Internet i båden via Nordisk Mobiltelefon ~
Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 20:35

Laver lige en ny tråd til dette emne (som er lidt IT/tele nørdet, men ikke
desto mindre har til formål at blive brugt i båden).

Ja, jeg faldt jo også for fristelsen og købte en "kasse" til 50 kr og skrev
under på de 6 måners binding.

Nu har jeg så fået det installeret og jeg må indrømme at det kører noget
langsommere end de havde lovet. Til gengæld er det super meget hurtigere end
jeg er vandt til fra båden. Jeg plejer at downloade
http://www.dmi.dk/dmi/print/index/danmark/farvandsudsigter/indre_farvande-udskrift.htm
er par gange hver dag og det plejer at tage flere minutter over
mobiltelefonen. Via den "nye" forbindelse er de der på under 10 sek.

Alligevel har jeg sendt dem en mail og spurgt hvorfor det ikke kører de 300
kbit/sec, som de lover. Effektivt ligger jeg på ca 200 kbit/sec download og
en frygtelig lav upload.

Hvad har I andre erfaret ?

Til gengæld fik jeg afdækket, at det er muligt at køre en ekstern antenne op
masten og bruge den gamle Decca antenne. Den passer i frekvens (450 mhz) og
impedans (50 ohm). Efter sigende er der en del fiskere der netop at
tilsluttet forbindelsen til deres gamle decca antenner, som de ikke har fået
pillet af.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 20:57

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47cc530c$0$89172$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> at tilsluttet forbindelsen til deres gamle decca antenner, som de ikke har

Hej Bjarke,

som tidligere nævnt købte jeg også den billige model modem - 50 kr -

Jeg har kun kunne afprøve dimsen hjemmefra samt fra fra båden liggende i
havn. Resultatet er både og... idet min maksimale download hastighed har
været 1 Mbit - hvilket er forrygende godt (synes jeg da) - men... upload er
en by i Rusland... min maksimale upload var på 50 Kbit... og det er dælme
for ringe.

Under opholdet på båden foretog jeg en del internet-surfen, havde både Skype
og MSN aktivt - og det fungerede altså rigtigt fornuftigt - yderligere
foretog jeg et Skype opkald til nogle venner i Frankrig som har en ikke for
god forbindelse - men alligevel havde jeg en samtale på ca. 30 minutter...
en gang imellem med en del "hakkeri" og det gik helt galt da jeg koblede
video til - dét kunne den ikke lide.

Herudover viste det sig, at selv om jeg havde sat et flueben i rubrikken
"tillad opladning via usb", så gik enheden mere eller mindre flad for strøm
efter de ca. 45 minutters brug. Jeg havde ikke den medfølgende
strømforsyning sat til, idet jeg ville teste under realistiske forhold.

Hjemme har enheden kørt fuldstændigt fejlfrit i sammenlagt 3½ time med
strømforsyningen sat til.

Min konklussion: Upload er absolut for ringe - til gengæld har jeg haft gode
download hastigheder - man mangler en "cigartænder-lade-strømforsyningsdims"
til brug i båden når der ikke er 230V landstrøm på.

Jeg vil een af dagene kontakte firmaet for at få en forklaring på de meget
små 50 Kbit upload.

Det ER et genialt koncept .... hvis ellers firmaet er lydhøre overfor
problemstillingerne

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 21:41

OK. Tak. Det er bedre end det jeg kan præstere. Jeg har ikke været over 500
kb/sec down og 40 up.

Hvor mange "pinde" (1-5) har du i "anydata" antenne "monitoren" ? hhv hjemme
og i båden ?

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 21:59

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47cc6286$0$89168$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> 500 kb/sec down og 40 up.
>
> Hvor mange "pinde" (1-5) har du i "anydata" antenne "monitoren" ? hhv

Hej Bjarke,

hjemme = fuldt hus

Båd (med modemmet liggende på bordet i salon) = 3-4 pinde

Jeg vil, snarest (10-14 dage) anskaffe en 450 Mhz antenne og prøve mig frem
med den for at se om det giver nogen ændring af upload.

Hilsen

JN

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 03-03-08 23:37

> [...]
> skrev under på de 6 måners binding.
>
> Nu har jeg så fået det installeret og jeg må indrømme at det kører noget
Klippppp

> Bjarke

Hej Bjarke

Hvad er det for en "Kasse" du har installeret...? Er det noget du vil indvie
andre/mig i??
Lyder spændende...

Mvh
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 23:48

"Lars Elmkjær" <lean@lite.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> Klippppp

> Hej Bjarke
>
> Hvad er det for en "Kasse" du har installeret...? Er det noget du vil

For interesserede kan man se lidt om det på:

http://www.mamut.net/nordiskmobiltelefon/shop/

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 00:03

Ja, det er D10 "æsken" på den web side. De kørte den til 50 kr på messen,
men abonnementet er stadig samme pris.

Nu har jeg lige siddet med den ovre i sofa'en i den anden ende af stuen og
det hjalp på download hastigheden , men upload er stadig skidt.

