Porta Potti
Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 25-02-08 14:11

...and now for something completely different

Er der nogen der har erfaringer med kemiske toiletter i båden?

Når nu man på et tidspunkt gerne vil til at lægge lidt for anker og
spare havnepenge, så kunne det være rart ikke at skulle holde sig til
næste dag - så jeg har gået og overvejet at sætte et søtoilet i min
Junker 22 på et tidspunkt, men det virker ret besværligt. Jeg opdagede
så Porta Potti, men er lidt i tvivl om hvor brugbart det er.

Nå, men direkte til det jeg undrer mig over

- Hvor mange gange kan man "gå på toilettet" på dem før de skal
tømmes? Der må vel være et max antal gange de kan skylle ud f.eks.

- Kan man skylle toilet papir med ud - eller skal de smides i poser og
lukkes som man ser det i lande med dårligt kloak system?

- Kan de tømmes i alle havne?

- Er det noget alle og enhver kan tømme? Eller har folk erfaringer med
at mange syntes det er ulækkert?

- Lugter de i båden?

Mange tak for evt. svar på mine lidt underlige spørgsmål

Fra : Jørgen L.

Dato : 25-02-08 22:48

>Er der nogen der har erfaringer med kemiske toiletter i båden?

Jeg har ingen erfaring med PP i båd, men derimod i campingvogn, så hvordan
de opfører sig i høj sø ved jeg umidelbart ikke.

>Nå, men direkte til det jeg undrer mig over

>- Hvor mange gange kan man "gå på toilettet" på dem før de skal
>tømmes? Der må vel være et max antal gange de kan skylle ud f.eks.

Tja det kommer jo an på hvad du putter i
og størrelsen. her (vi bor i campingvognen) har vi en 20 l. tank og den
holder til 80 % af vores tisseture ca. 4-5 dage, de resterende 20 % er på
campingpladsens eller jobbets toiletter og dertil hørende fast afgang

>- Kan man skylle toilet papir med ud - eller skal de smides i poser og
>lukkes som man ser det i lande med dårligt kloak system?

Der bruges speciel toilet papir som opløses meget hurtigt
http://camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='350080'&page=1&p_cat_id='52'&menuguid=2

>- Kan de tømmes i alle havne?

Ingen anelse.

>- Er det noget alle og enhver kan tømme? Eller har folk erfaringer med
>at mange syntes det er ulækkert?

Nja lækkert er det jo ikke, men man bruger noget kemi i både affaldstank og
i skyldevandet samtidig er der jo afløbsstuds, så det går. Men du skal nok
ikke bruge det og ladet stå et ½ år.
http://camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='350100'&page=1&p_cat_id='309'&menuguid=2
http://camper.dk/commerce/com_product.asp?p_prod_id='350120'&page=1&p_cat_id='309'&menuguid=2

>- Lugter de i båden?
Det lugter ikke her, andet selvfølgelig når det er i brug

>Mange tak for evt. svar på mine lidt underlige spørgsmål
Se mere her
http://camper.dk/commerce/Com_category_products.asp?p_cat_id='311'&cat_id=8&menuguid=2&p_cat_NAME=Kemiske+toiletter

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D & LMC Lord Ambassador 560 RD

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 23:21

De fås med forskellig "tankkapacitet", så det afhænger af størrelsen, men
svaret er sådan ca mellem 5 og 20 toiletbesøg.

Jeg har prøvet (i campingvogn) at glemme og holde et meget vågent øje med
hvor mange gang mine halvsmå børn brugte det. Jeg vil undlade at fortælle,
hvad der sker med sådan et toilet når man overfylder det, men tricket består
i at der er en underdel (tanken) og en overdel (kummen og
skyllevandstanken). Når det er i brug er de samlet, når man skal tømme det
tager man overdelen af og underdelen (tanken) lukkes til en "dunk" man går
op og tømmer. Nu står det nok klart for de fleste hvad der er galt med denne
metode, når affaldsvandet pludselig står 20 cm op i kummen..... Og toilettet
ikke kan komme ud af rummet uden at blive skilt ad ....

Når jeg ser bort fra denne oplevelse (som gav mit en ret stor skeptisk ift
til børne anvendelse) så vil jeg sige at PP'er er relativt uproblematiske,
men lidt besværlige ("ulækre") at have med at gør i anvendelsen, men meget
lette at installere.

