Laser synskorrektion
Fra : Morten

Dato : 02-03-08 13:20

Hej

Jeg går og leger med tanken om hvor dejligt det kunne være at slippe for
brillerne og også bare kunne bruge alm. solbriller når vejret "påbyder"
det, aldrig mere skulle have brillerne op og ned af etuiet i regnvejr,
aldrig fedte med dem under hjelmen når man kører knallert og mc osv.

Jeg er omkring -1,75 så vidt jeg husker, det er jo ikke nok til at det
kan betales af sundhedssystemet, så det må i fald blive for egen regning.

Er der nogen her der har erfaring med den slags?
Mener, det er jo ikke en bums på bagdelen man skal have fjernet, så man
skulle jo nødig komme til at vælge en klinik af Jørn Ege's type.

Kan der evt. være en fordel i at vælge klinik i udlandet? Jeg er nok
ikke så varm på lige at rejse til Tyrkiet el. Israel selvom det nok er
dér der er de største besparelser at hente. Men Sverige, Tyskland eller
måske andet EU/Nordisk land vil klart være en mulighed. Igen, nogen
erfaringer?

Ser frem til at høre jeres kommentarer såfremt i har erfaringer eller
kender nogen, der har prøvet det, eller måske ligefrem arbejder med det.

Mvh
Morten

Fra : Studo

Dato : 02-03-08 13:37

On Sun, 02 Mar 2008 13:19:37 +0100, Morten wrote:

> e til Tyrkiet el. Israel selvom det nok er dér der er de største
> besparelser at hente. Men Sverige, Tyskland eller måske andet EU/Nordisk
> land

Har en kammerat som fik det lavet i Kina.

Han var derovre flere gange på forretningsrejser, og undersøgte en del
steder. Netop, arh, hvor gode er de nu. Mener han var omkring 4-5 stykker
og fandt et der var topproffesionelt. Man kunne se hvordan det hele
foregik på forhånd og alle så ud til at være kompetente.

Næste gangn han var derovre, ind under kniven. Lidt underligt at alle
ikke kunne tale til en, men der var en tolk med, og det hele gik perfekt.

Han har i dag ikke længere brug for briller. Mener han gav omkring 1/3 af
dansk pris, men er slet ikke sikker.

Uanset hvor du vælger at få det lavet, så undersøg stedet på forhånd.

Fra : Morten

Dato : 02-03-08 14:54

Studo wrote:

> [...]
> og fandt et der var topproffesionelt. Man kunne se hvordan det hele
> foregik på forhånd og alle så ud til at være kompetente.

Rejser desværre ikke på forretningsrejser, Ellers havde det jo været oplagt.
Men det er vel også det, der er problemet med eksemplet Jørn Ege. For
lægmand virker han vel top proffesionel og dermed tillidsvækkende - lige
indtil arbejdet udføres.

> [...]
>
> Han har i dag ikke længere brug for briller. Mener han gav omkring 1/3 af

Det var da også noget af en besparelse! Så er den økonomiske del i hvert
fald udelukket. Men eftersom jeg jo selv skal betale både behandling og
rejse, så vil forskellen jo være knap så stor for mit vedkommende.

> Uanset hvor du vælger at få det lavet, så undersøg stedet på forhånd.

Ja, joh, men som sagt længere oppe, så kan sådan noget jo være temelig
svært for ikke fagmand at vide. Jeg kan da også stå og snakke om biler
til én der ikke ved ret meget om det og virke top prof, men i
virkeligheden ikke vide ret meget lige det emnet drejer sig om ;)

Men i hvert fald tak for svaret!

Mvh
Morten

Fra : Studo

Dato : 02-03-08 16:39

Han er ingeniør, og absolut ikke læge eller med lægefaglig baggrund.

Han havde så den fordel at tid ikke var så stram en faktor. At han
besøgte flere, betød at han så hvordan operationen foregik på flere
hospitaler. Ikke blot en samtale med en enkelt læge. Om han så det alle
steder er jeg ikke sikker på, men han så flere.

