Hund/kat
Fra : @

Dato : 05-02-08 00:18

Ingen steder her til lands har jeg kunnet finde det og de fleste, jeg har
snakket med om det, væmmes ved tanken om at spise det; hunde- eller
kattekød. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve det - de gør det jo osse i
andre lande.

Nogen der ved hvor man kan købe det?

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-02-08 08:07

@ writes:

> [...]
> snakket med om det, væmmes ved tanken om at spise det; hunde- eller
> kattekød. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve det - de gør det jo osse i

Taget i betragtning at det er forbudt at handle med skind og pels fra
hunde og katte i EU, så kunne jeg ikke forestille mig at det var
tilladt at handle med kødet. Så smut en tur til Kina.

Mvh Trine

Fra : Christian Hansen

Dato : 05-02-08 09:38

Trine Kornum Christiansen wrote:

> Taget i betragtning at det er forbudt at handle med skind og pels fra
> hunde og katte i EU, så kunne jeg ikke forestille mig at det var
> tilladt at handle med kødet. Så smut en tur til Kina.

Hvilket er et udtryk for dobbeltmoral og hykleri af værste skuffe. Nu
har jeg næsten lige set, hvordan man opdrætter ræve til pelsbrug i små
bure - og det samme gælder mink og andre ikke-kæledyr.

At spise katte- og/eller hundekød kan ikke være sundt, da de er øverste
led i fødekæden - det betyder, at der i dem er sket en maximal ophobning
af diverse farlige stoffer herunder dioxiner og tungmetaller i kødet.
Personligt nærer jeg intet ønske om at smage nogle af delene af
ovenstående grund - at kødet ikke kan være sundt.

Kvinder, der påtænker at amme deres børn, bør tænke meget over hvilke
animalske produkter de sætter til livs, da dioxin og andre lign. stoffer
som eksempelvis kviksølv udskilles gennem modermælken.

Mvh Christian

Fra : Max

Dato : 05-02-08 10:42

Hej Christian

> At spise katte- og/eller hundekød kan ikke være sundt, da de er
> øverste led i fødekæden - det betyder, at der i dem er sket en

Nu er alle de pattedyr vi spiser jo i toppen af fødekæden.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-02-08 10:55

Max skrev:

> Nu er alle de pattedyr vi spiser jo i toppen af fødekæden.

Men ikke alle dyr vi spiser har selv spist dyr. Fx er både tun og
helleflynder rovfisk, og dermed mindst tredje led i fødekæden, mens
køer er vegetarer.

Hvis man vil udvælge sin føde på grundlag af hvor meget giftstof der
har ophobet sig, bør man tage hensyn til både hvilket led i fødekæden
der er tale om, og hvilken fordeling af plante- og kødædere der er i
de forrige led i kæden.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 05-02-08 11:02

Hej Klaus

> [...]
> har ophobet sig, bør man tage hensyn til både hvilket led i fødekæden
> der er tale om, og hvilken fordeling af plante- og kødædere der er i

Vil det sige at der ikke kan være giftstoffer i planteædere ?

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-02-08 11:30

Max skrev:

> Vil det sige at der ikke kan være giftstoffer i planteædere ?

Nej, men der optræder ikke flere planteædere direkte efter hinanden i
fødekæden, så derfor har det betydning om man selv spiser en plante-
eller en kødæder.

Sat på spidsen kan man sammenligne en dansker der spiser oksekød, og
vel dermed selv er nummer 3 i fødekæden (hvis koen vel at mærke lever
af græs), med en grønlænder der spiser sæl eller hval, og som vel er
nummer 6 eller mere i fødekæden.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 05-02-08 12:27

Hej Klaus

> Nej, men der optræder ikke flere planteædere direkte efter hinanden i
> fødekæden, så derfor har det betydning om man selv spiser en plante-
> eller en kødæder.

Men nu spiser man jo ikke hund så ofte, så om vi spiser koen eller vi
giver noget af den til hunden og spiser hunden gør nok ikke den
store forskel :)

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-02-08 13:00

Max skrev:

> Men nu spiser man jo ikke hund så ofte, så om vi spiser koen
> eller vi giver noget af den til hunden og spiser hunden gør
> nok ikke den store forskel :)

Mit indlæg var nu osse mere ment som en generel betragtning vedrørende
udvælgelse af føde på baggrund af deres placering i fødekæden. Hvis
man vælger hund og kar fra af den grund, vil den logiske konsekvens
være osse at vælge andre rovdyr (inkl. rovfisk og -fugle) fra.