Søtoiletter er sværere at installere men meget nemme at bruge.

DOG kan man jo ikke bruge søtoiletter inde i havnen op på ankerpladser tæt
på land.

Så: børn og hyppigt brug: søtoilet. Voksne og sjældent brug: der kan PP gå
an.

Bjarke

Jeg har en gang på en campingtur (i campingvogn) glemt at

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 00:23

<elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
....and now for something completely different

<Er der nogen der har erfaringer med kemiske toiletter i båden?

Da de nye regler om holdingtank blev vedtaget skiftede vi vores gamle
søtoilet (uden opsamling, blot med en pumpe lige ud i vandet) ud med en
Porta Potti i en Ballad, da vi syntes det var for bøvlet at installere en
holding tank. Jeg husker ikke størrelsen. Vi gjorde den fast, hvor det gamle
søtoilet var installeret.

Som Bjarke skriver er det helt afgørende at tømme "underdelen" i tide. Der
sidder godt nok en lille kugle, som viser, hvor meget underdelen er fyldt.
Jeg har engang med gæster ombord oplevet, at vi ikke fik tømt systemet i
tide. Det er bestemt ikke nemt eller behageligt at skulle balancere med hele
enheden op til et havnetoilet, med "herligheder skvulpende rundt" i
overdelen ... Det var pinligt ... Ikke mindst for min søn, som fandt det ret
ulækkert.

Specielt papir kan bruges, men vi besluttede i videst muligt omfang ikke at
putte toiletpapir i "potten", men samlede det op i særlig beholder.

En anden oplevelse - til "skræk og advarsel": På vej fra Göteborg til
Helsingør en varm sommereftermiddag med en af mine sejlervenner, som lider
af "båd-potte-fobi", havde han holdt sig i mange, mange timer, men var
overbevist om, at han kunne holde sig til vi kom i havn. Desværre for ham
løb vi syd for Kullen ind i nordlig strøm fra Sundet og fart over grunden
faldt markant og han "måtte omsider overgive sig" ... Der er et lille låg på
overdelen og imellem overdel og underdel er der en helt tæt lille lem, som
holder indhold og lugt inde i underdelen. Det var som sagt en meget varm
dag, og "potten" havde ikke været brugt i nogle dag. Da han først løftede
låget og derpå åbnede for den lille lem i underdelen, udløstes overtrykket i
underdelen ... og jeg skal spare Jer for yderligere detaljer ...

Det næste jeg - som sad ved pinden - oplevede var, at han kom nærmest
"brølende og flyvende" ud af kahytten, løb agterud i cockpittet og sprang i
vandet ud over hækken - uden vest på, mens båden og jeg fortsatte for fulde
sejl ... Han tog alt sit tøj af og jeg fik vendt og samlet ham - tøjløs - op
igen ... Og han iførte sig sit reservedress ...

Morale: Hvis man har en Porta Potti, skal man åbne den nederste lem
langsomt, før man åbner låget på overdelen!

Iøvrigt: Vi var godt tilfredse med den: Noget "kemi" i underdelen og noget
andet i skyllevandet i overdelen sørger for, at fjerne de ubehagelige dufte
fra potten. Den holdt tæt, selv i ganske kraftige krængninger. Men sørg for,
at den bliver, hvor den skal være - og tøm den i tide!

Hvad tømning angår, har mange havne et særligt tømmested for
"Porta-Pottier" - og skulle alt andet glippe, kan man vel tømme det ud i et
toilet? Jeg havde ingen problemer med at tømme den - udover jeg følte mig
lidt fjollet, når jeg kom gående med "potten" i hånden forbi alle
havneliggerne ... Der er en hældetud, der gør det ganske enkelt at tømme den
og det er også nemt at spule den ren efter tømning. Men det afhænger vel af
ens "sarthedstærskel", hvordan man tackler/oplever den situation ...

Vi havde kapacitet til to-tre-fire dage for tre-fire personer ... Drengene
brugte den kun til "stort" ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : elquapo@ofir.dk

Dato : 25-02-08 16:47

Mange tak til både Jørgen, Bjarke og Flemming. Det var nogle gevaldigt
gode og brugbare svar - og sjove historier om hvad man ikke skal

Det lyder umiddelbart som om det er en fornuftig løsning med et Porta
Potti - det vil jeg bestemt overveje.

