Et par "diverse" spørgsmål:-)
Fra : Leif Langgaard

Dato : 04-03-08 20:17

Hej

Hvor finder man en ny manchet til masten, den der sidder i mellem dæk og
mast?

Er denne lader ok, den ser ok ud, men er der en grund til at den er sat ned
i pris?
se: http://netbaad.com/product.asp?product=2176&sub=0&page=1

Hvor får man lavet service på en Plastimo redningsflåde og kender nogen en
ca. pris?

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : SørenH

Dato : 04-03-08 20:54

Leif Langgaard skrev:
> Er denne lader ok, den ser ok ud, men er der en grund til at den er sat ned
> i pris?
> se: http://netbaad.com/product.asp?product=2176&sub=0&page=1

Hej Leif
Kan kun forholde mig til laderen, men den kender jeg til gengæld, - den
har siddet i min båd i 4år! - ja, dvs. jeg er på nr. 2 af slagsen, for
et voldsomt lynnedslag hér i Næstved sidste år tog livet af den første,
men det er jo ikke Waeco's fejl!
Det er en tiptop IUoU-lader, - dvs. at den lader helt op! og kan tåle at
stå på året rundt, hvilket som nævnt ikke altid er smart når Voldborg raser.
Den har 2 separerede IUoU-udgange til 2 batterikredse, hvor den først
tager sig af den som behøver mest, samt en konstantladeudgang til
startbatteriet.
Filosofien er den, at det i virkeligheden er forsvindende hvad der blir
brugt fra startbatteriet, så en konstant miniladning er fuldt tilstrækkelig.
Dens blæser er ikke støjende, og kan frakobles (mod lavere ladeniveau)
hvis den sidder et sted hvor der overnatter hyperhørende gæster.
Deres servicefolk har været helt fine (i forbindelse med vurdering af
lynnedslaget), og iøvrigt er Waeco et gammelt anerkendt mærke.
Jeg gætter på at modellen er på vej ud, - måske fordi både sjældent har
både en startkreds og to separate forbrugskredse?!
Se producentens hjemmeside med specs:
http://www.waeco.com/dk/331_1162.php?hirID=463&sprID=6&artOrigID=269
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ole Pagh

Dato : 04-03-08 21:16

> [...]
> Jeg gætter på at modellen er på vej ud, - måske fordi både sjældent har både
> en startkreds og to separate forbrugskredse?!

Ja, laderen er fin. Jeg syntes at jeg så den til en lidt lavere
tilbudspris sidste år ved Holbæk Bådcenter. Prøv at spørge dem.

Mastekrave har jeg for mange år siden købt ved Masnedø Marinecenter,
men spekulerede lige på om man ikke kunne lave dem selv af en gammel
bilslange der tilklippes og hvis den er for stor i diameter, så klippes
op og igen sammenlimes med den solution, som man også bruger til
cykellapninger.
Bare et skud fra hoften.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Henrik Kolle Rasmuss~

Dato : 04-03-08 22:43

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> [...]
> der tilklippes og hvis den er for stor i diameter, så klippes op og igen
> sammenlimes med den solution, som man også bruger til cykellapninger.

mvh Henrik Kolle

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-03-08 22:35

"Henrik Kolle Rasmussen" <kollevvs@tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> http://netbaad.com/search.asp?keyword=mastekrave
> mvh Henrik Kolle

Jeg tror jeg laver en selv, så passer den nok bedre, men tak for linket.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-03-08 22:26

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse

> Ja, laderen er fin. Jeg syntes at jeg så den til en lidt lavere
> tilbudspris sidste år ved Holbæk Bådcenter. Prøv at spørge dem.

Det vil jeg lige undersøge!

> [...]
> der tilklippes og hvis den er for stor i diameter, så klippes op og igen
> sammenlimes med den solution, som man også bruger til cykellapninger.

Det skal da prøves, det koster jo kun de to rustfrie spændbånd

Tak for dine tip!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-03-08 22:21

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Jeg gætter på at modellen er på vej ud, - måske fordi både sjældent har
> både en startkreds og to separate forbrugskredse?!

Jeg kunne tænke mig at køre køleskabet på den ene forbrugskreds, det er
måske en dårlig ide?

Jeg tror nu jeg køber laderen!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : SørenH

Dato : 07-03-08 13:11

Leif Langgaard skrev:
> Jeg kunne tænke mig at køre køleskabet på den ene forbrugskreds, det er
> måske en dårlig ide?

