Marina-
Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 22:01

God artikel om Nordisk Mobiltelefons 3G af-art, som har været omtalt et par
gange her på ng'en....

http://www.computerworld.dk/art/44242?a=newsletter&i=1610

Lyder bedre og bedre.

Bjarke

Fra : TOSB

Dato : 14-02-08 22:38

Bjarke M. Christensen wrote:
> God artikel om Nordisk Mobiltelefons 3G af-art, som har været omtalt
> [...]

Ja - det gør det nok, men hvis man lige skimmer, hvad der fremkommet via dit
link, så er sigtbarheden noget uklar i grafikken. Påstanden er en
dækningsgrad på 93,7 %, hvilket lyder imponerende. Så kan så godt som alle
nok være med, men er det så tilfældet i virkeligheden. Hvordan er man
fremkommet til dækningsgraden i %, og hvor er det så, man ikke er med?

Mon ikke man skal tage reklamerne med et gran salt? Danmarkskortet viser
ikke entydigt, om man er med eller ikke med.
Hvem skal de leje sig ind hos - og den de lejer sig ind hos, kunne vel gøre
det lige så godt?

Du har trods alt ret i din optimisme. Det går fremad. Har annoncøren bare
ret i nogle % af påstanden, så kommer de andre også på banen meget snart.

Mvh
Torben

PS: Lagde faktisk mærke til en stor reklame fra Telia i dag - men reklamens
undertekst var ved nærlæsning, at dækningen kun gjaldt de 4 største byer i
DK

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 23:22

Du har helt ret i at man skal være skeptisk. Ingen tvivl om det og jeg er
selv verdensmester i det.

Det interessante i det CDMA baserede net Nordisk Mobiltelefon har lavet er
bare, at det, i modsætning til det UMTS baserede 3G net, er baseret på de
NMT frekvenser vi græd over at miste da mobilnettet skiftede fra NMT's 450
MHz til GSM's 900 MHz og senere 1800 Mhz. Sejlere elskede deres NMT telefon
fordi de rakte længere på vandet og man fik en super dækning med få master.
Der skal 16 gange så mange master til at lave GSM dækning med 1800 MHz
mobiltelefoner som der skulle bruges til 450 MHz.

Og det er jo de NMT fremkvenser vi nu får tilbage. Bare i form af bredsbånds
forbindelse.

Så, enig. Skepsis er på sin plads, men der er nogle tekniske grunde til at
de måske bedre kan servicere os sejlere end mange af de "by-net" vi ser
skyde op. Bynet er ofte baseret på 2-3-4 ghz systemer og får derfor super
båndbredde men meget lille dækning.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 14-02-08 23:26

Dækning kan ses på:

http://www.nordiskmobiltelefon.dk/daekning.html

Er der nogen der har erfaring med om det dækker 100% nede i båden, så ikke
man skal sidde oppe i cickpitet altid ?

Fra : Steffen Skov

Dato : 15-02-08 09:39

Hej Bjarke
I et lille år har jeg nu brugt 3 mobilbredbånd via datakort på den blærbare.
og det virker fint nede i kahytten de fleste steder. Jeg har lige fået brev
om, at de har skruet hastigheden op til 7.2 Mbit, men som jeg kan læse andre
steder så vil det i praksis sige noget med 2-3 Mbit. Jeg har overvejet at
skifte kortet ud med et USB-modem, da det må kunne lade sig gøre at sætter
et forlængerkabel på, så modtageren kan komme højere op mens jeg selv sidder
i tørvejr (nogen der har erfaringer med det?).
Hilsen
Steffen

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b4bfed$0$89172$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-08 11:30

Hej,

Sidste år i sommerferien udførte jeg en test for 3G og DS med et USB
moden indstillet til højeste hastighed 3Mb.

