Quorn
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-02-08 18:22

Hej

Nu har jeg efterhånden set nogle reklamer for Quorn, som er "kød"
lavet med fermeteret svampeprotein. Altså noget i retningen af tofu,
men med svampe i stedet for sojabønner.

Er der nogen der har smagt det og som kan fortælle lidt om oplevelsen?

Jeg har tænkt mig at prøve at købe noget på tirsdag.

Mvh Trine

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 09-02-08 19:49

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Jeg har tænkt mig at prøve at købe [quorn] på tirsdag.

Det er første gang jeg hører om det (men det kan være fordi jeg
ikke har fjernsyn?), hvor har du tænkt dig at købe det henne?

www.quorn.dk står det at det forhandles af Irma og Brugsen
(sensu lato), men jeg synes ikke at jeg har set det i den lokale
Irma. Måske skal jeg bare åbne øjnene...

Hvordan er prisen?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-02-08 22:34

Klaus Alexander Seistrup <klaus@seistrup.dk> writes:

> Det er første gang jeg hører om det (men det kan være fordi jeg
> ikke har fjernsyn?), hvor har du tænkt dig at købe det henne?

Kvickly. Jeg kan ikke huske hvor jeg hørte om det, men i
Kvickly-reklamen, side 43, så jeg det og besluttede at det da skulle
prøves.

> Hvordan er prisen?

Kvickly har det i næste uge til 2 poser med 300g eller 312g til 59,95.
Der er enten småstykker eller fars.

Jeg er spændt på at prøve det.

Mvh Trine

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-02-08 00:10

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Kvickly. Jeg kan ikke huske hvor jeg hørte om det, men i
> Kvickly-reklamen, side 43, så jeg det og besluttede at det
> da skulle prøves.

Tak, jeg prøver at åbne øjnene næste gang jeg er i en Kvickly.

> Kvickly har det i næste uge til 2 poser med 300g eller 312g
> til 59,95.

Dvs. små 100 kr/kg. Så er det da vist osse betalt, hva'?

> Der er enten småstykker eller fars.

Ja, der er flere muligheder:

· http://www.quorn.dk/CMSPage.aspx?ssbid=2

> Jeg er spændt på at prøve det.

Fortæl gerne om din oplevelse når du kommer så langt.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 17-04-08 17:51

Den 9. februar 2008 skrev jeg til Trine Kornum Christiansen:

> Fortæl gerne om din oplevelse [med quorn] når du kommer så langt.

Nu har jeg selv prøvet det. Jeg købte en 312 g-pose med 6 quorn-
fileter til 34,75 kr (mere end 111 kr/kg) i Irma, og tilberedte dem
efter anvisningen på pakken. Nu sidder jeg og bøvser sådan en grim
løgsmag man osse kan få efter dårlige industrifrikadeller.

Selve quornet er sikkert yderst neutralt i smagen, og konsistensen
er lidt henad kedelige kyllingefileter. Men den der løgsmag kunne
jeg godt have været foruden.

Hvis prisen havde været anderledes (fx mindre end 50 kr/kg), og hvis
quornet havde været solgt i ærlige tern (fremfor at prøve at ligne
kyllingebryster), og hvis der ikke havde været tilsat løg og aromaer,
kunne det måske nok anvendes som fyld i gryderetter eller supper, men
ellers vil jeg sige: Tofu til mig, tak!

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 09-02-08 22:12

Trine Kornum Christiansen wrote:
> [...]
>
> Er der nogen der har smagt det og som kan fortælle lidt om oplevelsen?
>
> Jeg har tænkt mig at prøve at købe noget på tirsdag.

Jeg har smagt det en enkelt gang, i en "kødsovs" til pasta...
Jeg synes det smagte ganske fint, og vil gå så langt som at sige at jeg
ville kunne snyde min kødelskende bror, han ville spise det som værende kød,
og ikke quorn.

