/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
Hvorfor har bådmotorer så lille effekt (må~
Fra : Jakob_K


Dato : 25-02-08 03:29

Noget jeg undrer mig over:

De fleste diesel-bådmotorer - fx Yanmar - har, trods høj pris og stor
volumen, meget få hestekræfter. Hvorfor?

I mine ører minder det lidt om bilmotorer fra starten af det 20.
århundrede, som f.eks. kunne give omkring 30 hk med 3000 ccm. Nyere
bilmotorer giver jo rask væk 100kh med 2000 ccm.

Så en ret sløv bilmotor, som f.eks. en 5-cylindret 2998ccm Mercedes-
Benz 300D-motor på 70 hk, ville jo i bådsammenhænge nærmest være en
racer?

Jeg kan godt regne ud, at det nok er noget med moment og
sejtrækskraft, men er der nogen, der kan belyse det yderligere?

På forhånd tak,

JAKOB
1982 Boheme 870, med 5hk Mariner Outboard.
Men efter bådmessen 2008 drømmes der om en ny Hanse 320...

 
 
Aage Andersen (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Aage Andersen


Dato : 25-02-08 12:35


"Jakob_K" Jeg kan godt regne ud, at det nok er noget med moment og
sejtrækskraft, men er der nogen, der kan belyse det yderligere?

Maaleenheden er ligegyldig

Uden at have forstand paa motorer, kunne jeg tænke mig at baadmotorer er
designet til at køre nær maksimumeffekt 24 timer i døgnet. Prøv det med en
bilmotor. Den brænder nok sammen i løbet af en times tid.

Aage





Ukendt (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-08 21:23

Ahh ...da jeg kørte hjem fra sydtyskland for nogle måender siden, da kørte
jeg da med tophastighed (193 hk) i 2-3 timer. Det kan de altså godt tåle.
Det var mere mig der blev trær. Og bezinkortet ...

Jeg tror ikke svaret er hverken "det er noget gammeldags lort" og "det er
fornuftigt så de lever længe". Selvfølgelig er det en helt anden slags
motorer og de skal ikke være højtydende, da det er langt vigtigere at de er
stabile og pålidelige, selvom de lever et hårdt liv med en masse koldstarter
efter hinanden og så pludselig marchfart i 40 timer.

Før oliekrisen var der jo faktisk fx coronet der havde adskillige hundrede
hestekræfter i en lille blok. Men efter oliekrisen og galoperende
benzinpriser blev lavydende dieselmotorer mere populære. Nok primært fordi
man så kan sejle til Skagen for 1000,- istedet for 10.000,-

Men når det er sagt, så er industrien måske lige lovlig konservativ og
baseret på dieselmotorer der for længst har mistet deres
markedsføringsforspring på landjorden. Hvorfor ser man fx ikke commonrail
diesel motorer , nye indstrøjtningtyper osv osv. Nok fordi designet koster
50% at bygge på og det efterspørges ikke så meget??

Jeg tror faktisk at mange sejlbådejere gerne ville have en mindre motor
(færre kg og mindre plads) med lidt flere eller samme heste.

Bjarke


"Aage Andersen" <aaa(REMOVE)@email.dk> wrote in message
news:47c2a7d1$0$2083$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>
> "Jakob_K" Jeg kan godt regne ud, at det nok er noget med moment og
> sejtrækskraft, men er der nogen, der kan belyse det yderligere?
>
> Maaleenheden er ligegyldig
>
> Uden at have forstand paa motorer, kunne jeg tænke mig at baadmotorer er
> designet til at køre nær maksimumeffekt 24 timer i døgnet. Prøv det med en
> bilmotor. Den brænder nok sammen i løbet af en times tid.
>
> Aage
>
>
>
>


kenneth andersen (25-02-2008)
Kommentar
Fra : kenneth andersen


Dato : 25-02-08 14:57

En mercedes med 2998ccm har altså 113HK og er 6 cyl. Modellen med 5 cyl er
en 2,5 og har 90 hk.

En bådmotor eller (mercedes motor) er ikke pint på samme måde som en alm.
bilmotor.
Måske derfor de fleste bådmotore holder i så mange år og mercedes nemt køre
1 mill. km..!!??

kenneth


"Jakob_K" <jakob356@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:a4ec02b7-99bb-4df9-aea7-7c4d93de79db@s12g2000prg.googlegroups.com...
Noget jeg undrer mig over:

De fleste diesel-bådmotorer - fx Yanmar - har, trods høj pris og stor
volumen, meget få hestekræfter. Hvorfor?