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Max

Dato : 05-02-08 13:37

Hej Klaus

> [...]
> man vælger hund og kar fra af den grund, vil den logiske konsekvens
> være osse at vælge andre rovdyr (inkl. rovfisk og -fugle) fra.

Ja, og når vi opdrætter dem, ja så har vi jo indflydelse på
hvad de indtager af ting og sager.

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-02-08 17:15

Klaus Alexander Seistrup wrote:

> Nej, men der optræder ikke flere planteædere direkte efter hinanden i
> fødekæden, så derfor har det betydning om man selv spiser en plante-

Ikke medmindre man bruger dyreknogler som foder og så videre, nej...

> eller en kødæder.

Ja. En del giftstoffer ophobes. Den er god nok, selv om jeg ikke længere
husker detaljerne fra gymnasiets biologiundervisning.

> [...]
> vel dermed selv er nummer 3 i fødekæden (hvis koen vel at mærke lever
> af græs), med en grønlænder der spiser sæl eller hval, og som vel er

Nummer 6? Hvor får du den fra? Jeg har selv svært ved at forestille mig
et dyr, andet end vor art, der er nummer 5. i fødekæden...

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Jan Boegh

Dato : 07-02-08 12:15

Peter Knutsen skrev i 47a88b7f$0$99022$157c6196@dreader2.cybercity.dk
dette:

> Nummer 6? Hvor får du den fra? Jeg har selv svært ved at forestille
> mig et dyr, andet end vor art, der er nummer 5. i fødekæden...

tjae - ethvert dyr, der kunne tænkes at indtage et menneske må vel så være
et 6. led i fødekæden - sådan rent logisk. Hertil hører ikke så få småkryb -
spyfluer - der kunne tænkes at æde os, hvis vi henligger til naturlig
nedbrydning. Og lur mig om ikke en høne kunne finde på at æde en maddike,
der har ædt en af os? Og den kunne så blive ædt af en hund - der nu er 8.
led. Kommer der så en kineser og æder hunden, tjae......
Måske er det nok mere meningsfuldt at indse at en sådan rangliste er lettere
forvrøvlet.

vh
Jan

--
Jan Bøgh | http://jan.boegh.net
In the beginning God made 'the light.' Shortly thereafter God made three big

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 07-02-08 12:57

Peter Knutsen skrev:

> Nummer 6? Hvor får du den fra?

Nu skal man holde tungen lige i munden. Det er grønlænderen jeg
regner som nummer 6 [eller mere]. (1) Phytoplankton, (2) zoo-
plankton (kan vel i princippet udgøre flere led), (3) småkrebs (fx
krill), (4) en fisk, [(5) en større fisk,] (5[/6]) en sæl, (6[/7])
et menneske.

Det er helt teoretisk, jeg kender ikke de nøjagtige led i denne
kæde, men se fx disse billeder:

· http://www.coolantarctica.com/Antarctica%20fact%20file/wildlife/whales/foodweb.gif
· http://www.absc.usgs.gov/research/seabird_foragefish/marinehabitat/images/Food_Web3.gif

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Christian Hansen

Dato : 05-02-08 11:53

Max wrote:

> Vil det sige at der ikke kan være giftstoffer i planteædere ?

Nej, der er giftstoffer i planteædere. Pointen er at de giftstoffer, som
planteæderen optager gennem et liv ikke udskilles, men lagres i fedtet.
Her snakker vi bla. om dioxon, pcb og tungmetaller. Et dyr, der lever af
at spise planteædere, indtager med hvert måltid planteæderens livsindtag
af disse giftstoffer og ophober dem så i sit fedt. Der er altså tale om
en mangedobling af koncentrationen fra græsæderen til det første rovdyr.
Forestil dig så, at du jævnligt åd disse rovdyr...

Jeg anser ikke en ko for at være sidste led i fødekæden - det er jeg, da
jeg æder koen - eller et andet rovdyr. Forsimplet : græs -> ko -> mig.
Men spiser du eksempelvis en kat, så ser det således ud, forsimplet :
insekter/planteføde -> mus/insekter/smådyr -> kat -> dig

Der er altså ophobning i 3 led og ikke kun i 2 led - det betyder rigtig
meget jf. ovenstående. Af samme grund er store rovfisk heller ikke sunde
at spise i for store mængder.

