Nakkestykke ?
Fra : Harry Lund

Dato : 04-02-08 12:24

Godaw NG.
Hvordan steger man en nakksteg så den bliver saftig og med sprød svær?
venligst
Harry

Fra : Ukendt

Dato : 04-02-08 17:53

Harry Lund wrote:
> Godaw NG.
> Hvordan steger man en nakksteg så den bliver saftig og med sprød svær?
> venligst
> Harry

Når der er tale om en nakkesteg med svær vil jeg stege den som en alm
flæskesteg.
Dvs. jeg ville bruge flgn fremgangsmåde:
- Sværen koges i nogle få minutter (Lægger stegen med sværen nedad i en
stegepande, og hælder kogende vand i så sværen lige nøjagtig er dækket)
- Efter kogningen saltes sværen med en god grov salt, evt. havsalt (Man har
selvfølgelig sikret sig at sværen er ridset ordentligt inden man koger den)
- Stegen steges i ovn, uden varmluft, i et fad, med en smule vand i bunden.
Dette vand bruges til at dyppe stegen med undervejs, og må _ikke_ koge tør.

En steg på godt et kilo vil jeg mene skal have mindst 1½ time, måske 2,
afhængig af tykkelsen.
Vandet fra bunden af fadet kan skummes for fedt, og bruges til en sauce.

God appetit

Louise

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-02-08 21:45

"Louise" <louise.krarupSNABELAprivat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> - Sværen koges i nogle få minutter (Lægger stegen med sværen
> nedad i en stegepande, og hælder kogende vand i så sværen lige

Det med at "koge" sværen har jeg aldrig brugt, og jeg får alligevel
den dejligste sprøde svær.

Jeg salter bare sværen godt og kommer lidt laurbærblade ned i sværen
med mellemrum - en 5-6 stykker alt efter stegens størrelse. Derpå
sætter jeg mit stegetermometer i og sætter den i en kold ovn ved 160
grader sammen med ½-1 l. vand alt efter bradepandens størrelse. Så
får stegen lov til at passe sig selv (dryppes ind imellem), og når
stegetermometeret viser temperaturen for flæsk, tager jeg den ud og
hælder skyen fra. Jeg skruer op til 250 grader med ovndøren lidt på
klem og lader sværen brune til den bobler en smule op på overfladen.
Stegen skal stå tildækket ca. 20 minutter førend den skæres ud. Jeg
har endnu aldrig haft problemer hvor sværen har været blød.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Harry Lund