Er dette en normal depression ?
Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-02-08 18:16

Jeg er 45 år.

Vågner og har det helt ad helvede til. Har meget svært ved at komme op af
sengen.Men pgra mit job kommer jeg op. De første 3-4 timer er virkelig
hårde at komme igennem. Så er
det ligesom at det letter lidt og ud på aftenen har jeg det sgu egentligt
ok. Når jeg går i seng føler jeg "at den er hjemme" og jeg umuligt kan vågne
op og have det dårligt. Og så gentager historien siig.

Andre gange varer tristhedsfornemmelsen hele dagen og kan kun lettes ved at
drikke 2 -3 glas vin.

Er det beskrevet et normalt forløb af en depression ?

Sover nogenlunde normalt, for det meste uden brug af sovepiller. Appetit er
meget svingende.

Fra : Holst

Dato : 24-02-08 18:22

Lars Jørgensen wrote:

> [...]
> drikke 2 -3 glas vin.
>
> Er det beskrevet et normalt forløb af en depression ?

For mig lyder det mere som om du er et stakkels B-menneske, der er nødt
til at stå alt for tidligt op.

> Sover nogenlunde normalt, for det meste uden brug af sovepiller. Appetit er
> meget svingende.

I almindelighed skal man altid sørge for at spise godt, sundt og varieret.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 24-02-08 23:27

On 24/02/08 18:22, in article 47c1a7c9$0$2095$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,
"Holst" <newsfeb08@shelter.dk> wrote:

> For mig lyder det mere som om du er et stakkels B-menneske, der er nødt
> til at stå alt for tidligt op.

Det var faktisk også min første tanke. Prøv at læse lidt på b-samfund.dk

Venlig hilsen

(Charlotte - hvis humør også grænser til det depressive, når jeg skal op kl.
6. Om aftenen (når jeg skal sove) er jeg derimod frisk og frejdig. SUK.

Fra : Holst

Dato : 25-02-08 00:16

Frøken Jensen wrote:

> [...]
> 6. Om aftenen (når jeg skal sove) er jeg derimod frisk og frejdig. SUK.

Lars' beskrivelse af sig selv passer stort set som hånd i handske på mig
selv, dengang jeg studerede. Dengang var jeg nødt til at stå op klokken
lort om morgenen, og det var bestemt ikke sjovt.

Havde jeg en depression dengang? Næppe.

I dag er jeg så priviligeret, at jeg kan tilrettelægge min egen
arbejdsdag, herunder vente med at stå op på et tidspunkt, hvor der er
lyst udenfor. Og så er alle symptomerne samtidig forsvundet.

Men har Lars alle dage været et A-menneske, så kan det godt være, at der
er noget galt.

Fra : Frøken Jensen

Dato : 25-02-08 00:14

On 25/02/08 0:16, in article 47c1fab3$0$2103$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk,

> [...]
> arbejdsdag, herunder vente med at stå op på et tidspunkt, hvor der er
> lyst udenfor. Og så er alle symptomerne samtidig forsvundet.

Ja, jeg kan også arbejde når jeg vil, så det er skønt. Desværre skal jeg
alligevel op kl. 6, fordi min søn skal i skole...

> Men har Lars alle dage været et A-menneske, så kan det godt være, at der
> er noget galt.

Ja, så er der nok noget helt galt. Lars bør tale med sin læge.

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 24-02-08 18:27

Lars Jørgensen forklarede den 24-02-2008:
> [...]
>
> Er det beskrevet et normalt forløb af en depression ?
>
> Sover nogenlunde normalt, for det meste uden brug af sovepiller. Appetit er

Det bedste du kan gøre, snak med din praktiserende læge, man kan ikke
forvente at alm. mennesker på usenet kan afklare om du har en
depression og evt. om det er mild/middel/svær, det kan din læge.

--
I en debat om voldtægt, ytrede Christian R. Larsen
"Dødsstraf til offeret - så er han eller hun da sikker."

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 24-02-08 18:31

Lars Jørgensen forklarede:
> [...]
> drikke 2 -3 glas vin.
>
> Er det beskrevet et normalt forløb af en depression ?