Testen gav følgende:

Sted/Havn   Dato   Aktuel Hastighed (målt på
http://hastighedstest.tdc.dk/)   Tidspunkt for start og slut for
internet sessionen. Var der udfald
i perioden?   Ca. antal af både i havnen. Øvrig aktivitet   Hvordan er
vejret (sol, overskyet, 10 M/S)   Øvrige observationer

Kastrup Ny Lystbådehavn (Amager)   090707   Signalstyrke
5   11:00   750   Sol/skyet, 5m/s

Midt i Køge bugt   090707   Signalstyrke 0   14:00      Sol/skyet
5 – 7 m/s   Uden for dækningsområde
Stevns Klint   090707   Signalstyrke 3   16:00      5 – 7 m/s   2 s/m øst for
Rødvig
Vordingborg
(Sjælland)   100707   Signalstyrke 5   13:30   500   Overskyet 10 -15 m/s   Trods
3G oplysning om at skov dækker for modtagelse af signal
Kragenæs
(Lolland)   130707   Signalstyrke 3   17:30   200   Sol klart 3m/s
Dybvig
(Fejø)
   140707   Signalstyrke 2   13:00   15   Sol klart
17 – 20 m/s
Hestehoved
(Nakskov)
   160707   Signalstyrke 2   09:00   150   Sol Klart
0 – 3 m/s
Marstal (Ærø)
   160707   Signalstyrke 2   17:00   +500   Sol klart
o- 3 m/s
Drejø
   170707   Signalstyrke 4
Downolad 706 Kb/s,
Upload 355 Kb/s   14:30   75   Sol klart
10 – 15 m/s   Først på Drejø blev de rigtige parametre oplyst fra 3G
således at Internettet kunne anvendes og hastighedstest kunne
gennemføres.
Ud for Ranzausminde (Fyn)   180707   Signalstyrke 4,    11:30   Åbent hav   0 –
5 m/s   Signal afbrydes nu og da
Gambøt
(Thurø)
   180707   Signalstyrke 0   13:30   100   Sol klart 3-5 m/s
Agersø
   200707   Signalstyrke 5
download 711 Kb/s upload 353 Kb/s   16:30   300   Sol klart
O – 3 m/s   Virker som en hurtig og god forbindelse havnen fyldt med
både. Pos sydlige bassin helt mod vest.

1 s/m syd for Bisserup (Sjælland)   210707   Signalstyrke 4   12:00   Åbent
hav   Sol Klart
5 – 10 m/s
Karrebæksminde Sjælland)
   210707   Signalstyrke 4
Download 1116 Kb/s Upload 343 Kb/s   14:30   200   Sol klart 5 – 10 m/s
Karrebæksminde (Sjælland)   220707   Signalstyrke 3
Downloal 358 Kb/s
Upload 351 Kb/s   10:00   200   Regn
Karrebæksminde (Sjælland)   220707   Signalstyrke 4
Download 282 Kb/s U(load 184 Kb/s   22:30   200   Regn
Sandvig ankerplads
)Jungshoved syd)   230707   Signalstyrke 4
Download 1155 Kb/s
Upload 60 Kb/s   18:00   0   0- -2 m/s
Kastrup Ny Lystbådehavn ( Amager)   250707   Signalstyrke 5
Download 1375 Kb/s
Upload 362 Kb/s   10:00   750   2- 5 m/s
Tårnby
(Midt på Amager)   250707   Signalstyrke 5
Download 561 Kbs
Upload 359 Kb/s   16:00   Hjemme
Tårnby
(Midt på Amager)   100807   Signalstyrke 2
Download: 154 Kb/s Upload: 360 Kb/s    18:00   Hjemme

Jeg forsøgte også at se TV med StreamTV der kræver 2Mb min. det
virkede ikke kun mange stillestående billeder.
Til alm. korrespondance og søgning på nettet efter maritime
informationer virkede godt.
Ved Bisserup og Ranzausminde ude på vandet var der en rimelig god
signalstyrke; men ellers virker det i havn hvor også sendemasterne er
placeret i
nærheden.