Jeg har dog også lige fundet et komplet søtoilet sæt til 1500kr med
toilet, slanger, ventiler og det hele.

Mht. til holdningstanken - kan det ikke passe at jeg kan undvære den
fordi min båd er så lille (Junker 22). Jeg syntes at have læst et sted
at både under ? fod var undtaget - eller var det både fra før 19?? -
kan ikke huske det?

Det hele er dog nok et projekt til 2009 sæsonen, da jeg ikke har de
vilde midler at gøre godt med som studerende, og har lidt andre
udstyrs-planer først i år, men rigtig mange tak for svarene

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 01:08

ET lille tip til de studerende (som selv jeg har brugt uden egentligt at
have behovet ...):

Der er rigtigt mange der i disse år skifter deres manuelle toilet ud med
elektriske. Mange gange bliver det gamle solgt billigt på DBA, eller
(bedre!) bare sat oppe på affaldspladsen.

Min gamle båd fik et genbrugstoilet på denne måde. Jeg siger dig: Det
fejlede intet, botset fra det øjensynligt havde været bosiddende i en
stakkel både der bare absolut skulle have el-toliet. Det er nemt at
kontrollere dets funktion ude på græsplænen med en haveslange og en rulle
toiletpapir "alias fækalier"....

Selv gamle toiletter af mærket Jabsco og ITT kán være i super god stand
selvom de er måske 10 år gamle. RM69 toiletterne er også OK,men skal lidt
oftere have skiftet pakningssættet.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 03:09

Hej igen,

Jo, i en båd af den størrelse du nævner, kan du godt se bort fra kravet om
holdingtank efter de lempede regler, hvor kravet er: Båden > 10,5 m OG
bredere end 2,8 m OG bygget efter 1980, idet jeg går ud fra, at din båd er
bygget før 2000. Da alle tre krav skal være opfyldt kan du dermed "slippe"
for holdingtankkravet.

Har du ikke holdingtank og overholder kravene (til ikke at have det) må du
ikke tømme tanken i havn eller tættere på kysten end 2 SM. Den skal altså
tømmes i land eller mindst to SM fra land.

Ifølge reglerne skal havne gratis stille faciliteter til rådighed for
tømning af holdingtank.

Du kan se reglerne, som jeg håber er de aktuelt gældende, her:

http://www.sejlsport.dk/sw2899.asp

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 12:17

> Har du ikke holdingtank og overholder kravene (til ikke at have det) må du
> ikke tømme tanken i havn eller tættere på kysten end 2 SM. Den skal altså
> tømmes i land eller mindst to SM fra land.

I "gamle dage" lavede porta potti en model, beregnet til både.
Den hed vidst modem 50 - et eller andet.
Den var smart i den retning, at opsamlingsbeholderen var forsynet med en
ventil, slange og pumpe.
Man kunne da valgfrit tømme i land, eller til havs.

Port.pot fungerer glimrende i både, blot man opfører sig korrekt overfor
potten.
Af og til overvejer jeg selv at udskifte pumpelokummet med et sådant system,
idet man da har mulighed for at anvende potten også i havn, hvad der stundom
kan være gavnligt.

Og man kan jo nemt selv montere en ventil og pumpe.
Og derved undgå ubehageligheder i tilfølde af overfyldning

MVH
Egon

Fra : Mads Bo Falk

Dato : 02-03-08 18:05

Jeg tømmer ofte tanken i havnens toiletter direkte, og det fungerer
udmærket. Lyden, når 4 dages efterladenskaber plumper ned i kummen kan dog
være overvældende, og jeg har ofte fået et medlidende og forstående nik fra
brugeren af nabokabinen, når jeg, lettet for min last, kom ud fra toilettet
med et saligt smil om munden...
I øvrigt er der heller ikke noget problem med at tømme til havs, jeg holder
bare tanken ud over siden!
Tilhænger, som jeg er, af lavteknologi kan jeg kun anbefale Porta Potti. Min
far, som har et søtoilet med holdingtank, har ikke andet end problemer.
Utætte pakninger, jammede søventiler, ventiler, der ikke lige blev lukket,
så "sagerne" løb tilbage i høj sø osv.
Til søs sværger jeg stadig til en god gammeldags og helt vedligeholdelsesfri
pøs...

Venlig hilsen
Mads