Gas om bord?
Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 15-02-08 22:53

Jeg skal installere gasanlæg om bord i min sejlbåd 33 fod, og er i tvivl
om, hvor megen gas man må have med.

Kjöllers vejledning -og andres - siger mas 6 kilo fordelt på max to flasker.
Teknisk forskrift for fritidsfartøjers bygning udstyr m.m., opdateret i
meddelelse L Kap. III af 1.10.2006 siger uændret max flaskestørrelse 11 kilo
og max to flasker om bord. En i brug og en i reserve.
(Jeg har ikke fundet nyere regler)

Grunden er, at jeg lurer på de nye plastflasker, der ikke ruster. BP gas kan
vist fås i 4,5 kilo. Måske lidt store, men gasrummet er endnu ikke
etableret.
Vides det om der er - eller måske kommer - mindre flasker, f.eks. på 3 kilo?

Jørgen Andreasen

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 23:11

Kan det ikke være lige meget om de ruster ? Hver gang de er tomme får du jo
nogle nye ....

Bjarke

Fra : HH

Dato : 16-02-08 03:31

Jeg sejler med 2 stk 2kgs flasker, en i drift og en i reserve i en
31fods båd. 2 kg rækker normalt til en 3 ugers tur. Jeg har også været
interesseret i flasker der er lettere og ikke ruster. Og nej, det er
ikke ligemeget om de ruster, for der skal jo være afløb fra de steder
hvor flaskerne står, og det er altså ikke særligt pænt med ruststriber
ned ad skroget.......................
Men det er ikke lykkedes mig at finde ordentlige alternativer. Der
findes alu-flasker til campingbrug (6kg tror jeg), men de er for store
til min båd. Og de nye glasfiberflasker er også for store. Så jeg er
blevet hængende ved 2kg flaskerne.
En væsentlig ulempe ved gas i de små flasker er prisen: De tager rask
væk over 100kr for 2kg gas, som vel er 20kr værd i brændværdi, og
ombytningen for en 11kgs flaske er ofte omtrent samme pris. Så det er
et meget dyrt brændstof, men jo altså meget nemt og bekvemt.

Hans-Henrik

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-08 14:38

Hej Jørgen,

I juni 2007 kom BP-gas med denne meddelse:

www.bp.com/.../lpg/bp_lpg_denmark/STAGING/local_assets/downloads_
pdfs/pq/pm_lystsejlere_juni07.doc

kortlink.dk/bp/4tbs

Det er tillige nyttige tips som Kjøller giver:

Flasker og regulatorer
Alle lande har desværre deres egne systemer, som ikke passer
sammen. Gas købt i Danmark (f.eks. BP og Kosan) kan ikke
umiddelbart suppleres ved besøg i nabolande og omvendt.
Imidlertid er de små blå 2 eller 3 kilos flasker af mærket
IC_GAZ (fransk oprindelse) ved at blive en slags europæisk
lystbådsstandard i Danmark og i det sydlige Europa, incl.
Middelhavet. De fås i de fleste havne og hvis ikke - da altid på
campingpladserne.
Sverige bruger lavtryk 30 mbar og 8 mm gasslange (gas hedder
gasol). Monteringsregler næsten som i Danmark. Egen speciel
tilslutning til flasker, IC-GAZ flasker og -tilslutninger er ved
at vinde indpas. Båd- og campingturister kan få "byttet/fyldt"
de blå IC-GAZ flasker i de større havne i Skærgården (og på
campingpladser).
Norge bruger 30 mbar og 10 mm gasslange. Gasregler som i Sverige
og Danmark. Egen speciel tilslutning til flasker, som er det
gammelkendte danske Kosan click-on system, så lystbåde med dette
system må forventes at kunne få gas i Norge. IC-GAZ flasker er
endnu ikke tilgængelige.
Tyskland havde indtil 1998 et helt specielt system med 50 mbar.
Dette høje tryk krævede specielle apparater og der var et eget
tilslutningssystem. Nu er Tyskland gået over til 30 mbar, men
har en 10-årig overgangsperiode, så man vil kunne finde både 30
og 50 mbar anlæg. Men de må aldrig blandes. Nybygninger skal
følge ISO/DIS 10239 for at kunne CE-mærkes.
Konklusion: Det er sikrest at medbringe egen gas på ferien i
nabolandene Sverige og Norge. Man kan ikke påregne at få fyldt
danske BP og Kosanflasker i andre lande. De blå IC-GAZ flasker
kan altid fyldes sydpå - og om sommeren også de fleste steder i
Sverige. Men endnu ikke i Norge og Finland.

Derfor vil det nemmeste a.h.t. størrelse og
udskiftningsmuligheder nåk være de blå gasflasker for almindelig
brug i både.

