Tandlæge
Fra : Martin

Dato : 06-03-08 10:17

Var hos tandlægen i går for at få trukket en visdomstand ud. Jeg var ellers
blevet fortalt at det ikke var så slemt som det så ud, men for helvede det
gjorde ondt på trods af dobbelt lokalbedøvelse.

Der skete dog det at da hun begyndte at "brække" i den "skallede" den af i
små stumper. Hun prøvede flere gange og til sidst var tanden da også væk,
men altså ikke roden.

Behøver jeg at få den fjernet hvis den ellers ikke generer? Hun sagde at det
der måtte til var at skære mit tandkød op og slibe noget af knoglen væk før
den kunne komme op, det synes jeg lyder noget drastisk/blodigt?

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 10:53

Martin wrote:

> [...]
> der måtte til var at skære mit tandkød op og slibe noget af knoglen væk før
> den kunne komme op, det synes jeg lyder noget drastisk/blodigt?

For at give dig et ordentligt svar, vil det nok være nødvendigt at glo
dig i gabet og sikkert se nogle røntgenbilleder.

Så stoler du ikke på din egen tandlæges vurdering, så synes jeg, at du
skulle kigge forbi en anden.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 06-03-08 12:32

Martin:
> [...]
> der måtte til var at skære mit tandkød op og slibe noget af knoglen væk før
> den kunne komme op, det synes jeg lyder noget drastisk/blodigt?

Var jeg dig, ville jeg finde en anden tandlæge, hende du har burde da
vist være skomager i stedet.

--
mvh.

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 12:45

Ludvig Nielsen. wrote:

> Var jeg dig, ville jeg finde en anden tandlæge, hende du har burde da
> vist være skomager i stedet.

Det er vist ikke et ukendt fænomen, at tænder kan gå i stykker, når de
udsættes for den hårdhændede behandling, som de udsættes for, når de
skal fjernes.

Jeg har tidligere hørt om en, som skulle have fjernet en tand, som gik i
stykker, hvorefter han måtte have resten bortopereret ved en senere
lejlighed.

Det er nok meget forskelligt hvor "solide" folks tænder er.

Om Martin bare kan lade stumpen sidde, er givetvis svært at sige for
lægfolk som os. Personligt ville jeg nok bare stole på min tandlæge, men
gør Martin ikke det, så må han jo indhente råd hos en anden.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 06-03-08 12:53

Holst formulerede spørgsmålet:

> Det er vist ikke et ukendt fænomen, at tænder kan gå i stykker, når de
> udsættes for den hårdhændede behandling, som de udsættes for, når de skal
> fjernes.

Ja, men det var mere det at hun lod roden sidde, jeg er ikke tandlæge,
men det lyder ikke rigtigt i mine øre.

> Jeg har tidligere hørt om en, som skulle have fjernet en tand, som gik i
> stykker, hvorefter han måtte have resten bortopereret ved en senere
> lejlighed.

Ok, gør det ikke ondt at gå rundt med en "knust" tand eller resten af
den?

> Det er nok meget forskelligt hvor "solide" folks tænder er.

Uden tvivl.

> Om Martin bare kan lade stumpen sidde, er givetvis svært at sige for lægfolk
> som os. Personligt ville jeg nok bare stole på min tandlæge, men gør Martin
> ikke det, så må han jo indhente råd hos en anden.

Med den udsendelse der var i fjernsynet forleden om, netop tandlæger og
malpraksis, så ville jeg nok som det mindste, ringe til en anden
tandlæge og høre hvad han/hun mener.

--
mvh.

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 12:57

Ludvig Nielsen. wrote:

> Ja, men det var mere det at hun lod roden sidde, jeg er ikke tandlæge,
> men det lyder ikke rigtigt i mine øre.

Vel fordi hun ikke kan komme til roden uden et større indgreb. Og det er
jo ikke sikkert at der lige var tid og/eller mulighed for det indgreb på
det pågældende tidspunkt.

Nu nævner Martin ikke, om der er aftalt ny tid eller måske henvist til
en egentlig tandkirurg.

> Ok, gør det ikke ondt at gå rundt med en "knust" tand eller resten af
> den?

Aner det ikke.

Fra : Martin

Dato : 06-03-08 13:32

> Nu nævner Martin ikke, om der er aftalt ny tid eller måske henvist til
> en egentlig tandkirurg.