Alle di gengivne signalstyrker er foretaget på navigationspladsen
hvis bord ligger ca 60 cm over vandoverfladen. Satte jeg opstillingen
ned på køjen, der
ligger i vandoverfladen faldt signalstyrken en del.
Flyttedes opstillingen op i cockpittet var der god signalstyrke.
Læg også mærke til de sidste to målinger hjemme og på samme sted. Her
svingede signalstyrken også.

Jeg synes ikke det er heldigt med den svingende download- og upload
hastighed, da man har en direkte linie til sendemasten og der herfra
burde være
båndbredde nok til at hver enkelt bruger kan køre med den lovede
maksimale hastighed.

En af de store fordele ved at have en USB modemenhed er at den både
kan anvendes i båden og hjemme for en forbindelses pris med ubegrænset
forbrug.

I havnene benyttede jeg tillige WiFi: http://openwifi.dk/
her er der mulighed for at fange de nære hotspots. Over hele landet er
der p.t. 2137 spots og de er gratis at anvende blot man har et netkort
i sin PC.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 19:31

Jeg formoder at når du skriver "for 3G" så mener du for selskabet "Hi3G" der
i danmark markedførers under navnet "3" ?

Det er UMTS baseret og kører på 2,1GHz. Højere frekvenser har kortere
rækkevidde og reduceres mere af skibets skrog.

Mit gæt er at 450 Mhz baseret CDMA er langt mere velegnet til brug i
sejlbåde, da rækkevidde på vandet er betydelig længere og det generes mindre
af ting der står i vejen (fx bådens skrog)

Måske kunne man sætte en 70 cm radioamatør antenne op i masten og så få en
god rækkevidde ?

Bjarke

"Harding E. Larsen (slet 4SD3O)" <harding@4SD3Olarsen.tdcadsl.dk> wrote in
message news:12030717580.889785094762786@dtext.news.tele.dk...

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-08 21:06

Ja, det var det modem fra "3" der annonceres under overskriften
Turbo-modem.

Herunder den indledende tekst på DS´hjemmeside:

Hvert modem fik indlagt et sim-kort (som vi kender det fra
mobiltelefoner). Selskabet kører med tre
hastigheder/abonemmenter og de testede modems blev sat til
maximum med mulighed for download hastigheder op til 3,6 Mbit/s.

3 stillede gratis de to modems til rådighed og begge testsejlere
skulle i de havne som de besøgte måle den aktuelle hastighed
(opload og download). Målingerne blev foretaget via TDC’s
hastighedstest på http://hastighedstest.tdc.dk.
Formålet med afprøvningen var at se om trådløst bredbånd er et
brugbart alternativ til de trådløse netværk som efterhånden
findes i flere havne.

Læs om hele testen på www.danskebaadejere.dk

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen <Bjarkegrevestranddk> (snabel-a) (punkt)

Fra : Ukendt

Dato : 15-02-08 18:46

Selvom Bjarkes spørgsmål ikke liiiiige drejer sig om "3", kan jeg da give et
lille besyv med mine "internet-erfaringer".

Mine observationer er yderst sporadiske og langs fra så præcise som Hardings

Sommerturen i 2007 gik til Aaland og vi opholdt os en del af tiden i den
Stockholomske/Østsvenske/sydsvenske skærgård.

Tidligere havde jeg noget blandede (læs: Dyre og langsomme og ustabile
forbindelser) erfaringer med GPRS opkobling til nettet via mobilen på den
svenske vestkyst og den sydnorske østkyst ... så jeg var på udkig efter et
bedre alternativ.

Som et forsøg valgte jeg "3's" USB modem med en hastighed på 1,5 Mb/sek. Et
af de afgørende argumenter var, at det uden ekstra afgift eller noget med
mobil udenlandstakst - uha, uha - kunne anvendes i danske og svenske
"miljøer" for den faste abonnementsafgift uanset omfanget af up- eller
downloads - eller opkoblingstiden. Mine forventninger var ikke de største -
"3's" renommé taget i betragtning - men jeg blev positivt overrasket.