Her er en test, prøv den, men er du det mindste i tvivl, så opsøg din
egen læge.

http://www2.netdoktor.dk/testdigselv/fakta/goldberg.asp

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-08 18:40

Lars Jørgensen skrev den 24-02-2008 18:15:
> [...]
> egentligt ok. Når jeg går i seng føler jeg "at den er hjemme" og jeg
> umuligt kan vågne op og have det dårligt. Og så gentager historien siig.

hmmmmm, hvordan er sengen?

Kan der være faktorer i din hverdag som udløser din tristhedsfornemmelse?

skænderier med konen?
ungernes elendige skolekarakterer eller -adfærd?
Hvad med omvætninger på jobbet? hhv. nye kollegaer eller chef.

> Andre gange varer tristhedsfornemmelsen hele dagen og kan kun lettes ved
> at drikke 2 -3 glas vin.

dum løsning!
Og du er ikke dum!

> Er det beskrevet et normalt forløb af en depression ?

En ting er helt sikker: Der findes ingen "normale forløb" ved depression.

Det er også det som gør det så dejlig nemt at slynge om sig med
åååhhh jeg er så depressiv.

> Sover nogenlunde normalt, for det meste uden brug af sovepiller. Appetit
> er meget svingende.

hvorfor sovepiller?

--
med venlig hilsen www.de3faktorer.dk
Carsten Riis Mere skal der ikke til

Fra : Ludvig Nielsen

Dato : 24-02-08 18:43

Carsten Riis kom med følgende:

> En ting er helt sikker: Der findes ingen "normale forløb" ved depression.
>
> Det er også det som gør det så dejlig nemt at slynge om sig med åååhhh jeg er
> så depressiv.

Og din bagrund, for at kunne udtale dig om den slags, er?

Fra : -= JF =-

Dato : 24-02-08 19:24

Ludvig Nielsen skrev:

> Og din bagrund, for at kunne udtale dig om den slags, er?

Carsten behøver ingen baggrund for at kunne flyde over med
ekspertudtalelser!

--
Mvh. John

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 24-02-08 19:44

-= JF =- udtrykte præcist:

> Carsten behøver ingen baggrund for at kunne flyde over med ekspertudtalelser!

Det havde jeg på fornemmelsen, må være skønt at være så alvidende

--
mvh.

Fra : -= JF =-

Dato : 24-02-08 19:53

Ludvig Nielsen. skrev:

> Det havde jeg på fornemmelsen, må være skønt at være så alvidende

Han er et umikum.
Vi havde en længere snak om børneopdragelse, hvor vi sad en større flok
forældre og blev irettesat af Carsten - hvis erfaringsgrundlag er at
havs svigerinde har børn

Jeg må indrømme at det var dråben der væltede ham ned i mit bozo-filter.

--
Mvh. John

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 24-02-08 20:16

-= JF =- udtrykte præcist:

> Han er et umikum.
> Vi havde en længere snak om børneopdragelse, hvor vi sad en større flok
> forældre og blev irettesat af Carsten - hvis erfaringsgrundlag er at havs
> svigerinde har børn

Lol, ja når man har en svigerinde med børn, så er man godt rustet

> Jeg må indrømme at det var dråben der væltede ham ned i mit bozo-filter.

Jeg, må jo prøve at opfører mig ordentligt, så jeg ikke ryger i det
også, men jeg kan være ret kras

--
mvh.

Fra : -= JF =-

Dato : 24-02-08 20:20

Ludvig Nielsen. skrev:

> Jeg, må jo prøve at opfører mig ordentligt, så jeg ikke ryger i det
> også, men jeg kan være ret kras

Jeg er sikker på at jeg selv ligger og rasler i bunden af indtil flere
filtre
Jeg er generelt både flink og omgængelig, men finder mig ikke i meget
crap... Og så er diplomati nok ikke min stærkeste side.

--
Mvh. John

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 24-02-08 21:41

-= JF =- forklarede:

> Jeg er sikker på at jeg selv ligger og rasler i bunden af indtil flere filtre
>
> Jeg er generelt både flink og omgængelig, men finder mig ikke i meget crap...
> Og så er diplomati nok ikke min stærkeste side.

Vi kan jo ikke please alle

--
mvh.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-08 21:30

-= JF =- skrev den 24-02-2008 19:53:

> Han er et umikum.
> Vi havde en længere snak om børneopdragelse, hvor vi sad en større flok
> forældre og blev irettesat af Carsten - hvis erfaringsgrundlag er at
> havs svigerinde har børn

det må man da kalde selektiv hukommelse, mon det er repræsentativ for
din almindelige væremåde.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-08 19:51

Ludvig Nielsen skrev den 24-02-2008 18:42:
> Carsten Riis kom med følgende:

> Og din bagrund, for at kunne udtale dig om den slags, er?

Tja, det var hvad min læge udtrykte, da vi (lægen og jeg) havde en
dialog omkring livets op- og nedture

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 24-02-08 20:13

Carsten Riis frembragte:

> Tja, det var hvad min læge udtrykte, da vi (lægen og jeg) havde en dialog
> omkring livets op- og nedture

Ja, så kan det jo kun være sandt.

/ironi

--
mvh.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-08 20:54

Ludvig Nielsen skrev den 24-02-2008 18:42:
> Carsten Riis kom med følgende:

> Og din bagrund, for at kunne udtale dig om den slags, er?

Hvad er din baggrund?

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 24-02-08 21:02

Følgende er skrevet af Carsten Riis:

> Hvad er din baggrund?

Jeg udtaler mig jo netop ikke, men anbefaler derimod at han snakker med
lægen.

Du kan godt se forskellen, eller?

--
mvh.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-08 21:10

Ludvig Nielsen. skrev den 24-02-2008 21:01:
> Følgende er skrevet af Carsten Riis:

> Jeg udtaler mig jo netop ikke, men anbefaler derimod at han snakker med
> lægen.
>
> Du kan godt se forskellen, eller?

Du må have en baggrund til at kritisere mit udsagn på! Det er den
baggrund jeg spørger til!

kom nu ud af busken.....for engangs skyld: bidrag dog med noget i debatten!

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 24-02-08 21:18

Carsten Riis sendte dette med sin computer:

> Du må have en baggrund til at kritisere mit udsagn på! Det er den baggrund
> jeg spørger til!

Du bagatelliserer depression, kan du ikke se problemet, så er du uden
for pædagogisk rækkevidde.

At bagatelliserer en depression, kan faktisk være farligt, har du ikke
en tante som har en veninde der engang har sagt, det plejer jo at være
på den måde du tilraner dig din "viden"

> kom nu ud af busken.....for engangs skyld: bidrag dog med noget i debatten!

Det har jeg skam, jeg tager manden alvorligt, derfor anbefaler jeg han
snakker med sin læge.

--
mvh.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-08 21:27

Ludvig Nielsen. skrev den 24-02-2008 21:17:

> Du bagatelliserer depression, kan du ikke se problemet, så er du uden
> for pædagogisk rækkevidde.

Hvordan er du så sikker på, at han en depression?
Du påstår, at jeg bagatelisserer depression.....det må betyde, at du
ved, at han har en.

Hvad er din baggrund for at diagnosticere over usenet, at han har en
depression?

Mon det er noget kvaksalveri, som du har gang i?

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 24-02-08 21:37

Carsten Riis:

> Hvordan er du så sikker på, at han en depression?

Derfor anbefaler jeg han snakker med en læge.

> Du påstår, at jeg bagatelisserer depression.....det må betyde, at du ved, at
> han har en.

Slet ikke, men her er et citat, i tilfælde af du har glemt hvad du selv
skrev.

<citat>
>Carsten Riis skriblede:

>En ting er helt sikker: Der findes ingen "normale forløb" ved depression.

>Det er også det som gør det så dejlig nemt at slynge om sig med åååhhh
>jeg er så depressiv.
</citat>

Med den udtalelse bagatelliserer du sygdommen depression.

> Hvad er din baggrund for at diagnosticere over usenet, at han har en
> depression?

Det er jo netop det jeg IKKE gør, men det gjorde du.

> Mon det er noget kvaksalveri, som du har gang i?

Med det spørgsmål, bekræftiger du bare at du er så dum som de lader
til, eller også evner du bare ikke at læse og forstå.

EOD, du er spild af tid.

--
mvh.

Fra : Carsten Riis

Dato : 24-02-08 22:26

Ludvig Nielsen. skrev den 24-02-2008 21:37:
> Carsten Riis:

> Derfor anbefaler jeg han snakker med en læge.

hvad med dig selv?

> Med den udtalelse bagatelliserer du sygdommen depression.

nope. det er det som du fortolker det til.

det jeg reelt skrev var, at det er for let at slynge om sig med
begrebet: depression eller "åååhhh jeg er så deprimeret".

samt at depressioner ikke har nogen "normale forløb" dvs. depression
kan have så mange forløb at det umuligt at anvende et normalitets-begreb.

selv den test du henviser til fortæller om forskellige grader af
depression. altså ikke om noget normalt.
og helt ærlig: hvad skal den test dog bruges til i diagnose
sammenhæng? alle kan svare på testen så de får testresulatet som de
gerne vil have det til at være.

Lidt kedeligt, at du henviser til en Nettest, som Per så klikker sig
igennem og nu render rundt og er ked af, at en nettest har fortalt om
at evt. har en let til middelsvær depression. Det gjorde jeg trods
alt ikke.

> Det er jo netop det jeg IKKE gør, men det gjorde du.

tja, hvis du vælger at fortolke det sådan, så gør du det.

det kalder man med et fint ord: dogmatisme.

> Med det spørgsmål, bekræftiger du bare at du er så dum som de lader til,
> eller også evner du bare ikke at læse og forstå.

du har i hvert fald evner indenfor misforståelse. så et eller andet
er du da god til.

> EOD, du er spild af tid.

og alligevel bruger du tid på "mig".

interessant måde at forvalte tid på.

Fra : lh

Dato : 24-02-08 18:58

"Lars Jørgensen" <lars@f.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er det beskrevet et normalt forløb af en depression ?
>
> Sover nogenlunde normalt, for det meste uden brug af sovepiller. Appetit

Hej du.

Jeg lider selv af depression af og til og har været ramt særligt meget denne
vinter. Og jeg kan sige dig at det du oplever KAN være helt "efter bogen"
for en depression.
Ved en depression har man det som regel værst sidst på natten, og om
morgenen og først på dagen hvor man kan opleve at have det rimeligt godt om
aftenen.
Jeg selv har kørt i præcis samme mønster som du beskriver. Har det af h.....
til den første tid af dagen hvorefter det letter lidt op af dagen og har det
så rimeligt aften.
Jeg sover også sådan set udmærket, men drømmer mere "mærkelige" forvirrede
drømme i disse perioder.
Hvis du ikke har talt med din læge så syntes jeg du bør gøre det. Du kan få
hjælp via medicin, det er skidt at drikke alkohol i denne forbindelse.
Man kan få en depression både af udefrakommende ting (stress bla), men man
kan også få det uden grund bla vinterdepressioner. Det er mest det jeg har
om sommeren har jeg det godt nok.
Jeg ved fra behandlere at rigtig mange flere end normalt er ramt af
depression i år fordi vi havde en dårlig sommer sidste år og derfor ikke har
fået det lys vi burde have og så den våde triste vinter oveni.

lh

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-02-08 19:16

> [...]
> ok. Når jeg går i seng føler jeg "at den er hjemme" og jeg umuligt kan
> vågne op og have det dårligt. Og så gentager historien siig.

Vi havde en ikke speciel god sommer, hvor man fik en masse lys, og denne
vinter har været "sort", dvs få høje, lyse dage med sol og sne. Først lægen,
så du får sikkerhed for hvad der evt. er galt, og dernæst kan man selv gøre
en del for at få lys nok. En god lang tur med/uden hunden hver morgen eller
eftermiddag. Mindst en time og ikke når det er er mørkt.

Mvh Maria

Fra : Ukendt

Dato : 24-02-08 21:24

Lars Jørgensen wrote:
> [...]
>
> Er det beskrevet et normalt forløb af en depression ?
>
> Sover nogenlunde normalt, for det meste uden brug af sovepiller.

Hej

Har med vilje ikke læst de andre svar til dig endnu, vil lige svare dig
først...

Umiddelbart lyder det som klassiske symptomer på en depression..
(Jeg taler af egen erfaring, da jeg, desværre, har haft en del depressioner,
trods behandling. Desuden har jeg arbejdet på en psykiatrisk afdeling)
Ved en "klassisk" depression letter symptomerne oftest i løbet af dagen, så
man har det værst om morgenen og bedst om aftenen, præcis som du
beskriver...

Men - Da det er meget kort du beskriver din situation er det svært at vide
om det er en depression. Det kan også være stress-symptomer.
Det med et par glas rødvin synes jeg du skal være meget forsigtig med, da
alkohol også kan give bagslag og forstærke de depressive symptomer...

Hvordan er din tristhed?
Er du ked af det uden grund?
Hvordan er dine tanker - som de plejer, mere sorte, "tanketomhed"?
Har du for nylig været igennem en hård periode, fx. presset på arbejde,
ændringer i parforhold etc.?

Jeg vil helt klart foreslå dig at konsultere din egen læge, evt. kan du
prøve at skrive ned hvordan du har det, på forhånd, og vise dette til
lægen... Dette kan måske især være en god idé hvis du har svært ved at sige
det direkte til din læge...

God bedring

Louise

Fra : Lars Jørgensen

Dato : 24-02-08 22:16

Tak for svar alle sammen. Prøvede den test som Ludvig linkede til. Og der
var bingo ; let til moderat depression.

Er som skrevet i en anden tråd , på et Zoloft kopi-produkt pt, og håber den
giver mig et spark i den rigtige retning, samtidig med at jeg selv tager mig
sammen.

Fra : Ludvig Nielsen.

Dato : 24-02-08 22:22

Lars Jørgensen har bragt dette til verden:
> [...]
> giver mig et spark i den rigtige retning, samtidig med at jeg selv tager mig

Tag en god snak med din læge, hellere en snak for meget end een for
lidt.

God bedring.

--
mvh.

Fra : Maria Frederiksen

Dato : 24-02-08 22:28

> [...]
>
> Er som skrevet i en anden tråd , på et Zoloft kopi-produkt pt, og håber
> den giver mig et spark i den rigtige retning, samtidig med at jeg selv

Man kan ikke "tage sig sammen", når man har en depression. Der skal hjælp
til, enten i form af medicin, lys eller samtaler afhængig af årsagen.
God bedring.

Mvh Maria

Fra : Sabina H.

Dato : 25-02-08 07:47

"Lars Jørgensen" <lars@f.dk> wrote in message
> [...]
>
> Er som skrevet i en anden tråd , på et Zoloft kopi-produkt pt, og håber
> den giver mig et spark i den rigtige retning, samtidig med at jeg selv

Let til moderart depression kan behandles med andre ting end blot medicin,
faktisk anbefaler de fleste læger en kombination af medicin, samtale og
kognetiv terapi....
den kognetive terapi kan være noget så simpelt som at tvinge dig selv til at
gå en tur på 30 minutter dagligt, og samtaleterapien behøver såmænd ikke
være med lægen, det kan også være en god lang snak med en god ven der kan
lytte til dig....

jeg har også været hårdt ramt i vinter, og fik for nylig "diagnosen"
moderart depression, men jeg har valgt at denne gang vil jeg gerne undgå
medicinen, og klarer mig med gåture og bevidste valg - at tvinge mig selv
til.......

det er rigtig at man ved svær depression ikke kan tvinge sig selv til noget,
med ved moderart kan man faktisk godt i mange tilfælde.... men det kan være
en overvindelse og noget man virkelig skal vælge til....

jeg har igennem nu 4 uger gået ture ca 5 gange om ugen (det skal passe ind i
resten af mit liv) og synes faktisk det har hjulpet... bare det at komme ud
er en del af min kognetive terapi, for det kræver faktisk en del når man
samtidig har et travlt liv, og næsten ikke kan overskue mere....

--
Knus,
Sabina