Sejl database....
Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 20:04

Nu har jeg bestilt mine nye sejl, så garderoben kommer (foruden storsejl,
fok og genua) til at bestå af en lille flad skæringsgennaker, en
skæringspiler og en max rumskødsspiler. Herudover får jeg den iturevne V5
allround gennaker repareret til transport sejllads (og leg i meget luft).

I denne process hvor jeg skulle vælge mellem købe ny eller brugt, købe få
eller mange har jeg padlet dba, udkik, boat4you, blocket og en masse andre
sites igennem for at lede efter sejl der passer til min båd. Og det har
slået mig, hvor elendige disse sites er til sejl. Sælgerne taster mere eller
mindre sparsomme oplysninger ind i en pærevælling af overskrifter og
fritekst. Det er totalt Sherlock Holmes arbejde at finde det ene sejl man
kan bruges mellem hundrede tågede beskrivelser.

Jeg har derfor kontaktet nogen af dem vi kender der driver "sejler sites" og
opfordret dem til at lave en website hvis eneste formål er at være god til
at annoncere køb/salg af brugte sejl.

Jeg er fuldstændig ligeglad om de tjener penge på det eller ej. Bare vi får
alle brugte sejl samlet i en stor køb/salg database , hvor man kan indtaste
fx "forstagslængde" og så får man alle flyvesejl der passer.

Nu håber jeg bare der er en der bider på....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 00:10

Hej Bjarke,

Det var da noget af en investering! Nu må vi håbe, at vi får en ikke alt
for stormfuld sæson! Hvad er egentlig begrundelsen for, at du både vil
have en skæringsgennaker og en skæringsspiler? Til kapsejlads?

Det med sejl-databasen er en rigtig god idé ...

Det er jo forståeligt, at sejlmagerne, der lever af at fremstille nye
sejl ikke er så optagede af "brugtsejlsmarkedet".

Jeg har selv samme erfaring: Det kan være overordentligt vanskeligt at
finde et sejl, der passer til ens båd. Jeg har flere gange tænkt på at
købe et stel "reservesejl", f.eks. et sæt, som "profferne" ikke vil
bruge mere til kapsejlads, men som kan være fine til mit brug som "back
up" for mine "første-valgs-sejl" = dem der sidder monteret på båden ...

Men det er meget uoverskueligt. Hvor stort markedet er, ved jeg ikke. En
del af vores gamle sejl ender som "terrasseoverdækning" til
sommerfesten, som presenning over en brændestabel og så har jeg nogle,
som i princippet er anvendelige, men som jeg ikke får udbud til salg,
fordi jeg ikke oplever, at der er et effektivt marked. Og så vil jeg
hellere beholde dem ... just in case ...

Tys-tys: Til sæsonstart får Gimle nyt storsejl og krydsfok: Hvide ... og
en standardspiler: Blå, hvid og rød! ... Der bliver ikke sat noget til
salg af den ældre garderobe i denne omgang ... og farveproblemerne
klarer sejlmageren for mig ... ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47b5e22d$0$89171$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 00:23

Det er et mix af at jeg i forvejen har en skæringspiler (kun gennakeren og
max spileren er nye) og at jeg gernevil sejle både kap og tur. Jeg er
(endnu) klart mest til spiler, men kan godt se fidusen i en gannaker som man
kan bomme uden at gå på dækket, når man skal sejle tur.

Og så synes jeg (til kap) det var fristende at have et flyvesejl der kan
sejle op til 60 gr til vinden.

Jeg håber jo (egositisk) at mindst en af året kapsejladser byde på foran for
tværs i meget let vind, så mine 60 kvm gennaker kan suge med fordi dem der
ikke kan holde deres spiler og må sejle med deres 30-35 kvm genua.
Tilsvarende med max spileren....

Men lad os nu se om det kører for mig. Det kan jo være at det hele er
spildt. Men skidt. Bare vi har det godt ...

Måske kan en målrettet sejldatabase lige præcis være det der gør at sejl
blive sat til salg. De er jo specielle derhen at for mange sejlere, der er
de bare terasse læsejl. Men for lige ham der mangler et sejl til præcis
samme bådtype, er det et godt alternativ til at købe et nyt til 15000, -

Bjarke

Fra : Lars Elmkjær

Dato : 17-02-08 20:05

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b5e22d$0$89171$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Klip

> [...]
> indtaste fx "forstagslængde" og så får man alle flyvesejl der passer.
>
> Nu håber jeg bare der er en der bider på....

Jeg vil helt klart være interesseret.
Vi har et sæt kulfiber sejl til en brøkdelsrigget Bavaria 38 Match til
salg.. rigstørrelsen på vores båd er formentlig ikke så forskellige fra
andre i samme str. båd, men det kan være svært at vide!!

Mon ikke det kunne være et projekt for Den blå avis, båddatabasen - udkik,
bådmagasinet mm.? De har om ikke andet en platform at agere på!!!

Fra : Ukendt

Dato : 17-02-08 20:18

DS' båddatabase egner sig ikke til det, da den er til DH målinger.

DBA tror jeg ikke er interesseret. De bruger nok det meste af deres tid på
at ende som et attraktivt opkøbsemne for eBay, og så er der ingen grund til
at glæde sejlerne. Alt ære og respekt for dba iøvrigt.

Efter min overbevisning er det kun boat4you/scanboat og udkik der har den
fornødne fleksibilitet, fokus og størrelse til rent faktisk at gøre noget
ved det.

Per Krabbe hos boat4you virker som om han godt kunne tændes på ide'en. Som
sejler kender han jo behovet på egen krop. Hermed er der således lagt lidt
yderligere pres på ham .... <smile>

Bjarke

snip