Mvh Christian

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-02-08 17:13

> [...]
> har ophobet sig, bør man tage hensyn til både hvilket led i fødekæden
> der er tale om, og hvilken fordeling af plante- og kødædere der er i

Rigtigt nok. Ikke dermed sagt at man skal være hysterisk, men man må i
hvert fald *aldrig* nogensinde spise isbjørnelever.

Isbjørne spiser (såvidt jeg ved) sæler, som har spist pingviner, som har
spist diverse fisk, som formodentlig alle er vegetarer (jeg har en
formodning om at rovfisk er relativt store). Dermed er isbjørnen 4. led
i fødekæden.

Er der andre eksempler på dyr som utvivlsomt er 4. led i fødekæden?
Nogle højere, altså 5. led?

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 05-02-08 17:22

Hej Peter

> Isbjørne spiser (såvidt jeg ved) sæler, som har spist pingviner, som

Den går vidst lidt gal med geografien her :)

> har spist diverse fisk, som formodentlig alle er vegetarer (jeg har en

Er langt de fleste fisk ikke rovdyr ?

--
Mvh Max

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-02-08 18:29

Max wrote:

> Den går vidst lidt gal med geografien her :)

Ja, det har du ret i. Men rykker det så ikke isbjørnene et led ned i
fødekæden?

> Er langt de fleste fisk ikke rovdyr ?

Jeg ved skræmmende lidt om fisk, men jeg ved at forskellige fiskearter
er placeret på forskellige trin i fødekæden.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 05-02-08 18:45

Hej Peter

> Ja, det har du ret i. Men rykker det så ikke isbjørnene et led ned i
> fødekæden?

Jeg ved ikke rigtig hvordan man regner ledene i fødekæden, men
hovedføden i havet er plankton, plankton lever jo af noget meget
småt, så plankton må være led 2, sild lever af plankton, silden
må så være led 3, silden ender i sælen, sælen må så være led 4
og isbjørnen må sammen med mennesket være led 5.

> Jeg ved skræmmende lidt om fisk, men jeg ved at forskellige fiskearter
> er placeret på forskellige trin i fødekæden.

En sjov ting må så være at kæmperne i havet, bardehvalerne, ja
de befinder sig på trin 3 i fødekæden.

--
Mvh Max

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 05-02-08 23:53

Peter Knutsen skrev:

> man må i hvert fald *aldrig* nogensinde spise isbjørnelever.

Men det er vel snarere på grund af risikoen for A-vitaminforgiftning,
end på grund af alt muligt andet.

> Er der andre eksempler på dyr som utvivlsomt er 4. led i
> fødekæden?
> Nogle højere, altså 5. led?

Phytoplankton -> zooplankton -> småkrebs (fx krill) -> lille fisk
[-> større fisk -> pingvin] -> sæl -> menneske?

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Ebbe Hansen

Dato : 05-02-08 18:37

On Tue, 05 Feb 2008 08:06:34 +0100, Trine Kornum Christiansen
<news@trinekc.dk> wrote:
Klip

>Taget i betragtning at det er forbudt at handle med skind og pels fra
>hunde og katte i EU, så kunne jeg ikke forestille mig at det var
>tilladt at handle med kødet. Så smut en tur til Kina.

EU er ikke sådan lige til at gennemskue, så læs godt på lektien:

Fadervor fylder på engelsk 56 ord.
De Ti Bud indeholder 297 ord.
Den amerikanske frihedserklæring er på 302 ord.
Men den engelske version af EU's direktiv for import af andeæg
fylder 26.911 ord...
-------------------
mvh Ebbe

Fra : Max

Dato : 05-02-08 10:42

Hej

> Nogen der ved hvor man kan købe det?

Da opdræt af hund og kat til slagtning og spisning
er forbudt i danmark, så tror jeg ikke det er nemt
at få fat på.

--
Mvh Max

Fra : Andersen

Dato : 05-02-08 11:09

<@> skrev i meddelandet news:47a79d44$0$2991$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> snakket med om det, væmmes ved tanken om at spise det; hunde- eller
> kattekød. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve det - de gør det jo osse i

Tag dog skridtet fuldt ud, og æd alt det roadkill du kan finde.......

...Syg verden vi lever i...

Fra : Herluf Holdt, 3140

Dato : 05-02-08 12:25

Andersen skrev:

> Tag dog skridtet fuldt ud, og æd alt det roadkill du kan
> finde.......
> ..Syg verden vi lever i...

Enig!

Men efter at have læst mindst en halv meter bøger om
diverse ekspeditioner i Nordøstgrønland og Nordgrønland,
er jeg da i hvert fald blevet bekendt med at adskillige
slædehunde er endt i kødgryderne, når det gjaldt om
at overleve.

