/ Forside / Interesser / Fritid / Fritidssejlads / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Fritidssejlads
#NavnPoint
dabj 9220
trimare46 2651
pallenoc 1600
BjarneD 1560
piaskov 1180
pjk 1173
Teil 1110
emesen 1090
dova 1060
10  transor 1030
2 taktere ikke lovlige mere ?
Fra : Per


Dato : 24-02-08 17:26

Hej sømænd !

Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.

Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?

Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen, men
det vrimlede med 4-takterne !!

mvh. Per


 
 
elquapo@ofir.dk (24-02-2008)
Kommentar
Fra : elquapo@ofir.dk


Dato : 24-02-08 09:38

> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>
> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?
>
> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen, men
> det vrimlede med 4-takterne !!

De solgte i hvert fald nye 2-taktere hos Netbaad i Egå Marina i sidste
sæson, og jeg kan også stadig finde masser på nettet. Men det kan være
der ikke må importeres flere nye fra og med 2008 eller lign. - det
skal jeg ikke kunne sige.

Ukendt (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-08 14:54


<elquapo@ofir.dk> skrev i en meddelelse
news:93479cf0-1f0b-49b5-9b40-6bf72f1654e4@j28g2000hsj.googlegroups.com...
> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>
> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?
>
> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen,
> men
> det vrimlede med 4-takterne !!

De solgte i hvert fald nye 2-taktere hos Netbaad i Egå Marina i sidste
sæson, og jeg kan også stadig finde masser på nettet. Men det kan være
der ikke må importeres flere nye fra og med 2008 eller lign. - det
skal jeg ikke kunne sige.


Så vidt min vaklende hukommelse påstår, er det alene Brugte motorer, 2-takt,
der må sælges.
Og det er da vidst et par år siden, loven kom?

MVH
Egon


Carsten Jensen (24-02-2008)
Kommentar
Fra : Carsten Jensen


Dato : 24-02-08 17:57

Den Sun, 24 Feb 2008 17:25:37 +0100 skrev Per:
> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?

På Tohatsus hjemmeside har de følgende forklaring:

<citat begynd>
EPA standarderne kræver kun at udenbordsmotorerne imødekommer / opfylder
visse udstødningsbegrænsninger. Så længe motorerne opfylder disse krav,
har det ingen betydning hvilkent teknologi der anvendes.

Endvidere kræver EPA reglerne kun, at motorer produceret efter 2006 lever
op til kravene, men de forhindre ikke nuværende ejere af udenbordsmotorer
i at anvende disse motorer efter 2006. Det svarer til den måde hvorpå
EPA ”fjernede” blyholdige benzin biler – man kunne stadig anvende dem,
men fabrikanterne måtte ikke producere dem.
<citat slut>

EPA er en forkortelse for US Enviromental Protection Agency. De har
selvfølgelig ikke noget at skulle have sagt i EU, men det er altså deres
krav Tohatsu bruger som begrundelse.

Albatroz har på et tidspunkt testet en E-TEC motor fra Evinrude - en 2-
takst motor med direkte indsprøjtning, som godt må sælges, og
sammenlignet den med en 4-takts motor fra Johnson. Testen kan læses her:

sejleravisen.bellcom.dk/img/pdf/VS.pdf

E-TEC motoren er beskrevet her:

http://kortlink.dk/4udx

Mvh

Carsten

Leon Hulstroem (24-02-2008)
Kommentar
Fra : Leon Hulstroem


Dato : 24-02-08 18:02


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47c19af7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej sømænd !
>
> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>
> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?

Nej det er ikke korrekt, men der kom i 2006 nogle krav til miljø (EU-RCD) og
disse er der flere 2T'ere der i dag opfylder.
Men det er ikke alle producenter der er hoppet med på 2T teknologien.

> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen,
> men det vrimlede med 4-takterne !!

Totahsu TLDI, Evenrude E-TEC, Mercury OPTIMAX og der var sikkert andre 2T'er

Mvh
Leon



Ukendt (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-08 14:53


"Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
news:47c19af7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> Hej sømænd !
>
> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>
> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?
>
> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen,
> men det vrimlede med 4-takterne !!
>
> mvh. Per

Det er ganske korrekt.

MVH
Egon


Calle. (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Calle.


Dato : 25-02-08 17:59

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i meddelelsen
news:47c2e197$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> news:47c19af7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>> Hej sømænd !
>>
>> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>>
>> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
>> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?
>>
>> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen,
>> men det vrimlede med 4-takterne !!
>>
>> mvh. Per
>
> Det er ganske korrekt.
>

Øh, har du det på skrift?

--
Venlig hilsen
Calle.


