Anne Frank brainstorming:PSYKOSOMATIK
Fra : Bo Warming

Dato : 16-02-08 14:27

Blev Anne Frank dødsyg af at være splittet og
selvhadende?

Man kan ikke bebrejde den 12-15 årige pige, der måtte gå under jorden sammen
med sin far, søster og 5 andre jøder. Da de blev angivet og sendt i kz,
overlevede imidlertiden faderen, der havde så høj status som WW1-veteran, at
han kunne have reddet sig selv og sine to døtre hvis han havde slået på
dette overfor SS.

Da han pågribes opdages hans respektindgydende officersrang og SS-betjenten
nævner "Hvorfor i alverden har De ikke meddelt os Deres rang? Så var De
blevet sendt til Theresienstadt og De var blevet behandler ordentligt. "

Faderen svarede ikke. SS-manden forsøge at undvige hans faste blik." Carol
Ann Lee 1999 "Anne Frank", Rosinante

Vidnet bag denne beretning fortsætter at SS-manden nok havde ladt dem alle
slippe , hvis han havde været alene.

Som rigmandssøn, bankejer,firmaejer havde faderen oparbejdet sig selvtillid,
der nok holdt ham rask.

Men han havde valgt fornuftsægteskab med sine døtres mor og Anne Frank holdt
slet ikke af sin mor - anså sig for at være sin egen mor, og hakker konstant
i dagbogen på alle andre end faderen og storesøsteren.

De beskyldes for at være hypokondere og sindsyge, mere end hun selv er.

At alle bliver lidt sindsyge i den situation er uundgåeligt,

Anne Frank tog jævnligt anti-depressiv medicin . Mirjiam Pressler "Jeg
længes. Anne Franks liv og tanker." Biografi 1999 CDR-Forlag

Det gjaldt også hundred af de tusind betjente som tyskerne tog som gidsler i
tysk kz fra København, 1944-45 og som ikke havde haft de praktiske
arbejdsopgaver i deres liv, der kunne skabe en psyke, som sikrer overlevelse
under krise og infektion.

Det har medvirket til at så mange døde i det halvår de var i kz -
modstandsfolk og jøder fra Danmark havde langt bedre overlevelse

Måske udvælgelsen af politirekrutter betød at lydighed var prioriteret og de
var extremt selvhadende - ligesom Anne Frank.

Anne Franks berømmelse skyldes at hun havde forfatter ambitioner før hun
måtte gemme sig , og i fangenskabet i baghuset opdigter en fanatasiven som
hun skriver dagbog til, og da faderen efter krigen får fat i den,
markedsfører han den med al sin snilde så millioner af læsere har "grædt
snot" af medlidenhed og nydt at hade tyskerne under læsningen.

Den af sin far dygtigt belærte , skriveglade teenage-pige krydrer dagbogen
med gammelkloge visdomsord, som optræder i mange citatsamlinger i dag, og er
at læse nedenfor. Knap så citeret er hendes tendenser til selvhad og
splittelse, som der også bringes et udvalg af citater om her.

En vigtig dødsårsag, som lægges tyskerne til last, da danske jøder blev
hjulpet til Sverige af tyskerne, var selvmord. Et beslægtet selvhad har
utvivlsomt disponeret for tyfus og anden infektion, så dødsfald var
hyppige - og selvfølgelig var det tyskernes og krigens skyld, i høj grad.
Men det var ikke tilsigtet mord og "fysisk udslettelse af et folk" , snarere
en art sporadisk, uagtsomt manddrab per delvis psykosomatisk sygdom.

Anne Frank - 1929-45 FRA DAGBOGEN

Eksempler på selvhad og splittelse:

Efter at have kritiseret sin mor skriftligt skriver hun til sig selv: "Anne,
er det virkelig dig der har skrevet om had? Åh Anne, hvor kunne du gøre
det." 2.1.44

Til dagbogs-fantasivennen "Kitty" "Men det er formålsløst at kede dig med
endnu flere hårde ord, grådanfald og eddikesure samtaler, når bare du ved at
de keder os endnu mere." 15.1.44

Første halvdel af 1943, mine grådanfald, ensomheden, den langstomme
erkendelse af alle mine fejl og mangler der er så store og virkede endnu
større 7.3.44

Åh, jeg har aget så grusomt fejl. Det er det værste jeg nogensinde har gjort
i mit liv.Jeg ville bare vigte mig med mine tårer og min gråd, stille mig
stort an for at tvinge ham (faderen Otto) til at have respekt for mig.
7.5.44

Om en midaldrende jødisk kvindelig med-beboer af huset: "Man får lyst til at
sætte hende op på loftet i en spand koldt vand. 9.6.44

På dette foto ser jeg ud, som jeg gerne altid ville se ud. I såfald skulle
jeg nok have en chance for at komme til Hollywood. Men for tiden ser jeg som
regel anderledes ud, desværre" 10.10.42

I går aftes var jeg meget ked af det igen. Bedste og Hanneli viste sig endnu
engang for mg (2 afdøde personer) 29.12.43

For lige meget hvad vi siger, der der nogen der bliver fornærmede og
mistorstår det. 16.9.43

Hver dag tager jeg valerian mod angst og depression, men det forhindrer mig
ikke i at have det endnu dårligere den næste dag. En god og sund latter
ville hjælpe mere dend ti valerialepiller, men vi har næsten glemt at le.

16.9.43

(Anne Franks Dagbog Achenhoug 2006 )

_Gammelklog forfatter-spire:_¨. citater udvalgt i diverse citatsamlinger

"Hvad en kristen gør, er hans eget ansvar. Hvad en jøde gør, falder tilbage
på alle jøder. Anne Frank

"`In spite of everything I still believe that people are really good at
heart.' Anne Frank 15.7.44

"For dybest set er de unge mere endsomme end de ældre 15.7.44

"Rn rolig samvittighed gør stærk"

" Parents can only give good advice or put them on the right
paths, but the final forming of a person's character lies in their own
hands. Anne Frank

We all live with the objective of being happy; our lives are all different
and yet the same. Anne Frank

Whoever is happy will make others happy too. Anne Frank

I don't think of all the misery, but of all the beauty that still remains.
Anne Frank

How wonderful it is that nobody need wait a single moment before starting to
improve the world. Anne Frank

Laziness may appear attractive, but work gives
satisfaction. Anne Frank

På trods af alt - tror jeg stadigt, at mennesker inderst
inde er gode. Anne Frank

OM TOILET-IMPROVISATION M:M::

Disse henkogningglas satt vi i stuen, mens blikkenslageren var der o, og
opbevarede vor forrettede nødtørft i dem hele dagen. 29.9.42

I går eftermiddags, da Margot og jeg var ved at tage et bad her, sagde jeg "Tænk
hvis vi havde en fiskestang og en for en fiskede alle de børn herop, som går
forbi dernede på gaden, , puttede dem i bad, vaskede dem godt og reparerede
deres tøj og slap dem løs igen"13.12 42