Nybegynder søger råd
Fra : Søren

Dato : 25-02-08 08:56

Sagen er den at jeg regner med en fornuftig bonus i den nærmeste fremtid.
Jeg har besluttet mig til at den skal bruges på at få gjort noget ved mine
drømme om at blive bådejer. Det er i den forbindelse jeg gerne vil have lidt
input fra gruppen her.

Vores baggrund er den at vi er en lille familie på 4. Børnene er 4 og 7 år.
Jeg har sejlet siden jeg var 13-14 år dog med en pause, de sidste 8-10 år.
Ja vi skal selvfølgelig på sejler kursus :) Det der trækker ved sejle er et
fristed fra en travl og til tider kaotisk hverdag, desuden er der alt det
ukendte som ligger under kimningen og bag den næste pynt som skal
undersøges, så det vi er ude efter er ikke en kapsejler men nærmere en
turbåd.

Jeg har kigget en del på nettet for at finde en bådtype der passer til os,
men mine evner til at vurdere bådtyper er ikke særlig veludviklet :) Men der
er en bådtype som jeg har et godt øje til: LA krydser, men jeg ved ikke om
den egner sig til vores behov. Så hvis du har nogle kommentarer eller gode
råd omkring vores valg af båd vil jeg meget gerne høre dem. Vores budget er
100-150K men konen vil blive glad hvis der er lidt tilovers til at ordne
have for;)

Det næste spørgsmål der rejser sig er havne plads. Vi bor i Bagsværd og vil
selvfølgelig gerne have båden i nærheden så vi ikke altid behøver at
planlægge en tur på vandet. Er der nogen der har nogen ideer til hvordan det
lille problem kan løses?

Med venlig hilsen

Søren

Fra : kenneth andersen

Dato : 25-02-08 09:10

Hej Søren.

Mit bud er denne:
http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=7025583

Den er nem og sejle og har en stor dobbelt seng foran og under cockpittet,
altså 4 sengepladser uden at skulle lægge bordet ned i salonen. Og så er der
også lidt mønt tilbage til haven

Bådplads på Sjælland er vist dog ikke så nemt, har hørt om meget lange
ventetider. Måske andre her i gruppen ved mere om det end jeg..!

Held og lykke
kenneth

Fra : kenneth andersen

Dato : 25-02-08 09:14

http://www.scanboat.com/dk/BoatSaleAdvert.asp?strSagsnr=7021214

Denne her ser faktisk også rigtig fornuftig ud..!

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 25-02-08 09:58

Hej Søren,

Prøv at se lidt på B-31 Klubbens hjemmesider:
http://groups.msn.com/danskb31klub
http://groups.msn.com/svenskb31grupp
Se under forums og billeder for at finde inspiration om denne
bådtype.
Se efter MK-II bådene.
B-31 er en rummelig og meget velsejlende familiebåd. Pris er
afhængig af stand og udstyr. Området strækker sig fra ca 70.000,-
og helt op til 700.000,-.

Havnepladser kan du finde både i Køgebugt området og den
kommende nye havn lige syd for Prøvestenen.
Bliver båden placeret i sidstnævnte havn kan du få rigtig mange
havne som weekendmål.

Mvh/Harding

Fra : Bent Pedersen

Dato : 25-02-08 18:26

Jeg ville holde mig fra LA-krydseren, som jo er lavet af x-finer. Hvad med
en af de små Maxi-både? De er meget udbredte, og nemme at håndtere.
Bådpladsen kan du finde forholdsvis nemt i den størrelse. Jeg vil foreslå en
havn i Roskilde Fjord, som er dejlig beskyttet farvand (hvis besætningen
ikke er så øvet)

mvh
Bent

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 19:19

Alle nye ejere med 2 børn i den størrelse bør starte i en Maxi 77. Den er
nem at sejle (også for konen, når hun langsom får lyst til at prøve), tryg
for børnene og kan sælges igen for det samme som du gav for den, hvis der,
mod forventning, skulle være et eller flere af familiemedlemmerne der ikke
kan lide at sejle. Eller ikke kan tåle det.

Med priser mellem 60 og 80.000 så er der masser af penge til overs til
haven, is og rødvin. Bliver de første 3-4 år en stor success, så kan I
senere skifte til fx en Maxi Fenix (ca 200.000) eller en anden god Svensk
båd.

Der er svar på næsten alt om maxi både på min web: http://www.maximalt.dk/
og det der ikke er svar på, det spørger du bare om !!

Det er svært at få pladser nord for København, så standard løsningen er som
regel at ligge den første sæson i Brøndby medens man venter på en plads
nærmere på hjemmet. Det muliges kunst.

Bjarke

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 25-02-08 21:06

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47c30693$0$99017$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

> [...]
> er som regel at ligge den første sæson i Brøndby medens man venter på
> en plads nærmere på hjemmet. Det muliges kunst.

Brøndby Havn har for tiden mellem 60 og 70 på venteliste og overvejer at
stoppe for yderligere tilgang til listen.
En mulighed er at købe en båd med bådplads, hvis man er heldig. Det er
vist lovligt, men jeg garanterer ikke.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Ukendt

Dato : 25-02-08 21:28

Er det ikke kun i en bestemt størrelse ? Jeg havde da en kollega der fik en
X79 ind med få dages varsel sidste år.

Alle havne mangler brede pladser (over 3-3,50 meter), men det er der jo ikke
tale om her. Jeg er lige ved at tro, at Hundige og Ishøj også har plads til
mindre både (indtil de får flyttet pælene lidt fra hianden ....)

Man kan godt købe båd med bådplads. Det kan man sagtens i Hundige og da mig
bekendt også i Brøndby ?

Bjarke

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 25-02-08 21:47

Klip
> [...]
> eller gode råd omkring vores valg af båd vil jeg meget gerne høre dem.
> Vores budget er 100-150K men konen vil blive glad hvis der er lidt
Hej Søren

Glem LA-krydseren.
Den sejler dejligt og er nem at have som første båd, men det er altså
halvtreds år siden de blev bygget så hvis du ikke ynner at bruge 2 gange så
lang tid med istandsættelse og vedligehold som du bruger på at sejle, så få
en nyere sejlbåd - evt. Maxi som nævnt tidligere - i glasfiber med
udenbordsmotor - så kan du altid "avancere" siden hen.
Lars
Ps. jeg har haft en LA-Krydser

Fra : Søren Sømand

Dato : 02-03-08 19:25

Hej Søren.
Jeg stod i din situation for nogle år siden, har sejlet en del for længe
siden og har nu fået (økonomisk)frihed til at genoptage det.
Jeg har også kigget en del efter begynderbåde, men vi har efterhånden
valgt at droppe købet og brugt pengene på nogle rigtige gode skiferier i
stedet.
Jeg vil ikke som sådan anbefale dig noget, men bare berette om hvad vi
gjorde. Jeg meldte mig ind i "sundet" i svanemøllehavnen, da det ligger
tæt på og man kan tage på gode ture derfra. Her tager det godt nok 2 år at
få et duelighedsbevis (jaja, 2 vintre og 2 sommere er langt tid), men
valget var primært socialt betinget. Allerede efter 1. vinterkursus havde
jeg opbygget et større sejlernetværk, og dette har jeg haft rigtigt meget
gavn af.
Jeg har lånt mig frem mht. både, da alle drømmer om at blive bådejere, men
ingen rigtig har tid til at sejle, så der ligger en masse både derude der
bare venter på at bliver lånt af mig (og familie). Desuden har "Sundet" 6
både man kan låne, andre klubber sikkert flere.
Efter at vi har set hvor meget tid der går med ikke at sejle tror jeg
heller ikke vi skal have en båd lige foreløbig. Alle de weekender der går
med vedligeholdelse og den slags kan bruges bedre, er vores vurdering.

Foreløbig har vi lånt 4 forskellige både og har nu et helt andet syn på
hvilke både vores behov dækker. Vi har to børn på 1 og 4 år og har fundet
ud af at en "begynderbåd" slet ikke er os. Vi skal have meget mere plads
og komfort. Vi er åbenbart "campingvogns sejlere" uden at have vidst det...

Nå .. nu kom det til at ligne en anbefaling alligevel..

/Søren Sømand.

PS: Jeg er aldeles partisk mht. at nævne "Sundet"...
www.sundet.dk

Fra : Søren

Dato : 03-03-08 16:03

Tak til alle jer der har taget sig tid til at komme med guldkorn. Jeg ved
endnu ikke hvad vi gør men jeg må lave lidt mere research og tilbringe mere
tid i marinaerne ;)

/Søren