flere strøm spørgsmål.. vind,sol slæbegene~
Fra : klaus nielsen

Dato : 22-02-08 19:58

hej igen
jeg skal have lavet noget strøm. så jeg har lige et par spørgsmål:.
vindmøller på en sejlbåd, duer det til noget ? jeg har en lille en på 50W
12v med 6 vinger. den har aldrig været monteret på en båd. så inden jeg
bøvler med det, hvor godt virker det så i praksis ? jeg har sat den op på et
vandrør ude i haven 2 meter over jorden.lige nu stormer det og den laver
masser af strøm..og den støjer ikke ret meget... men til søs for sejl ?
jeg har sat en bilgenerator på en 3HK briggs og stratton motor. det lader
fint. men det tager en del tid at lade batterierne op og det er ikke uden
støj og røg. så hellere svagere men kontinuerlig ladning..
vandkraft.. hvis man nu havde en gammel påhængs motor af en art og pillede
motoren af og istedet for satte en generator på der.så er den også oven
vande og beskyttet af huset..kan det snurre rundt og lave lidt strøm? jeg
har ikke helt fornemmelse af hvor meget energi man kan hive ud af
vandenergien på det princip. men jeg har da hørt om nogen der har slæbt en
art vandturbine efter en båd. men hvor meget giver de ?
og hvis jeg feks har to eller tre batterier, er det så bedst at aflade et af
gangen (skille med kontakter) eller aflade alle på en gang (parrallel
kobling) ? det var mest slidtage på batterierne jeg havde i tankerne der..
jeg hører jo at et dårligere batteri kan aflade de andre, og så har man jo
totalt set mindre energi til rådighed... men at at adskille batterierne
giver også lidt mere bøvl under opladning. men det er måske fint nok at
skille dem med en diode på hvert batteri så det mest flade bliver ladet op
først?
puha sikke en masse historier jeg kan få skrevet
mvh klaus nielsen

Fra : kenneth andersen

Dato : 24-02-08 19:57

http://www.naturens-energi.dk/
http://www.naturens-energi.dk/default.asp?ID=146&pID=132&tilhoerer=186

Hej Klaus.

Her er lidt inspiration til dit "projekt", men det er dog nogle høje priser.

Jeg har før læst om én der satte en generator på sin aksel ud til skruen og
så kunne slå gearet fra, så den rotarotion skruen gav ved alm. fremdrift,
blev omsat til energi over et lade-relæ.
Om det er din løsning eller en vindmølle måske er, er op til dig.
En vindmølle på 50w, svare til en ladning på 4 AMP. og det er altså i
underkanten til at dække et forbrug om bord.

Dine forbrugs-batterier bør alle være koblet sammen uden noget skille-relæ,
dog bør dit forbrugs-batteri være skilt fra, så du ikke tapper det med dit
forbrug. Alle batterier der er koblet sammen skal have samme alder og
størrelser, ikke noget med at blande der, et dårligt batteri vil "smitte"
de andre.!

Hent iøvrigt info i den folde/pjese som kjøller.dk har lavet om strøm i
båden, den er faktisk ok..!

Held og lykke med projektet og spørg endelig igen, hvis du er i tvivl.

kenneth

Fra : Per Kaaber

Dato : 24-02-08 21:09

klaus nielsen forklarede den 22-02-2008:
> [...]
> med en diode på hvert batteri så det mest flade bliver ladet op først?
> puha sikke en masse historier jeg kan få skrevet

Jeg har erfaringer med en vindgenerator Airgen4. Airgen4 larmer ikke,
men irriterer naboer, når de roterende vingerne bryder lyset.

Min konklusion er, at den kan lade batterierne (470Ah) op i løbet af
ugen, så de er klar til brug på ankerpladsen i weekenden. De 470Ah kan
holde til vores forbrug i ca 4 dage.

Ulempen ved vindgenerator er, at der som regl altid er læ på en
ankerpladsen.
Når man sejler, skal man op og sejle bidevind, før der kommer gang i
produktionen. på halvvind og læns er der ikke vind nok.

Solceller eller en lille lydløs benzin generator er nok det bedste til
at producere strøm på ankerpladsen.
Skal du på langfart, kan du kombinere el produktionen fra solcellerne
med en slæbegenerator. Den tager ca. ½ knob og kan blive ædt af hajer.

Hvis batterierne er ens og på samme alder, kan du sagtens
parrallelforbinde dem.
Ellers deler du dem ud på flere "batteribanker" delt med dioder.

--
Venlig hilsen

Per A lot
Der fik sin Airgen4 stjålet

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 26-02-08 14:31

"klaus nielsen" <klausvfr@gmail.com> writes:
> hvis man nu havde en gammel påhængs motor af en art og pillede
> motoren af og istedet for satte en generator på der.så er den også oven
> vande og beskyttet af huset..kan det snurre rundt og lave lidt strøm?

ASMO Marine, der fremstiller indenbords elmotorer til både, påstår i hvert
fald, at det med deres system er muligt at lade batterierne ved at bruge
elmotoren som generator:
http://www.asmomarine.com/2005/asmo_uk/04.shtml#q01_12

Jeg ved ikke, hvor godt det fungerer i praksis, men ideen om en elmotor virker
på mange måder tiltalende...

--
/\/\orten

Fra : Morten Hindsholm

Dato : 26-02-08 14:47

Samme link på dansk: http://www.asmomarine.com/2005/asmo_dk/04.shtml#q01_12

--
/\/\orten

Fra : kenneth andersen

Dato : 26-02-08 17:50

Ja for pokker... det er faktisk ikke så fjollet..!
Nogen der har et bud på en pris..?

kenneth

Fra : Heikki

Dato : 27-02-08 08:52

kenneth andersen wrote:

> Ja for pokker... det er faktisk ikke så fjollet..!
> Nogen der har et bud på en pris..?

http://www.langwadt.dk/interboats/

Thoosa 6000 48 volt 6 kW El-motor Erstatter 15 HK motor. Pris
kr. 30.400,- + Moms

Thoosa 3000 24 volt 3 kW El-motor Erstatter 6 HK motor.
Pris kr 29.555,- + Moms