AIS - SOK og DLSK version 2008
Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 02-03-08 17:07

Hej

På bådmessen i Bella, blev jeg orienteret om at version DLSK 2008
understøtter AIS.

Det er jo interessant.

Samtidigt blev jeg fortalt at SOK, gratis, overvåger ens båd, hvis man har
en AIS sender.

En AIS sender (lystbåd kvalitet) koster fra 6000 kr og op af.

Nu er der jo ikke krav om at AIS senderen er købt i Danmark.

Så mit spørgsmål er:

Har i fundet udstyr fra udlandet, der har et fornuftigt forhold mellem pris
og kvalitet?

mvh
/Børge

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 02-03-08 21:59

"Børge Wedel Müller" <boerge@myller_fjern.dk> skrev i en meddelelse

> Så mit spørgsmål er:
>
> Har i fundet udstyr fra udlandet, der har et fornuftigt forhold mellem
> pris og kvalitet?

Jeg har fundet denne her
http://www.panbo.com/archives/2006/08/trueheading_aisctrx_class_b_is_shaping_up.html
til ca. £520 + shipping, GPS antenne og VHF antenne eller splitter
Denne her til 5800 + gps antenne og VHF antenne eller splitter
http://www.scansurvey.eu/product.asp?product=912&sub=85&page=1
Jeg har fundet denne her
http://www.mesltd.co.uk/newsdesk_info.php?newsdesk_id=28til ca. £500 +
shipping, GPS antenne og VHF antenne eller splitter
Jeg vil spændt følge andre indlæg i denne tråd..
Lars

Fra : SørenH

Dato : 03-03-08 10:22

Lars Elmkjær skrev:
> [...]

CSB 200 classB
http://www.euronav.co.uk/Products/Hardware/AIS_B/CSB200.htm
479£ = ca. 4664kr. incl. GPS-antenne excl. VHF-antenne
Producentens beskrivelse:
http://www.dolphinmaritime.com/hardware/csb200.html

EASY TRX
http://www.svb.de/index.php?sid=21cfa3a8ab0035fc4328e4595931af5e&cl=details&cnid=17683&anid=116891
eller kortlink: http://kortlink.dk/4vbn
790euro = ca. 5885kr. incl. GPS-antenne excl. VHF-antenne

God oplysende forklaring på AIS fra US Coastguard:
http://www.navcen.uscg.gov/marcomms/ais.htm
Forskel på klasse A og B:
http://www.marineservicen.dk/forskelais.html

http://www.panbo.com/archives/2005/12/class_b_ais_transponder_for_500_maybe.html
På denne diskussionsside stilles der spørgsmålstegn ved om AIS virkelig
er vidundermedicin. En kommentator mener at man lisså godt kan nøjes med
hvad man kan se, fremfor at betragte en skærm med et utal af små prikker
fra skibe. Læs selv.

Min personlige mening:
Jeg syns det er svært at retfærdiggøre en transponder-installation i en
lystbåd, - især når det ikke er lovpligtigt. Hvis man tror de store
skibe vil gå af vejen tror man fejl!
En modtager er måske lidt mere fornuftig, hvis man er i et befærdet
område, men skal man have fuld glæde af det er det ikke nok med en
visning af positioner (mm.) på eens plottersoftware på PC'en. Så kræves
der egentlig antikollissions-software eller -enheder, og så blir det dyrt.
Personligt får jeg AIS-modtager fordi jeg de næste par år er på
kanal/flod-tur i Europa, og der kan det være særdeles rart at vide om
der bag næste kanalkrumning kommer en stor peniche buldrende!

Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 19:47

Det er jeg nok enig med dig i. Vi putter generelt for meget isenkram i vores
både. Jeg kan dog ikke lade være med at bemærke, at prisen for en
transponder installation (misvisende navn; det er jo en sender og en
modtager ...) er mere end halveret i løbet af det sidste år, så jeg gætter
på, at om 1 år så er prisforskellen på en modtager og en sender/modtager
ikke større ende det det koster i kabel strips at få det monteret.