Det er et spørgsmål om at få spurgt ind til alle sine bekymringer, suge
til sig af helhedsindtrykket af stedet (var sygeplejersken underdanig/
uproffesionel eller har de ikke styr over papirerne i skranken. Og deraf
lave en helhedsvurdering.

Kender desværre ikke nogle fora hvor du kan finde den erfaring.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 02-03-08 17:42

> Er der nogen her der har erfaring med den slags?

Der ligger nogle indlæg om emnet et-to år tilbage i tiden. Måske du kan
finde dem.

Mvh Maria

Fra : Morten

Dato : 02-03-08 19:53

Maria Frederiksen wrote:

> Der ligger nogle indlæg om emnet et-to år tilbage i tiden. Måske du kan
> finde dem.

Tak for det. Ved ikke om det er dem jeg har fundet, men synes ikke
rigtigt jeg kan finde noget jeg kan bruge til noget.

Hvis du kan pinpointe lidt mere præcist ville ejg blive glad :)

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 02-03-08 19:53

Morten wrote:
> Hej

Har kigget lidt rundt på nettet, mest for at finde info, men synes det
er lidt sparsomt hvad jeg lige umiddelbart kan finde.
Allerhelst, så vil man jo gerne have en oversigt over hvem der er de
bedste, for igen, det er ikke bare en bums på bagdelen, det er jo trods
alt den vigtigste sans.

Priser synes derimod at være nemt nok:
Kirurgirejser 19950 i Tyrkiet:
http://www.kirurgirejser.dk/index.php?id=364
Men som sagt tidsligere, så er jeg ikke umiddelbart lun på at tage i
langt væk. Netop kirurgirejser er at finde omtalt i 2 klip på youtube i
hhv. Dags Dato og TV2 Nyhederne. Men ud over de har fået gratis reklame,
er der nogen, der kender dem?

Ellers er jeg stødt på Memira:
http://www.memira.dk/memira/entrypage.aspx?t=priser&containerid=24278&parentid=24277&objectid=13107&guid=1&lnodeid=0&pageid=5029
12500 pr øje, 25 stærke i alt. Det er jo kun 5050 mere end ovenstående.
Det er jo noget billigere end for bare få år siden, hvor sådanne
behandlinger jo kostede >=40 k.
Nogen, der har erfaringer med dem? Man må jo sige placeringen i Kbh
næsten ikke kan være mere centralt, kommer næsten bogstavelig talt forbi
der hver dag ;)

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 02-03-08 19:57

Morten wrote:

> Priser synes derimod at være nemt nok:
> Kirurgirejser 19950 i Tyrkiet:

DOH. Det er det med øjnene ;)
Den pris var på Frederiksberg. Man kan spørge sig selv om man behøver et
rejseselskab for at komme til Frederiksberg når man bor i Danmark
Prisen i Tyrkiet lader til at være 12 K.
Så er spørgsmålet om hvor mange (små) ekstraudgifter der kommer til...

Mvh
Morten

Fra : Morten

Dato : 04-03-08 18:07

Morten wrote:
> Hej

Virkelig ikke andre, der har noget at sige?

Synes det er svært at finde objektiv information. Informationen fra
klinikkerne er jo selvsagt ikke speciel objektiv - eller rettere, det
kan man som ikke fagmand ikke vide noget om, men de roser stort set alle
sammen sig selv, omend de jo nævner der er en vis risiko ved alt, men
det er der jo også bare ved at sætte sig på cyklen og køre til stationen.

Synes dog at læse, at generelt jo mindre fejl, man har, jo mere
forudsigeligt vil resultatet være. Men præcist hvor forudsigeligt?
Ligeledes synes jeg jeg savner information om de forskellige metoder.
LASIK, epi-LASIK og PRK. Specielt synes den traditionelle LASIK jo at
have den ulempe at hornhinden aldrig får helt samme styrke som
tidligere, men hvor meget er ikke lige at finde præcist svar på. Visse
sites får man den opfattelse af at der kun opnås et par % af oprindelig
styrke, mens andre påstår 50-75% - hvad er sandheden? Man kan dog godt
få den fornemmelse af de sites er lavet af optikere med henblik på at
skræmme folk (hvis det bliver for populært vil de jo miste salg af
briller og linser).