I mine ører minder det lidt om bilmotorer fra starten af det 20.
århundrede, som f.eks. kunne give omkring 30 hk med 3000 ccm. Nyere
bilmotorer giver jo rask væk 100kh med 2000 ccm.

Så en ret sløv bilmotor, som f.eks. en 5-cylindret 2998ccm Mercedes-
Benz 300D-motor på 70 hk, ville jo i bådsammenhænge nærmest være en
racer?

Jeg kan godt regne ud, at det nok er noget med moment og
sejtrækskraft, men er der nogen, der kan belyse det yderligere?

På forhånd tak,

JAKOB
1982 Boheme 870, med 5hk Mariner Outboard.
Men efter bådmessen 2008 drømmes der om en ny Hanse 320...



Hanne og Hans (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Hanne og Hans


Dato : 25-02-08 20:51

En Mercedes 320 af nyere årgang yder omkring 190 HK.
Men den er nok ikke egnet som bådmotor da den går med for høje omdr.
Det er som regel lastvognsmotorer der bliver mariniseret.
Da det er drejningmomentet ved lave omdr. det handler om. En 300HK
lasvognsmotor har sit største drejningsmoment ved 1300-1800 omdr.
Hvis man vil vide noget om det skal man se på effektkurven fra de
forskellige fabrikanter.
HK/omdr/ forbrug i gram pr HK/Time.
Hans.




claus b.p. (26-02-2008)
Kommentar
Fra : claus b.p.


Dato : 26-02-08 01:34


"Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
news:47c31c03$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> En Mercedes 320 af nyere årgang yder omkring 190 HK.
> Men den er nok ikke egnet som bådmotor da den går med for høje omdr.
> Det er som regel lastvognsmotorer der bliver mariniseret.
> Da det er drejningmomentet ved lave omdr. det handler om. En 300HK
> lasvognsmotor har sit største drejningsmoment ved 1300-1800 omdr.
> Hvis man vil vide noget om det skal man se på effektkurven fra de
> forskellige fabrikanter.
Man bruger da også gearkasser i både...

Jeg kunne da udemærket tænke mig at marinisere en MB 320D motor, den burde
både have moment og holdbarhed til formålet. Samtidig fylder og vejer den
kun det halve af den eksisterende Ford motor. Men det kræver lige en
investering som jeg ikke er klar til lige nu. Problemet med at finde en
gearkasse der kan bruges skal også lige omtænkes. Mon det fungerer med
automatgearkasse??? §

Mvh. Claus



Ukendt (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-02-08 01:41

Så skal du bare huske ikke at sætte den i P før båden står helt stille.....

Bjarke

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> wrote in message
news:47c35e91$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
> "Hanne og Hans" <urd@spamoncable.dk> skrev i en meddelelse
> news:47c31c03$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> En Mercedes 320 af nyere årgang yder omkring 190 HK.
>> Men den er nok ikke egnet som bådmotor da den går med for høje omdr.
>> Det er som regel lastvognsmotorer der bliver mariniseret.
>> Da det er drejningmomentet ved lave omdr. det handler om. En 300HK
>> lasvognsmotor har sit største drejningsmoment ved 1300-1800 omdr.
>> Hvis man vil vide noget om det skal man se på effektkurven fra de
>> forskellige fabrikanter.
> Man bruger da også gearkasser i både...
>
> Jeg kunne da udemærket tænke mig at marinisere en MB 320D motor, den burde
> både have moment og holdbarhed til formålet. Samtidig fylder og vejer den
> kun det halve af den eksisterende Ford motor. Men det kræver lige en
> investering som jeg ikke er klar til lige nu. Problemet med at finde en
> gearkasse der kan bruges skal også lige omtænkes. Mon det fungerer med
> automatgearkasse??? §
>
> Mvh. Claus
>


Leif Langgaard (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Leif Langgaard


Dato : 26-02-08 09:20

"claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47c35e91$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...


> Mon det fungerer med automatgearkasse??? §

Nej, for så kan du jo ikke trække båden igang!

--
Langgaard
www.megapixels.dk





claus b. p. (27-02-2008)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 27-02-08 01:49


"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
news:47c3cbe3$0$90267$14726298@news.sunsite.dk...
> "claus b.p." <cbp33@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:47c35e91$0$90263$14726298@news.sunsite.dk...
>
>
>> Mon det fungerer med automatgearkasse??? §
>
> Nej, for så kan du jo ikke trække båden igang!
>
LOL.

