Red ej ulands-småbørn, for social arv er d~
Fra : Bo Warming

Dato : 06-02-08 08:11

Red ej ulands-småbørn, for social arv er dræberen

Blandt fattige i ulandene er der langt flere børn, der fødes for tidligt med
lav fødselsvægt. Sådanne skravl har altid enorm overdødelighed. så tro ikke
at ekstra mad eller lægeindsats er vejen frem.

Ulandene føder flere børn, end der er job til, og det mærkes helt ind i den
gravide mave, og der er intet Vesten kan gøre

Politiken 6.2 overskrifter "OVERSET: Underernæring er den største dræber"

Det er hverken overset eller rigtigt.

Den tredjedel af ulands-børnene, der dør, før de bliver 5 år, kan ingen
redde med ekstra mad, for de har dødskursen i sig, helt som kz-fanger ofte
havde.Lavt selvværd disponerer for kort liv.

Min mors velbefindende styrtdykkede da hun som 77 årig mistede min far, og
hendes appetit forsvandt gradvis, især efter at hun kom på plejehjem, og der
faldt hun på toiletgulv om natten og lå ½ døgn frysende før personale fandt
hende og på uger var appetit næsten nul, idet kræft pludselig og lynhurtigt
åd hende indefra, så hun tiggede om dødshjælp.

På intet tidspunkt efter min fars død kunne hun være fodret, så det havde
livsforlænget, helt ligesom at mødre der ved fødslen ikke har mælk i
brysterne, vistnok aldrig har kunne hjælpes til dette - det er evt kommet af
sig selv.

Vi bør ikke overvurdere lægers og hjælpeprogrammers evner. Deres statistik
om, at de gør gavn, er ofte groft falskneri. Lad markedsfrihed råde, selvom
det lyder hårdt - det giver bæredygtig selvværd, og kun det er der
langsigtet løsning i.