Ukendt (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-08 21:10


"Calle." <snyd@mail.ha> skrev i en meddelelse
news:ltCwj.50$Lf4.46@news.get2net.dk...
> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i meddelelsen
> news:47c2e197$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>>
>> "Per" <mesked@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>> news:47c19af7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
>>> Hej sømænd !
>>>
>>> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>>>
>>> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
>>> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?
>>>
>>> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen,
>>> men det vrimlede med 4-takterne !!
>>>
>>> mvh. Per
>>
>> Det er ganske korrekt.
>>
>
> Øh, har du det på skrift?
>
> --
> Venlig hilsen
> Calle.

Nej.
Men jeg kan da huske utilfredsheden, da loven kom.
om den er ændret eller lignende, ved jeg ikke.

Egon


Per (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 25-02-08 10:34

On 25 Feb., 17:58, "Calle." <s...@mail.ha> wrote:
> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i meddelelsennews:47c2e197$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > "Per" <mes...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >news:47c19af7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Hej sømænd !
>
> >> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>
> >> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
> >> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?
>
> >> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen,
> >> men det vrimlede med 4-takterne !!
>
> >> mvh. Per
>
> > Det er ganske korrekt.
>
> Øh, har du det på skrift?
>
> --
> Venlig hilsen
> Calle.

Det er noget vrøvl af de nye 2t med DFI ikke mere kan blive solgt i
Danmark. På Hvilken motorstand har de påstået dette?. 2t teknologi er
faktisk nået så langt af mange motor sagkyndige, mener de har
overhalet 4t igen. Og som man kunne læse i oktober udgaven af
bådmagasinet ! Citat: Mange med motorkendskab hævder at fremtiden
ligger i udvikling af 2t . Det hævdes at 4t er udviklet så langt de
kan komme, også med tanke på kompressore og tuboer. Rygterne siger at
mange bilproducenterallerede er igang med test af de nye 2t. Og det er
jo ikke så mærkeligt, for alle de negative sider fra tidigere er nu
helt væk. Citat slut!.

Personligt ejer jeg en md115tldi fra Tohatsu. Efter en tur på 70 mil i
hårdt vejr og absolut ikke økonomisk sejlads, brugte denne motor kun
60 L. Dem som var med på turen havde havde tidligere sejlet ruten med
en 140 hk 4t og her med et brændstofforbrug over 100 L. Det er
selvfølgelig cirkatal med forskellen taler sit tydlige sprog! .

Mon ikke begge motore vil findes på markedet de næste 20 år. Det næste
man kan gøre er at smide en katalysator under kåben. Kønt syn
ikk .

De nye 2t med DFI er kommet for at blive!.

2t med kaburator er en anden sag !.

Med venlig hilsen

Per H




Ukendt (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 25-02-08 21:13


"Per" <Perautrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:2dc7f5e4-db32-4554-b5c0-e5b2eeca318e@72g2000hsu.googlegroups.com...
On 25 Feb., 17:58, "Calle." <s...@mail.ha> wrote:
> "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i
> meddelelsennews:47c2e197$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
>
>
>
>
> > "Per" <mes...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> >news:47c19af7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> >> Hej sømænd !
>
> >> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>
> >> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
> >> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?
>
> >> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen,
> >> men det vrimlede med 4-takterne !!
>
> >> mvh. Per
>
> > Det er ganske korrekt.
>
> Øh, har du det på skrift?
>
> --
> Venlig hilsen
> Calle.

Det er noget vrøvl af de nye 2t med DFI ikke mere kan blive solgt i
Danmark. På Hvilken motorstand har de påstået dette?. 2t teknologi er
faktisk nået så langt af mange motor sagkyndige, mener de har
overhalet 4t igen. Og som man kunne læse i oktober udgaven af
bådmagasinet ! Citat: Mange med motorkendskab hævder at fremtiden
ligger i udvikling af 2t . Det hævdes at 4t er udviklet så langt de
kan komme, også med tanke på kompressore og tuboer. Rygterne siger at
mange bilproducenterallerede er igang med test af de nye 2t. Og det er
jo ikke så mærkeligt, for alle de negative sider fra tidigere er nu
helt væk. Citat slut!.


Ser man det---
Og en sådan gang salgsgang overtrumfer lovgivningen?

Jeg er helt sikker på, at der existerer lovgivning på området.
Det eneste, der eventuelt kan lovliggøre 2-takts påhængsmotorer, er da
hvisloven forbød på grund af nogle emissionstal, som senere er opnået.
Der er nok kun den tunge gang googling tilbage, for at få klarhed.
For loven kan jo findes.
Ikke sandt?

MVH
Egon




Ivar (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Ivar


Dato : 25-02-08 22:41

Egon Stich skrev:

> Det eneste, der eventuelt kan lovliggøre 2-takts påhængsmotorer, er da
> hvisloven forbød på grund af nogle emissionstal, som senere er opnået.

Ja, og det sådan lovene normalt laves. Ikke ord om teknologi, men
med grænser for emission.