DOG vil jeg sige, at hvis jeg kan downloade vejrekort fra
http://ocean.dmi.dk/sejlsport/FynCup/ "live" medens vi sejler rundt, så vil
det være det hele værd. Også selvom det ikke kører "mega-speed". Bare at
kunne downloade dem på et minut eller 2 er super.

Fortæl det IKKE videre. Jeg vil gerne være alene med den fordel .... <smile>

Bjarke

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote in message
snip

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 04-03-08 08:20

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47cc839f$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
Klip

Tak for tippet - vi ses til Fyn rundt
Lars

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 11:09

> [...]
> at kunne downloade dem på et minut eller 2 er super.
>
> Fortæl det IKKE videre. Jeg vil gerne være alene med den fordel ....

Hej igen,

er i dag blevet ringet op af een fra Nordisk Mobiltelefon som respons på min
mailhenvendelse om den langsomme UPloadhastighed.

D10 modemmet (dét der blev solgt for ½hund på Bella) kan i praksis nok ikke
komme meget højere op end de 50 Kb i UPload hastighed - hvis man derimod
anskaffer eet af deres nyere modems, skulle UPloadhastigheder på op til
3-400 Kbit kunne opnåes.

I så fald skal man investere i deres D50 modem som minimum - hvilket betyder
1795 kr.

Jeg har nu valgt at ombytte mit D10 modem til deres "ocean-gående" model
router model D35 (som så samtidigt giver trådløst netværk på båden) (og de
nærmeste nabo-både?) - den model koster 2595.... ret pebret.. men..
alternativet er de 1795 og intet trådløst.

Firmaet virker seriøst nok, de er flinke at snakke med - og jeg henviste til
vores ivrige diskussioner/erfaringer her i gruppen - så kan de selv følge
med på sidelinien og evt. komme med kommentarer i tvivlsspørgsmål.

PS: jeg var i går en tur i Havdrup ved Solrød... dét område må være blevet
ramt af en neutronbombe, for der er er nærmest radiodødt

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 22:25

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> (og de nærmeste nabo-både?) - den model koster 2595.... ret pebret.. men..
> alternativet er de 1795 og intet trådløst.

Så er "pakken" opgraderet til D35 - og indtil videre har jeg brugt HELE
dagen på at fifle med det trådløse (forklaring følger senere)... selve
modemmet er i en lækker kvalitetsindpakning... alle stikforbindelser er på
fronten, gode solide indbyggede antenner samt en smart ting i form af en
lille opladelig celle der kan klipses på bagsiden så man ikke konstant
behøver at strømføde den.

Mine hastighedstests foretaget hjemmefra siger nu 1,5 - 2 Mbit i DOWNload...
og mellem 90 - 150 Kb i UPload.

Alt ialt kører det rigtigt godt... men selvfølgelig vil slutresultatet først
blive troværdigt når skidtet er testet på vandet... langt fra land

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 23:43

Angiver D35 vejledningen hvorledes (og om ?) man kan tilslutte ekstern
antenne ??

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 08:27

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47d1c510$0$99019$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Angiver D35 vejledningen hvorledes (og om ?) man kan tilslutte ekstern
> antenne ??

Hej Bjarke,

JEP... der sidder 2 pææænt store 450 Mhz antenner skruet på boksen med Tnc
stik i siden - een af dem skrues af og den eksterne tilsluttes dér hvor den
sad.

D35éren ligner i virkeligheden ret meget en standard trådløs router i
opbygningen - blot med forskellen i de 2 på siden monterede 450 Mhz
javerter.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 09:21

Ja, jeg har set "pindsvinet", men undrede mig bare over hvorledes man
klarede den med antenneledningen, når nu der var to antenner. Men det er
fint hvis det er dokumenteret, at den blot skal i det ene stik. Er det også
50 ohm tilslutning eller har de fundet på noget andet, nu antennen sidder
direkte i stikket ??

Kunne jeg lokke dig til at se i dokumentationen hvor meget strøm den bruger
?

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 10:04

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47d24c69$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> sidder direkte i stikket ??
>
> Kunne jeg lokke dig til at se i dokumentationen hvor meget strøm den

Hej,

well... nu har jeg pløjet manualen igennem og der er ikke specifikt
beskrevet at man skal tilslutte ekstern antenne til eet af Tnc-stikkene på
siden - men - det er hvad de siger hos NMT når man spørger - og det er i fin
samklang med hvad jeg selv tidligere på andre trådløse routere har læst, set
og gjort brug af privat.

Hvad angår impedansen, så bliver jeg svar skyldig... men der er måske nogle
teknisk velfunderede derude i verden der kan hjælpe ?
(ellers må NMT vel kunne svare - jeg kan ringe til dem på mandag).

Strømforbrug... den medfølgende strømforsyning har et output på 12V - 2
Amp - men jeg kan nok nå at teste det senere i dag - skal bare lige grave
stik og laboratoriestrømforsyning frem, så kan vi se præcist hvad
strømforbruget er.