Men så er der jo også startspærre og centrallås i nøglen...

Mvh. Claus



Jakob_K (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Jakob_K


Dato : 25-02-08 18:38

Sikke en masse lommefilosofi, der kom ud af det

Der findes åbenbart ikke noget klart svar. Skidt med det så.

mvh
JAKOB

Carsten Jensen (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 27-02-08 08:25

Den Mon, 25 Feb 2008 17:38:29 -0800 skrev Jakob_K:
> Der findes åbenbart ikke noget klart svar. Skidt med det så.

Jeg spurgte Volvo Penta på bådmessen, og fik her at vide, at det er fordi
man har behov for moment. Han forklarede det ved at sammenligne det at
sejle med at køre op ad bakke hele tiden i samme gear.

Det er da et meget godt svar, synes jeg.

Mvh

Carsten

Jakob_K (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Jakob_K


Dato : 27-02-08 09:22

On 27 Feb., 08:24, Carsten Jensen <jen...@duer.ikke.dk> wrote:
> Jeg spurgte Volvo Penta på bådmessen, og fik her at vide, at det er fordi
> man har behov for moment. Han forklarede det ved at sammenligne det at
> sejle med at køre op ad bakke hele tiden i samme gear.
>
> Det er da et meget godt svar, synes jeg.

- Tjah, det synes jeg egentlig også. Tak for det.

Jeg skulle nok have været lidt kvikkere, og spurgt nogen, mens jeg var
PÅ bådmesse, og ikke først bagefter...

mvh
JAKOB

Jakob_K (27-02-2008)
Kommentar
Fra : Jakob_K


Dato : 27-02-08 09:39

On 25 Feb., 14:56, "kenneth andersen" <postmas...@sejlerdiscount.dk>
wrote:
> En mercedes med 2998ccm har altså 113HK og er 6 cyl. Modellen med 5 cyl er
> en 2,5 og har 90 hk.

Jeg tænkte på én fra W123-serien (årgang 1982), som "altså" har de
specifikationer jeg skrev... For netop at understrege pointen om en
ret sløv bilmotor.

En nyere MB-motor sidder jo som regel i en bil, der ikke er helt
rustet bort endnu. Det er så besværligt at hive motoren ud af sådan
én

mvh
JAKOB

claus b. p. (28-02-2008)
Kommentar
Fra : claus b. p.


Dato : 28-02-08 13:05


"Jakob_K" <jakob356@gmail.com> wrote in message
news:291e48a7-b62a-4f85-80ac-d35b78114838@28g2000hsw.googlegroups.com...
On 25 Feb., 14:56, "kenneth andersen" <postmas...@sejlerdiscount.dk>
wrote:
> En mercedes med 2998ccm har altså 113HK og er 6 cyl. Modellen med 5 cyl er
> en 2,5 og har 90 hk.

Jeg tænkte på én fra W123-serien (årgang 1982), som "altså" har de
specifikationer jeg skrev... For netop at understrege pointen om en
ret sløv bilmotor.

En nyere MB-motor sidder jo som regel i en bil, der ikke er helt
rustet bort endnu. Det er så besværligt at hive motoren ud af sådan
én

Men hvis man sammenligner pris/ydelse er det da en god fidus at hente en
brugt bil i Tyskland, og hente motoren ud af den. Forudsat man kan
marinisere den for et rimeligt beløb.

Ydelsen på Mercedes motorerne er steget med ca. 20% for hver ny model, fra
ca. 88 til 113hk til 147hk til 177hk og endelig 205 hk på en 3 liters motor.
Men det er i personvognsudgaven. De samme motorer yder mindre i
varevognsudgaven. Jeg ville dog helt sikkert mene at de moderne
turbodieselmotorer har rigelig moment til at drive en båd. Jeg har desværre
ingen data for moment- og kurve på min 6 liters Ford motor, men da den er
fra starten af -70erne ville det vel være rimeligt at antage at både ydelse
og holdbarhed vil være på niveau med en 2 liters motor idag. Ikke bare er
vægten mindre på sådan en motor, men den kræver også mindre køling og
vedligeholdelse.
Fx. en Volvo Penta ligner da IMO en moderne motor, men den koster da også
derefter. Man får ikke meget 200hk. motor for 200.000kr. Og man kan vel
hente en god brugt MB320 turbodiesel for 50k. Incl. bil.
Mvh. Claus



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste