Vingkøl, fordele og ulemper?
Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-02-08 13:37

Hej

Jeg har kik på, (faktisk næsten købt) en Sunwind med "vingkøl", det er en 35
fods sejlbåd der kun stikker 135cm!

I noget salgsmateriale er køltypen rost til skyerne, da den skulle give
stabilitet i "søgang" og højere fart, hvilket jo lyder flot, men passer det?

Er der ikke også noget med at både med køltypen ikke kan deltage i
"officielle" kapsejladser?

Jeg skal først ned og inspicere bunden af båden næste weekend, så hvis der
er nogle der har link til sider hvor jeg kan se hvordan sådan en vingkøl ser
ud, ville det være fint!

Og god weekend!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-08 13:47

Hvis det du taler om, er det, jeg forstår ved en vingekøl, dette:

Ved grundstødning, måtte det aldrig ske, kan man ikke "krænge" sig til
mindre dybgang, og derved flyde af grunden.

MVH
Egon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-02-08 16:40

"Egon Stich" <egon-stich snabela mail.dk> skrev i en meddelelse
> Hvis det du taler om, er det, jeg forstår ved en vingekøl, dette:
>
> Ved grundstødning, måtte det aldrig ske, kan man ikke "krænge" sig til
> mindre dybgang, og derved flyde af grunden.

Det vil jeg så tage højde for og lade være med at "sætte" den på grunden

Og tak!

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Leon Hulstroem

Dato : 22-02-08 14:28

> [...]
> er nogle der har link til sider hvor jeg kan se hvordan sådan en vingkøl

http://www.beneteau235.com/keel.htm
Bemærk nogle køle med bulb som er flad i bunden, kan også gå ind under
vingkøl.
Og så er der den kreative der har en finnekøl med vinger midt på kølen !

Vedr. kapsejlads, så kan alt vel måles ind til DH, men det går nok ikke til
en klassesejlads.

Jeg kan godt forstille mig at det giver lidt stabilitet og den skaber
sikkert en del løft, som kan bruges på slør.
Men om det er praktisk eller smart ved jeg ikke.
Jeg har kun sejlet med sværd/sænkekøl, alm. finne-køl og dobbelt-køl.
Sidstnævnte prøvede jeg i England, hvor typen er meget populær, det skyldes
at båden kan stå på kølen, når det er lavvandet.

Mvh
Leon

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-02-08 16:45

"Leon Hulstroem" <LeonSPAMME@hulstroem.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> Sidstnævnte prøvede jeg i England, hvor typen er meget populær, det
> skyldes at båden kan stå på kølen, når det er lavvandet.

Det ser jo ud så jeg havde regnet med, men det kan da ikke gå værre end at
en skærebrænder og en stor vinkelsliber kan ændre kølen til en "normal"
finne hvis ulemperne er for store. Jeg skal da lige finde ud af om roret
stikker dybere end kølen, for det er da ikke så smart, men det er der jo
også en løsning på

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Per Kaaber

Dato : 22-02-08 19:46

Den 22-02-2008, skrev Leon Hulstroem:

> [...]
> en del løft, som kan bruges på slør.
> Men om det er praktisk eller smart ved jeg ikke.

Jeg tillader mig lige at stille et par (provokerende)spørgsmål.

Hvad er det nu lige kølens primære formål er?
Hvorfor er det lige man hæver svær/sænkekøl på læns/slør?

Jer er overbevidst om, at vingekøle skal forhindre vandstrømningen
under kølen og dermed give løft til luv (trække båden op mod luv) på
kryds og dermed give bedre højde end konkurrenterne.
På slør/læns vil vingen ikke være stor nok til at løfte båden
nævneværdigt ud af vandet og dermed mindske den våde overflade.

Vingekøle på turbåde er et mode/salgslune, der kun giver den fordel, at
man kan komme tættere på land og ind i lavvandede havne.

--
Venlig hilsen

Per A lot
Som gerne vil ha' mulighed for at komme ind på lavt vand, men ikke vil
gå på kompromis på sejlegenskaber.
Dragonfly er på ønskesedlen

Fra : SørenH

Dato : 22-02-08 15:11

Hej Leif - og tillykke med din nye båd!
Vi sejler på 5.år en Beneteau Oceanis 320 med vingekøl, dybgang 1m22!!
Dens køl ser præcis ud som billederne på det link som Leon har lagt.

Fordel:
# Den helt åbentlyse for en tursejler: Du kan snige dig ind på meget
lavt vand tæt ved en spændende kyst!

Ulemper:
# Kan dårligt krænges af grunden, men til gengæld kan du hoppe ud og gi
den en skulder med styrke bag, hvis motor, vind eller eller varp ikke er
nok! Husk en tovende til dig selv så skivet ikke stikker af
# Går ikke så højt, men det lever man med som tursejler.
# Roret er lig med eller længere end kølen, dvs. jeg skrabede på med
rorbladet på lavt vand i starten, og det er uholdbart med et spaderor!
Jeg fik værftet til at skære 10cm af! Hellere det end at knække/bøje
roret. Og som forventet stiller det lidt større krav til korrekt
sejlbalancering. At gå for kun genoa eller storsejl i hård vind kan
mærkes på styringen, men med rulleforsejl og 2 hurtigreb ser jeg det
ikke som et stort problem, - når bare man er opmærksom på det.
# Der er en ret stor "underflade" som skal renses og bundes, og evt.
repareres og primes. Derfor skal man have et par højder sveller under
kølen på stativet så man kan komme til!
# Man skal huske at ekkolod skal monteres fri af vingen.
# Ankring på så lavt vand giver et par udfordringer for en tung båd. Vi
bruger ren kæde og på 1m40 - 1m50 vand har vi ca. 20-30 meter kæde ude,
så der skal tages højde for at der er samme vanddybde hele vejen rundt i
ankringsdiameteren.

Een fordel og 6 ulemper! - men hvilken fordel!! Nu er det kun de f......
bundgarn man skal slås med så langt inde!
I havne er der ikke så megen fordel ved lav dybgang, for pæleafstandene
er for små (vi fylder 3m30)!

Hilsen
SørenH
Marie af Næstved
Yndlingslyd: At høre krabberne skrige!

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-02-08 17:00

"SørenH" <soren@FJERNhelefamilien.dk> skrev i en meddelelse
> Hej Leif - og tillykke med din nye båd!

Ja, ja, den er ikke betalt endnu, men en "sulten" ejer og et nedslag i pris
på ca. 130kg, kan nok få en op af skoen, vi drømte om en Granada 31 fra ca.
76-79, men fandt ikke nogle der var tilfredsstillende, og så så vi den
Sunwind og blev forelskede.

> Vi sejler på 5.år en Beneteau Oceanis 320 med vingekøl, dybgang 1m22!!
> Dens køl ser præcis ud som billederne på det link som Leon har lagt.

Jeg syntes ellers at 1,35 var lidt!

> [...]
> bundgarn man skal slås med så langt inde!
> I havne er der ikke så megen fordel ved lav dybgang, for pæleafstandene er

Vi vil forsøge at vende os til disse ulemper, og da det er vores første
sejlbåd, har vi heldigvis ikke noget at sammenligne med

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 22-02-08 15:26

Hej Leif,

I Bådnyt nr. 405 fra Oktober 2007 p. 40ff. under 'Maritim Teknik' er der en
artikel med titlen: 'T-kølen fortrænger L-kølen' og i nr. 407 Dec/Jan
2007/2008 p. 66ff.: 'Findes der en optimal standardkøl?'. De svarer nok ikke
helt kontant på dit spørgsmål, men var måske alligevel værd at læse for dig.
Der er en række teoretiske betragtninger om fordele/ulemper ved forskellige
kølkonstruktioner og -design. En klar konklusion får man dog ikke ...

Personligt tror jeg ikke på, at en lavere/kortere køl giver højere fart uden
det har en pris ... stabilitet eller højde? Mon ikke overfladen/vægten
vil/skal være mindst lige så stor, som en længere køl? Men det er der nok
andre i gruppen, der har mere forstand på end mig ... Jeg har dog været i
situationer - én i særdeleshed(!) - hvor jeg ville ønske, at min båd kun
stak 135cm ... ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-02-08 17:03

"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
> Jeg har dog været i situationer - én i særdeleshed(!) - hvor jeg ville
> ønske, at min båd kun stak 135cm ... ...

Jeg vil se om jeg kan støve artiklen op et sted.

At båden kun stikker 1,35m betyder bare at man går på grund lidt senere

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : per@pmjensen.com

Dato : 24-02-08 07:56

On 22 Feb., 13:37, "Leif Langgaard" <langga...@klarupnet.dx> wrote:
> [...]
> er nogle der har link til sider hvor jeg kan se hvordan sådan en vingkøl ser

Hej Langgaard.

Jeg er selv den glade ejer af en Bavaria 350 med vingekøl, og dermed
en dybgang på kun 1,45 m.

Min oplevelse er helt klart at der er i hvertfald er 2 åbenlyse
fordele (sikkert også flere):
1. Som allerede nævnt flere gange kan du gå tættere på kysten....
2. Bedre stabilitet ved sejlads i hårdt vejr, da stævnen ikke så let
"falder" ned i bølgedalene, og dermed "gennem" bølgerne.

For mig og familien betyder det ikke det store om vi går lidt tættere
på vinden eller ikke, da vi udelukkende bruger båden til tursejlads,
og dermed værdsætter stabilitet højere end fart.

Mvh
Per Martin Jensen.

www.pmjensen.com