Det påklikkede lille batteri påståes at kunne køre enheden i ca. 2½ time -
så jeg tror ikke den bruger vildt meget strøm.

Jeg regner med at montere skidtet i båden een af dagene i ugen der kommer.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 08-03-08 23:30

Det svinger noget. Her til aften kører min D10 788 kbps ned og 75 kbps op.
Det er jeg tilfreds med.

Fra : Specks6812

Dato : 04-03-08 13:53

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> said in

> [...]
> fiskere der netop at tilsluttet forbindelsen til deres gamle decca
> antenner, som de ikke har fået pillet af.

Hvad er der galt med mobilt bredbånd fra Happii, Bibop, Telmore, 3,Telia
eller en af den andre udbydere?

Der er endda flere af dem der accepterer bindingsperioder på 1 måned af
gangen.
Hastigheden i dag går op til 7,4 Mb og priserne starter vist nede omkring
de 199 pr. måned med fri trafik.

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 04-03-08 18:28

Det er da ganske udmærkede tjenester du henviser til, de er ved
at blive rullet ud over land; men over vand rækker de ikke langt.
Jeg forventer at højhastigheden udbredes meget mere og at
priserne falder meget mere hen over året da konkurrensen
er/bliver stor på området.
Den annoncerede tophastighed på 7,4 Mb er nok teoretisk korrekt
men ikke opnåelig i praksis. Se mit indlæg i en tidligere tråd
vedrørende de aktuelle hastigheder målt med et 3Mb modem. Det
viser tydeligt hvor imellem 0 og 3 Mb virkeligheden ligger.

Fordelen ved den omtalte 450 Mhz forbindelse er at den skulle
dække hele Skandinavien, alle danske farvande (næsten) og
farvandene godt ud fra Norge´s og Sveriges kyster.
Ideen er god, blot er hastigheden uacceptabel lav hvis
senderantenne og modtagerantenne ikke kan se hinanden optisk.
Prisen på udstyret skal ikke være højere end tilbudsprisen i
Bellacenteret og abonnementsprisen skal mere end halveres.
En bindingsperiode på en måned ad gangen vil tiltale sejlerne.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 04-03-08 22:36

'3' rækker max 20 km fra kysten. NMT rækker 70 km fra kysten. Det må være
argument nok for sejlere ....

mht prisen, så er man jo fleksibel, hvis man har prøvet at køre en
sommerferie via mobiltelefon eller satellittelefon. Så er alt billigt.

Jeg er dog enig i at abonnementet burde gøre lidt billigere, men mon ikke
det falder, vhis der kommer en konkurrerende service der kan det samme ??
Eneste grund til at jeg betaler dobbelt pris er jo at der ikke er noget
reelt alternativ.

Abonnement "by the month" og evt "by the week" kommer senere.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet XWVC4)" <harding@XWVC4larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12046520550.892659206323962@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-08 15:13

Måske kan man opnå 20 km med "3" hvis man kravler op i
mastetoppen med PC´en.
"3" produkt er jo en "pilleæske" med elektronik og antenne
indbygget og en lille stump ledning på ca 10 cm mellem æsken og
USB porten på PC´en.
Det er konceptet, at der ikke skal være så meget "vild-ledning".
Det virker godt på land hvor afstanden til nærmeste sendemast er
kort.
NMT´s dækningsområde er vist i det nyeste nummer af Bådnyt og
dette koncept er bedre for os sejlere m.h.t. udbredelsen især
med en højt placeret antenne, i modsætning til "3" der kun har
den indbyggede antenne.
Begge systemer har den fordel at de kan tages med hjem og bruges
på hjemme PC´en og man således nøjes med at have et modem.
Hastigheden på begge systemer er stadig for lav, og meget for
lav ved en lav antenneplacering; men for at tage en vejrmelding
ned i ny og næ os se AIS informationer via nettet om de større
skibe er det fuldt tilstrækkeligt til havs og så må man
vente med at surfe på nettet og checke e-mails til man er i havn.
Alternativet i mange havne er efterhånden, at der er opsat Open
WiFi-net, og det er noget hurtigere med hastighed op til 2 Mb
hvis der ikke er for mange på samtidigt og så er WiFi gratis.
Det kræver blot at der er installeret et netkort i PC´en.

Kan vi komme frem til måneds- eller ugepriser og opkobling med
ubegrænset forbrug, altså uden Mb betaling, vil mange flere nok
investere i internetadgang og en PC´ombord.

En PC ombord tilsluttet bådens øvrige instrumenter åbner mange
muligheder for at anvende mange forskellige hjælpeprogrammer ved
navigeringen ombord.

Der er jo to retninger enten PC´vejen eller kortplottervejen
hvor man i sidste tilfælde blot kan købe opdateringer hvor man
på PC vejen selv kan opdatere søkortene, undtagen lige med DLS;
men her kan man selv opbygge temaer som til dels erstatter
opdateringerne da de vil virke som overlay på søkortene.

