blodprop i hjernen
Fra : Jørgen

Dato : 16-02-08 08:01

Jeg har haft en blodprop i hjernen for 3½ mdr. siden.
I den forbindelse fik jeg at vide, at jeg har haft en større på et
tidligere tidspunkt.
Det er formentlig 10 år siden.
Jeg har været inde og fået foretaget en scanning for ca. 3 år siden, og
nu vil jeg gerne have at vide om man skulle kunne have set det noget om
den første blodprop.

Jeg har fået den besked, at den ikke er tilgængelig.

Hvad mener man med det?
Hvor længe opbevarer man data om en person på sygehuset?
Hvad med aktindsigt?

fra
Jørgen

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 10:58

"Jørgen" <frieri@os.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg har fået den besked, at den ikke er tilgængelig.
>
> Hvad mener man med det?
> Hvor længe opbevarer man data om en person på sygehuset?

Journaler skal opbevares i mindst 10 år (lægelovens § 13, stk. 3).

Du har normalt ret til at få aktindsigt senest 10 dage efter du har bedt om
det. Ellers skal der gives en begrundelse jvf. Sundhedslovens § 38, stk. 3.
Du skal dog være sikker på at du henvender dig til den læge, som har
journaloplysningerne, ellers kan han/hun jo ikke rigtig hjælpe dig.

At journalen ikke er tilgængelig kan betyde flere ting. Der kan være tale om
et andet hospital, eller at journalen ligger i arkivet og skal hentes først.
Nogen gange bliver tingene også bare væk (det må selvfølgelig ikke ske, men
det gør det).
Du har normalt ret til agtindsigt (der kan være enkelte undtagelser).
Henvend dig til den afdeling på det sygehus du fik lavet undersøgelsen på og
bed om agtindsigt. Du kan evt. få hjælp fra hospitalets patientrådgiver.

Det er selvfølgelig interessant nok at læse i sin journal, men du skal nok
også overveje, hvad du vil bruge det til. Evt. følger efter en tidligere
blodprop på en CT-skanning vil jo ikke medføre nogen større ændring i din
behandling. Man vil højst være lidt mere agressiv tilgangen til dine
risikofaktorer og selvfølgelig sørge for at du fik Magnyl, hvis der ikke var
andet som talte imod dette. At ændre på livsstilen mht. rygning, motion,
alkohol, overvægt, kost osv. er stadig det vigtigste. Alder og køn kan man
jo ikke gøre så meget ved.

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 21:25

Fra : Jørgen

Dato : 18-02-08 23:42

> [...]
> alkohol, overvægt, kost osv. er stadig det vigtigste. Alder og køn kan man

Jeg fik en lille blodprop i hjernen, som var mere end heldig der blev
opdaget. Nu er jeg i livslang medicins behandling.

Da lægeren kom på stuegang spurte de om en masse ting som var lidt
uendelig, så jeg spurte dem hvorfor de stilled disse spørgsmål og fik
det svar at jeg havde haft en større blodprop, og og jeg ikke havde
bemærket den, hvortil jeg måtte sige at det havde jeg ikke, men vi kom
frem til at det nok var 10 år siden og jeg rent faktisk havde været ved
øjenlæge fordi jeg pludselig uden varsel havde fået kikkersyn ( som
fortog sig langsomt over flere dage). Øjenlægen sagde at det var
migræne, selv om jeg protesterende og sagde at det havde jeg da aldrig
haft og jeg havde ikke hovedpine, hvortil øjenlægen sagde at det skulle
jeg da bare være glad for

Det jeg vil bruge oplysningerne til er om jeg havde arrene da jeg fik
skanningen for ca 3 år siden, så jeg kan "frikende" øjenlægen

fra
Jørgen

Fra : Jesper Mehlsen

Dato : 20-02-08 17:04

Jørgen skrev:

> [...]
>
> Det jeg vil bruge oplysningerne til er om jeg havde arrene da jeg fik
> skanningen for ca 3 år siden, så jeg kan "frikende" øjenlægen

Tjae - du må nok bare bede om at få indsigt i den røntgenbeskrivelse der
blev optaget for nogle år siden. Det med at den ikke er tilgængelig, kan
blot være billederne der refereres til. Medmindre der er tale om særlige
operationsbilleder, så gemmes billederne ikke i samme udstrækning som
journalen. I dag vil man ofte have billederne lagret digitalt, men for
10 år siden krævede det enorme arkiver at opbevare billederne, så det
gjorde man kun i det absolut nødvendigste omfang.

Det kan godt tænkes at man kunne se virkningerne af en tidligere
blodprop, da du blev skannet for 3.5 år siden, men hvis man kunne se det
var en meget gammel skade er det ikke sikkert man har lagt noget i det.

Angående scanning: der anvendes CT og MR scanning. MR-scanning vil ofte
have en højere opløsning end CT. Ved du hvad du blev scannet med nu og
for 3 år siden?

/Jesper

Fra : Jørgen

Dato : 20-02-08 19:10

Jesper Mehlsen skrev:

> [...]
>
> Angående scanning: der anvendes CT og MR scanning. MR-scanning vil ofte
> have en højere opløsning end CT. Ved du hvad du blev scannet med nu og

Jeg mener der var MR

Jeg var ved lægen i dag for at få¨en b12 sprøjte og nu var billederne
dukket frem og blevet kigget på igen.
Der var ingen blodprop der .
Så må den første havde lagt imellem de 2 skanninger. og der er intet der
indikere hvornår jeg havde haft den.
Men nu er jeg mere rolig, for så er der alligevel lidt fornuft i hvad de
går og gør. jeg var ellers ved at være godt træt af læger og deres fejl.

Jeg har lige haft 2 fejl diagnoser, 1 for nakolepsi og som udløste
Amfetamin, og den blev først fjernet da jeg blev scannet, men så kom der
en på søvnabnø, hvor jeg brokkede mig så meget at jeg fik ny test, som
sagde at det havde jeg heller ikke . Bet var B 12 mangel

Men tak for svarene
fra
Jørgen