Valg af bradepande
Fra : Bent Bjerre

Dato : 05-02-08 11:49

Jeg sætter stor pris på en god flæskesteg, og i den forbindelse bruger jeg
grill til at få sværen sprød.

Mit problem er at jeg skal have anskaffet en ny bradepande (min gamle og
meget billige bradepande kunne ikke klare varmen). Jeg har kig på nogle fra
Cook & Baker, men de kan kun tåle op til 260 grader og det anbefales at man
er meget opmærksom hvis man vil benytte grill, da der er risiko for at
belægningen bobler op...

Men hvad benytter I andre når i griller?
Skal jeg droppe bradepanden og evt. benytte ildfaste fade?
Er advarslen fra Cook & Baker overdreven og skal jeg bare grille løs?

Hilsen
Bent

Fra : Sybil

Dato : 05-02-08 16:39

"Bent Bjerre" <bhb@stofanet.dk> skrev i meddelelsen
> [...]
> Skal jeg droppe bradepanden og evt. benytte ildfaste fade?
> Er advarslen fra Cook & Baker overdreven og skal jeg bare grille løs?

Hej
Vi bruger dem fra Scanpan, de er noget dyrere, men de er det værd.
De har slip let, som virker og det kan tåle metal redskaber og
opvaskemaskine.

Majken

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-02-08 17:01

"Sybil" <Butbut@invalid.dk> writes:

> Vi bruger dem fra Scanpan, de er noget dyrere, men de er det værd.
> De har slip let, som virker og det kan tåle metal redskaber og
> opvaskemaskine.

Men de kan heller ikke tåle mere end maksimalt 260 grader. I hvert
fald har de afvist 2 reklamationer fra mig med påstanden at de har
været varmet op til mere end det, når overfladen er begyndt at skalle
af.

Jeg har også en Scanpan til det der ikke skal være så varmt, men
bruger mest støbejern.

Mvh Trine

Fra : Tove Krieger

Dato : 05-02-08 17:19

> Jeg har også en Scanpan til det der ikke skal være så varmt, men
> bruger mest støbejern.
>
> Mvh Trine

Jeg tror også at jeg vil anskaffe mig en støbejernspande. De kan da
tåle noget. Jeg fik en hundedyr Jamie Oliver pande til min
fødselsdag for et par år siden, den kan snart godt skrottes, så det
er ikke prisen der er afhængig af kvalitet. Den tåler i hvert fald
ikke ret meget varme.

Min søn gav mig et godt tip. Han vasker kun sin støbejernspande i
varmt vand selvfølgelig uden sæbe. Hvis den trænger til en
"rensning" kommer han kokosmel på og varmer den op, så bliver den
som ny igen fordi den olie der er i kokosmelet ligesom renser
panden.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : ASKF

Dato : 07-02-08 19:31

Tove Krieger ytrede sig i <47a88cb1$0$90272$14726298@news.sunsite.dk>
med dette:

> [...]
>"rensning" kommer han kokosmel på og varmer den op, så bliver den
>som ny igen fordi den olie der er i kokosmelet ligesom renser

Det er vist mere normalt at bruge salt til rensningen (det billige
opvaskemaskinesalt), jeg har aldrig før hørt at kokosmel også var egnet
til formålet.
--
Allan Stig Kiilerich Frederiksen
-Myron Tribus

Fra : Tove Krieger

Dato : 07-02-08 21:23

"ASKF" <nospam@askf.dk> skrev i en meddelelse

> jeg har aldrig før hørt at kokosmel også var
> egnet til formålet.

Næh, det havde jeg godt nok heller ikke, men hans pande ser ud som
ny selvom den har været brugt i årevis, og der er intet der hænger
i.

Fra : Gainsbourg

Dato : 06-02-08 00:16

Jeg ville anbefale et ovnfast glasfad af Pyrex typen. De kan fåes for en 100
kr seddel når man er heldig (fx. i Føtex) og de er lette at gøre rene, tåler
opvaskemaskine, kan tåle varmen og har ikke alle mulige
overfladebehandlinger, som efterhånden slides eller skaller af og forurener
maden.

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : Emil

Dato : 06-02-08 00:43

"Gainsbourg" wrote:

>Jeg ville anbefale et ovnfast glasfad af Pyrex typen.

Enig, hvis den kan tåle grillvarmen.

Men kan støbejern med emalje ikke bruges, eller springer emaljen af?
F.eks. sådan en, som kan bruges stort set på alle varmekilder:
<http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/90087701>

eller grill-udgaven:
<http://www.ikea.com/dk/da/catalog/products/40083461>

m.v.h. Emil

Fra : Bent Bjerre

Dato : 07-02-08 15:26

Jeg er blevet gjort opmærksom på at Cook & Baker har en bradepande i
rustfrit stål. Så er der ihvertfald ikke længere et problem med belægning
som bobler op...

Så valget står mellem ovenstående, eller en støbejernspande.

Men mange tak for de mange forslag

Hilsen
Bent

Fra : ASKF

Dato : 07-02-08 19:34

Emil ytrede sig i <0qshq3lpmqu95ak6ndrh2btangpring98t@4ax.com> med
dette:

> [...]
>
>Men kan støbejern med emalje ikke bruges, eller springer emaljen af?
>F.eks. sådan en, som kan bruges stort set på alle varmekilder:

Emaljeret støbejern kan sagtens bruges, det holder også fint til bål og
karaftige gasblus.