De sidste to afsnit skal kun betragtes som tillægsbemærkninger
der dog kan have en vis værdi i valget af udstyr ombord i ens
båd.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 05-03-08 18:30

Hej

Hvis vi når dertil, at vi opnår de hastigheder, som ICEnet tilbyder.

Så åbnes der en helt ny verden.

F.eks. vil man for få hundrerede kroner købe en telefon ATA boks, som kan
viderestille ens egen private telefon til båden, via TCP/IP, og for den sags
skyld også den anden vej, man kan med en tilsvarende ATA boks "ringe hjem"
og få en viderestilling til en fastnet telefon.

Fortæl ikke dette videre til telefon, og mobil telefon selvskaber.

mvh
/Børge

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47cdc0e1$0$99016$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 05-03-08 23:04

Hej Børge,

Så mangler vi kun at tilføje at anvendes tjenesten "jajah" så
kan man ringe gratis de første fem minutter og på den tid kan
man nok nå at downloade en vejrmelding, ellers kan man blot
ringe op igen.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 01:52

"Harding E. Larsen (slet XWVC4)" <harding@XWVC4larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12046520550.892659206323962@dtext.news.tele.dk...
SNIP
> [...]
> Bellacenteret og abonnementsprisen skal mere end halveres.
> En bindingsperiode på en måned ad gangen vil tiltale sejlerne.

Jeg fik af sælger i Bella oplyst, at man kan tegne et abonnement for en
måned ad gangen for kr. 399,-, men har ikke prøvet det.

Købte det lille modem for kr. 50,- i Bellacenteret og tegnede seks månders
abonnement til kr. 299,- pr. måned, og har indtil nu kun haft lejlighed til
at prøve det herhjemme på spisebordet.

Download-hastigheder ved otte forsøg med tdc's hastighedstest viste i mit
tilfælde (indendøre med modemet liggende på spisebordet uden ekstern antenne
og med den medfølgende transformer fra 220V tilsluttet modemet - i vort hus
lidt syd for Helsingør) at ligge imellem 650 og 1.000 kbit/s og upload
hastighederne lå overraskende lavt på mellem 22 og 37 kbit/sek. ... I min
situation ret langt fra det annoncerede og forventede ...

Mon man skal anskaffe en ekstern antenne?

Dog vil jeg mene, at til downloading af vejrmeldinger, mails, GRIB og lidt
surf o.l. er en downloadhastighed på mellem ½ og 1 mbit/sek. absolut
acceptabelt ... streaming og "Sputnik" er nok ikke sagen ... ... Jeg har
personligt ikke behov for særligt store uploadhastigeder.

En umiddelbar sammenligning med det lille trådløse modem fra "3" falder ud
til "3"'s fordel - men med det, er man mere afhængig af positionene ift.
masterne, mens nordisk mobils modem - angiveligt - skulle have noget større
rækkevidde ... Men så længe "masten ligger i skuret og båden står i
stativet" er det jo den rene teori ... ...

På nuværende tidspunkt har jeg desværre ikke haft tid til at teste
internetforbindelsen yderligere.

Jeg vil prøve systemet i bilen og haven for at se, om der er store forskelle
på, hvor man befinder sig ... Men det kniber lidt med tiden - for tiden ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Specks6812

Dato : 06-03-08 02:58

"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> said in

> [...]
>
> Jeg vil prøve systemet i bilen og haven for at se, om der er store
> forskelle på, hvor man befinder sig ... Men det kniber lidt med tiden

Til sommer tager vi grangiveligt at turbo3 modem med os til søs.
Så melder jeg tilbage med hastigheder og stabilitet.

Fra : Flemming Torp

Dato : 06-03-08 15:46

On Mar 3, 9:58 pm, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote:
> [...]
>
> Jeg vil, snarest (10-14 dage) anskaffe en 450 Mhz antenne og prøve mig frem
> med den for at se om det giver nogen ændring af upload.

Jej igen,

Nu sidder jeg ved min bærbare og læser newsgroups via Google, da tdc
tilsyneladende ikke tillader, at man gør det via en "ikke-tdc-
forbindelse", som jeg har forstået det ... ? Jeg kunne i hvert fald
ikke komme ind, som jeg plejer ...

Jeg har lige testet hastighed igen og får meget lave upload-
hastigheder - 17 - 22 kbps - og downloads har her til aften ligget
mellem 368 og 525 mbps når modem'et ligger på bordet indendøre ... Der
er ikke særlig stor forskel på, om jeg kører via batteriet eller med
den lille strømforsyning fra 230V monteret på modem'et. På mit modem
virker det med strømforsyning via PC'ens USB stik, for jeg har haft
det tændt i mere end fire timer ... Til mit formål er de hastigheder
OK, men jeg mangler jo også at teste det på vandet ...

Jeg har ikke et klap forstand på antenner ... Hvilken antenne vil du
anbefale til dette modem? Og evt. hvor købe det?