Enkelte steder kunne jeg ikke komme i forbindelse med nettet - på Aaland
f.eks. Men når jeg havde kysten i sigte kunne jeg som hovedregel få
forbindelse og i nærheden af større byer - Stockholm, Oxelösund, Visby,
Kalmar, Simrishamn osv. var forbindelsen rigtig god og kørte med høj
hastighed. Så jeg brugte det faktisk rigtigt meget til såvel vejrprognoser,
som indhentning af informationer om de steder vi var, mail med vedhæftning
af billeder, den daglige 'avislæsning' osv.

Man kan selv styre, om modem'et skal finde en anden forbindelse end "3's" -
og så begynder taksameteret ... Så jeg brugte kun "3" - og det var OK for
mig.

Som hovedregel sad jeg nede i kahytten ved kortbordet eller "sofabordet" ...
Enkelte gange - typisk på "remote ankerpladser" måtte jeg op i cockpittet
for at få en god forbindelse. Jeg brugte/havde ikke USB forlængerkabel.

Nu bruger (låner! - forstås) en af mine studerende sønner (DTU, Lyngby lidt
nord for København) modem'et til sin bærbare indtil Gimle igen kommer i sit
rette element. Han har lige prøvet at opgradere til de annoncerede 7,2
Mbit/sek., men jeg har ikke fået sikre informationer om, at det skulle gå
væsentligt hurtigere, men det kan jeg følge op på. Der var noget bøvl med
opgraderingsrproceduren, nye drivere osv., så vi er ikke helt sikre på, at
opgraderingen er gået, som den skal. pt. kører modem'et med 1,6 Mbit/s kan
vi registrere. Når og hvis der kommer nyt skal jeg lade det gå videre her
til gruppen.
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 19:04

"Flemming Torp" <torpkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> Selvom Bjarkes spørgsmål ikke liiiiige drejer sig om "3", kan jeg da give
> et lille besyv med mine "internet-erfaringer".

SNIP
>Når og hvis der kommer nyt skal jeg lade det gå videre her til gruppen.

Blot en lille follow up. Har i dag modtaget følgende fra min søn vedr.
hastigheden for et "3"-USB-modem:

"Hej, i dag har jeg været oppe på 3 Mbit/s på http://hastighedstest.tdc.dk/
(TDCs hastighedstester), så det lader da til at have haft en effekt..."

Det er ikke dårligt ... Men der er dog et stykke op til de annoncerede 7,2
Mbit/s. ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 19:27

Ahhhh...Det må være godt at have .....

Hvor langt up på vandet rækker det ? Er der dækning i vores indre farvande ?
(sundet og bælterne). Kattegat må jeg undvære ....

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 18-02-08 23:33

Hej igen,

Som jeg nævnte i tidligere indlæg, er mine observationer og
erfaringer usystematiske og USB-modemet blev stort set kun brugt,
når jeg i sommeren 2007 var i havn eller lå for anker på en
strækning imellem Helsingør - Falsterbo - Simrishamn -
Karlskrona - Kalmar - Borgholm - Nynäshamn - Stockholm -
Grisslehamn ... (Aaland uden forbindelse) og retur via Gotland og
Ölands "Nordudde" ...

De fleste steder kunne jeg inden for 3-abonnementet være koblet
op, når jeg havde land i sigte ... Men desværre har jeg ikke
solide registreringer om anvendelsen ... Andre farvande, har jeg
ikke erfaringer med endnu. Alt i alt var jeg godt tilfreds og ser
frem til at bruge det modem i fremtiden.

Mit bud vil være, at i kystnære områder i nærheden af større
byer, vil man kunne etablere forbindelse til nettet via et
USB-modem fra "3".