Det er ikke henvist men aftalt ny tid. Men det der med at få "spredt"
tandkødet og i den stil synes jeg ikke lyder behageligt...

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 13:42

Martin wrote:

> Det er ikke henvist men aftalt ny tid. Men det der med at få "spredt"
> tandkødet og i den stil synes jeg ikke lyder behageligt...

Næh, det er det sikkert heller ikke. Men det kan jo være nødvendigt.

Fra : Martin

Dato : 06-03-08 13:01

Jeg er ikke som sådan utryg ved hende. Alt det andet hun har lavet er fint
nok.

Hun kan jo ikke gøre for min tand gik i "stumper og stykker" Og jo hun tog
temmeligt voldsomt fat. Men den sidder sgu godt fast.

Så jeg tror som sådan ikke at en hviken som helst anden tandlæge kunne have
gjort det bedre. hun var endda så flink ikke at tage betaling for
"forsøget".

Men roden sidder der så. Skal den ud uanset hvad, eller kan man bare lade
den være så længere den ikke generer på nogen måde?

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 06-03-08 13:11

Martin har bragt dette til verden:
> [...]
>
> Men roden sidder der så. Skal den ud uanset hvad, eller kan man bare lade den
> være så længere den ikke generer på nogen måde?

Det bør du spørge en tandlæge om, gør den ikke ondt?

--
mvh.

Fra : Martin

Dato : 06-03-08 13:30

> Det bør du spørge en tandlæge om, gør den ikke ondt?

Jo den er da lidt øm men ellers er det ikke slemt. Problemet er at min mor
er "gammel" tandklinik-assistent og siger at jeg bare kan lade den være så
længe den ikke generer. Tandlægen siger at den skal ud uanset hvad....

Og jeg gider jo ikke bruge penge på det hvis det ikke er absolut
nødvendigt...

Fra : Holst

Dato : 06-03-08 13:46

Martin wrote:

> [...]
> længe den ikke generer. Tandlægen siger at den skal ud uanset hvad....
>
> Og jeg gider jo ikke bruge penge på det hvis det ikke er absolut

Så kan du jo gøre tre ting nu:

1. Lytte til din mor og gøre, som hun siger.

2. Gøre som din tandlæge siger og få den fjernet.

3. Besøge en anden tandlæge og høre hans vurdering og
a. Lade den sidde, hvis han anbefaler det
b. Få den ud, hvis han anbefaler det.

Ingen tvivl om, at 1) vil være det billigste, og måske ikke den sikreste
løsning.

Derimod vil 2) sikkert være den sikreste løsning, for så er stumpen bort
og kan ikke senere give komplikationer.

3) kan godt ende med at blive den dyreste løsning, eftersom den anden
tandlæge måske vil ønske at tage røntgenbilleder for at kunne give dig
et ordentligt svar. Om han så anbefaler b), så vil det jo nok være det
allerdyreste.

Personligt ville jeg få den ud. Men nu er det jo din mund og ikke min

Fra : lh

Dato : 06-03-08 14:49

"Martin" <jadahva@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> det der måtte til var at skære mit tandkød op og slibe noget af knoglen
> væk før den kunne komme op, det synes jeg lyder noget drastisk/blodigt?

Jeg har selv fået fjernet en visdomstand eller rettere "roden" fordi den i
sin tid var knækket. Det kan gå en tid, hvis der ikke er gener, men det
bedste er at få den ud. Det er noget med at bakterier fra vores dårlige
tænder, betændelse og hvad der nu er, kan gå i vort blod.
Visdomstænder kan være besværlige fordi roden kan være "forkrøblet" og i
ikke ligge som hos de almindelige tænder. jeg går ud fra din tandlæge har
røntgenfotograferet tanden inde hun begyndte at trække den ud og dermed være
klar over hvordan roden lå?
Da jeg fik fjernet min rod, var det altså ikke så slemt som jeg havde
frygtet. Det var også noget med at få skåret tandkødet op og få "brækket"
roden ud. Nu sad min i overmunden og jeg fik at vide at det var oftest de
nemmeste at have med at gøre i forhold til dem der sidder i undermunden.
Jeg var dog ret øm en lang tid efter, det er jo et godt sår der efterlades,
men det var som sagt ikke så slemt som jeg havde troet. jeg vil nævne jeg
havde medbragt en diskman og brugte den under forløbet så kunne jeg ikke
høre så meget af hvad der foregik!

lh