Én ting er dog rimeligt sikkert - og det er at jeg intet har imod at
smide de 20-25 k som det tilsyneladende koster herhjemme, bare det kan
garanteres at det rammes rimeligt tæt på 0.0. Og jeg har heller ikke
noget imod at vælge en metode der betyder "ubehag" i lidt længere tid
hvis den til gengæld er mere sikker og det bedste på længere sigt.

Mvh
Morten

Fra : Ole Thomsen

Dato : 04-03-08 22:40

"Morten" <tilt_uz468@hotmail.com> wrote in message

> Virkelig ikke andre, der har noget at sige?

Jeg har brugt en del tid på at undersøge tingene, indtil det stod klart for
mig at presbyopi (gammelmandssyn) ikke kan korrigeres særlig effektivt med
laser, om overhovedet.

Min konklusion var at man skal vælge de steder som har et stort gennemløb af
patienter, og derfor opnår en høj grad af rutine. F.eks. Tyrkiet.

Ole Thomsen

Fra : Morten

Dato : 04-03-08 22:58

Ole Thomsen wrote:

> Jeg har brugt en del tid på at undersøge tingene, indtil det stod klart for
> mig at presbyopi (gammelmandssyn) ikke kan korrigeres særlig effektivt med
> laser, om overhovedet.

Nej, for det skyldes, at linsen bliver stiv med alderen.
Det er jeg fuld klar over.

> Min konklusion var at man skal vælge de steder som har et stort gennemløb af
> patienter, og derfor opnår en høj grad af rutine. F.eks. Tyrkiet.

Ja, det er så her jeg ikke rigtigt kan blive helt klog på. Alt hvad man
kan finde af steder i udlandet omhandler lasik, men ved mildere grader
som mit lader det til at PRK er at foretrække. Og må indrømme, at hvis
det er som de siger at hornhinden er svagere end før og PRK giver lige
så godt resultat, så tager jeg hellere noget ekstra tid med ubehag og
sløret syn. Problemet er bare det tager længere tid at komme oven på
igen og typisk er man jo ikke mange dage i udlandet. Og det skal absolut
heller ikke være prisen der afgør om man vælger udlandet.

Mvh
Morten

Fra : Simon

Dato : 10-03-08 20:31

Morten wrote:
> Er der nogen her der har erfaring med den slags?

Jeg skrev til den her tråd som du måske har fundet; nogen spm. du ellers
vil stille? - http://kortlink.dk/4wdz

--
Simon | __o
Men are from here, and women | _`\ \_

Fra : Morten

Dato : 12-03-08 18:58

Simon wrote:

> Jeg skrev til den her tråd som du måske har fundet; nogen spm. du ellers
> vil stille? - http://kortlink.dk/4wdz

Siger mange tak!

(beklager hvis indlægget er lidt langt, har forsøgt at dele det passende
op hvis man ikke vil læse alt)

Tja, Det var jo godt ok en noget mindre korrektion end min på ca. -2...

Må indrømme jeg godt nok er noget i tvivl. På én side kunne det være
_rigtig_ lækkert, på den anden er man altid lidt, lad os sige,
betænkelig. Dels mht. når (forhåbentlig når og ikke hvis ;) man bliver
"gammel" og fokusmotoren skal slås med "tør og rusten optik".
Nogle mener ligefrem det er "en gave" når man bliver gammel at være
nærsynet, specielt i mildere grad da man så kan slippe for læsebriller.
Det må jeg sige er mine største overvejelser.
På den anden side, det kunne også være man bare skulle springe ud i det
og bagefter åbne en konto i banken og sætte et par hundrede ind hver
måned så man har en god bid af betalingen til når optikken til sin tid
trænger til udskiftning så man også kan slippe for læsebriller :)
Allerede i dag kan man tilsyneladende få flere typer kunstige linser,
både med "multifokus" (formentlig lidt alá multifokus kontaktlinse med
flere "ringe", brugbart, men giver vist "haloer", spørgsmålet er om man
finder det tilfredsstillende) og typer der kan fokusere som man ellers
ville gøre med en naturlig linse. Én ting er rimeligt sikkert, teknikken
bliver jo nok næppe ringere med tiden...

