Mørbrad - fedtfattig
Fra : KV Christiansen

Dato : 06-02-08 12:49

Hejsa!

Leder lidt efter spændende opskrifter på en ret med mørbrad (svin), men som
gerne må være lidt fedtfattig (får en gæst som lige er maveopereret)..

Har I nolge spændende forslag??

Mvh

KC

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-02-08 13:39

"KV Christiansen" <kay-verner@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Leder lidt efter spændende opskrifter på en ret med mørbrad (svin),
> men som gerne må være lidt fedtfattig (får en gæst som lige er
> maveopereret)..

Mørbrad er pr. definition fedtfattig. Det er derfor, mørbrad ikke smager af
en pind.

> Har I nolge spændende forslag??

Mørbradbøf med bløde løg og kartofler? Sovsen kan jo udgøres af noget
fedtfattig creme fraise iblandet lidt tørrede krydderurter, eller lidt
skysovs fra panden helt uden fedtstof. Bevares - de bløde løg kræver jo en
smule fedtstof på panden, men det overlever din gæst nok.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-02-08 13:41

"Jens Bruun" <bruun_jens@hotmail.com> writes:

> Bevares - de bløde løg kræver jo en smule fedtstof på panden, men
> det overlever din gæst nok.

De kan faktisk også laves med en smule vand og lidt honning, hvis man
helt vil undgå fedtet.

Og jeg må indrømme at jeg gerne går på kompromis med maden, hvis jeg
undgår at ligge og skrige af smerter et par timer om natten...

Mvh Trine

Fra : Jens Bruun

Dato : 06-02-08 13:44

> De kan faktisk også laves med en smule vand og lidt honning, hvis man
> helt vil undgå fedtet.

Muligt. Derudover kan man komme langt med lav varme og en pande med
slip-let-belægning.

> Og jeg må indrømme at jeg gerne går på kompromis med maden, hvis jeg
> undgår at ligge og skrige af smerter et par timer om natten...

Fair nok.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 06-02-08 13:40

"KV Christiansen" <kay-verner@forum.dk> writes:

> Leder lidt efter spændende opskrifter på en ret med mørbrad (svin),
> men som gerne må være lidt fedtfattig (får en gæst som lige er
> maveopereret)..

Nu får jeg sikkert på puklen af de fleste i gruppen, men jeg har da et
par forslag. Jeg går og venter på en maveoperation, så jeg spiser
faktisk kun meget fedtfattigt mad.

Brun mørbraden i en meget varm støbejernsgryde - uden fedtstof, men
evt. i en smule balsamicoeddike. Hæld enten en mørk øl eller en
ordentlig sjat rødvin ned i gryden sammen med en masse gode
grøntsager: Persillerødder, pastinakker, løg, porrer, kartofler,
selleri, gulerødder eller hvad du nu lige har i køkkenet. Kom et par
laurbærblade ved, læg låg og smid det i ovnen et par timer ved 120
grader. Så godt som ingen fedt og det smager pragtfuldt.

Skær mørbraden i tykke skiver og brun dem på en meget varm
støbejernspande, den skal i hvert fald kunne tåle hård varme. Hæld
lidt sherry over og lad det koge ind. Tag kødstykkerne af, skru ned
for blusset og rist et par løg eller porrer eller begge dele sammen
med en masse champignoner. Sørg for at røre godt rundt hele tiden, så
det ikke brænder på. Kom evt. en håndfuld sherrytomater ved også. Hak
et par blade salvie og kom ved, når der er trukket væske ud fra
svampene og læg kødstykkerne ned og et låg over til køddet er
gennemstegt. Tag et par deciliter mager A38 eller letmælk og rør lidt
maizena ud i det og hæld ved. Smag til med sherry og server med f.eks.
frisk pasta. I stedet for salvie smager estragon også godt.

Mvh Trine

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 06-02-08 15:55

> Leder lidt efter spændende opskrifter på en ret med mørbrad (svin),
> men som gerne må være lidt fedtfattig (får en gæst som lige er
> maveopereret)..

Postede en under emnet "Hvor finder jeg perlebyg" i august 2007. Er ikke
klar over, hvordan man linker til et indlæg.

--
|¨ ¨ ¨ ¨ ¨¨ Torben

[OO]
<>'

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-02-08 16:24

3140 Abildgaard skrev:

> Postede en under emnet "Hvor finder jeg perlebyg" i august 2007.
> Er ikke klar over, hvordan man linker til et indlæg.

Fx
· http://groups.google.com/group/dk.kultur.mad+drikke/msg/674573c09e19d583
· http://groups.google.com/groups?selm=46cfd27b$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk
· news:46cfd27b$0$7606$157c6196@dreader2.cybercity.dk

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : 3140 Abildgaard

Dato : 07-02-08 03:23

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Fx
> [...]

Nemlig. De to første kan godt finde ud af -også med kortlink. Men den sidste
husker jeg ikke. Vistnok noget med meddelelsens egenskaber, fiske id-nummer
og skrive "news:" foran?

--
|? ? ? ? ?? Torben

[OO]
<>'

Fra : Samsara

Dato : 17-02-08 00:04

"KV Christiansen" <kay-verner@forum.dk> skrev i en meddelelse

> Har I nolge spændende forslag??
>
> Mvh
>
> KC
Hej

Jeg er faldet over nedenståede opskrift på Nettet og prøvede den
i går - den smagte altså helt fint.

300 g. afpudset svinemørbrad
2 tsk. flydende oliemargarine
2 løb i tynde skiver
½ dåse flåede hakkede tomater
½ dl. vand
1 tsk. paprika
Salt og peber
2 gulerødder i tyne skiver
2 stilke bladselleri i tynde skiver
1 tsk. majsstivelse
½ dl. vand
150 g friske sukkerærter
½ bundt hakket persille

Skær marbraden i 2 cm tykke skiver og brun dem i olemargarinen
i en gryde. Tilsæt løgene og svits dem et øjeblik. Tilsæt tomater og
½ dl. vand sammen med paprika, salt og peber. Tilsæt gulerødder
og bladselleri, lad det simre i ca. 10 min. til grøntsagerne er møre.

Jævn retten med majsstivelse udrørt i ½ dl. koldt vand. Lad det
koge yderligere 2 min.

Kom sukkerærter i og kog dem med i ca. 1 min. Smag til med salt
og peber.

Anret på en tallerken med løse ris og et godt drys persille.

Velbekomme