Quorn kræver dog mere smagstilsærning, da quorn i sig selv ikke smager af
ret meget i sådan en ret. "Smagen" kan være krydderier, grøntsager og/eller
bouillon/fond.
Man bruger det på samme måde som kød, og quorn fåes både som hakket, i tern
og i schnitzler.

Jeg kender det fra den økologiske købmand/helsekost, hvor jeg arbejdede en
overgang.

Louise

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 09-02-08 22:30

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> writes:

> [...]
> ret meget i sådan en ret. "Smagen" kan være krydderier, grøntsager og/eller

Det lyder helt klart som om det skal prøves.

Mvh Trine

Fra : Inger Pedersen

Dato : 09-02-08 23:23

> Det lyder helt klart som om det skal prøves.

- og så sidder jeg her i min naivitet og er simpelthen nødt til at spørge:
Øh - hvorfor???
For mig lyder det det som noget, der hverken er kød eller grønsager - uden
smag - og væsentligt dyrere end fyld som korn/kartofler/pasta/etc.

Hvis man er vegetar, vil der (set med mine øjne) være mere smag i grønsager
til en billigere pris.
Hvis man er kødspiser, er der tilsyneladende mere smag, protein og
konsistens i kød til nogenlunde samme pris.
Hvis det er svampe, man vil have, har jeg d.d. købt østershatte i Brugsen
til 29,20 kr./kg. - og dem er der altså smag i.
Jeg undres.
Kan nogen give mig forklaringen?

Hilsen Inger

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-02-08 11:17

"Inger Pedersen" <inger_mpFJERNDETTE@hotmail.com> writes:

> - og så sidder jeg her i min naivitet og er simpelthen nødt til at spørge:
> Øh - hvorfor???

Bl.a. fordi det er nyt.

Mvh Trine

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 11:50

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Bl.a. fordi det er nyt.
>
> Mvh Trine

Quorn er ikke et nyt produkt, men har hidtil mest været forhandlet i
specialforretninger.

Quorn bruges meget af vegetarer og veganere, sammen med grøntsager etc.
Quorn er et glimrende alternativ til Tofu, som nogen ikke kan tåle pga det
høje indhold af nikkel i sojabønnen.

Louise

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 10-02-08 12:01

Louise skrev:

> Quorn er ikke et nyt produkt, men har hidtil mest været
> forhandlet i specialforretninger.

Quorn som sådan har været på banen en snes år, men det danske
website nævner at quorn blev introduceret i Danmark i 2007:

· http://www.quorn.dk/CMSPage.aspx?ssbid=541

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ukendt

Dato : 10-02-08 12:39

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Quorn som sådan har været på banen en snes år, men det danske
> website nævner at quorn blev introduceret i Danmark i 2007:
>
> · http://www.quorn.dk/CMSPage.aspx?ssbid=541
>
> Mvh,

Undelrigt, i den øko. købmand hvor jeg arbejde i 2006 havde vi mange
quorn-produkter, og de havde vist forhandlet det genenm et længere stykke
tid...
Men skal ikke kunne sige hvilken grossist det var fra, da butikken brugte
bpde danske og tyske grossister...

Louise

Fra : Anette

Dato : 09-02-08 22:59

> [...]
>
> Er der nogen der har smagt det og som kan fortælle lidt om oplevelsen?
>
> Jeg har tænkt mig at prøve at købe noget på tirsdag.

Der var smagsprøver i den lokale Kvickly her for et par uger siden.
"Kød"-sovsen/bolognesen smagte ganske fint. Stykkerne er lidt henad
kylling - ikke meget smag og lidt "blødere" at bide i. Men helt klart noget
der kommer på middagsbordet her af og til.

- og det har ikke den mindste lighed med det væmmelige tofu

Anette

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 10-02-08 11:15

"Anette" <nono@notworking.com> writes:

> - og det har ikke den mindste lighed med det væmmelige tofu

Og DET er en god ting. Tofu og mig bliver aldrig gode venner. Jeg fik
det en masse i Japan og selvom man kan vænne sig til meget, så tror
jeg ikke tofu er en af tingene.

Mvh Trine