AIS modtager SR161
Fra : Ole Pagh

Dato : 26-02-08 17:49

Jeg er på jagt efter en SR161 AIS modtager, og har fundet den til en
fornuftig pris i USA ( $189 + forsendelse + evt. moms etc).

Er der nogen her der ved om den kan fås inden for EU til en pris der
nogenlunde matcher?

PS: Det skal være SR161 (evt. SR162).
NASA's AIS Engine har jeg og den er vist også lidt dyrere.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : michael.grauengaard@~

Dato : 26-02-08 10:29

On 26 Feb., 17:49, Ole Pagh <o...@xjyllingesydx.xdk> wrote:
> [...]
> nogenlunde matcher?
>
> PS: Det skal være SR161 (evt. SR162).
> NASA's AIS Engine har jeg og den er vist også lidt dyrere.

Kan købes i DK hos scansurvey for kr. 2050,- incl moms

Michael

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 26-02-08 20:50

Hej Ole

På Ebay kan du få NASA's AIS engine for 119 pund eller give et
prisforslag - den befinder sig i UK

http://cgi.ebay.com/NASA-A-I-S-ENGINE_W0QQitemZ4592984764QQihZ012QQcategoryZ15263QQssPageNameZWDVWQQrdZ1QQcmdZViewItem

Jeg har køb af sælger før og hun er ok - det er splinternye varer der
sendes direkte fra Nasa i UK

m.v.h.

Jimmi

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-02-08 05:14

Jimmi Aakjær (8310) forklarede:
> Hej Ole
>
> På Ebay kan du få NASA's AIS engine for 119 pund eller give et
> prisforslag - den befinder sig i UK

Takker, men jeg HAR en NASA Engine.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 21:49

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
> [...]
> nogenlunde matcher?
>
> PS: Det skal være SR161 (evt. SR162).
> NASA's AIS Engine har jeg og den er vist også lidt dyrere.

Samme her jeg leder også! 1ch ca. 2000,-kr. 2ch 3000,- men en radioamatør
har bygget en 2ch og har lagt byggevejledning ud i OZ nu venter vi bare på
han lægger den ud på sin HP så vi kan få glæde af den til billige penge.
Jeg bruger selv en alm. Radio scanner og ships plotter til PC det virker
utroligt godt også sammen og med en gps mus, så kan vi hele tiden se hvor vi
er i forh. til de andre skibe.

Mvh Jens

Fra : Per Pedersen

Dato : 26-02-08 21:59

Hej !

her er en med 2 kanaler til ca 2000 kr
http://www.svb.de/index.php?sid=430ebbb75027f438f3509f4041a23078&cl=details&cnid=10891&anid=116883

Mvh. Per

"Jens_a 3060 Nordsjælland" <jens_a.jens(snabelbøf)forum(prik)dk> skrev i en
meddelelse news:05SdnWU6FYiA5lnaRVnyjwA@giganews.com...

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-02-08 05:18

Per Pedersen sendte dette med sin computer:

Jeg overvejer også at bygge OZ9TM's modtager, men det her var nu lidt
mere for at sammenligne de 2 modtagere /decodere. Så skal den ene
muligvis indbygges i en bekendts skib, så der vil jeg gerne have noget
færdigkøbt.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-02-08 05:33

Ups. - Det var Jens jeg skulle have svaret, men sådan går det når nogle
topposter.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-02-08 05:28

Per Pedersen har bragt dette til os:
> Hej !
>
> her er en med 2 kanaler til ca 2000 kr
> http://www.svb.de/index.php?sid=430ebbb75027f438f3509f4041a23078&cl=details&cnid=10891&anid=116883

Hej Per

Den modtager så jeg også på bådudstillingen. Den er sikkert OK.
Men ju har jeg set mig forelsket i en SR161, og det var også for at
spare nogle penge. For 2000 kr kan man få flere forskellige mærker.
Det er de $185 + moms som er ca. 1200 kr. som frister.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Kondrup

Dato : 26-02-08 17:09

On 26 Feb., 21:48, "Jens_a 3060 Nordsjælland"
<jens_a.jens(snabelbøf)forum(prik)dk> wrote:
> [...]
> utroligt godt også sammen og med en gps mus, så kan vi hele tiden se hvor vi

Kære Jens

Vil du give lidt flere detaljer - hvilken alm. Radio scanner - hvilken
antenne - hvilken ships plotter?

Hilsen
jens

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 10:06

"Kondrup" <kondrup@post4.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Mvh Jens

Kære Jens

Vil du give lidt flere detaljer - hvilken alm. Radio scanner - hvilken

Scanner er ubc3000xtl jeg har indbygget en diskreminator udgang som jeg
fandt vejledning på google og så ships plotter fra Coaa. Jeg bruger en alm
vhf antenne på båden. De fleste scannere kan bruges tro jeg, men de skal
have ufiltret lyd udgang. Du kan læse mere hos Coaa.co.uk.

Jeg bruger hjemme, en 27.000MHz antenne på taget og kan følge alle skibe i
Øresund med AIS fra nord for Kronborg til syd for Vedbæk og lidt til.

MVH Jens_a

Fra : Kondrup

Dato : 27-02-08 10:02

On 27 Feb., 10:06, "Jens_a 3060 Nordsjælland"
> [...]
> Øresund med AIS  fra nord for  Kronborg til syd for Vedbæk og lidt til.

Kære Jens
Tak for info - det bliver vist underholdning til næste vinter.
Hilsen
Jens

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 26-02-08 23:21

Hej Ole og andre..

Hvordan kan det være du ikke får installeret en AIS "plottere" som denne
her: http://www.mesltd.co.uk/product_info.php?products_id=783
Jeg forerstiller mig at den - sammen en antenne - kan funger optimlat... men
lær mig gerne noget andet hvis jeg tager fejl!
Jeg er ikke helt inde i AIS systemet men har dog læst mig til en del.

Mvh
Lars

Fra : Ole Pagh

Dato : 27-02-08 05:21

Lars Elmkjær sendte dette med sin computer:
> [...]
> lær mig gerne noget andet hvis jeg tager fejl!
> Jeg er ikke helt inde i AIS systemet men har dog læst mig til en del.

Den modtager, du linker til er en komplet med et radarlignende display.
Den kaldes derfor MEGET fejlagtigt for AIS "radar". AIS har intet med
radar at gøre.

I mit tilfælde skal AIS modtagerens signal kobles sammen med en
kortplotter.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 27-02-08 20:14

"Ole Pagh" <olpx@xjyllingesydx.xdk> skrev i en meddelelse
klip

> [...]
> radar at gøre.
>
> I mit tilfælde skal AIS modtagerens signal kobles sammen med en

Så kan jeg godt se den ikke er anvendelig.
Jeg havde samme tanke med udtrykket "radar"!!

Men ser man bort fra deres fejlagtige udtryk, er det vel en pæn lille sag...
eller hva?

Mvh
Lars

Fra : Flemming

Dato : 28-02-08 20:50

Den her ser interessant og billig ud:
http://www.mesltd.co.uk/product_info.php?products_id=784
1100 kr + fragt.
/Flemming

Fra : Per Pedersen

Dato : 28-02-08 21:06

"Flemming" <fnifjern@os.dk> skrev i en meddelelse
> Den her ser interessant og billig ud:
> http://www.mesltd.co.uk/product_info.php?products_id=784
> 1100 kr + fragt.
> /Flemming

Hej !

Ja det ser fornuftig ud.

Er der nogen der hvad den koster i fragt og få hjem til DK ?

Mvh. Per

Fra : SørenH

Dato : 28-02-08 21:58

Flemming skrev:
> Den her ser interessant og billig ud:
> http://www.mesltd.co.uk/product_info.php?products_id=784
> 1100 kr + fragt.
> /Flemming

Hej Flemming
Vi er i afdelingen for insektsex, men alligevel:

Jeg har en klar fornemmelse af at engelske NASA AIS er de billigste på
markedet, og de får generelt gode omtaler. De leverer deres data som
NMEA-ord som kan blandes op i GPS-NMEA-ordene på vej til PC/Plotter, med
terminering i 9-polet seriel eller - via adapter - til USB.
De modtager på een kanal men flip-flopper i denne mellem de to
AIS-frekvenser 162,025MHz og 161,975MHz og vælger den til enhver tid
mest informative, dvs. i praksis fuldt tilstrækkeligt for os luksus-sejlere.

NASA AIS engine:

http://www.mesltd.co.uk/product_info.php?products_id=784
110£ incl.vat = 1076kr + fragt

http://www.yachtbits.com/nasa/ais_engine.php
105£ incl. vat = 1033kr + fragt

NASA AIS Engine 2:
(Forskel: samme specs, men monteret i et hvidt hus hvor alle stik sidder
på siden. Desuden forsynet med kontrol-LEDs for power og data)

http://www.marine-super-store.com/posit/shop/index.php?selectedpartno=99119713
120£ incl. vat = 1175kr + fragt

Efter kontakt med Ole som ikke var begejstret for at antenne- og
strøm-stik sad på oversiden af NASA'en, samt lidt research på nettet
hvor bl.a.:
http://www.digiboat.com.au/NASA_DIY_LED.htm
i ærgelse over manglende kontrolindikatorer anviser en måde at bryde
garantien og selv montere LED's, så tror jeg nok jeg bestiller en 2'er.

Og efter mere research i bl.a. dyre aktive splittere (som forhindrer TX
på VHF'en at brænde udgangstrinnet på AIS-boxen af) og evt. tab ved
splittet, får AIS'en sin egen VHF-antenne på pushpittet (kravet til
modtagehorisont er jo ikke så stort som til VHF) som så - hokuspokus -
med enkel kabelomkobling blir nødantenne hvis uheldet er ude og riggen
sku lægge sig.

Mvh
SørenH
Marie af Næstved
- nu snart med AIS på ChartNavigator'en

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 02-03-08 17:19

Hej

God oversigt.

Jeg har konstanteret at fragt kan blive et temmeligt højt beløb, især fra
UK - ved ikke hvorfor.

På bådmessen i Bella, siges det at SOK overvåger ens båd - ganske gratis -
hvis man har en AIS sender.

Så muligvis er jeg glad for at jeg ikke har købt en modtager endnu.

Har i søgt på AIS sendere? På bella, var der tilbud fra 6000kr og op....

SOK har selvfølgeligt ingen krav om at AIS'en er købt i Danmark, så det kan
vel betale sig at lede på nettet efter AIS-sendere.

Muligvis kan man vel få forsikringsselvskaberne til at reducere prisen, for
både med AIS?

mvh
/Børge