Easy TRX antennen er iøvrigt super lækker. Stod og savlede over dem på
udstillingen i Bella. Til næste vinter når den koster 4000,- (istedet for
6000) så er jeg nok kunde .....

Følger de iøvrigt 100% internationale standarder så man kan købe en i USA
for amerikanske pesetos ?

Bjarke

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 05-03-08 18:43

Hej

Jeg undrer mig over at vi ikke snakker sikkerhed - i en tråd om sikkerheds
udstyr.

Vi bør vel dele -også denne - diskutionen i (minimum) følgende to tråde: -
som kan opdeles igen.....

"Jeg er super nørd, jeg vil have alle gadgets ombord."

eller:

"Jeg "nudist" sejler, i min båd har vi hinanden."

Alle gråzoner herimellem bør vel, som vi tidligere har aftalt, (er der nogen
der siger Claus xxx) bør der ikke bruges tid på.

mvh
/Børge

--------------------- alt er slettet nedenfor ----------------------------

Fra : SørenH

Dato : 06-03-08 11:18

Børge Wedel Müller skrev:
> [...]
>
> Alle gråzoner herimellem bør vel, som vi tidligere har aftalt, (er der nogen
> der siger Claus xxx) bør der ikke bruges tid på.

Hej Børge

Nu har jeg siddet og grundet over dit indlæg, og jeg kan simpelthen ikke
forstå hvad du mener.
Er det bare mig som rynker panden og ikke forstår dine motiver?

Du starter tråden med at spørge om nogen har set AIS transpondere i
udlandet med godt pris/kvalitet-forhold.

Vi er så to som har samlet et par links og som - osse af egen
nysgerrighed og interesse - laver lidt benarbejde.
Det er da helt i overensstemmelse med dit spørgsmål?!

Undervejs i researchen støder jeg på flere udenlandske kilder som
stiller spørgsmål ved udbyttet af AIS for fritidsbåde, - underforstået
at måske kunne man bruge pengene mere nyttigt til andre
sikkerhedsforanstaltninger (grej, kurser osv.), og den tvivl anfører
jeg, idet jeg håber på at det vil afføde en slags
AIS-sikkerheds-vurderings-diskussion i tråden, hvad det da osse gør med
Bjarkes indlæg.

Så skriver du en kommentar, hvor du mener der kun er to slags sejlere:
sort/hvidt, enten/eller eller "nørd/nudist" som du så formfuldendt
udtrykker det.

Hvorfor skriver du det? Hvorfor vil du ikke diskutere nuancer, - jeg
synes det netop er den primære funktion for en nyhedsgruppe når mere
generelle problemstillinger er på banen.
Og hvordan kan du dels referere til "hvad vi tidligere har aftalt" (jeg
har feks. aldrig aftalt noget med dig!) og til "Claus xxx" hvormed du
vel tænker på en persom som optrådte meget i gruppen et år tilbage, og
som kunne være kværulantisk og pindehuggende ud over alle grænser så
folk blev enormt vrede og trætte af ham.
Jeg forstår det simpelthen ikke! - heller ikke hvad du mener med din
slutsalve: --- alt er slettet nedenfor ---

Jeg synes dette er en supergruppe, hvor diskussionerne er lange og
forgrenede, og hvor tonen generelt er dejlig utraditionel og oser langt
væk af den glæde vi har ved vores fælles interesse.
Jeg håber jeg blot har misforstået dig totalt, men hvis ikke, så blir
det svært at deltage i tråde som du er ophavsmand til, og så begynder
jeg ihverttilfælde at få "Claus"-associationer.

Jeg er ikke interesseret i at starte en "flame", men spørger blot for at
få klarhed.

Mvh
Søren H
Marie af Næstved

Fra : Ukendt

Dato : 06-03-08 15:51

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

SNIP

> Hej Børge
>
> Nu har jeg siddet og grundet over dit indlæg, og jeg kan simpelthen ikke
> forstå hvad du mener.
> Er det bare mig som rynker panden og ikke forstår dine motiver?

