Syg astronaut
Fra : Martin Larsen

Dato : 10-02-08 11:17

Har vi nogle gisninger om hvad den syge astronaut Hans Schlegel fejler. Mon
det er vægtløsheden, der har slået ham ud?

Det må være noget af en bet at mangle en mand i det stramme program, og at
have fået 100 kg dødvægt der skal nurses.

Mvh
Martin

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-02-08 11:37

"Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> have fået 100 kg dødvægt der skal nurses.

Vægten er vel underordnet, når han er vægtløs i rummet?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-02-08 11:45

Uffe Kousgaard wrote:
> "Martin Larsen" <mlarsen@post7.tele.dk> wrote in message

> Vægten er vel underordnet, når han er vægtløs i rummet?

Det er massen til gengæld ikke.

--
Venlig hilsen
Erik Olsen

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-02-08 20:59

"Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in message

> Det er massen til gengæld ikke.

Hvilken forskel gør det, om de har 50 eller 100 kg syg astronaut at passe?

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-02-08 21:25

Uffe Kousgaard wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in message

> Hvilken forskel gør det, om de har 50 eller 100 kg syg astronaut at
> passe?

Eksempelvis at ikke alle de opgaver som skal løses på missionen, nu kan
løses.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 10-02-08 22:30

> Eksempelvis at ikke alle de opgaver som skal løses på missionen, nu kan
> løses.

Turde være ret oplagt. Jeg spørger til om mandens vægt har nogen betydning.

OK, nu har jeg søgt lidt på nettet. Det lader til, at de slet ikke er taget
afsted endnu. Det sætter jo mildt sagt problematikken i et andet lys.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 10-02-08 22:39

Uffe Kousgaard wrote:

> Turde være ret oplagt. Jeg spørger til om mandens vægt har nogen
> betydning.

Masse, mener du.

> OK, nu har jeg søgt lidt på nettet. Det lader til, at de slet ikke er
> taget afsted endnu. Det sætter jo mildt sagt problematikken i et
> andet lys.

Det er nu knap 3 døgn 2 timer siden launch.
http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-02-08 00:04

> Masse, mener du.

OP startede med "100 kg dødvægt". Hvis du hellere vil kalde det "100 kg
dødmasse", så for min skyld ingen alarm.

> Det er nu knap 3 døgn 2 timer siden launch.
> http://www.nasa.gov/mission_pages/shuttle/main/index.html

Så kan vi jo tage mit spørgsmål igen:

Hvilken forskel gør det, om de har 50 eller 100 kg syg astronaut at passe?

Husk, at fremadrettet har det ingen betydning om de kunne have sparet noget
energi og penge ved opsendelsen. Det er det man kalder "sunken cost", selvom
"sunken" selvfølgelig er en dårlig betegnelse for at have sendt en rumfærge
i vejret

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 11-02-08 10:18

Uffe Kousgaard wrote:

> OP startede med "100 kg dødvægt". Hvis du hellere vil kalde det "100
> kg dødmasse", så for min skyld ingen alarm.

Der er vist noget der du ikke har fattet.

> Så kan vi jo tage mit spørgsmål igen:
>
> Hvilken forskel gør det, om de har 50 eller 100 kg syg astronaut at
> passe?

Hvis hans masse kun er 50 kg, er han meget syg, så kan han ikke passe
sig selv.

Fra : Uffe Kousgaard

Dato : 11-02-08 14:38

> Der er vist noget der du ikke har fattet.

Du har i alle fald ikke fattet spørgsmålet, men glem det bare, hvis du ikke
kan svare.

Fra : Erik Olsen DK

Dato : 11-02-08 20:20

Uffe Kousgaard wrote:
> "Erik Olsen DK" <me@privacy.net> wrote in message

> Du har i alle fald ikke fattet spørgsmålet, men glem det bare, hvis
> du ikke kan svare.

Du kan læse lidt mere om konsekvenserne af Hans Sclegels sygdom på
http://www.berlingske.dk/article/20080211/viden/80211122/.

Heraf fremgår ret tydeligt at hans masse hører til det mindste af
problemerne.

Fra : Martin Andersen

Dato : 11-02-08 23:50

Erik Olsen DK wrote:

> [...]
> http://www.berlingske.dk/article/20080211/viden/80211122/.
>
> Heraf fremgår ret tydeligt at hans masse hører til det mindste af

Nu havde de nok også regnet med den i forvejen :)

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-02-08 03:45

On 10 Feb., 11:37, "Uffe Kousgaard" <o...@no.no> wrote:
> "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote in message

> Vægten er vel underordnet, når han er vægtløs i rummet?

Inertien er den samme uanset om han er vægtløs eller ej,så helt
underordnet er mandens masse jo ikke.

J.O.

Fra : Martin Larsen

Dato : 10-02-08 14:39

<jenspolsen@hotmail.com> skrev i meddelelsen
> [...]
>
> Vægten er vel underordnet, når han er vægtløs i rummet?

Inertien er den samme uanset om han er vægtløs eller ej,så helt

--------

100 kg koster ca 20 mio kr at opsende.

Mvh
Martin

Fra : Preben Riis Sørensen

Dato : 10-02-08 12:03

> Har vi nogle gisninger om hvad den syge astronaut Hans Schlegel fejler.
Mon
> det er vægtløsheden, der har slået ham ud?

Han døjer med tarmluft, det er ikke lykkedes at fange ham endnu

--
M.V.H
Preben Riis Sørensen

Fra : jenspolsen@hotmail.c~

Dato : 10-02-08 14:17

On 10 Feb., 14:39, "Martin Larsen" <mlar...@post7.tele.dk> wrote:
> [...]
>
> Inertien er den samme uanset om han er vægtløs eller ej,så helt

Så hvis det koster under 20 mio kr at uddanne en astronaut vil det
økonomisk mest rationelle altså være at slagte manden på stedet og
lægge kødet i fryseren

J.O.