Praktiske erfaringer med SEAMate 1A?
Fra : Ukendt

Dato : 23-02-08 23:56

Hejsa,

I watski's nye katalog side 10 er omtalt en enhed med emnets navn, der
angiveligt - via kabel - skulle kunne samle data fra alle bådens
NMEA-instrumenter og sende disse data til en PC - trådløst. Jeg har
prøvet at google lidt, men primært fundet omtale og beskrivelse fra
udbydernes side. F.eks.

http://www.watski.com/www/Files/varuinformationsblad/SeamateDK.pdf

Hvor man bl.a. kan læse følgende:
"SEAMate1A lite® samarbejder med alle kendte standard

plottere og kort systemer om bord" - og det lyder jo forjættende ...

En enkelt brugerkommentar fandt jeg på:

http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30784

Er der nogen af jer, der ved, hvordan enheden fungerer i praksis?

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : michael.grauengaard@~

Dato : 26-02-08 07:34

On 23 Feb., 23:55, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
>
> http://baatplassen.no/i/index.php?showtopic=30784
>
> Er der nogen af jer, der ved, hvordan enheden fungerer i praksis?

Hej Flemming

Jeg har lavet et tilsvarende system selv af diverse komponenter til ca
2000,- kr, bestående af en Belkin usb hub med 5 indgange. Hubben laver
usb signalet om til et netværkssignal, som jeg leder til en trådløs
router som så sender signalerne ud i et almindeligt trådløst netværk..
Instrumentere som sender ud NMEA seriel laves om til usb ved hjælp af
almindelige seriel til usb kabler fra f. eks T Hansen.

Hilsen Michael

Fra : Ukendt

Dato : 26-02-08 18:23

Hej Michael,

Ja, det lyder unægteligt simpelt, når man altså kan det der ... Bruger
du "rene standardkomponenter"? Kører alt på 12 V? Er det driftssikkert?

Jeg kan til nød betjene en loddekolbe, men er novice, hvad trådløs
kommunikation og datakonvertering osv. angår, så jeg må nok holde mig
til færdige, integrerede og veldokumenterede produkter med
betjeningsvejleding skrevet til "Dummies!" ...

Derfor mit spørgsmål om der er personer i denne gruppe, der har
praktiske erfaringer med det omtalte produkt ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : jetp

Dato : 28-02-08 09:07

> [...]
>Instrumentere som sender ud NMEA seriel laves om til usb ved hjælp af
>almindelige seriel til usb kabler fra f. eks T Hansen.

Hej

Det lyder særdeles spændende.
Har du mulighed for at beskrive mere detaljeret evt. med en tegning, hvordan
du har sammensat det?
Det er specielt signalvejen/konverteringen, og hvordan du forbinder
instrumenter, hub og router?
Hvilken model hub er det, der kan lave signalet om?
På forhånd tak.

Mvh Jens
Fjern FJERN i svardadr.

Fra : michael.grauengaard@~

Dato : 26-02-08 10:35

On 26 Feb., 18:23, "Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark>
wrote:
> [...]
> Instrumentere som sender ud NMEA seriel laves om til usb ved hjælp af
> almindelige seriel til usb kabler fra f. eks T Hansen.

Standard komponenter, ingen loddekolbe. For en sikkerhedsskyld bruger
jeg de medfølgende netdele som jeg føder over en standard inverter 12
eller 24v til 230v.
Med hensyn til driftsikkerhed har jeg ingen problemer hverken i
Seaclear 2 eller SOB/ C-map navprogrammer. Jeg ved dog at visse andre
professionelle nav.programmer er følsomme for selv korteafbrydelser
fra GPS porten.

Michael