portvin uden prop
Fra : Ukendt

Dato : 06-02-08 21:21

hejsa,

har en flaske (fornuftig) portvin stående og ville have et glas. Men proppen
var væk og det har den vel været siden december. Det smager nu alligevel
fint ... men; tager portvinen skade af at stå uden prop?

ras

Fra : Bjarne K.

Dato : 07-02-08 09:32

"rasmus" <nospam> wrote in message
> [...]
> proppen var væk og det har den vel været siden december. Det smager nu
> alligevel fint ... men; tager portvinen skade af at stå uden prop?

Spørger du om den har taget skade (selvom smagen er ok), eller om den vil
tage yderligere skade ?

Kan du ikke bare tilpasse en kortprop fra en flaske vin.

Bjarne K.

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-02-08 11:53

rasmus skrev i 47aa168b$0$90263$14726298@news.sunsite.dk dette:
> [...]
> proppen var væk og det har den vel været siden december. Det smager
> nu alligevel fint ... men; tager portvinen skade af at stå uden prop?

Ja, definitivt. Alene det faktum at alkoholen stille og roligt vil fordampe
er ødelæggende.

vh
jan

Panorama fra Grenen i kuling:
http://jan.boegh.net/Album/Danmark/Nordenfjords/Skagen/slides/Grenen.html

Fra : Kasper Bergholt

Dato : 07-02-08 13:47

On Thu, 7 Feb 2008 11:53:20 +0100, "Jan Boegh" <spamhater@nowhere>
wrote:

>Ja, definitivt. Alene det faktum at alkoholen stille og roligt vil fordampe
>er ødelæggende.

Derudover vil vinen også oxideres (iltes). Det medfører en flad smag.
Jo mere ilt, vinen udsættes for, jo dårligere bliver den. Tawny-typer
er allerede oxiderede - de holder sig derfor godt i køleskab med prop
- men smagen ændrer karaktér efter nogle dage. Ruby-type (fx Late
Bottled Vintage & Vintage port) er mere sensible over for iltning. De
skal helst drikkes hurtigt efter åbning - jo ældre de er, jo før.

Det samme gælder dessertvine fra andre områder - fx Banyuls, Maury og
sød Rasteau (vin doux naturel).

Kasper Bergholt
http://www.bergholt.net (Seneste smagenote: Flor de Pingus, 2003)

Fra : rasmus carlsen

Dato : 08-02-08 09:13

"Jan Boegh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Ja, definitivt. Alene det faktum at alkoholen stille og roligt vil
> fordampe er ødelæggende.

- jeg skynder mig at drikke den inden den bliver helt flad

ras