Sygdom / lidelse
Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 21:30

Hvad er forskellen på en sygdom og en lidelse?

Mvh Peter

Fra : Sabina H.

Dato : 04-03-08 07:41

"Peter" <-> wrote in message
> Hvad er forskellen på en sygdom og en lidelse?
>
> Mvh Peter

ifølge wikipedia er en lidelse en bredt defineret negativ tilstand
http://da.wikipedia.org/wiki/Lidelse

mens sygdom er et sprogligt begreb uden fast definition:
http://da.wikipedia.org/wiki/Sygdom

for mig at se kan det godt være det samme, men det afhænger helt af
definitionen for den enkelte....
--
Knus,
Sabina

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 04-03-08 09:19

Peter skrev:
> Hvad er forskellen på en sygdom og en lidelse?
>
> Mvh Peter

Hej Peter

Du er inde i et felt som der er skrevet en del litteratur omkring. I
Danmark udtrykker vi os ikke altid ret præcist og vi benytter tit de
samme ord i flæng, og ofte det samme ord til at beskrive forskellige
tilstande. På engelsk er man undertiden meget præcis og har en større
grad af mulighed for at udtrykke sig. De to begreber du skriver ovenfor
er kun 2 af 3:

1) Illness - det er lidelse. Det er den måde man oplever smerte og
ubehag når man er syg. Følelser hører med i dette spektrum. "Den enkelte
lægmands opfattelse af sin egen sygdom".

2) Disease - den objektive sygdom. Dette er fagmandens måde at opleve
sygdom. Lægens måde at forholde sig objektivt til blodprøvesvar,
røntgenbeskrivelser, vævsprøver, blodtryk, temperatur osv er et udtryk
for denne sygdomsopfattelse.

3) Sickness - samfundets opfattelse af sygdom. Karakteriseret ved en vis
distancering til det. Sygdomme opfattes som tilstande der kan ramme
grupper af folk, og beskrives i lærebøger om biostatistik- pg
epidemiologi. Arbejdsskader kan give anledning til erstatning når visse
betingelser er opfyldt og arbejdsskadestyrelsen har anerkendt en sygdom
som opstået på baggrund af arbejdet.

Gav det mening? Håber det gjorde :)

/Jesper

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 12:47

Jesper Mehlsen wrote:
> [...]
> visse betingelser er opfyldt og arbejdsskadestyrelsen har anerkendt
> en sygdom som opstået på baggrund af arbejdet.

Tja, men hvis en ikke-lægelig person fortæller mig, at jeg ikke har en
sygdom men en lidelse, så er det for at bagatelisere det? Der er tale om en
slem form for obstruktiv søvnapnø som behandles via sygehus og har gjort mig
uarbejdsdygtig pga. manglende søvn. Diagnosen i sygehusjournalen hedder:
Obstuktiv søvnapnø.

Mvh Peter

Fra : Lise Hansen

Dato : 04-03-08 14:10

> Tja, men hvis en ikke-lægelig person fortæller mig, at jeg ikke har en
> sygdom men en lidelse, så er det for at bagatelisere det?

Nogle mener, at sygdom er noget mere eller mindre akut, og noget som man
(lægen) kan forsøge at helbrede.
En lidelse er mere permanent, og kan (ofte) ikke helbredes, men kan lindres
via medicin eller hjælpemidler (fx CPAP-apparat v. søvnapnø)
Men der er vist ingen klar definition ang. sygdom, lidelse og handicap.

Spørg personen, hvad han/hun mener, der er forskellen på sygdom og lidelse.
Hilsen
Lise

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 21:07

Lise Hansen wrote:
> Spørg personen, hvad han/hun mener, der er forskellen på sygdom og
> lidelse.

Hun mente at en sygdom var fx. kræft eller malaria. Altså hvor noget har
angrebet kroppen.
Hun mener dermed at søvnapnø og fx. slidgigt er lidelser.

Fra : Lise Hansen

Dato : 05-03-08 11:39

> Hun mente at en sygdom var fx. kræft eller malaria. Altså hvor noget har
> angrebet kroppen.
> Hun mener dermed at søvnapnø og fx. slidgigt er lidelser.

Det er sikkert hendes egen "hjemmelavede" definition.

I øvrigt skriver Jyllands Posten idag om snorken og nævner også søvnapnø.
"Når snorken bliver til SYGDOM" (altså søvnapnø)
Senere står der: at vægttab kan mindske eller kurere LIDELSEN.
se JP´s tillæg side 8.

Hilsen
Lise

Fra : Lise Hansen

Dato : 05-03-08 11:48

Jeg vil lige tilføje, at jeg ikke anser Jyllands Posten for at ligge inde
med "sandheden" ang. definitio af sygdom og lidelse - jeg vil kun give et
eksempel på, at begreberne bruges i flæng.
Hilsen
Lise