hvilken ugedag til given dato
Fra : Dennis Nielsen

Dato : 06-02-08 21:53

Hej gruppe

I programmen "ha-det-godt" på DR1 (igår) var der en norsk "super-husker",
som kunne fortælle hviken ugedag der hører til en given dato:

f.eks 28.juni.1961 = ONSDAG..... han brugte en eller anden formel:

- er der en der har bud på hvordan det regnes ud ?

//Dennis

Fra : Poul C

Dato : 06-02-08 22:26

Hej Dennis

"Dennis Nielsen" skrev i en meddelelse
> [...]
> f.eks 28.juni.1961 = ONSDAG..... han brugte en eller anden formel:
> - er der en der har bud på hvordan det regnes ud ?

Internetter ligefrem bugner med algoritmer hertil, f.eks:
http://da.wikipedia.org/wiki/Gregorianske_kalender_(algoritme)

Min første tanke - da jeg så indslaget - var at dette bestemt ikke var et
godt eksempel på, hvordan man forbedrer sin hukommelse ved forskellige
tanke-associationer: tværtimod!

Dette er jo en eksakt matematisk metode, der giver det rigtige resultat hver
gang!

Eksemplet var virkelig dårligt valgt, og var direkte misvisende m.h.t. det
der ellers var poienten i indslaget.

Mvh Poul C

Fra : Poul C

Dato : 06-02-08 22:33

Hej igen

"Poul C" skrev i en meddelelse

> Eksemplet var virkelig dårligt valgt, og var direkte misvisende m.h.t. det
> der ellers var poienten i indslaget.

Ja, - misforstå mig nu ikke: jeg vil til enhver tid selv foretrække den
eksakte (matematiske e. lign) -metode.

"Huskemetoden" (udenads-lære) bruges kun når, der ikke gives anden udvej!

(Og det var jo det indslaget skulle handlede om, lige undtagen eksemplet med
ugedagene)

Mvh Poul C

Fra : Aage Andersen

Dato : 06-02-08 23:32

"Poul C"
> [...]
> hver gang!
>
> Eksemplet var virkelig dårligt valgt, og var direkte misvisende m.h.t. det

Jeg saa ikke udsendelsen. Men han havde maaske en metode til at huske
formlen?

Aage

Fra : Torben Ægidius Mogen~

Dato : 07-02-08 10:01

"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> writes:

> "Poul C"

> Jeg saa ikke udsendelsen. Men han havde maaske en metode til at huske
> formlen?

Sikkert, men han viste den ikke. Alt, hvad de sagde om metoden, var
at dage, måneder og år hver for sig blev omsat til cifre, som man så
regnede på med en simpel formel. Jeg vil tro, at omsætningen fra
f.eks. måneder til cifre kræver lidt hukommelse (det er jo en serie
af 12 tilsyneladende tilfældige cifre).

   Torben

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 07-02-08 11:13

Torben Ægidius Mogensen skrev:

> [...]
> regnede på med en simpel formel. Jeg vil tro, at omsætningen fra
> f.eks. måneder til cifre kræver lidt hukommelse (det er jo en serie

Jeg gætter på, at det har været Conways "Doomsday" algoritme.
Der er en temmelig god forklaring på:

http://rudy.ca/doomsday.html#cal

Særligt "hånden" til sidst minder om udregningen i tv.
Men for at få begyndt udregningen er der ting, der skal
huskes - som for eksempel at 29. februar i 1900 er en onsdag.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-02-08 15:48

"Jens Axel Soegaard" <invalid@soegaard.net> skrev i meddelelsen

> [...]
> Men for at få begyndt udregningen er der ting, der skal
> huskes - som for eksempel at 29. februar i 1900 er en onsdag.

Du mener vist 28/2

Mvh
Martin

Fra : Jens Axel Soegaard

Dato : 08-02-08 16:07

Martin Larsen skrev:

> Du mener vist 28/2

Ja, for 100 går op, og 400 gør ikke.

--
Jens Axel Søgaard

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 08-02-08 13:56

"Dennis Nielsen" <Bjerrevej19@privat.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> f.eks 28.juni.1961 = ONSDAG..... han brugte en eller anden formel:
>
> - er der en der har bud på hvordan det regnes ud ?

Oddbjørn (hed han) gav kun en lille flig af forklaringen med eksemplet 8.
maj 1999

Det gav dette regnestykke 1 + 5 + 0 = 6 = lørdag (lørdag=6.dag i ugen)

1-tallet fremkom ved at se, hvor mange gange 7 gik op i 8.
5 og 0 og 0 blev kun forklaret med, at det var noget, der var forud
memoreret.
5-tallet ligner jo et 5-tal for maj = 5. måned, men det blev ikke sagt, at
det var sådan.

mvh tp

Fra : Terkel Pedersen

Dato : 08-02-08 14:11

"Terkel Pedersen" <terkelp@vip.cybercyti.dk> skrev i en meddelelse

Der kom lige et nul for meget. Det var sådan, det skulle stå:

> 5 og 0 blev kun forklaret med, at det var noget, der var forud

tp

Fra : Bertel Lund Hansen

Dato : 08-02-08 15:10

Terkel Pedersen skrev:

> 5-tallet ligner jo et 5-tal for maj = 5. måned, men det blev ikke sagt, at
> det var sådan.

Det kan det heller ikke være. Det ville jo betyde at næste måneds
d. 8. skulle være ugedagen efter, og det passer ikke.

--
Bertel

Fra : Martin Larsen

Dato : 08-02-08 15:59

"Bertel Lund Hansen" <unospamo@lundhansen.dk> skrev i meddelelsen

> Det kan det heller ikke være. Det ville jo betyde at næste måneds
> d. 8. skulle være ugedagen efter, og det passer ikke.

Det ligner "Axels" doomsday algoritme.
Doomsday 1999 = 0 = søndag
1-tallet = 8 modolus 7 ?

Mvh