vanilje
Fra : (-Peter-)

Dato : 07-02-08 08:52

Hej.

Jeg har nu efter inspiration her i gruppen fået 10 vaniljestænger hjem
fra england (til ca 35 kr inkl. porto)...

Disse er pakket sammen i vakuum i sådan noget plastic - og kan jo nook
holde sig i lang tid sådan.

Men hvad gør jeg når jeg formodentligt ikke skal bruge 10 stænger på
en gang - hvordan er det bedst at opbevare dem, og hvor længe kan de
mon holde??

Nogen der har bud på dette eller endnu bedre erfaringer med det?

Mvh
Peter

Fra : Max

Dato : 07-02-08 17:08

Hej Peter

> Men hvad gør jeg når jeg formodentligt ikke skal bruge 10 stænger på
> en gang - hvordan er det bedst at opbevare dem, og hvor længe kan de
> mon holde??

Mon ikke de der rør man normalt køber vanilje i vil være et godt
bud, og holdbarheden må være over et år, men de taber naturligvis
i smag med tiden.

--
Mvh Max

Fra : (-Peter-)

Dato : 07-02-08 09:08

On 7 Feb., 17:08, "Max" <Max_J...@post9.tele.dk.invalid> wrote:
> [...]
>
> Mon ikke de der rør man normalt køber vanilje i vil være et godt
> bud, og holdbarheden må være over et år, men de taber naturligvis

Jo..

Men så skal jeg jo ud og købe "dyr" vanilje for at få rør :(

...men havde godt selv tænkt tanken..

/Peter

Fra : Max

Dato : 07-02-08 17:24

Hej Peter

> Men så skal jeg jo ud og købe "dyr" vanilje for at få rør :(

Når jeg rydder op i køkkenskufferne ryger der ofte en
10-15 sådanne rør ud, sådan må det være mange steder,
så hvis du spørger lidt omkring dig, så kan det jo nemt
være du kan få nogle. Men ellers må enhver lufttæt
beholder være egnet til opgaven.

--
Mvh Max

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-02-08 20:08

On Thu, 7 Feb 2008 07:52:16 -0800 (PST), "(-Peter-)"
<garfieldpbj@gmail.com> wrote:

>Hej.
>
>Jeg har nu efter inspiration her i gruppen fået 10 vaniljestænger hjem
>fra england (til ca 35 kr inkl. porto)...

Hej Peter!

Spændende! Hvor købte du? Hvilken slags vanilje? Og i fald du har fået
smagt på varen -- hvordan er kvaliteten?

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste smagenote: Flor de Pingus, 2003)

Fra : Søren

Dato : 07-02-08 20:34

> [...]
>mon holde??
>
>Nogen der har bud på dette eller endnu bedre erfaringer med det?

Hej

Behold det i det samme plastik, og pak det hele ind i en eller to
fryseposer.
Opbevar posen i fryseren.

Kan du lugte vaniljen i gennem vakum-pakningen ?

Søren

Fra : (-Peter-)

Dato : 07-02-08 13:43

On 7 Feb., 20:34, "Søren" <leav...@alone.dk> wrote:

> [...]
> fryseposer.
> Opbevar posen i fryseren.
>
> Kan du lugte vaniljen i gennem vakum-pakningen ?

Ja.. men kun meget lidt..

Mener du jeg skal beholde det i plasticen selv om jeg har taget hul på
pakken og der kun er nogle stykker tilbage?

/Peter

Fra : (-Peter-)

Dato : 07-02-08 13:44

On 7 Feb., 20:07, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Spændende! Hvor købte du? Hvilken slags vanilje? Og i fald du har fået
> smagt på varen -- hvordan er kvaliteten?

Hej..

Købte flg. som jeg ikke har smagt på :(

10 "grade AAA"ORGANIC Madagascan vanilla pods/beans

fra flg. sælger på ebay:
http://myworld.ebay.co.uk/madagascan**vanilla**/

/Peter

Fra : Ukendt

Dato : 07-02-08 22:57

Købte flg. som jeg ikke har smagt på :(

10 "grade AAA"ORGANIC Madagascan vanilla pods/beans

fra flg. sælger på ebay:
http://myworld.ebay.co.uk/madagascan**vanilla**/

_-_-_-_

Okay, gider du ikke lige smide en besked når du har "prøvekørt" det? Det er
jo fornuftige priser, hvis altså produktet er noget værd. Købte du nadet en
madagaskar vanilla? Er spændt på at høre hvordan det er i forhold til
bourbon vanilla.
Har du evt noget kontakt info til manden (udover ebay, hvor jeg ikke har
lyst til at oprette mig.
Mvh Tommy

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 08-02-08 11:33

On Thu, 7 Feb 2008 12:43:51 -0800 (PST), "(-Peter-)"
> [...]

>Hej..
>
>Købte flg. som jeg ikke har smagt på :(
>
>10 "grade AAA"ORGANIC Madagascan vanilla pods/beans

Er prisen for pakken med 10 stænger - eller pr. stang? Hvis det er det
første, så er det godt nok billigt. Hvor meget vejer de 10 stænger
ca.?

Fra : (-Peter-)

Dato : 09-02-08 08:52

On 8 Feb., 11:33, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
>
> Er prisen for pakken med 10 stænger - eller pr. stang? Hvis det er det
> første, så er det godt nok billigt. Hvor meget vejer de 10 stænger

det er for alle ti... og de vejer "kun" 41 g incl. plastic...

/peter

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 11-02-08 14:13

On Sat, 9 Feb 2008 07:51:42 -0800 (PST), "(-Peter-)"

>det er for alle ti... og de vejer "kun" 41 g incl. plastic...

Hej igen!

Det er vanvittigt billigt - særligt hvis kvaliteten er ok. Han sælger
tilsyneladende også polynesisk vanilje. Jeg må prøve en pakke af hver.

Du må meget gerne melde tilbage med din oplevelse af kvaliteten af
stængerne, når du har været i køkkenet.

Her er et par idéer til opskrifter, hvori vanilje indgår (måtte du
mangle inspiration):

Pære glaseret i Beerenauslese & tahitivanilje:
http://www.bergholt.net/paerer_glaseret_i_beerenauslse_og_tahitivanilje_skovbaercoulis_og_creme_paa_mascarpone_og_beerenauslese.html

Pære pocheret i hvidvin med sukker og vanilje:
http://www.bergholt.net/paerer_pocheret_i_hvidvin_sukker_tahitivanilje_m_glace_vaniljeis_og_chokoladesauce_med_portvin.html

Æblechutney med Keralapeber og polynesisk vanilje:
http://www.bergholt.net/aeblechutney_med_tahitivanilje_og_keralapeber.html

Risalamande med bær i gløgg/vin chaud (kogt med tahitivanilje):
http://www.bergholt.net/risalamande_med_baer_i_gloegg_vin_chaud.html

--
Mvh.

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (På vej: Biksemad a la Rhône)

Fra : (-Peter-)

Dato : 11-02-08 10:06

On 11 Feb., 14:12, Kasper Bergholt <mxn...@tiscali.dk> wrote:

> [...]
> stængerne, når du har været i køkkenet.
>
> Her er et par idéer til opskrifter, hvori vanilje indgår (måtte du

Skal nok vende tilbage engang, men har travlt for tiden, så der kan
godt gå lang tid - det kan desværre godt tænkes at du når at få det
testet før mig :(

Mvh
Peter