-08 00:28

"PeterBP" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Washington D.C.: District of Criminals
>
> "I dont drink anymore... of course, i don't drink any less, either!

Utroligt, tak for svaret.

--
MVH.
Finni

Fra : Pindsvinet

Dato : 18-02-08 03:17

"F.Syndergaard" <finnis@post.tele.dk> skrev i meddelelsen

> "PeterBP" <ask@me.com> skrev i en meddelelse

Jeg har oplevet det med høns. En nytårs dage nede på mine forældre´s gård
tændte jeg et kanonslag - puff og der lå 300 døde høns. Hold da kæft hvor
jeg gloede,
men da jeg gik hen til dem kunne jeg vække dem op en efter en - jeg satte
dem bare op
og så tøffede de blot videre.

Mvh
Stampe

PS.: Var der ikke en episode i Emil fra Lønneberg hvor man så fænomenet?

Fra : Pernille Højgaard

Dato : 19-02-08 17:43

"Pindsvinet" <allan@harlvig.dk_SLET> skrev i en meddelelse

> PS.: Var der ikke en episode i Emil fra Lønneberg hvor man så fænomenet?

Nej, de var gået omkuld på grund af alkohol (Gærede bær)

VH Pernille

Fra : Bo Warming

Dato : 17-02-08 00:26

> [...]
>
> Det gjorde de så bare ikke. Da jeg kom ind og prøvede at tage dem op
> levede de op igen og fløj i sikkerhed. Men de lå på jorden, dels på mave

Hvor almindelig er dette bedrag?

Fugle afleder opmærksomheden fra reden ved at flyve omkring fjendens hoved
eller spille såret med hængende vinge.

"Play opposum" er engelsk for at spille død

Dovendyret gør ikke andet, der gror mos på dens pels