--
msh
Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 00:19

Antenne:

En gammel Decca antenne skulle efter sigende være fin. Eller kan man bruge
en gammel NMT maste antenne (passer 100% til frekvensen) eller radioamatør
"70 cm" antenne (hvor man evt lige skal klippe 1 cm af )

Bjarke

Fra : cbp33@hotmail.com

Dato : 07-03-08 01:24

On 7 Mar., 00:19, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
>

> Jeg har ikke et klap forstand på antenner ... Hvilken antenne vil du
> anbefale til dette modem? Og evt. hvor købe det?

Bjarke topposter,så jeg bundposter, så kan forvirringen blive total.
Attentie: Decca antennen er beregnet til langbølge, 85-128kHz, så den
kan absolut ikke benyttes uden videre. Derudover er der (i hvert fald
i min) en indbygget antenneforstærker, som givetvis vil udsende solide
røgsignaler hvis man begynder at fyre flere watt igennem dem. Men
selvfølgelig kan man benytte selve antennen som udgangspunkt for et
byg selv projekt. Men en mobilantenne til det gamle NMT system (fx. en
dobbelt colineær) vil være udemærket. Retningsbestemte antenner kan
selvfølgelig forbedre forholdene på et sted med svagt signal, men det
er upraktisk at benytte når man bevæger sig.

Mvh. Claus

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-03-08 08:53

On Mar 7, 9:23 am, cb...@hotmail.com wrote:

> [...]
> selvfølgelig forbedre forholdene på et sted med svagt signal, men det
> er upraktisk at benytte når man bevæger sig.

Hejsa,

Så "bundposter" jeg ... og må med skam melde, at jeg ikke fatter en
bjælde af diskussionen.
Jf. min tidligere formulering:

"> > Jeg har ikke et klap forstand på antenner ... Hvilken antenne vil
du

I modem'et fra Nordisk Mobiltelefon er der et lille stik, som er
beregnet til en ekstern antenne ...

Er der en i gruppen, der kan fortælle mig, hvilket mærke og hvilken
type man skal købe hvor og hvad sådan en fyr skal koste?

Det er til båden, men jeg regner da ikke med at skulle installere
noget oppe i masten. Er det naivt eller urealistisk, hvis man ønsker
en god internetforbindelse i danske, svenske og norske farvande?

I dag kører mit modem med 92kbps i download og 8kbps ved uploadtest
ved tdc's hastighedstest. Er den test realistisk?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 17:56

"Flemming Torp" <fltorp@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

I dag kører mit modem med 92kbps i download og 8kbps ved uploadtest
ved tdc's hastighedstest. Er den test realistisk?

Hej Flemming,

antennen - hvis du vil prøve med ekstern antenne - så ville jeg nok anskaffe
dén Nordisk Mobiltelefon sælger - idet du med den får både antenne (med
magnetfod - altså IKKE til mastmontage)... og du får det rigtige
tilslutnings-overgangskabel du skal bruge til D10éren.

Du kan se på deres hjemmeside hvad den koster.

Man kan selvfølgelig også kaste sig udi at anskaffe en 450 Mhz antenne fra
et firma der sælger radiogrej til særlige interessegrupper, blot skal du så
stadigt have det lille kabel der omformer stiktypen til eet der passer i dit
modem... jeg tror det vil blive lidt bøvlet for dig at skulle finde de ting
i "løsdele" - derfor mit forslag om at ringe til NMT og bestille det hele
der - de har det hjemme (så jeg ved selvsyn idag).

Efter hvad firmaet oplyser, så kan jeg ikke se at det partout skulle være
nødvendigt med en mastmonteret antenne - men jeg har ikke selv kunnet teste
vand-rækkevidden endnu - det kommer om noget tid når vejret bliver lidt
bedre.

M.h.t. hastighedstest.. så tester jeg på www.speedtest.net - her kan du
vælge forskellige lokationer at teste op imod. (om den så er mere realistisk
end tdcs ved jeg ikke).

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 07-03-08 22:18

Det er langsomt. De lover jo over 300 kbps og jeg er utilfreds med de
200-300 jeg kører på min, så 92 kbps er slet ikke godt nok.

Som udgangspunkt bør det kunne køre med den alm. eksterne antenne. Jeg talte
bare med en teknikker hos dem der mente at de ville forøge rækkevidden (ikke
nødvendigvis hastigheden) betydeligt, hvis den kom op i masten. Det er jo
UHF, der bevæger sig i rette linier, så man støde ind i et problem med
kimmingafstand på havet, hvis ikke antennen kommer lidt op luften. Hus
kimmingtabellerne.... Det gør ret stor forskel om du er 2 eller 15 meter
over havets overflade ....

Jeg vil nok starte med en alm. antenne og så udvidde til en i masten når
(/hvis) jeg bliver glad for den.

Bjarke

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-03-08 17:36

On Mar 7, 5:56 pm, "JN" <jnsnabelalightstorm.dk> wrote:

> [...]
> tilslutnings-overgangskabel du skal bruge til D10éren.
>
> Du kan se på deres hjemmeside hvad den koster.

