Omskrevne cirkel på trekant
Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-02-08 17:22

Hej.
Er der en formel for den omskrevne cirkel på en trekant hvor alle sider
er lige lange (sidens længde er kendt).
Kai

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-02-08 18:26

"Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> skrev i meddelelsen
> Hej.
> Er der en formel for den omskrevne cirkel på en trekant hvor alle sider er
> lige lange (sidens længde er kendt).
> Kai

Lad mig se.
Korden må være 2sin(pi/3) = sqrt(3). Radius er så side/sqrt(3)

Mvh
Martin

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 14-02-08 19:02

Martin Larsen har bragt dette til verden:
> [...]
>>

> Lad mig se.
> Korden må være 2sin(pi/3) = sqrt(3). Radius er så side/sqrt(3)

Det er noget mere avanceret end jeg kan forstå.
Jeg skal sætte det ind i et regneark.
Hvis det ikke er for meget at bede om, kan jeg så lokke dig til at
skrive formelen, så jeg kan copy-paste direkte i mit regneark?
Kai

Fra : Martin Larsen

Dato : 14-02-08 19:43

> [...]
> Hvis det ikke er for meget at bede om, kan jeg så lokke dig til at skrive
> formelen, så jeg kan copy-paste direkte i mit regneark?

sqrt(3) = 1,7320508075688772935274463415058723669428052538104

Sådan circa.

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 16-02-08 08:51

Martin Larsen kom med denne ide:
> "Fister Løgsovs" <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> skrev i meddelelsen

> sqrt(3) = 1,7320508075688772935274463415058723669428052538104

> Sådan circa.

Efter at have kigget mere på opgaven er det den omvendte funktion jeg
skal bruge, den indskrevne ligesidet trekant i en kendt diameter.
Kort sagt, vil jeg finde ud af et kontrolmål mellem 3(2) huller, der
sidder fordelt 120 grader rundt på en given delecirkel.
Kai

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 16-02-08 09:42

Fister Løgsovs <Kunta@starmail.REMOVE.co.za> wrote:

> [...]
>Kort sagt, vil jeg finde ud af et kontrolmål mellem 3(2) huller, der
>sidder fordelt 120 grader rundt på en given delecirkel.

Så vender du formlen til:

Side = Radius * Sqrt(3)

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard
Ved e-mail svar: Skift ciffer ud med bogstav

Fra : Fister Løgsovs

Dato : 17-02-08 12:18

Ove Kjeldgaard har bragt dette til os:

> Så vender du formlen til: