Rødbedejuice
Fra : Søren Fisker

Dato : 17-02-08 12:04

Nogle britiske forskere har fundet ud af, at blodtrykket
kan nedsættes hvis man drikker en halv liter rødbedejuice dagligt.

Mon der er nogen i gruppen, som ved om det nødvendigvis skal være juice,
kunne man fx tænke sig, at man kan nøjes med at spise et par rødbeder,
enten rå eller tilberedte hver dag?

Venligst Søren

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-08 14:35

On Sun, 17 Feb 2008 12:04:06 +0100, "Søren Fisker" <vejlo@esenet.dk>
wrote:

>Nogle britiske forskere har fundet ud af, at blodtrykket
>kan nedsættes hvis man drikker en halv liter rødbedejuice dagligt.

Har du et link der kan give lidt mere info ?

<mlr>

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-08 15:15

wrote:

> [...]
>
>Mon der er nogen i gruppen, som ved om det nødvendigvis skal være juice,
>kunne man fx tænke sig, at man kan nøjes med at spise et par rødbeder,

En PubMed søgning på "Rødbede / Beta Vulgaris" og "Blood Pressure"
eller "Hypertension" er uden hits, så der er absolut intet i den
medicinske litteratur der tyder på at rødbeder kan nedsætte
blodtrykket.

Du kan såmæn nok drikke ½ l rødbedesaft dagligt hvis du føler for det,
men lad endelig lægen om at styre din blodtryksbehandling....

<mlr>

Fra : Ulvir

Dato : 17-02-08 16:52

"Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen
> [...]

> eller "Hypertension" er uden hits, så der er absolut intet i den
> medicinske litteratur der tyder på at rødbeder kan nedsætte

Rødbede og bloodpressure i samme søgning? Intet i den medicinske literatur?

Beetroot + Blood pressure = 18.900 Google hits. Bl.a.
http://www.news-medical.net/?id=35032

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-08 17:37

On Sun, 17 Feb 2008 16:51:54 +0100, "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

>Rødbede og bloodpressure i samme søgning? Intet i den medicinske literatur?
>
>Beetroot + Blood pressure = 18.900 Google hits. Bl.a.
>http://www.news-medical.net/?id=35032

Hvis vi taler videnskabelig medicinsk litteratur hedder søgemaskinen
ikke google, men Medline / Pubmed.

Min første søgning på
'beta vulgaris' and ('blood pressure' or hypertension)

var uden nap, men søger man i stedet på

'beetroot' and hypertension

kommer der en enkelt artikel, nemlig den der refereres til gennem hele
tråden.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/18250365?ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsPanel.Pubmed_RVDocSum

For de interesserede kan den den fulde tekst hentes på det lokale
universitetsbibliotek.

Der er tale om et interessant stykke grundforskning der retter sig mod
personer med interesse for farmakologi / hypertesion / hjertekar
sygdomme. Men den kan næppe retfærdigøre at man fremover behandler
forhøjet blodtryk med ½ l rødbede saft dagligt

<mlr>

Fra : Ulvir

Dato : 17-02-08 18:35

> Hvis vi taler videnskabelig medicinsk litteratur hedder søgemaskinen
> ikke google, men Medline / Pubmed.

Nu er jeg ikke mediciner, så jeg brugte Onkel Google.

> [...]
> 'beetroot' and hypertension
> kommer der en enkelt artikel, nemlig den der refereres til gennem hele

Så var der noget at finde allligevel. Et spørgsmål om søgeteknik. 'Seek, and
you shall find'..

> [...]
> sygdomme. Men den kan næppe retfærdigøre at man fremover behandler
> forhøjet blodtryk med ½ l rødbede saft dagligt

Hvor er det nævnt at man har tænkt ligefrem at behandle forhøjet blodtryk
med rødbedesaft?

Fra : MF

Dato : 17-02-08 18:44

Ulvir skrev:

> "Michael Rasmussen" <michael@invalid> skrev i meddelelsen

> Hvor er det nævnt at man har tænkt ligefrem at behandle forhøjet
> blodtryk med rødbedesaft?

Jamen for for ind da, er i skrugale Rødbedesaft og blotryk?
Blotryk skal man ikke spøge med, det kan være livstruende!
Det er nok fordi det er søndag.

Mvh Mf

Fra : Michael Rasmussen

Dato : 17-02-08 18:47

On Sun, 17 Feb 2008 18:34:43 +0100, "Ulvir" <augustus@mail.dk> wrote:

>Hvor er det nævnt at man har tænkt ligefrem at behandle forhøjet blodtryk
>med rødbedesaft?

Det ligger vel underforstået i trådens første indlæg....

<mlr>

Fra : MF

Dato : 17-02-08 16:19

Søren Fisker skrev:
> [...]
>
> Mon der er nogen i gruppen, som ved om det nødvendigvis skal være juice,
> kunne man fx tænke sig, at man kan nøjes med at spise et par rødbeder,

Artiklen kan læses her:

http://www.berlingske.dk/section/sundhed/

Hvis jeg var dig ville jeg nok købe nogle
friske rødbeder, kører dem gennem mikseren,
så har du "ren" rødbedesaft.
Køber du det færdigt er der højst sansynligt
alle mulige tilsætningsstoffer i.

Jeg ville nok anbefale at du fik kontrolleret
dit blodtryk hos lægen hver uge, hvis du lider
af for højt blodtryk. Køb evt. en god blodtryksmåler
og vis din læge resultatet over en uge feks.
Ryger du, spiser forkert, er stresset osv, alt det
påvirker dit blodtryk i negativ retning.
Det er ikke noget man "bare" går og eksperimenterer med.
Stol ikke så meget på hvad du læser.
Man bliver bombaderet med sådan noget hver dag
Næste dag er der ny undersøgelse der siger det er
livsfarligt....

Mvh Mf

Fra : niels

Dato : 18-02-08 08:33

> [...]
> Stol ikke så meget på hvad du læser.
> Man bliver bombaderet med sådan noget hver dag
> Næste dag er der ny undersøgelse der siger det er

Kære Alle
Nu er frisk rødbedesaft ikke noget man bare drikker ½ liter af hver dag, man
får det dårligt (ondt i maven) af at drikke meget frisk rødbedesaft, og man
begynder at tisse rødt.
Hilsen Niels