--
Herluf :·)

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-02-08 17:17

Herluf Holdt, 3140 wrote:

> Enig!

Der er mange mennesker der har en masse følelser bundet op i hunde,
katte og heste, og bl.a. derfor vil jeg meget nødig spise den slags.

> [...]
> er jeg da i hvert fald blevet bekendt med at adskillige
> slædehunde er endt i kødgryderne, når det gjaldt om

Somme tider med alvorlig sygdom til følge, fordi man kom for skade at
spise slædehundenes levere.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Max

Dato : 05-02-08 12:29

Hej Andersen

> ..Syg verden vi lever i...

Ja, tænk sig at opfordre til at spise lig fra vejkanten.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-08 20:57

> Ja, tænk sig at opfordre til at spise lig fra vejkanten.

Ja, puha-badr. Heller spise lig, der er industrielt slagtede, og hvor dyret
inden slagtningen har levet en kummerlig tilværelse - ofte spærret inde hele
livet uden adgang til plads eller dagslys, og ofte fordret op med affald
fra... slagteriet.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Lars Ehlers

Dato : 06-02-08 00:30

On Tue, 5 Feb 2008 12:28:39 +0100, "Max"
<Max_Jens@post9.tele.dk.invalid> wrote:

>Hej Andersen

>Ja, tænk sig at opfordre til at spise lig fra vejkanten.

Hvis man nu selv er kommet til at køre dyret ned, hvad så? Det bliver
vel ikke meget friskere? Jeg har selv fået fasan flere gange på den
konto, fordi min stedfar kom til at køre en ned. Næsten ikke med vilje

Hørte engang om en restaurant som hed Roadkill Cafe. Deres motto var
You kill'em, we grill'em. Men det var sikkert bare en urban legend....
--
Lars Ehlers

Fra : Klaus Alexander Seis~

Dato : 06-02-08 03:12

Lars Ehlers skrev:

> Hørte engang om en restaurant som hed Roadkill Cafe. Deres
> motto var You kill'em, we grill'em. Men det var sikkert bare
> en urban legend...

Døm selv:

· http://www.roadkillcafe.com.au/
· http://www.road-kill-cafe.com/roadkill.html

Mvh,

--
Klaus Alexander Seistrup
http://klaus.seistrup.dk/

Fra : Specks6812

Dato : 05-02-08 11:52

@ said in news:47a79d44$0$2991$ba624c82@nntp06.dk.telia.net:

> [...]
> har snakket med om det, væmmes ved tanken om at spise det; hunde-
> eller kattekød. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve det - de gør det

Jeg har fået hund serveret i Afrika.

Det er ikke noget særligt smagsmæssigt.

Jeg tvivler på at det er muligt at finde i nogle vesteuropæiske lande.

Jeg vil hellere anbefale at man smager marsvin (ikke dem fra havet) eller
f.eks. vandbøffel når vi taler om mere eksotiske kødspise.

Fra : Max

Dato : 05-02-08 12:28

Hej

> Jeg tvivler på at det er muligt at finde i nogle vesteuropæiske lande.

Det har været meget udbredt i Holland, men det er det måske
ikke mere.

--
Mvh Max

Fra : Aksel Pedersen

Dato : 05-02-08 19:12

"Specks6812" <findit@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>@>
> Jeg vil hellere anbefale at man smager marsvin (ikke dem fra havet) eller
> f.eks. vandbøffel når vi taler om mere eksotiske kødspise.

Apropo vandbøffel, så smager kødet ganske fortrinligt - også hjernen - som
Brain Marsala smager fantastiskt.

Mvh
Aksel

Fra : Steen Jakobsen

Dato : 05-02-08 17:28

<@> skrev i en meddelelse
> [...]
> snakket med om det, væmmes ved tanken om at spise det; hunde- eller
> kattekød. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve det - de gør det jo osse i

Det vil nok være lidt dyrt med de priser der er på hunde her i landet. Jeg
tror forøvrigt også at det er dyrt i Kina.

Steen.

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 05-02-08 17:42

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> writes:

> Det vil nok være lidt dyrt med de priser der er på hunde her i landet. Jeg
> tror forøvrigt også at det er dyrt i Kina.

Årh, det ved jeg nu ikke. En newfoundlænder på størrelse med vores
koster omkring 6-8000 kroner. Hvis vi nu antager at prisen er 7600
kroner, så er det 100 kroner pr. kilo. Jeg ved godt at der er en hel
del spild, men mon ikke halvdelen kan udnyttes. Så er det en kilopris
på 200 kroner. Det er da ikke så slemt.

Men hvis det er chihuahua man har fået smag for, så kan det godt være
at man skal have guldkortet frem. :)

Mvh Trine

Fra : Peter Knutsen

Dato : 05-02-08 18:30

> [...]
> på 200 kroner. Det er da ikke så slemt.
>
> Men hvis det er chihuahua man har fået smag for, så kan det godt være

Ja. Også fordi en hund på 60 kg ikke skal have 4 gange så meget at spise
som en hund på 15 kg.

--
Peter Knutsen
sagatafl.org

Fra : Ralph

Dato : 05-02-08 17:53

"Steen Jakobsen" <ingen@post.dk> skrev i en meddelelse
> Det vil nok være lidt dyrt med de priser der er på hunde her i landet. Jeg
> tror forøvrigt også at det er dyrt i Kina.

Jeg VED at minkkroppe koster ca. en 10'er i Kina.

--
Ralph

Fra : Max

Dato : 05-02-08 18:00

Hej Ralph

> Jeg VED at minkkroppe koster ca. en 10'er i Kina.

Ja, derude går intet til spilde, tænk sig at de opfandt
pastaen fordi de ikke ønskede at bruge alt det energi
der skal til for at bage brød.

--
Mvh Max

Fra : Jens Bruun

Dato : 05-02-08 21:02

> Jeg VED at minkkroppe koster ca. en 10'er i Kina.

Du slår dem bare ihjel, afpelser kadaverne, sælger pelsen til produktion af
frakker til rige kvinder, og bruger i øvrigt kadaverne til at opfodre nye
mink. Kineserne bruger mink til at bespise sin kæmpestore befolkning.

Jeg ved nok hvis adfærd, jeg finder mest hensigtsmæssig.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Kim

Dato : 05-02-08 17:34

<@> skrev i meddelelsen news:47a79d44$0$2991$ba624c82@nntp06.dk.telia.net...
> [...]
> snakket med om det, væmmes ved tanken om at spise det; hunde- eller
> kattekød. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve det - de gør det jo osse i

Du kunne jo prøve her:
http://www.dyrevaernet.dk/hunde.htm

Undskyld............ det skrev jeg ikke det der!!!

Kim

Fra : @

Dato : 05-02-08 19:47

"Kim" <kiminfarum@FJERNESyahoo.dk> wrote in news:47a89018$0$90269$14726298
@news.sunsite.dk:

> Du kunne jo prøve her:
> http://www.dyrevaernet.dk/hunde.htm

Hehe, god ide!

Fra : Lars

Dato : 13-02-08 23:32

@ wrote:
> [...]
> har snakket med om det, væmmes ved tanken om at spise det; hunde-
> eller kattekød. Jeg kunne dog godt tænke mig at prøve det - de gør

Besøg en psykolog!
Lars

Fra : @

Dato : 14-02-08 05:24

"Lars" <larsce@NOSPAMgmail.com> wrote in news:47b36fc5$0$2097
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Besøg en psykolog!
> Lars

En dyrepsykolog?!

Fra : Lars

Dato : 14-02-08 23:25

@ wrote:
> "Lars" <larsce@NOSPAMgmail.com> wrote in news:47b36fc5$0$2097
> $edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> En dyrepsykolog?!

Nej - måske nærmere en psykiater - der kan give ECT-behandling.

Lars

Fra : @

Dato : 15-02-08 01:14

"Lars" <larsce@NOSPAMgmail.com> wrote in news:47b4bfcc$0$2097
$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk:

> Nej - måske nærmere en psykiater - der kan give ECT-behandling.

Mener du at de der spiser, eller kunne tænke sig at prøve at spise, hund
eller kat lider af svær depression, delirium, mani eller ubehandlelig
skizofreni? Det er i hvert fald det, ECT, altså electrochok, kan hjælpe
mod. Det hjælper da ikke mod det at prøve sine (kulturelle) madgrænser af.

I andre kulturer er det folket 'forbudt' eller uset at spise f.eks. svin
eller køer. Hvis et medlem af dette folk så gør det - om det så er
derhjemme eller eksempelvis her i danmark - skal det så også behandles med
ECT eller symes du at det er ok?

Fra : Jan Boegh

Dato : 14-02-08 18:23

Lars skrev i 47b36fc5$0$2097$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk dette: