Størrelse af batteri til bovpropel?
Fra : ThomasT

Dato : 01-03-08 14:20

Hej,

Jeg håbe I kan være behjælpelige med et lille problem jeg har.

Jeg skal ha' montereret en bovpropel med en trykkraft på 100 kg i en
Bavaria 42. Den trække 650 Amp, hvor stort et batteri skal jeg ha' fat
i?

I manualen anbefaler de et batter med specifikationerne: 1060CCA din,
det ved jeg ikke helt hvad betyder.

På forhånd tak!

Mhv
Thomas Thomsen

Fra : joppe

Dato : 02-03-08 02:15

Det betyder 1060 cold cranking amps hvilket er et ret seriøst batteri.
De små 60A batterier ligger typisk på 600CCA. Så lige et godt 115Ah
havde ca 1000A startstrøm, så jeg vil mene det ikke er helt tosset at
vælge et 130Ah kvalitets startbatteri. Mht kabler, hvis du kan nøjes
med 2x1meter til batteri er 50mm^2 et ok valg. Har du længere må du
bruge større kvadrat. Hvad siger vejledningen egentlig.

Fra : Per Christiansen

Dato : 02-03-08 10:17

Jeg vil mene at 2 batterier på 160 AH og 600 Amp i start strøm
vil kunne gøre det, så skulle du have rigelig med kræfter.

Fra : ThomasT

Dato : 02-03-08 10:45

I er rimelig uenige

Hvad med 2 stk. mindre batterier kan det gøre det eller er det bedst
med et stort?

Flere bud på hvor store de/det skal være?

Batterier skal stå lige ved siden af motoren, og vi har noget 125mm2,
så det er ikke noget problem.

Mhv
Thomas

Fra : Per Christiansen

Dato : 02-03-08 21:06

[...]

Hvis de skal stå et sted hvor der ikke er udluftnig eller kabyssen
så skal det være tør batterier så de ikke afgasser, men dem er der også mere
start strøm i.