Bundmaling og sejldrevsmembran
Fra : Jens Jespersen

Dato : 06-03-08 11:14

Hej.

Jeg (og familien) købte sidste år en Granada 31. Nu nærmer tiden sig
forhåbentlig hvor der skal klargøres til sæssonen. Jeg har fra sidste ejer
fået at vide at bunden pt. er malet med "International Micron Extra". Bunden
var ikke specielt begroet da båden kom på land. Er her nogle som vil
anbefale en anden bundmaling, eller skal jeg bare fortsætte med den
nuværende ? Er her evt. forslag til hvor maling købes billigst ?
Jeg skal samtidig have skiftet sejldrevsmembranen (Volvo-drev) - den fyldte
syv år i 2007.......
Nogle forslag til hvor den skaffes billigst (gerne udlandet via nettet) ?

Mvh. Jens

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-03-08 13:22

"Jens Jespersen" <jens_jespersen@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Bunden var ikke specielt begroet da båden kom på land. Er her nogle som
> vil anbefale en anden bundmaling, eller skal jeg bare fortsætte med den

Andet ville nok være dumt, da dette produkt jo lige netop har bevist sine
god egenskaber i det vand båden har sejlet i.

Men var det en ide at give båden "turen", altså nedslibning og oppreiming på
ny. Jeg taler lidt af erfaring, da jeg har søgt netop efter en G31 i ca. to
år, og en del af dem havde osmose i forskellige grader, og andre fejl i
bunden har jeg også set. Skaderne kan du undgå/udsætte hvis du på ny gør
bunden helt tæt igen, men spørg den tidligere ejer om det er gjort
tidligere.

> Er her evt. forslag til hvor maling købes billigst ?

Jeg har hørt at Tyskerne er billigere, men har ikke undersøgt det, måske har
andre et link til en webbutik?

> Jeg skal samtidig have skiftet sejldrevsmembranen (Volvo-drev) - den
> fyldte syv år i 2007.......
> Nogle forslag til hvor den skaffes billigst (gerne udlandet via nettet) ?

Jeg har læst i gruppen tidligere at 15 år gamle membraner er svære at skelne
fra nye når de kommer ud, altså nok mere holdbare end det der er opgivet fra
fabrikanten, men jeg vil ikke hænges op på noget

Membranen skal du nok have i Sverige, prøv at søg på Google, hvis du har et
typenummer eller anden identifikation.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Jens Jespersen

Dato : 06-03-08 14:44

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Membranen skal du nok have i Sverige, prøv at søg på Google, hvis du har
> et typenummer eller anden identifikation.

Ja, det vil nok være smart at fortsætte med den "gamle" maling.
Mht. nedslibning, så må jeg indrømme at jeg ikke gider dette i år - båden er
tidligere osmosebehandlet på hele den ene side - den anden var ok. Er dog
klar over det nok snart skal gøres - malingslaget er ved at være lidt tykt
synes jeg

Mht. membranen.......
En kammerat som også har en G31 har været inde at ligge over motoren - af en
eller anden, for mig ukendt grund, havde han en del lettere ved denne øvelse
end jeg :) - han siger at min membran er temmelig hård i gummiet iforhold
til hans, så jeg tør ikke lade være med at skifte den.

Fandt du selv en G31, eller leder du stadig ?

Mvh. Jens

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-03-08 15:03

> Fandt du selv en G31, eller leder du stadig ?

Temperatur og om der er "vandtryk" på membranen har meget med
"hårdhedsgraden" at gøre. Men du skal gøre hvad du føler er bedst.
Nej jeg var lige ved at købe den der var til salg privat i Assens, men da vi
lige skulle vende prisen en gang til, blev den solgt lige for næsen af os,
dette var min helt egen skyld.
Men held i uhæld, da det viste sig at den havde grimme skader i bunden. så
efter at ca. halvdelen af de G31 vi havde set på, havde problemer, så vi os
om efter noget andet.
Så det blev en Sunwind 35 fra Holland, lidt dyrere, men nok også mere båd
for pengene.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 06-03-08 14:13

> [...]

> fyldte syv år i 2007.......
> Nogle forslag til hvor den skaffes billigst (gerne udlandet via nettet) ?

Hej

Her kan den købes for godt 2000,- dkr:

http://www.drevia.se/

Jeg ved ikke om det er billigt, eller den billigste shop!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : HH

Dato : 07-03-08 02:54

Gummimembranen til et Volvo Penta sejlbådsdrev (110S eller 120S er
forskellige!) er almindelig handelsvare hos havnepusherne og koster
som nævnt næsten 2500kr. I min båd kunne det lade sig gøre at skifte
membranen uden samtidig at tage dækpladen af bunden. Hvis den skal af
og evt. fornyes så skal prisen herpå lægges oven i. Og limningen af
denne til skroget skal gøres meget omhyggeligt hvis den skal blive
siddende. Hos nogle falder den af efter en sæson, hos mig har den nu
siddet i 24!.

Jeg skiftede min membran med dårlig samvittighed efter 10år i 1994, og
konstaterede som nævnt ovenfor, at den membran som jeg tog ud hvad
udseende, smidighed og mangel på revner var fuldstændig magen til den
jeg havde købt. Så derfor har jeg nu undladt i ca. 14 år. Men der er
jo nogle der siger at det kan blive et forsikringsspørgsmål hvis båden
synker på grund af en svigtende membran - men der er vist ikke nogen
der kan pege på en sådan hændelse.

Man kan evt. anvenden en anden strategi: Hvis drevet af en anden grund
skal ud og efterses (fornyelse af simmerringe, pakninger etc.) så kan
det jo være en glimrende lejlighed til at også skifte membran og
dækplade.

Jeg vil som ovenfor også anbefale, at du bare fortsætter med den
hidtidige maling. Også i lyset af, at vi jo ikke har nogensomhelst ide
om hvad der evt. vil være tilladt efter 2009. Så det skal jo lige
passe, at man netop har renset bund af og givet ny grundmaling (for
osmoseforebyggelse) for så at konstatere at de evt. nye bundmalinger
kræver en total afrensning for at kunne bruges, så man skal forfra.
Så selv om min bundmaling faktisk trænger til en afskrabning (fordi
den skaller af i pletter på grund af for stor lagtykkelse, så har jeg
de sidste år bare højtryksrenset og så malet over - i lyset af
ovennævnte trussel

Held og lykke med båden!

Hans-Henrik