Byg en 44 fod yacht på 8 dage
Fra : Carsten Jensen

Dato : 18-02-08 19:41

8 dage eller der omkring. Det er hvad det tager Bavaria værftet at bygge
en yacht på 44 fod. I hvert fald, hvis man skal tro denne video, som
blandt andet handler om, hvordan sådan en bygges.

http://kortlink.dk/4tnm

Det er da for sejt! Så er det ikke så underligt at de kan holde de priser.

Mvh

Carsten

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 18-02-08 20:05

"Carsten Jensen" <jensen@duer.ikke.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> http://kortlink.dk/4tnm
>
> Det er da for sejt! Så er det ikke så underligt at de kan holde de

Bygge og bygge. Nej samle.

--
Med sejlerhilsen
Henning _/) _/) _/)

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 20:32

Det imponerer enhver ingeniør. Også selvom man måske ikke lige tænder på
Bavaria bådene.

Jeg er overbevist om at Bavaria's lidt "grå" ry langsomt, men sikkert,
forbedres i takt med at produktionsmetoden sikrer kvalitet og ikke bare lav
pris.

Jeg kan bare ikke fatte hvorfor pokker deres aptering ser så ulakeret ud
hvis det har fået 6 lag. Enten skal de fylde mere i sprøjten eller også skal
det have 12 lag.

Og så undrer det mig at de bruger mahogny og ikke teak. Teak er 10 gange
flottere og koster kun lidt mere

Herligt at de endelig er komme emd "Vision". Ellers ville det jo ende med at
50% af alle bådene i havnen har samme dsign, nemlig "Bavaia classic"...
Måske ville de blive en større success hvis de have 4 forskellige designs og
ikke kun 2.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-08 14:06

Jeg ser det fra en lidt anden vinkel.
Produktionsmetoderne med omfattende brug af robotter lægger op
til en meget stor produktion for at få økonomi i investeringen i
det store anlæg.
Desværre har produktet ikke samme korte levetid som biler hvor
slid og rust er forbundsfælder.
Bådene vil nok bestå i mange år.
Bådtypen er genstand for et stor brugtsalgsmarken, se f.eks.
udkik.dk her er der 74 Bavarian til salg p.t. og alene af 44" er
der 8 stk.

Så din påstand om at 50% af bådene i en havn er Bavarian er nok
rigtig om kort tid. Vil havnene blive delt i en måske 50% "Til
salg" side og en side med både for sejlere.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Carsten Jensen

Dato : 18-02-08 20:22

Den Mon, 18 Feb 2008 20:04:38 +0100 skrev Henning Rasmussen:
> Bygge og bygge. Nej samle.

Ja, det er nok en mere rimelig betegnelse :) Men det er da cool at de
kan, og det ser effektivt ud.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-02-08 08:15

Den Mon, 18 Feb 2008 20:31:54 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> [...]
> med at 50% af alle bådene i havnen har samme dsign, nemlig "Bavaia
> classic"... Måske ville de blive en større success hvis de have 4

De skifter ofte modeller, så f.eks. 30 afløses af 312, 33 af 34 og så
videre. Det giver omtrent samme virkning :)

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-02-08 08:24

Den Tue, 19 Feb 2008 13:05:36 +0000 skrev slet Harding:
> BÃ¥dtypen er genstand for et stor brugtsalgsmarken, se f.eks. udkik.dk
> her er der 74 Bavarian til salg p.t. og alene af 44" er der 8 stk.

Ja, Bavaria er det bådmærke flest på Udkik gerne vil af med, og det er
godt for prisen :) Det er fordi der er så mange udenlandske annoncer for
netop det mærke. Hvis man tæller bådmærker i danske havne, ser det for de
8 hyppigst forekommende sådan ud:

Maxi: 40 stk.
Albin: 24 stk.
Granada: 19 stk.
Bavaria: 18 stk.
Bianca: 15 stk.
Beneteau: 13 stk.
Drabant: 11 stk.
Jeanneau: 11 stk.

Nu ser Bavaria pludselig ikke så dominerende ud alligevel. Hvis man synes
der er en overrepræsentation af Bavariabåde, kan det måske skyldes at de
er så mageløst smukke, at man ikke kan undgå at bemærke dem? :)

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-02-08 19:01

Den Wed, 20 Feb 2008 09:37:12 +0000 skrev slet RXD44:
> Jeg tror nu ikke at prisdannelsen tilfredstiller de Barvarian- ejere der
> ønsker at sælge;

Selvfølgelig gør den det - de betalte ikke ret meget da de oprindeligt
købte deres båd, så de har haft lejlighed til at juble hele tiden mens de
har haft den. Det er det fine ved Bavarias både - man får så meget til
prisen.

> men prisen afspejler nok mere produktets reelle værdi.

Sludder. Produkter har ikke en reel værdi. Hvis de havde, hvor kan man så
se den henne? Hvor sidder den på produktet?

Hvis man skal tale om produkters værdi, så må det være den pris køber er
villig til at betale og ikke spor andet. Den pris afhænger af f.eks.
markedsføringen (nok den væsentligste faktor), af køber, af markedet
(hvilke andre produkter tilfredsstiller samme behov), af situationen (man
kan være villig til at betale mere for en paraply i regnvejr) og så
videre.

> Vi skal også huske på at Bavarian,
> Jeanneau, Beneteau er bådproducenterne i dag og at hovedparten af de
> tidligere nordiske bådproducenter ikke findes mere.

Netop - de nordiske værfter blev udkonkurreret. Sådan må det gå når det
man laver ikke kan sælges til den pris man vil have for det, og man på
grund af sine omkostninger ikke kan tilpasse sin pris. Men der er da
stadigvæk nordiske værfter som f.eks. Hallberg-Rassy. Deres 20 år gamle
brugte både sættes til salg til omtrent samme pris som splinternye
Bavaria m.v. sælges for i dag og nye HR både koster omtrent det dobbelte
af det de andre skal have (det er lidt svært at sammenligne præcist, for
de leveres forskelligt udstyret).

Det er da fantastisk, men jeg har svært ved at overbevise mig selv om at
deres Lewmar-spil er bedre end Bavarias eller at deres Volvo Penta skulle
være bedre end den der sidder i en Bavaria, så for mit vedkommende er det
fint at sejle Bavaria, for det er, hvad mit sejl-budget rækker til. Og
jeg synes jeg får mere båd for pengene.

> Mange af de andre både i havnene besidder tillige sejlegenskaber som de
> nuværende producenters produkter ikke besidder

Man kan i nogen tilfælde have lyst til at sige Gud ske lov for det. Det
har ikke en pind med, hverken serieproduktion eller nutidigt
discountdesign at gøre. Hvad skal man f.eks. mene om Shipman 28s
oprindelige rorstørrelse og trimror? Eller de mange osmose-problemer fra
tidligere både? Det er et underligt synspunkt, at moderne værfter efter
30 års ekstra forskning og udvikling og mere intens brug af
designsoftware og simulatorer, skulle lave ringere både end man gjorde i
f.eks. 70'erne. Til gengæld har publikum ændret sig, så det er andre
egenskaber og salgsargumenter der rykker i dag.

Moderne værfter laver knaldgode både, og er i lige så høj grad som
tidligere i stand til at levere gode sejlere med komfortable
indretninger. Og måske er det derfor der sælges så mange nye både. Det er
altså lettere at overtale familien til at acceptere et bådkøb, hvis de
tror de også kan få noget ud af det. Og så er det da sjovere at sejle på
længere ferie, hvis man kan tage bad ombord, bage morgenbrød og se film
om aftenen, selv om man ligger for svaj.

Så efter min mening kan alle de "rigtige" sejlere som stadigvæk
tiltrækkes af sejladsforhold fra det forrige århundrede og fnyser af alt
det nymodens pjat som rullemast og elektriske spil, pakke sammen og gå et
andet sted hen og surmule. Der er sikkert et DS forum, hvor de kan skrive
sammen.

Og jeg tror såmænd også at folk på et tidspunkt har grublet over om
havnene ville blive fyldt med Maxi-både. Der er godt nok mange af dem,
men det har ikke ødelagt min oplevelse af at komme i havnene.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-02-08 19:10

Den Wed, 20 Feb 2008 17:47:23 +0100 skrev HO:
> S sejle kan de nok ikke

Nemlig - og se så engang på H-både. De er efter den målestok helt håbløse
nede på plads 143

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-02-08 19:18

Den Wed, 20 Feb 2008 18:52:39 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:

> Men designet er jo fuldstændigt ens uanset om båden er ny eller 10 år
> gammel og uanset om den 32 eller 44 fod ....

Er det så forskelligt fra andre bådtyper? Kan man ikke sige det samme om
f.eks. Hallberg Rassy eller Maxi for den sags skyld?