Jeg kigger igen. Fandt den ikke, da jeg ledte dér ...

> [...]
> i "løsdele" - derfor mit forslag om at ringe til NMT og bestille det hele
> der - de har det hjemme (så jeg ved selvsyn idag).

Du har helt ret ...

> [...]
> vand-rækkevidden endnu - det kommer om noget tid når vejret bliver lidt

Jep - jo før jo bedre ...

> M.h.t. hastighedstest..  så tester jeg påwww.speedtest.net- her kan du
> vælge forskellige lokationer at teste op imod. (om den så er mere realistisk
> end tdcs ved jeg ikke).

Det vil jeg da prøve! Tak for hjælpen.

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Flemming Torp

Dato : 07-03-08 17:47

On Mar 7, 10:17 pm, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
> [...]
> over havets overflade ....
>
> Jeg vil nok starte med en alm. antenne og så udvidde til en i masten når

Ja, jeg er også lidt forundret over de svingende hastigheder. Men som
sagt, indtil nu foregår det hele hjemme ved skrive/spisebordet ... Dit
forslag er lige det, jeg vil gøre. Vente med noget i masten til jeg
har prøvet en lille ekstern antenne fra leverandøren af modem'et. Jo,
jeg kender kvadratrodsformlerne for bestemmelse den maksimale af lige
afstand imellem to punkter til søs, når man kender deres højdeover
havoverfladen. Men jeg tænkte ikke på at spørge sælgeren i Bella,
hvilken højde man selvog modemet skulle befinde sig i, hvis man ville
op på en rækkevidde på 62,5 km. fra en af deres master - eller op på
noget i nærheden af 1 mbit/s. ... ...

Men det står mig dog ret klart, at mit skrivebord skal hæves
adskillige meter ... ...

Og så vil jeg anskaffe mig en ekstern antenne og prøve en andet
hastighedstest, som foreslået af JN.

Mere herom ved en senere lejlighed ... God week end!

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : blueocean

Dato : 10-03-08 06:35

On 7 Mar., 22:17, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
> [...]
>
> I dag kører mit modem med 92kbps i download og 8kbps ved uploadtest
> ved tdc's hastighedstest. Er den test realistisk?

Nej det er ikke ok, du bør have en væsentlig højere uplad og
download.....
Gert

Fra : Ukendt

Dato : 11-03-08 03:01

"blueocean" <gert.kjaer@gmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> Flemming Torp
> Gimle/DEN-61

Nej det er ikke ok, du bør have en væsentlig højere uplad og

Enig. Men nu venter jeg til jeg får en ekstern antenne og får mulighed for
at teste modemet i båden og på vandet inden jeg "afsiger dommen".

Men jeg er usikker på, hvad man kan forvente indendøre ... Resultaterne har
svinget voldsomt, hvad jeg ikke umiddelbart kan forstå ... Jeg har prøvet
speedtest.net i forskellige rum og på forskellige tidspunkter og det giver
stærkt varierende resultater ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 14-03-08 20:31

> [...]
>
> Alligevel har jeg sendt dem en mail og spurgt hvorfor det ikke kører de
> 300 kbit/sec, som de lover. Effektivt ligger jeg på ca 200 kbit/sec

Hej gruppe,

som I ved har jeg også haft elendige UPload hastigheder - også efter at jeg
udskiftede det lille modem med deres D35 trådløse router - tilgengæld er min
DOWNload hastighed nu hver gang på mellem 1,5 - 2 Mbit hvilket jeg synes er
flot.

I dag har jeg så haft kontakt med firmaet, brokkede mig over den ekstremt
lave upload - og fik at vide, at indenfor ca. 30 dage ville softwaren blive
opdateret i sendemasternes udstyr - og det SKULLE give langt højere upload
samt også endnu mere drøn på download delen.

Så inden man investerer i eksterne antenner og diverse, så er fakta altså at
deres mastegrej på nuværende tidpunkt kun 2 steder på Sjælland allerede er
opdateret (og dermed skulle kunne håndtere de højere hastigheder) - det ene
sted skulle være på Næstved egnen - det andet sted omkring Gladsaxe.

I weekenden vil jeg lave et lille eksperiment idet jeg alligevel skal på
vandet syd for Amager - så kan vi få set om det rækker nogle mil ud fra
kysten.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 15-03-08 19:59

Yes... Keep us posted ....

Fra : Kondrup

Dato : 16-03-08 18:56

On 15 Mar., 19:58, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> Yes... Keep us posted ....

Kære Bjarke
Faldt over din tråd i dk.fritid.hamradio.
Vedr. antenner til NMT: det svenske site har en antenne der ligner den
alm VHF antenne (http://www.nmt.net/Båtantenn-USB-modem-1350.aspx).
Hvis man sætter den i toppen af masten: vil den interferere med VHF
antennen?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 17:34

Super. Tak.