Er det mere gas til husbåde så findes der yderligere regulativer
og forskrifter se:

http://www.skibbro.dk/filer%20teknik%20mv/husbaadfoto.pdf

kortlink.dk/skibbro/4tbt

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 17:47

Jeg kan ikke få de links til at fungere ....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet U5PZ7)" <harding@U5PZ7larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12031694450.522138416695025@dtext.news.tele.dk...

Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 16-02-08 18:18

Tak for svarene, men Harding, jeg synes ikke jeg kan få linket til BP gas
til at virke.
Handler meddelelsen mon noget om nye regler om antal af flasker og størrelse
i lystbåde?

Jørgen

"Harding E. Larsen (slet U5PZ7)" <harding@U5PZ7larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12031694450.522138416695025@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-02-08 13:10

Hej Bjarke og Jørgen,

Jeg må også konstatere at linket ikke længere er aktivt direkte.
Jeg fandt det igen gennem www.bp.dk "Pressemeddelelser 2007 alle
sikkerhed, prøv:

http://www.bp.com/genericarticle.do?
categoryId=9006379&contentId=7035278

og klik på: Download pressemeddelelse (doc, 1188KB)

--
Harding E. Larsen

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 14:50

Det var bedre. Den har også en fin lille oversigt over kravene:
----------
F-gasflaskers placering og installation

Husk at opfylde sikkerhedsreglerne for gasflasker ombord. Forskrifterne
siger bl.a.:

§ Både med en længde under 24 m må max. transportere 11 kg gas. Der
må være to flasker ombord - en i brug og en i reserve.

§ Gasflasker kan anbringes frit på dæk, sikkert og fastgjort med
arrangementer, som kan modstå skibets påvirkninger, eller i lukkede
gaskasser eller flaskerum, som er placeret over vandlinien og forsynet med
et 19 mm dræn placeret 75 mm over vandlinien, så udsivet gas uhindret kan
ledes over bord.

§ Gaskasser/flaskerum, ventilation og dræn skal placeres mindst 500
mm fra skibets nedgange, og de skal være indrettet, så regulerings- og
sikkerhedsudstyr er let tilgængeligt.

§ Gaskasser/flaskerum må kun anvendes til opbevaring af gasflasker
med tilhørende trykregulerings- og sikkerhedsudstyr.

§ Gasflasker skal være udstyret med trykregulator og
sikkerhedsudstyr (tæthedstester af bobletypen)

Husk at båden desuden altid skal være udstyret med en egnet håndslukker på
mindst 2 kg, og at der ved kogeapparatet skal være et egnet brandtæppe.

Saltvandssprøjt er i sagens natur umuligt at slippe for på søen, og alle
bådejere ved, at saltvand uvægerligt får rusten til blomstre. Derfor
anbefaler BP Gas, at bådejere vælger de nye lette komposit gasflasker i
stedet for de gængse stålflasker. Komposit er et let og stærkt materiale
bestående af glasfiberarmeret polyester, der kan klare ekstreme
belastninger. Det er samme materiale, som mange sejlbåde laves i.
Kompositflaskerne vejer en del mindre end stålflasker-ne, og det er muligt
at se, hvor meget gas der er tilbage i flasken.

-----------

Det var ikke meget om plasticflaskerne. Ifølge deres hjemmeside finde der
kun den alm. "camping plast-flaske" på hhv 5 og 10 kg og med en diameter på
over 30 cm, så passer den ikke ind i ret mange både.

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 5G2WA)" <harding@5G2WAlarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12033369850.756007372694206@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 14:54

Der er også lidt med muligheden for at bytte dem i Sverige. Deres hjemmeside
fortælle stolt at nu kan man få dem i Sverige. Men checker man lidt op på
det, så opdager man at der er 2300 steder i danmark hvor flaskerne kan
ombyttes. I det meget større Sverige er der 231 .....

hmmm...

Bjarke

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47b98d12$0$99015$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : SørenH

Dato : 18-02-08 15:22

Hej Bjarke m.fl.
Svenskerne er lidt specielle på det område.
I sommer fik jeg at vide, at på grund af svensk beskyttelse af det gamle
svenske gasfirma AGA (aktiebolaget gas akkumulator) er det ret svært at
finde refill for en lang række gasprodukter, og helt umuligt at købe nye
sådanne.
Hilsen
SørenH
Marie af Næstved

Fra : Jørgen Andreasen

Dato : 18-02-08 18:02

Tak for indlæggene alle.

Så har vi det på plads.
Iøvrigt fandt jeg senere ud af, at Bjarke havde svaret på nogenlunde det
samme 7. april 2007 m.h.t.antal og størrelse på flasker og forvirringen med
de 6 kg.
Jeg kunne jo bare have kigget der!
Men Kjöller og andre bør da ikke skrive, at man kun må have 6 kilo ombord,
synes jeg. - Jeg har gjort Kjöller opmærksom på dette.

I mit tilfælde vurderer jeg pladsen, når jeg får savet hul i fordækket til
anker-og gasbrønd.

Venligst

Jørgen A.