For god ordens skyld : Dette ikke en reklame for "3" ... og jeg
har ingen økonomiske interesser i "3" udover at jeg betaler kr.
299,- kr. pr. måned for mit abonnement på deres USB-modem ...

Flemming Torp

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-02-08 10:17

Hej Flemming
Har du prøvet at sætte et forlængerkabel til modemet, så det kan komme
højere op? Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg udskifte mit "kort" med et
modem.
Hilsen
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 11:26

> [...]
> Har du prøvet at sætte et forlængerkabel til modemet, så det kan komme
> højere op? Hvis det kan lade sig gøre, vil jeg udskifte mit "kort" med et

Hej Steffen,

Nej, jeg havde ikke noget forlængerkabel med på sommerturen. Kunne for det
meste sidde "nede ved kortbordet" - men af og til nødvendigt at sidde oppe i
cockpittet. Men jeg må indrømme, at jeg ikke ved, om det skulle være noget
problem at forlænge USB-kablet ... Jeg tjekker med sønnen ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Steffen Skov

Dato : 19-02-08 12:54

Hejsa
Det ville være dejligt! Og hils/tak ham for indsatsen.
Steffen

Fra : Ukendt

Dato : 19-02-08 15:14

> Hejsa
> Det ville være dejligt! Og hils/tak ham for indsatsen.
> Steffen

Han skylder mig jo lidt for lånet ... ... Har ikke testet et
forlængerkabel og skriver i sit svar:
"Jeg har ikke et på 3 meter (men på 20 cm), hvilket nok er nødvendigt, når
nu spørgsmålet er så specifikt. Men tror ikke, det er noget problem ud fra
http://www.usb.org/about/faq/ans5 - man kan have det op til 30 meter væk fra
computeren (hvis man bruger USB-hubs)...".

Men jeg har et kabel, som vi kan prøve ved lejlighed.

Så iøvrigt en lovprisning af en ny antenne til PC'en i en pressemeddelelse i
dag -
(og lad mig igen understrege: Det er ikke en annonce eller anbefaling for
noget som helst ... Jeg kender ikke firmaet, ved ikke om jeg tror på deres
"anprisninger", men giver det blot som en reference) -
og så kan jeg jo passende spørge, om andre i gruppen har hørt om:
"AirCard 880 er datakortet beregnet til den professionelle bruger af mobilt
bredbånd, hvor tid er en knap resurse og hvor man anerkender værdien af en
optimal mobil data forbindelse under alle forhold, idet tid er penge!" -
som de så malende udtrykker sig i pressemeddelelsen:

http://www.presswire.dk/brug-aircards-i-stedet-for-billige-usb-modem-8-25134.asp

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 19-02-08 20:23

Hej Flemming,

Jeg får det lidt svært med de handels- og omkringrejsende og
deres utrolige evner til forklaringer på områder som de burde
holde sig væk fra; men den evne besidder de ikke.

Se bare den lemfældige omgang med fysiske grundenheder:

Citat:
Reduceres signalet med 25 % svarende til 4 bar i en telefon,
svarende til at sætte sig ind i en bil, falder data speed med
hele 50 %. Reduceres signalet med yderligere 1 bar til 50 %,
falder data hastighed til kun 25 %!

Nu er det således at bar er noget ganske andet se:

http://en.wikipedia.org/wiki/Bar_(unit)

Desuden,

citat:
Det medfølgende program, Watcher, udmærker sig ved at optage
meget lidt ram, blot 40–50 kb hvilket giver bedre plads til
andre programmer

Virkeligheden er at turbo fra "3" kun fylder 4 Kb.

Det omtalte kort minder utroligt om Vodafonkortet der har været
på markedet i mindst 1 år.

Jeg har intet med "3" at gøre, jeg har kun afprøvet deres
produkt gennem DS.