Hej Leif
Der er jo 100-vis af måder at bygge sin "elforsyning" op på, så jeg vil
nøjes med at fortælle om min og hvad jeg ville gøre hvis komponenterne
var anderledes:

Jeg har 2 batteribanker: 3 x 100Ah forbrug, og 2 x 90Ah = 1 stk oppe ved
bovpropellen og 1 stk agter ved motoren, parallelt forbundet (6 meter)
med et par 35kvadrat-kabler, så de kan hjælpe hinanden.
Derfor har jeg valgt at bruge de to IUoU-udgange på min Waeco til hver
sin bank, og ikke anvende den lille konstantstrømsudgang.
Iøvrigt sørger et simpelt auto-skillerelæ for at holde de to banker
adskilt når motoren ikke kører.
Hvis jeg blot havde eet startbatteri ville det være fint blot at bruge
"den lille" ladeudgang, og de to store til een eller to forbrugsbanker.

Alle forbrugssteder incl. køleskab er på forbrugsbanken, og mit
kølesystem er af akkumulatortypen, som konstant monitorerer
spændingsniveauet, og fryser køleelementet i boksen til en isklump når
spændingen indikerer at landstrøm eller generator er på. Når spændingen
falder vil kompressoren gå i vedligeholdelse hvor strømforbruget er
minimalt. Blir spændingen for lav slukker kompressoren.

For at kontrollere spændingsniveau (og strømforbrug) har jeg en shunt og
en intelligent spænding/strøm/forbrugs-måler - et Battmeter - som bl.a.
viser mig hvor meget forbrugstid jeg har tilbage ned til 30% af
kapaciteten er brugt, men mindre kan osse gøre det:
Et digitalvoltmeter(!!!!) som kan vise tienedele volt giver dig præcise
info om batteristanden lige nu!
Man kan osse hos bådudstyrspusherne få et lille ledinstrument med samme
nøjagtighed som viser status i 3 niveauer.

At køre med en seperat bank kun for køleskab synes jeg altså ikke
personligt er en god ide. Hvad hvis nu køleskabsbanken er brugt helt i
bund, mens der stadig er rigeligt i forbrugsbanken? - det ville da være
ærgeligt?!

Men husk, at batterierne i banken bør være af samme type og indkøbt
samtidigt.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Leif Langgaard

Dato : 07-03-08 19:19

> [...]
> ærgeligt?!
>
> Men husk, at batterierne i banken bør være af samme type og indkøbt

Hej

Tak for dit informative indlæg, jeg må se hvordan det er lavet på båden når
den kommer hjem.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-03-08 17:19

On Mar 5, 10:20 pm, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> Hej
>
> Jeg kunne tænke mig at køre køleskabet på den ene forbrugskreds, det er
> [...]
Hej Leif,

Tillykke med din nye båd! Da jeg hører til en af dem, der "hælder"
mere og mere elektronik i båden og gerne vil sejle, så jeg ikke
behøver gå i havn hver aften, men gerne vil kunne holde føde- og
drikkevarer kolde, bruge min PC, have navigationsinstrumenterne, VHF,
radio og evt. lanterner kørende, når der er behov for det, har jeg i
foråret 2007 øget den samlede batterikapacitet og opdelt den i tre
grupper:

Gruppe 1: Et startbatteri, som oplades først (adskilt med relæ fra de
øvrige), når motoren kører og via den lille konstante ladestrøm fra
laderen (switch mode fra Mastervolt, som kan oplade to uafhængige
"batteribanker" og så den tredie med konstant 3 Amp. tror jeg det
er) ... der forsyner startbatteriet med strøm i havn, når der er 230V
til rådighed.

Gruppe 2 er to batterier, der forsyner elektronik, plotter,
instrumenter, VHF, lænsepumpen og radioen med strøm.

Gruppe 3 (som kan opdeles i to grupper via afbrydere) forsyner
køleskab, elektrisk ankerspil, vandpumper og inverteren.

Via afbrydere/kontakter kan jeg parallelforbinde/adskille de
forskellige banker, hvis jeg vil. Jeg brugte 50 kvadrat ledning op til
ankerspil og imellem batterierne. Samtidigt fik jeg installeret en
ekstra generator på motoren, som primært tager sig af Gruppe 3, mens
den oprindelige tager sig af Gruppe 1 og 2. Der kan dog skiftes, hvis
jeg får behov for det.

Som Søren også nævner, har jeg valgt at investere i en
"batterimonitor", som hele tiden kan vise tilstanden i de to banker -
spænding og antal Ah forbrugt og et procenttal, der indikerer, hvor
langt batterierne er fra at være fuldt opladede ... og man kan også
aflæse det aktuelle forbrug i A ... for hver af de to
"hovedbanker" ...