Hejsa Søren - og Børge ...

For at du, Søren, ikke skal føle dig som 'Palle alene i verden', vil jeg
blot bemærke, at jeg sad tilbage med nøjagtig samme tvivl ... Hvad var det
Børge, som ofte viser sig meget interesseret i og velunderrettet om moderne
navigationsmidler, egentlig mente med sit indlæg, men jeg gav mig ikke tid
til et så velformuleret spørgsmål, som du gjorde ... Måske Børge vil hjælpe
os - måske tungnemme - lidt?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 18-03-08 21:17

Jeg undskylder til jer begge

Sommetider får jeg taget for givet, at mine tanker er afklaret og forstået i
forum - men det er kun sket i mit eget hoved.

Diskutionen nåede frem til om en AIS-transponder installation er nødvendig i
en lystbåd. Og der hoppede jeg for hurtigt - og uden nogen forklaring- til
en urimelig antagelse om retfærdiggørelse, som i har givet mig modspil på -
og tak for det .

Tråden var, som skrevet nedenfor, alene startet for at finde bedst mulige
priser frem - og det håber jeg vi kan fortsætte med at finde frem til.

Og så til min fejl håndtering, og misforståelse, og kvajede bemærkning, af
situationen -som hører sig til i en anden tråd:
Det er vel nu givet at en modtager kan have stor værdi for lystbåde, idet
man, kombineret med DSC direkte kan kalde/ringe alle store skibe, og Lyngby
Radio op, uden modtagende radiostation kan meddele at de ikke har hørt
opkaldet.

Men personligt syntes jeg at en AIS transponder har stor værdi, også for
lystbåde.
Jeg aksepterer at der må komme meget "clutter" på skærmen, og det kan
risikere at blive et problem, og det er en ny diskution.

Men at have en AIS transponder ombord må, i tåget vejt, og nød situationer,
være uendeligt meget værd, idet den til stadighed udsender position, altså
ikke kun som en DSC - hvor man er i faktuel nød, men også i hverdagens
travle trafik.

Muligvis vil har du/i ret i at de store skibe ikke vil gå af vejen, men nu
ved de i det mindste at de har påsejlet os - og SOK holder altså også
øje med os, hvis vi har en AIS transponder - endda helt gratis.

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 18-03-08 23:12

Hej Børge,

Du skal såmænd ikke undskylde. En forklaring er OK. Selv om vi ikke
kender hinanden i gruppen, fornemmer man jo alligevel tonen og
interessen hos de forskellige - ingen er vel i tvivl om, at Bjarke er
glad for Maxi-både, nye spil og moderne elektronik f.eks. - at Harding
har studeret materialer og overflader og skydebaneproblemer og mange
andre emner af martitim art i mange år, og at du er til moderne
elektronisk navigation og SørenH til Europæiske kanaler og
"forbrugsbatterier af semitraction-typen" ... osv. osv. Og jeg tror
såmand bare Sørens og min undren var et udtryk for en uventet reaktion
og formulering ...

Hvad AIS angår, er der et par artikler i april-nummeret af Practical
Boat Owner, no. 496, som både omhandler AIS receiver og transponder
produkter og priser i UK ... Måske relevant for dig i dine overvejelser?

Artiklerne kan findes på www.pbo.co.uk klik på 'Find PBO articles' ...

Der stod bl.a. en lidet tillidvækkende og for mig overraskende sætning:
På de store skibe kan man slå AIS class B signaler fra ... dvs. signaler
fra de transpondere lystsejlere typisk vil købe kan "de store" filtrere
fra, hvis skærmen bliver for "cluttered" ... Den kunne jeg ikke lide ...
Der står også, at i farvande med "heavy traffic" kan en VTS base station
(Vessel Trafic Service) forhindre Class B signaler i at blive sendt (den
forstår jeg ikke - se f.eks. side 53 2 midterste spalter) ... Men jeg
kan godt se problemet: ... Sjælland/Fyn rundt ... Alle sejlere med hver
sin lille AIS Class B transponder ... Hvad skal den arme styrmand -
f.eks. på broen på Tycho Brahe - gøre ??? ... ...

Selv har jeg købt SR161 fra Milltech i Seattle, men har ikke særlig
megen erfaring i dens brug, da mit nuværende Raymarineudstyr ikke er
"AIS kompatibelt". Nu har jeg købt en lille bitte ekstra kortplotter,
som placeres i cockpittet, som kan modtage AIS-signaler, men jeg har
ikke kunnet få signaler ned med den lille antenne ... så jeg må vente
til masten med VHF-antennen kommer tilbage på plads ... Sidste år
fungerede det fint på min PC med SeaClear ... Fra min plads i Helsingør
Nordhavn kunne jeg f.eks. se alle færgerne fare øst-vest og de mange
skibe kommende på nordlige-sydlige kurser, med angivelse af position,
kurs, fart, navn, MMSI, destination, osv. Ganske fascinerende. I år vil
jeg prøve det på programmelpakkerne SOB og TIKI på PC'en ... Mere herom
senere.

Pt. overvejer jeg ikke at anskaffe en transponder. Det er nok for mig at
kunne se de store, så jeg får et bedre indtryk af deres fart og retning,
så jeg kan komme "væk" i tide ... Min tillid til, at man holder skarpt
udkig på de større skibe i erhvervstrafik er ikke overvældende (måske
uretfærdigt?), så bare jeg kan se dem, er jeg glad ...

Men som med så megen anden maritim elektronik vil priserne nok være
stærkt faldende med større volumen ... så måske om et år eller to? ...
Måske du kan fylde en kuffert næste gang du besøger Dubai?

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Carl Dragert

Dato : 03-03-08 12:25

On 3 Mar., 19:47, "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-
a)grevestrand(punkt)dk> wrote:
> [...]
> både. Jeg kan dog ikke lade være med at bemærke, at prisen for en
> transponder installation (misvisende navn; det er jo en sender og en

Ifølge standarderne for AIS, sendes oplysningerne i et timeslot (ca.
30 sek.) men enheden skal også kunne svare på opfordring, så
transponder er nok ikke misvisende.

mvh Carl

Fra : Ukendt

Dato : 03-03-08 21:34

Ja, hvis den 'svarer' så er det OK. Jeg troede faktisk bare at den sendte
med jævne mellemrum og modtog resten af tiden.....

Man bliver klogere hver dag....

Bjarke

Fra : blueocean

Dato : 05-03-08 03:36

On 3 Mar., 10:21, SørenH <so...@FJERNhelefamilien.dk> wrote:

> [...]
> kanal/flod-tur i Europa, og der kan det være særdeles rart at vide om
> der bag næste kanalkrumning kommer en stor peniche buldrende!

Mine erfaringer på de europæsike kanaler er at der ikke er mange
pennicher der har AIS ombord, og da du jo aligevel skal vige er der
ikke noget problem på kanalerne.

Fra : SørenH

Dato : 05-03-08 11:54

blueocean skrev:
> Mine erfaringer på de europæsike kanaler er at der ikke er mange
> pennicher der har AIS ombord, og da du jo aligevel skal vige er der
> ikke noget problem på kanalerne.

Det er jeg da ikke så glad for at høre!
Jeg havde netop fået bekræftet at AIS-lovpligten osse gælder på
indlandsvandveje, dvs. at alle skibe over 300BT bygget siden 2002 skal
have AIS, og at ældre skibe gradvist skal indbygge AIS.
På de syv have er det jo i dag stort set alle erhvervsskibe som har fået
AIS, og jeg formodede at noget lignende gjaldt indlandstrafikken.
Og ja, jeg ved selvfølgelig at jeg skal vige, men derfor er det nu
alligevel rart at være adviseret i god tid, - især i smalle kanaler.
Mvh
SørenH
Marie af Næstved

Fra : N/A