Hvordan undgår man bedst begroning af
Fra : tjow

Dato : 14-02-08 23:17

Inden jeg skal i gang med forårsarbejdet om en god måneds tid, vil jeg
efterlyse gode metoder til at undgå begroning af skruen.
Den var fyldt med ruer, da båden blev halet på land i efteråret.
Er der nogen, der har erfaring med Internationals VC Prop-O-Drev?
Hempels nye Prop Clear er der vel ingen, der kan have erfaring med endnu?
Andre smører stævrørsfedt på skruen, virker det?
Andre gode og afprøvede metoder?

vh
Ole Thomsen

Se vores webside: www.tjow.dk

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 23:24

Yes, jeg bruger VP prop-o-drev. Virker fint og er praktisk på spraydåse. Min
eneste bekymring er bare at det ikke er polerende, så malingen bygger sig op
med årene og skal slibes af igen. - og det er ikke super nemt på sådan en
foldepropel.

Bjarke

Fra : Ole Pagh

Dato : 15-02-08 05:26

Bjarke M. Christensen frembragte:
> [...]
> med årene og skal slibes af igen. - og det er ikke super nemt på sådan en

Jeg har også gode erfaringer med Prop-O-drev.
Sidste år var propellen i starten af august så begroet med rurer, at
båden stort set ikke kunne sejle for motor, så den kom op at hænge i
stropperne og propellen fik en afrensning og derefter en gang
prop-o-drev.
Da båden så kom op i november, var der ingen rurer på propellen.

Det KAN selvfølgelig skyldes at rurerne i 2007 var mest aktive om
foråret, da vandet i fjorden allerede i maj måned var næsten 20 °C, men
jeg vil i år male propellen allerede fra sæsonstart og er spændt på
resultatet.

2007 var generelt et rurerår, i hvert fald her i Roskilde Fjord. Der
var mange både som måtte op i løbet af sæsonen, fordi hele bunden var
tæt dækket med rurer.

--
hilsen Ole
(mail: fjern x'erne i mail adr.)

Fra : Torben Henriksen

Dato : 15-02-08 01:22

Hej tjow

Det der med stævnrørsfedt, vandskydende fedt, vaseline m.m.
duer ikke, jeg har prøvet det, det hjælper et par måneder alt
efter hvor meget du sejler. Er det rur år så er det bare ærgerligt
Sidste efterår var der en længere tråd om rur hvor mange forslag
fremkom. Det viste sig, at nogen havde så godt som ingen rur
medens andre havde meget, jeg selv havde et tykt lag på skrue og bund
og det giver unægtelig et større rensearbejde. Min løsning er, lige efter
optagning renser jeg bund og skrue derefter vikler jeg noget køkkenrulle
omkring skrueblade hælder alm. eddike (ikke syre) på, lader det sidde
til næste dag da er rueren væk derefter skyller efter med vand pudser
og polerer med Brasso, et stykke arbejde, ja, men den er s.. flot.
Om der er produkter fra de store malerfirmaer der hjælper ved jeg
ikke har aldrig prøvet dem, alene prisen afskrækker.

Mvh/Torben H.

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 19:51

Har du prøvet zinksalve ?? Lyder besnærende, når der er zink i det ....

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-08 21:08

Zinksalve,...er det ikke bare en billig erstatning for
zinkanoder? )

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 22:39

Zinkanoder på tube .... <smile>

Jeg har bare hørt at rurerne ikke kan leve på den zinkoxid der opstår i
overfladen af cremen. Men om det er en skrøne ved jeg ikke. Leder efter en
der har prøvet det ...

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet PNCE4)" <harding@PNCE4larsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12031064430.794842634930351@dtext.news.tele.dk...

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-02-08 10:07

Jeg har prøvet det på giveren til loggen. Uden heldigt resultat. Så prøvede
jeg kobberfedt, men det ødelagde signalet, men det er det jow ikke på en
skrue Kan købes på spaydåse hos Thansen.
http://www.thansen.dk/product.asp?c=1654465770&n=-2027216000&pn=-2027215889
Hilsen
Steffen
--
"Havet bringer hvert menneske nyt håb, som
søvnen bringer drømme."

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b6065c$0$89171$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 15:27

Interessant. Bortset fra at man jo ikke må bruge kobber på sit s-drev.

Pokkers det ødelagde signalet på logget. Lyder ellers smart.

Bjarke

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-02-08 16:42

Hej Bjarke
Hvorfor må man ikke bruge kobberfedt på en skrue?
Hilsen Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b6f2ac$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 17:41

Jo, på skruen måske ?? man må jo bare ikke bruge kobberbaseret bundmaling på
S-drevet pga af korrosion. Jeg kan ikke lige gennemskue hvad der sker når
man har kobberfedt på en bronze/messing skrue på et aludrev ..... Men nogle
af Volvo's ældre foldepropeller har jo i hvert fald et alu-nav og så bliver
det kobber på alu og det dur jo ikke....

Fra : Steffen Skov

Dato : 17-02-08 10:10

Nå - på den måde!
Mon "knofedt" så ikke er den eneste løsning
Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b71208$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 16-02-08 11:32

Zinkoxid på tube... er det ikke sådant et produkt som sælges til
at smøre på små røde babynumser.

Zinkoxid bruges også i foder inden for landbruget til at
forbedre optagelsen af foderet gennem tarmene.
Der er ikke konstateret problemer ved langtidspåvirkning.

Stoffet bruges også i solcreme men på det sidste er der inledt
forsøg med partikler i nanostørrelse og det er ikke heldigt da
der er udtrykt bekymring for:
at nanopartikler kan klumpe sig sammen i organismen og føre til
tilstopninger
&#61623; at nanopartikler kan transporteres gennem cellemembraner og
eventuelt
akkumuleres i lunger og lever
&#61623; at der kan opstå nye former for allergier
&#61623; at katalyse og reaktioner eventuelt opstår de forkerte steder

i kroppen
&#61623; at nanopartikler kan transporteres over blod-hjerne
barrieren
&#61623; at nanopartikler kan inducere oxidativt stres

Rurer er nogle flokdyr som sætter sig hvor der tidligere er
rester af Rurer.
Derfor er det tilrådeligt at man lige efter at båden er kommet
på land fjerner rurerrester og fedtmøj på undervandsskroget og
propelleren.
Det er ikke altid lige let og kræver både mekanisk og kemisk
arbejde.
Omforåret inden søsætningen lægges et jævnt lag bundmaling og
propelleren smøres med f.eks. Bottom Wax efter at den er poleret.
Det gælder om at hindre Rurerne i at sætte sig fast og hindre
energiomsætningen hos dyr og planter, så de enten svækkes eller
dræbes.
Det nu forbudte TBT, selv i små mængder ned til 0,7 ng/l gjorde
dette men det forårsagede kønsændringer hos forskellige
dyrearter.
TBT er et fedtopløseligt stof, og da fedtopløselige stoffer
generelt bliver ophobet i fødekæden, bliver koncentrationen
idyrerne højere jo højere du kommer op i fødekæden og det er
konstateret at imumforsvaret bliver svækket.
På grund af impo- og intersex under stoffets indvirkning bliver
en realitet vil f.eks. østersproduktionen bliver ødelagt.
Vi har samme problemer med påvirkninger af bly. Bly forårsager
hjerneskader og bly er af Hjemmeværnet i rigelige mængder skudt
direkte ud i vandet fra deres skydebaner hvor der ikke var volde
der standsede projektilerne me de fortsatte gennem skydeskiverne
og direkte ud i vandet. Se de "interessante steder" på DLS under
temaet som jeg lavede sammen med Farvandsvæsenet og DS.

Fra : Ukendt

Dato : 16-02-08 15:25

JO, netop. Desværre så tyder Steffens svar på, at det ikke er det
vidundermiddel vi leder efter....

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet DN14K)" <harding@DN14Klarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12031582990.975365809950265@dtext.news.tele.dk...
> Zinkoxid på tube... er det ikke sådant et produkt som sælges til
> at smøre på små røde babynumser.

snip
'

Fra : Steffen Skov

Dato : 16-02-08 16:40

Selv om skruen er nok så ny som en "barnenumse"
Hilsen Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b6f22d$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Torben Henriksen

Dato : 16-02-08 01:45

Det har jeg godt nok ikke prøvet.

Torben H.

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b5df13$0$89171$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-08 12:19

Hej Ole,

Jeg bruger følgende metode:
Om efteråret efter at båden er kommet på land renses med
højttryksrenser og efterfølgende afrenses med 5% saltsyre i vand
såfremt der skulle værer Ruer/kalkaflejringer på propellen. Det
påføres med en svamp og efter få minutter skylles efter med
rigelig vand.
Om foråret pudses med en svamp og efterfølgende påføres Bottom-
Wax.
Resultatet efter en sæson kan du se her:
http://groups.msn.com/danskb31klub/helia.msnw?
action=ShowPhoto&PhotoID=1204

kortlink.dk/msn/4t9k

mvh/Harding

Fra : Claus

Dato : 17-02-08 18:03

Jeg har ihærdigt forsøgt at opspore VC Bottom wax, hvis nogen ved hvor det
kan købes, så sig frem.
Mvh Claus
"Harding E. Larsen (slet ICM12)" <harding@ICM12larsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12030746810.512257723418077@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 18-02-08 14:59

Hej Claus,

På den anden side af dammen fås det fra:

Klik på GSA Catalog Book og se på side 757.

Du kan mail til dem på : ABUTOM@aol.com

Mvh/Harding

Fra : Claus

Dato : 19-02-08 10:23

Hej Harding

Tak for hjælpen, men jeg tror du glemte et link.

Mvh
Claus
"Harding E. Larsen (slet 32A2P)" <harding@32A2Plarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12033434900.220038590142526@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-08 13:03

Hej Claus,

Ja det er sandeligt rigtigt, undskyld; men nu skulle det være
der:

http://www.americanautoparts.com/

Mvh/Harding