Ivar Magnusson

--
Træt af Outlook Express?
MesNews: http://LexInfo.dk/MesNews/



Per (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 25-02-08 10:44

On 25 Feb., 18:33, Per <Peraut...@gmail.com> wrote:
> On 25 Feb., 17:58, "Calle." <s...@mail.ha> wrote:
>
>
>
> > "Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i meddelelsennews:47c2e197$0$15886$edfadb0f@dtext01.news.tele.dk...
>
> > > "Per" <mes...@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> > >news:47c19af7$0$2110$edfadb0f@dtext02.news.tele.dk...
> > >> Hej sømænd !
>
> > >> Jeg var lige en tur i Bella Centret ifm. bådmessen.
>
> > >> Der fik jeg af vide at 2-taktere ikke mere må sælges i DK, da de ikke
> > >> længere kan opfylde forureningskravene - er det virkelig korrekt ?
>
> > >> Jeg synes heller ikke at jeg så nogen 2-takts påhængsmotorer på messen,
> > >> men det vrimlede med 4-takterne !!
>
> > >> mvh. Per
>
> > > Det er ganske korrekt.
>
> > Øh, har du det på skrift?
>
> > --
> > Venlig hilsen
> > Calle.
>
> Det er noget vrøvl af de nye 2t med DFI ikke mere kan blive solgt i
> Danmark. På Hvilken motorstand har de påstået dette?. 2t teknologi er
> faktisk nået så langt af mange motor sagkyndige, mener de har
> overhalet 4t igen. Og som man kunne læse i oktober udgaven af
> bådmagasinet ! Citat: Mange med motorkendskab hævder at fremtiden
> ligger i udvikling af 2t . Det hævdes at 4t er udviklet så langt de
> kan komme, også med tanke på kompressore og tuboer. Rygterne siger at
> mange bilproducenterallerede er igang med test af de nye 2t. Og det er
> jo ikke så mærkeligt, for alle de negative sider fra tidigere er nu
> helt væk. Citat slut!.
>
> Personligt ejer jeg en md115tldi fra Tohatsu. Efter en tur på 70 mil i
> hårdt vejr og absolut ikke økonomisk sejlads, brugte denne motor kun
> 60 L. Dem som var med på turen havde havde tidligere sejlet ruten med
> en 140 hk 4t og her med et brændstofforbrug over 100 L. Det er
> selvfølgelig cirkatal med forskellen taler sit tydlige sprog! .
>
> Mon ikke begge motore vil findes på markedet de næste 20 år. Det næste
> man kan gøre er at smide en katalysator under kåben. Kønt syn
> ikk .
>
> De nye 2t med DFI er kommet for at blive!.
>
> 2t med kaburator er en anden sag !.
>
> Med venlig hilsen
>
> Per H

En tilføjelse!. Yamaha har vist også lige lavet en vidreudvikling af
deres 2t serie. Det gør man ikke med mindre man kan få pengene hjem
igen, også på det danske marked!

Per (25-02-2008)
Kommentar
Fra : Per


Dato : 25-02-08 16:17

On 25 Feb., 22:41, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Egon Stich skrev:
>
> > Det eneste, der eventuelt kan lovliggøre 2-takts påhængsmotorer, er da
> > hvisloven forbød på grund af nogle emissionstal, som senere er opnået.
>
> Ja, og det sådan lovene normalt laves. Ikke ord om teknologi, men
> med grænser for emission.
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> Træt af Outlook Express?
> MesNews:http://LexInfo.dk/MesNews/

Hej Egon

Lidt interessant læsning

http://www.albatroz.eu/img/pdf/Selva.pdf

Godnat for iaften

Ukendt (26-02-2008)
Kommentar
Fra : Ukendt


Dato : 26-02-08 12:24


"Per" <Perautrup@gmail.com> skrev i en meddelelse
news:b89224af-a0fe-4187-ac84-98ff22fa6b96@d5g2000hsc.googlegroups.com...
On 25 Feb., 22:41, Ivar <dild@[nozpam]webspeed.dk> wrote:
> Egon Stich skrev:
>
> > Det eneste, der eventuelt kan lovliggøre 2-takts påhængsmotorer, er da
> > hvisloven forbød på grund af nogle emissionstal, som senere er opnået.
>
> Ja, og det sådan lovene normalt laves. Ikke ord om teknologi, men
> med grænser for emission.
>
> Ivar Magnusson
>
> --
> Træt af Outlook Express?
> MesNews:http://LexInfo.dk/MesNews/

Hej Egon

Lidt interessant læsning

http://www.albatroz.eu/img/pdf/Selva.pdf

Godnat for iaften


Så blev man det klogere
Rart, når love nogengange fungerer til alles tilfredshed.

MVH
Egon


Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177500
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408514
Brugere : 218887

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste