Osmose i nyere både ?
Fra : Finn

Dato : 17-02-08 17:15

Er i gang med at finde/købe nyere brugt sejlbåd (i udlandet). De både jeg
har kig på, er max 10 år gamle, nogle kun 4-5 år. Er osmose så overhovedet
noget man skal bekymre sig om ?

Jeg mener at osmose nemmest konstanteres lige efter at båden er kommet på
land. Bådene har jo nu stået på land siden efteråret - hvis der er osmose,
vil man så stadig kunne konstantere det nu, hvor boblerne har haft mulighed
for at tørre/svinde ind ?

Mvh
Finn

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 18:26

Jo, hvis både er tør, så er det kun kraftige osmose angreb der kan ses.
Begyndende osmose angreb er svært at se på et tørt skrog.

De fleste osmose tilfælde skyldes at værfterne ikke har haft styr på deres
glasfiber oplægning. I særdeleshed gik det galt i slutningen af
halvfjerdserne da der blev produceret mange både og specielt i starten af
firserne da flere værfter eksperimenterede med nye teknikker så de kunne
støbe bådene hurtigere og med mindre arbejdskraft. Både fra nogle værfter er
meget ramt hvorimod både fra andre værfter kun ekstremt sjældent ses med
osmose.

Det er fristende at sige, at nyere både ikke har dette problem, men
sandheden er desværre nok, at efter osmosen blev opdaget er alle blevet
opmærksom på at der skal en epoxy primer mellem glasfiber og bundmaling.
Næsten alle nyere både har fået denne primer og så sker der ikke noget de
første 10 år. Men hvad der sker derefter vides jo i sagens natur ikke. Time
will show. Men man kan jo bare sørge for at vedligeholde epoxy-primeren.

Jeg synes der er for meget panik om osmose. Som regel er det noget der kan
klares billigere end hvis man køber en båd der skal have skiftet motor. Der
er selvfølgelig nogle slemme osmoseangreb der har ødelagt bunden helt med
kraftige delamineringer, men det meste osmose kan, hvis det behandles i
tide, kurreres.

(det lød som et reklame om kræftbehandling ....)

Bjarke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 17-02-08 20:16

Hej

Jeg leder også, dog efter en båd i "den kritiske alder", så jeg er meget
opmærksom på osmosen.

Jeg har fundet en utrolig god visuel måde at finde "boblerne"på. Hvis du har
mulighed for at se på båden i skumringen, eller endnu bedre i delvis mørke,
tag så en kraftig lygte og hold den ind til skroget, så lyset går på langs
af overfladen, derved fremkommer ALLE, ja selv mindre uregelmæssigheder i
fiberen, blærer, reparationer og event. ridser der går i gennem primeren.
Jeg har "afsløret" to både hvor ejerne var meget overraskede

--
Langgaard
www.megapixels.dk

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 20:21

Ja, det er en "dræber". Det er også derfor man ikke skal hænge lamper op på
væggen herhjemme. Alt kan ses ....

Granada og Bianca har mange angreb. Svenske både er generelt lidt mere
sikre. mht tyske og franske har jeg ikke erfaringer nok til at udtale mig.

Bjarke

Fra : kenneth andersen

Dato : 18-02-08 04:30

Jeg har lavet en del både med osmose, sidste år lavede jeg fire både.
De tre af dem jeanneau fra midt-firserne og den sidste var en L23.
Jeanneau´erene var klart de værste og især mellem køl og ror, var rigtig
slemt.
Hvordan nyere både har det, ved jeg ikke. Har ikke lavet nogle endnu.

kenneth

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b8891e$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 14:41

Meget interessant. Det er nogenlunde samme årgange som Bianca har problemer
med.

Hvor er L23 støbt?

Bjarke

Fra : Leif Langgaard

Dato : 18-02-08 17:41

Hej

Det må være hos Knud Åge Larsen i Maribo, der står lidt her:

http://l23.dk/bdnyt/lobaadnyt1-77/lobaadnyt1-77.htm

--
Langgaard
www.megapixels.dk

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b98ada$0$99016$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Henning

Dato : 19-02-08 00:53

"kenneth andersen" <postmaster@sejlerdiscount.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> De tre af dem jeanneau fra midt-firserne og den sidste var en L23.
> Jeanneau´erene var klart de værste og især mellem køl og ror, var rigtig

Kunne du se om bunden var "lavet rigtig" med 7 lag lightprimer eller
tilsvarende?

mvh Henning

Fra : kenneth andersen

Dato : 21-02-08 08:14

Hej Henning.

Der var light primer på(eller tilsvarende), så der kan godt komme osmose
alligevel. Primer er INGEN garanti.
På min egen båd blev der lagt 12 lag primer i 2 forskellige fabrikater.
Helt præcis blev der lagt 6 lag Hempel og 6 lag Sigma, sigma var den bedste
at male med, men er meget længe om at hærde helt op.

Men på trods af ovenstående behandling er jeg dog ikke sikker på at det
aldrig kommer igen..! Det kommer til alle både, før eller siden.

kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-08 10:08

Det er synes jeg er for negativt.

JO, det er måske rigtigt at der ikke findes garantier for noget i denne
verden (bortset fra gæld og lommeuld) og det er jo også en defekt i
støbningen som aldrig forsvinder. Men det er jo ikek alle både der har denne
defekt.

OG det reducerer VÆSENTLIGT risikoen for at defekten i støbningen får
konsekvenser for bådens anvendelighed, hvis man jævnligt (fx hver 10ende år)
giver båden en grundig priming med gode produkter. Og formålet er jo ikke at
det skal være nemt at male med. Formålet er at det skal være tæt.

Vi taler tit om LP, men bemærk at hempel har et endnu bedre produkt til
osmosebehandling, nemlig High Protect. Har men et af de nævnte bådmærker fra
de farlige årgange, så bør man nok overveje om det ikke er et bedre produkt.

Lad os ikke gå i panik. Riggen og motoren korroderer også med tiden, men det
får os jo ikke til at ligge søvnløse om natten

> [...]
>
> Men på trods af ovenstående behandling er jeg dog ikke sikker på at det
> aldrig kommer igen..! Det kommer til alle både, før eller siden.

snip

Fra : kenneth andersen

Dato : 21-02-08 13:10

Hej Bjarke.

Jeg forstår godt dit synspunkt..!

Støbningen af båden er alfa/omega, men helt fri for støbehuller bliver de
nok bare aldrig... desværre.! Det gælder om at tage sin båd op om vinteren,
og gået bunden efter.
Hvis en båd ikke har været sandblæst, bør den blive det og alle de støbefejl
der er, vil komme til syne. Få dem spartlet op og primet grundigt og vær
sikker på den er tæt...så er der til 10 år igen.!

Med hensy til produkter.... Der findes andre end Hempel og de er ligeså
gode(læs:bedre) Min erfaring med epoxy og både er nu på 14. år, og der er
rigtig gode alternativer..!

meddelelse news:47bd3f53$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 21-02-08 20:30

Yes, der er meget andet en Hempel. Jeg nævner dem bare fordi alle kender dem
og er rimelig trygge ved dem. Bare husk, at man ikke skal falde i "jeg vil
være sikker, så jeg bruger helt ren epoxy..." fælden. Helt ren epoxy er ikke
100% difussionstæt uden der tilsættes nogle additiver.

Og så synes jeg det er unødigt at sandblæse båden, hvis ikke den har vist
tegn på osmose. Men *selvfølgelig* skal den efterses godt hvert efterår når
den kommer op af vandet og er der bare det mindste, så skal behandlingen
startes med det samme og udføres grundigt.

Fra : Henning

Dato : 19-02-08 00:51

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b8891e$0$89167$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
Klip...
> Granada og Bianca har mange angreb
....Klip

Nu har jeg læst det flere gange her i gruppen, at Granada skulle være
specielt ramt af osmose.

Jeg havde en Granada 27 (årg. 77) fra 1979 til 1986 og hørte i den periode
ikke om nogen der var angrebet.

Det var jo i de år, der var megen snak om osmose, så jeg rensede min båd ned
til ren gelcoat, der var ikke antydningen af problemer, og gav den de
anbefalede 7 lag LightPrimer.

Findes der nogen dokumentation over hvilke mærker/modeller der er ramte af
osmose eller er det hele på rygtebasis?

mvh Henning

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 14:15

Det er min egen erfaring fra da jeg i slutningen af halvfemserne gerne ville
have netop en Granada 27. Jeg var rundt og se på over 10 både og mere end
1/3 af dem havde osmose angreb, i udbrud eller behandlet.

Hvis du gav din de 7 gange LP, så har den jo også været beskyttet. Det passe
nok nogenlunde med at det 1/3 af Garnada 27 ejerne har gjort dette rigtigt
og af de resterende 2/3 har halvdelen fået osmose. Bare min personlige
lommeteori baseret på de både jeg så rigtigt meget på for 10 år siden....

Der går øjensynligt nogle år før det udvikler sig inde i glasfiberen. Det er
jo også Bianca både fra midt/slutfirserne, som ejerne lige i disse år går og
reparerer på.

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-08 15:31

Hempel har lavet en site med gode tegninger og forklaringer på
hvordan det opstår og udbreder sig.

http://www.hempel.com/internet/IneDKC.nsf/vHEMPELDOC/C3ABAF7F5FC0
87B7C1256C47004222E0?OpenDocument&1

kortlink.dk/4trv

En god behandling med Light Primer oven på gencoaten vil mindske
gennemtrængeligheden med ca. en faktor 10.

En båd uden LP vil i løbet af en sæson optage store mængder vand
og det skal helst nå at fordampe igen når båden er på land inden
frosten sætter ind ellers vil delamineringen forøges.

Der ligger en sejler i havnen han borer fordybninger i
undervandsskroget hvert år, hvor der er en blære.
Fordybningerne vaskes grundigt om efteråret, og om foråret
spartles fordybningerne med epoxyfiller og overmales med LP.
Det har han nu gjort i mange år og det er nu ligesom at
blæredannelsen er aftaget. Båden er en Nova og den er behandlet
med LP ligesom andre Novaer i nærheden. De andre har ikke
blæredannelser. Alle bådene har ligget i samme havn lige fra at
de var nye, så måske kan årsagen være at der netop til denne båd
er anvendt lidt glasmateriale hvori der har kunnet gemme sig små
luftlommer eller varmeudviklingen under hærdningen kan have
dannet luftlommer, hvis arbejdet er gået lidt for hurtigt.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)