Jeg ved ikke rigtigt - jeg synes det er samme surdej for dem alle sammen.

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-02-08 19:46

Den Wed, 20 Feb 2008 19:10:16 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> Hvor har du de interessante tal fra ? Jeg synes ikke jeg kan genkende
> dem fra vores egen havn.

Dem har jeg fra udkik.dk. Jeg har talt de sejlbåde der er til salg i
danske havne.

> Hvis man kigger på de 3
> Maxi'er jeg har haft, så tror jeg man må indrømme at de er ret
> forskellige:

De ser da forskelige ud, men så alligevel ikke. Efter min mening er
vinduerne i salonen en signatur for mange maxi-modeller (ikke lige for
magic). Skrogfaconen ligner meget fra model til model (stævn og hæk) og
for f.eks. Maxi 68 og Maxi 77 (og Magic kan jeg se) er hækken med det
udvendige ror ret ens. Jeg synes det er sjældent jeg er i tvivl om en
Maxi, selv om de har små forskelle. Også når jeg ser dem på afstand. Men
det kan naturligvis være fordi jeg i mange år drømte om en Maxi 77 og har
den siddende på nethinden.

Men det er måske bare mig :)

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-02-08 20:47

Den Wed, 20 Feb 2008 19:58:35 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> Nyeste Maxi er Maxi 1300 og i den helt anden ende end "billige og ens",
> se: http://www.maximalt.dk/Maanedensbillede/Mar2006_M1300%20(Large).jpg.

En Maxi 1300 er kanonflot, men den ligner så vidt jeg kan se Maxi 1050
meget i f.eks. skroget og cockpittets indretning. Den er ikke så bred som
f.eks. en Bavaria i samme længde. Der er nok større fokus på kapsejlads
end på komfort. På den måde minder den om Bavarias Match-serie fra 2005,
som har omtrent samme skrogfacon.

Indretningen om læ ligner til gengæld stort set alle andre moderne både i
samme størrelse, så der synes jeg ikke der er ret meget individualitet
(måske er den indbyggede mikrobølgeoven individuel).

Men ok - det er super luksus, og til en super luksus pris (næsten 1 mio.
mere end en tilsvarende Bavaria - hvis man kan tale om "tilsvarende").
Jeg er bare ikke så vild med det mørke træ om læ - noget som også
kendetegner tidlige Bavariamodeller, og så synes jeg en løjbom skal sidde
udenfor cockpittet.

> Hvad man bedst kan lide er et spørgsmål om smag og behov. Der er ingen
> tvivl om af Bavaria tjener flere penge og har en bedre forretning.

I hvert fald lige i øjeblikket, selv om jeg har svært ved at tro at Maxi
1300 bliver en sællert på samme måde som 68 og 77 var det :)

Mvh

Carsten

Fra : Carsten Jensen

Dato : 20-02-08 21:19

Den Wed, 20 Feb 2008 20:23:05 +0100 skrev Bjarke M. Christensen:
> Synes du virkelig ?

Mmmmm....

> Jeg synes de er meget forskellige. Men jeg er jo ikke objektiv når jeg
> kun har haft Maxi både ....

Jeg kan sagtens se forskel på akkurat de tre modeller du nævner, men jeg
synes kun det er Magic der stikker rigtigt ud. Det er naturligvis kun
bedømt på synsindtrykket.

De samme forhold kan man se for Bavaria. Se f.eks.

Bavaria 820 fra 1984 http://kortlink.dk/4tyk
Bavaria 30 fra 1986 http://kortlink.dk/4tyh
Bavaria 30 fra 2005 http://kortlink.dk/4tym
Bavaria 31 fra 2008 http://kortlink.dk/4tyn

De ser også forskellige ud. Jeg ville gerne have vist en Bavaria fra
1999, for den er igen en smule forskellig, men der var ikke nogen gode
billeder. Man kan godt se familieskabet, men de er ikke ens. F.eks. har
31 fra 2008 fået elektrisk nedfældelig badeplatform så cockpittet er
blevet større.

På den måde synes jeg ikke at f.eks. Bavaria er mere eller mindre ens end
andre bådtyper - jeg synes det er ligesom biler, at producenterne laver
et eller andet moderne som alle deres både skal ligne, og det bliver så
kopieret af de andre producenter. Jeg kan huske jeg syntes at Ford Sierra
var grim, men den dannede skole, og i dag ville jeg nok ikke hæfte mig
ved den.

Mvh

Carsten