På sommerturen fik jeg erfaring for, at jeg kan sejle/være på vandet i
op til fire døgn uden at gå i havn og "tanke op med 230V" med
køleskabet kørende, og instrumenterne tændt (ikke kortplotteren hele
tiden), autopiloten i kortere perioder, VHF'en på en "lytter" i
dagtiden, mens jeg sejlede, samt tændte lanterner en hel nat (tre
styk), lidt aftenlys i kahytten, og min PC til up/download af mails og
vejrudsigter om aftenen samt strøm nok til at trække ankeret op om
morgenen. Det var uden tilførsel af 230V, men motoren kørte ialt tre-
fire timer i løbet af de fire dage.

Personligt synes jeg det er en god idé at kunne holde batterierne
adskilt i forskellige "banker", men der bør også være mulighed for at
sammenkoble/parallelforbinde eller switche de forskellige banker, hvis
noget "utilsigtet" skulle ske med en af bankerne ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-08 10:34

Hej Leif,

Tillykke med din nye båd. jeg så billederne i linket og den ser
meget flot ud.

M.h.t. mastekrave, så kan de købes i udstyrsforretningerne og de
findes i 14 størrelser og priser i området 300,- - 400,- kroner.
Dertil kommer et par spændebånd der koster omkring en
halvtredser pr stk.
Alternativet er at købe vulkaniserende gummi tape som fås i
bredden 100mm og længde 125 cm til en pris af omkring 120,-.
Laver man det lille stunt at lægge et stykke tape rundt omkring
mastegennemføringens krave på ruffet hvor tapen har limfladen
udad så kan du sætte den vulkaniserende tape på mast og krave og
om efteråret tage den vulkanisererde krave af mastekraven på
ruffet og lade den sidde på masten vinteren over.

Det er også muligt selv at lime/sy en krave af passende
materiale.

Husk under alle omstændigheder at du ikke må bruge
siliconesealant mellem mast og krave for at gøre den vandtæt.
Silicone ødelægger en aluminium mast så den med tiden vil knække.

Mvh/Harding

Fra : BoA

Dato : 05-03-08 18:39

Harding E. Larsen (slet 4D413) skrev:
> ------------------
> Silicone ødelægger en aluminium mast så den med tiden vil knække.
>
> Mvh/Harding

Hvordan det Harding ? Er det den type sealer med eddikesyre du mener,
så kan jeg nogenlunde forstå din betænkelighed, men ellers ?

med bedste hilsen
fra
BoA

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-08 23:01

Hej BoA

Ja det er korrekt at det er typen som indeholder eddikesyre man
skal undgå.

Mvh/Harding

Fra : Leif Langgaard

Dato : 05-03-08 23:22

"Harding E. Larsen (slet 4D413)" <harding@4D413larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12047100170.443259866839686@dtext.news.tele.dk...
> Hej Leif,
>
> Tillykke med din nye båd. jeg så billederne i linket og den ser
> meget flot ud.

Ja, den er velholdt, så det bliver spændende at få den sejlet hjem til vores
lille havn i Mou ved Limfjorden, så man kan flytte rigtigt ind i den, en båd
ser altid "død" ud når alle personlige effekter er fjernet.
Sælger ville finde en Skipper til at hjælpe med at sejle den i gennem
kanalerne og broerne, som på denne årstid ikke er bemandet hele tiden, så
det kan være svært at få kontakt med vagterne, men det er ingen sag for en
Hollandsk skipper.

> [...]
> ruffet og lade den sidde på masten vinteren over.
>
> Det er også muligt selv at lime/sy en krave af passende

Jeg tror jeg laver en krave selv, der er "gaffa" på nu, så det må sidde til
afrigningen til efteråret.

> Husk under alle omstændigheder at du ikke må bruge
> siliconesealant mellem mast og krave for at gøre den vandtæt.
> Silicone ødelægger en aluminium mast så den med tiden vil knække.

Det vil jeg have i mente, og tak for din respons.

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 06-03-08 10:09

Jeg vil tro at du med bådens lave køl vil få megen glæde af at
sejle ind på Limfjordens lavvandede områder til de gode
ankerpladser, hvor dem med dybe køle desværre må sejle forbi.

Ja "Gaffa" er udmærket for en kort bemærkning; men
overfladebelægningen nedbrydes af vejrliget og vså er der kun
gasestoffet tilbage med indtørrede limrester. Når
overfladebelægningen er væk vil kraven blive utæt.

--
Harding E. Larsen