Forstenede fugle-fodspor?
Fra : Michael Jack

Dato : 16-02-08 15:49

Hej gruppe

Min datter på 3 mener at dette er forstenede fugle-fodspor:

<http://jack.dk/sten/>

Hvad mener I?

Vi har kigget i Politikens "Sten i farver" og "Fossiler i farver" uden
at finde noget der ligner.

Mvh. Michael

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-02-08 19:39

Michael Jack skrev:

> [...]
> <http://jack.dk/sten/>
> Hvad mener I?

> Vi har kigget i Politikens "Sten i farver" og "Fossiler i farver" uden

Det er en kalksten. Hullerne skyldes en art bore-orm, som
jeg ikke lige nu kan finde navnet på. Jeg mener den hedder
noget med "poly-"(etellerandet).

Stenen er også ret hyppig her på kysten af Nordsjælland.

--
Herluf :·)

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 16-02-08 19:57

Herluf Holdt, 3140 skrev:

> Det er en kalksten. Hullerne skyldes en art bore-orm, som
> jeg ikke lige nu kan finde navnet på. Jeg mener den hedder
> noget med "poly-"(etellerandet).
>
> Stenen er også ret hyppig her på kysten af Nordsjælland.

/Polydora ciliata/ hedder ormen, som laver disse huller i
kalksten. Prøv evt at billed-google efter den.

--
Herluf :·)

Fra : Michael Jack

Dato : 16-02-08 19:58

Herluf Holdt, 3140 <herlufholdtFJERN@privat.dk> wrote:

> Det er en kalksten. Hullerne skyldes en art bore-orm, som
> jeg ikke lige nu kan finde navnet på. Jeg mener den hedder
> noget med "poly-"(etellerandet).

Tak! Det er lidt svært at paste et billede ind i Googles søgefelt.

Boreormen hedder Polydora ciliata. Den er beskrevet på side 32 i 14.
udgave af Politikens "Hvad finder jeg på stranden".

Jeg faldt lige over den her da jeg søgte videre på "kalksten orm":

<http://www.geografforlaget.dk/undervejs/sten/Stenbog.pdf>

Mvh. Michael