Jeg har selv fundet:
http://www.procom-danmark.dk/antenne/a0404-tetra-marine-antenner

Men den du har fundet er noget billigere.

Jeg tror den vælter signalet, når man sender på VHF'en, men det vil man
sikkert slet ikke opdage. Og hvor tit sender man med VHF'en samtidig med man
er lige midt i noget kritisk på Internettet ?

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 17:39

Iøvrigt bemærkelsesværdigt at det koster 200,- pr måned i Sverige og 300,- i
Danmark. Når mine 6 måneders bindingsperiode er udløbet flytter jeg da mit
abonnement til Sverige. Der er jo alligevel ingen roaming, så det kan være
ligemeget ....

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 18:16

Godt set Bjarke ...

Forhåbentlig så JN den side inden købet af D-35 til knap DKK 2.000,- =
SEK 2.495. købt i Sverige ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47de9ea8$0$99016$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 19:30

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Godt set Bjarke ...
>
> Forhåbentlig så JN den side inden købet af D-35 til knap DKK 2.000,- = SEK
> [...]

Hej begge,

jeps... JN så ganske vist på priserne i Sverige ... meeeeeen... som jeg
læste priserne, var de betinget af et abonnement o.s.v.... OG.. min erfaring
med et svensk abonnement til en dansk stasborger bosat i DK har været at
"det vil de ikke" (når det har omhandlet mobilabonnement gsm). Men hvis det
viser sig at de er fløjtende ligeglade med at skulle fakturere til udlandet,
ja så kan I spare nogle penge (og jeg kan så sidde og surmule

Well, jeg vil tage tabet med et smil for jeg har haft megen fornøjelse af at
"nusse" med d35 routeren - den er ikke helt fejlfri (min ihvertilfælde), men
det er bagateller som kan ordnes - generelt fungerer det uden andre
problemer end den lave upload hastighed (som jo tidligere nævnt
formodentligt indenfor 30 dage vil blive fikset).

På båden har jeg nu et kanon trådløst netværk - og i weekenden fik jeg meget
kortvarigt (havde vildt travlt med at teste "andet elektronisk grej") prøvet
om jeg kunne komme på nettet et stykke ude i Køge bugt - og det virkede
upåklageligt. Tiden tillod dog ikke en hastighedstest - det kommer en anden
dag.

Den kommende uge skal jeg i bil til midt-Sverige i en naturpark - vil så
prøve dimsen dér også.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 19:52

Hvor langt ud i køgebugt virkede det ? Området er jo af speciel interesse
for mig ....

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 20:17

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47debdda$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> Hvor langt ud i køgebugt virkede det ? Området er jo af speciel interesse
> for mig ....
>
> Bjarke

Hej Bjarke,

da jeg lyncheckede med et "opkald" til Ekstrabladets hjemmeside med hurtig
respons var positionen:

N 55.29.411
E 12.26.856

altså ca. 7 mil fra Ishøj/Vallensbæk kysten - og ca. 5 mil fra Amagers
kystlinie

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 21:34

Sejt !!

Det er da seriøst langt fra land (satte lige en nål i kortet på
www.maximalt.dk/ng/nmt_test.jpg)

Brugte du bare den alm. antenne på D35 routeren ?? Ikke nogle tricks og
finter ?

Vi glæder os helt vildt til en hastighedstest..... Kan med D35 routeren se
hvor kraftigt signalet var ?

Fra : Ukendt

Dato : 17-03-08 21:56

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47ded5a5$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
> [...]
> finter ?
>
> Vi glæder os helt vildt til en hastighedstest..... Kan med D35 routeren se

Hej Bjarke,

ja det er pææænt langt

Routeren befandt sig i salonen - ingen andre antenner end de 2 der sidder på
boksen - signal/hastighed kan jeg desværre ikke hjælpe med i denne omgang,
idet jeg var seriøst optaget af anden "dimse-test" og derfor simpelthen ikke
havde tid til at foretage testen. Men downloadet af EBs forside gik pænt
stærkt - og så vidt jeg husker var signalstyrkelampens farve noget i stil
med rød/orange - men som sagt kan jeg ikke lægge hovedet på blokken lige på
det punkt.

Og iøvrigt ingen tricks og finter

Næste gang vi får så flot vejr og stille sø som denne weekend... så vil jeg
se at få tid til at teste igen, og til den tid MED hastighedstest samt
signalstyrke o.s.v.

venlig hilsen

JN

PS: der ER en anden der varetager styring og navi imens jeg tester dimser

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 01:13

Enig. Det kan godt blive FOR kompliceret at spare nogle procenter. Men
det lyder jo forjættende med funtionaliteten af dit trådløse net på
båden ...
Og så bliver man jo lidt nysgerrig ... ...:
Vil du fortælle, hvilket "andet elektronisk grej", duer igang med at
teste?

Flemming Torp

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 09:12

> [...]
> Og så bliver man jo lidt nysgerrig ... ...:
> Vil du fortælle, hvilket "andet elektronisk grej", duer igang med at

Hej Flemming,

jeg kunne godt fortælle hvilket andet elektronisk grej der blev testet...
men.. "så ville jeg blive nødt til at slå alle abonnenter af
dk.fritid.sejllads ihjel" )

Nej, spøg til side - det er desværre sådan, at jeg ikke kan dele dette da
grejet på ingen måde er mit personlige.

Mht. routeren ser det ganske lovende ud - jeg ville dog gerne have haft
tiden til at lave nogle seriøse hastighedstest samt test af stabilitet over
en periode - men det kommer vel indenfor en overskueligt fremtid.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-08 19:32

..

> [...]
> tiden til at lave nogle seriøse hastighedstest samt test af stabilitet
> over en periode - men det kommer vel indenfor en overskueligt fremtid.

Hej Gruppe,

Så har jeg været i "bugten" igen - og denne gang har jeg lidt mere
detaljerede oplysninger om forbindelsen via NMT.

Testen er foretaget i ca. det samme område som sidst - her er positioner
samt data:

N 55.30.804
E 12.28.771

Signalstyrkelampe: grøn (godt signal)

Download: 1.025 Upload: 46

***

N 55.35.402
E 12.24.139

Signalstyrkelampe: grøn (godt signal)

Download: 1.493 Upload: 53

***

Routeren var anbragt i salon (samme sted som sidst) - ingen andre antenner
end de på routeren fastsiddende.

***

Jeg er egentligt positivt overrasket over rækkevidden, signalstyrken derude
samt downloadhastigheden - internetforbindelsen var stabil og god.

Det står dog stadigt tilbage at få testet deres ny maste-software som efter
NMTs udsagn skulle give højere uploadhastighed - og det er noget man må
kunne forlange, for det er jo eet af deres salgsargumenter for deres lidt
(meget) dyrere hardware (D35 routeren).

Håber I kan kan bruge ovenstående til noget fornuftigt.

venlig hilsen

JN

Fra : Ukendt

Dato : 31-03-08 20:08

Lyder godt! Overbevisende resultater.

Jeg har bestilt og modtaget en magnetantenne - D-20, men der manglede en
adapter (til D-10 modem'et), som skulle være på vej ...

I Helsingør Nordhavn får jeg ikke signal med den indbyggede antenne inde
under presenningen selvom jeg er ca. fem meter oppe ... mens
GPS-signaler går fint igennem ... ...?
Det bliver skønt at få "overfrakken" af ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Kondrup

Dato : 17-03-08 18:52

On 17 Mar., 17:34, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
> [...]
> sikkert slet ikke opdage. Og hvor tit sender man med VHF'en samtidig med man
> er lige midt i noget kritisk på Internettet ?

Man kunne jo spørge NMT i Danmark, om de ikke også skulle sælge den
her. Sikkert rigtigt at prisen er bundet til abonnementet.

Interferens med VHF antennen - hvordan med omvendt: vil UHF antennen
interferere med sende/modtage på VHF antennen? Det kan jo være
kritisk.

Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 10:29

Jeg tror det ikke, men det afhænger nok en del af hvor tæt antennerne sidder
og hvor godt et filter der er i VHF'en. Når jeg er mest nervøs "den anden
vej" så er det fordi VHF'en sender 25 watt og NMT antennen kun sender knap
1/2 watt. Og da 145 Mhz ikke lige går op i 450-460 Mhz så tror jeg faktisk
godt VHF'en kan undertrykke et så svagt signal.

But time will show ....

Fra : Kondrup

Dato : 17-03-08 18:58

Kære JN
Vil du også fortælle hvorfor du valgte D35 i stedet for D20, som er
ca. 1000 kr billigere?
Hilsen
Jens

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 09:22

"Kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse

Kære JN
Vil du også fortælle hvorfor du valgte D35 i stedet for D20, som er
ca. 1000 kr billigere?
Hilsen
Jens

Hej Jens,

valget faldt på D35 p.g.a. teknologien bag. Som jeg har fået det oplyst af
NMT, er d20éren en "ældre" teknologi hvilket ses af NMTs
hastighedsangivelser - D35 angives med højere potentiel up/download (om det
så i praksis er tilfældet må tiden vise). En anden forskel er at D35 har en
lille påklipset akkumulatorcelle, hvilket gør den i stand til at arbejde i
ca. 2½ time selv om den ikke strømfødes fra bådens 12 volt.

Og så blev jeg nok også grebet af det og da jeg skulle vælge mellem dyrt
eller lidt mere dyrt, tjaa så røg jeg på d35 i håbet om lidt bedre/nyere
indmad.

Men jeg tror faktisk at de som allerede har investeret i d10 - vil blive
gladere når NMT indenfor de lovede 30 dage får opdateret sendemasternes
software - for der er jo en voldsom prisforskel på de 50 kroner som d10
kostede i Bella og så de 2595 som D35 koster - (til gengæld har man så ikke
trådløst net i D10 - men det kan mange nok også godt undvære).

venlig hilsen

JN