Men interessant det med danmark. Skal man have været medlem ét år for at
benytte sig af dækning eller? Og hvordan med indmeldelse, er det lidt
som forsikringen i banken med at man skal gennem alle mulige
undersøgelser? Og hvordan hvis man har græsallergi? Og hvordan og
hvorledes... Mener, hvis det bliver lidt for populært bliver det jo
lukket, men det lyder jo fristende ;D

Så det er altså her jeg foreløblig er kommet til. Har været til
forundersøgelse hos Memira, det er jo pt. gratis og uforpligtende jvf.
deres hjemmeside. Hornhinderne lidt til den slanke side ligesom resten
af kroppen, men ikke noget unormalt og det er jo heller ikke så meget,
der skal rettes i forhold til så mange andre og de kunne erklære mig
egnet. Kan sige én ting om dem og det er, at de tilsyneladende har
sødeste, venligste og mest imødekommende personale jeg nogenside har
mødt - noget som helst sted(!)
Må nok indrømme at i fald jeg springer ud i det vil jeg 99 % sikkert
vælge LASEK, jeg skal ikke risikere tørre øjne og en flap, der aldrig
rigtigt heler. Ved ikke hvor meget det betyder i praksis, men bare
tanken. Det er godt nok skrækhistorier man har læst rundt om på nettet
og det er svært at vurdere om det blot er rimeligt få, der føler sig
dårligt behandlet og laver, imho, rimeligt amatøragtige sider/youtube
video etc. eller om det er et reelt problem.
Så vil jeg hellere spille sikker og tage smerten/ubehaget i dagene efter
(jeg er sjældent bange for noget der gør ondt) og den længere tid det
tager før leverpostejen er pudset af frontlinsen.

Mvh
Morten

Fra : Simon

Dato : 13-03-08 08:38

Morten wrote:
> Må nok indrømme at i fald jeg springer ud i det vil jeg 99 % sikkert
> vælge LASEK, jeg skal ikke risikere tørre øjne og en flap, der aldrig
> rigtigt heler.

Jeg måtte lige google, for LASEK var ikke på markedet da jeg blev
opereret. Men jeg kan læse at LASEK er meget tæt på LASIK - begge løfter
en flap, som blot er skåret på en anden måde og derfor tyndere ved LASEK
(hvilket åbenbart gør en forskel for helingen)..

http://www.the-lasik-directory.com/lasik_lasek_chart.html

Fra : Morten

Dato : 13-03-08 09:53

"Simon"

> [...]
> en flap, som blot er skåret på en anden måde og derfor tyndere ved LASEK
> (hvilket åbenbart gør en forskel for helingen)..

Sådan kan de vist ikke helt sammenlignes.

Ved LASIK skærer du en flap så tyk at den går i selve hornhinden og så vidt
jeg har forstået, så heler denne flap meget langsomt og aldrig rigtig helt.
Du skal så være meget påpasselig i lang tid efter at denne flap ikke ved et
uheld går løs hvis du kommer til at gnide dig i øjene el. lign. (igen, så
vidt jeg kan læse, ikke det same som at jeg ved, for synes som før sagt at
objektiv information er meget svær at finde)
LASEK er anderledes, i det du her nøjes med at fjerne det yderste
beskyttende celle-lag (epi laget eller noget i den stil). Du skærer med
andre ord ikke i selve hornhinden. Af og til kan det dog "gå galt" og denne
"flap" bliver for ødelagt til at kunne lægges tilbage igen. Ingen større
skade, det svarer til PRK som man gjorde før i tiden. Modsat selve
hornhinden vil dette beskyttende cellelag hele helt op igen. Hvis det går
galt og laget bliver for ødelagt til at det kan lægges nogenlunde på igen,
fjerner man det blot, så tager ophelingen blot lidt længere tid og ubehaget
bliver lidt kraftigere. Ulempen ved LASEK og PRK er at man ikke som med
LASIK kan se rimelig klart allerede dagen efter og køre bil osv., der skal
gå lidt flere dage.

Mvh
Morten