Mvh/Harding

Fra : Steffen Skov

Dato : 20-02-08 13:41

Hejsa
Har lige fået det nye BådNyt ind af døren. På side 42 er en artikel om
trådløst internet i båden. Det ser godt ud, men til de priser er jeg godt
tilfreds med 3. Jeg skal alligevel ikke til Nordkap de næste par år. Nu
glæder jeg mig til at Flemmings søn får testet om man kan forlænge kablet
til modemet.
Og så har jeg lavet en ny signatur - kan I lide den?
Hilsen Steffen
--
Ovennævnte firmanavne har jeg absolut ingen tilknytning til!

"Harding E. Larsen (slet US24E)" <harding@US24Elarsen.tdcadsl.dk> skrev i en
meddelelse news:12034493330.941609085058243@dtext.news.tele.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 27-02-08 23:50

Hejsa igen,

Var i dag ude og "snuse" i Bella ... og gik bl.a. hen til standen
for nordisk mobiltelefon ("nm"), der markedsfører deres produkt
icenet, som benytter den amerikanske teknologi CDMA2000, som er
ganske udbredt i USA og Fjernøsten, mens "3" bruger UTMS til sin
datatransmission imellem modem og deres bud på et mobilt
bredbånd.

"nm" kører i disse dage et "udstillingstilbud" for et lidt
bedaget, men angiveligt velfungerende USB modem, til kr. 50,- på
størrelse med en gammel ti styks ciaretpakning ... Man kan tegne
et abonnement for kr. 300,- pr. måned ved at tegne aftale for
seks måneder ... eller kr. 400,- pr. måned ved en varighed på en
måned ad gangen - man skal selv huske at sige abonnementet op!
.... Dvs. man kan tegne abonnement for en kortere sæson og betaler
så ikke for resten af året ... Sælgeren oplyste, at man kan komme
igennem med en afstand på 62,5 km. fra en mast og i fremtiden op
til 120 km. ... Er afstanden mindre end ca. 25 km., kan man i
praksis regne med en downloadhastighed på 1 mbit/s + og ved
større afstand kan man forvente 300 kbit/s til i underkanten af 2
mbit/s. som han sagde ... På papiret hedder specifikationen 2,4
mbit/s (3,1 med nyere og dyrere modem) download og upload op til
1,8 mbit/sek. - i praksis: 200 - 500 kbit/s - og dækker med samme
abonnement danske, norske og svenske landområder og farvande ...
Og det finder jeg som sejler interessant ...

Hvad dækningen angår sagde han, at pt. dækkes størstedelen af
Danmark med undtagelse af Anholt, et østligt område i Limfjorden
og den sydlige del af Lolland og Falster. Disse mangler skulle
angiveligt være fjernet ved udgangen af året. Han fastholdt at
den svenske øskyst op til Stockholm og den norske kyst op til
Trondheim (tror jeg han sagde) var dækket ... Han anbefalede dog
en ekstern antenne (kr. 399.-), som skulle sættes i modemet ...
Modem'et kan køre på 12V, 220V og batterier.

Som resultatet af denne "sælgersang" besluttede jeg at købe
modemet for en halvtresser, og vil prøve det med min bærbare i
løbet af sommeren ... og så vil jeg for god ordens skyld - i
denne sammenhæng - tilslutte mig Torbens signatur ... ...
(Vi har ikke prøvet med et længere USB-kabel på "3-modem'et"
endnu) ...

Engang i efteråret er jeg nok blevet noget klogere på
funktionalitet, stabilitet, dækning, hastighed og evt. forskelle
imellem de to trådløse tilbud og vil informere her i gruppen om
mine erfaringer.

--
Flemming Torp

Fra : Jimmi Aakjær (8310)

Dato : 28-02-08 10:09

Hej Flemming

Har du kigget på UMTS/HSDPA routere med 12V muligheder og trådløst net
?

Se artikel på http://www.pcworld.dk/art/9038?a=search&i=0

Så kan man dele sit 3 modem med alle på båden og evt. naboen

m.v.h.

Jimmi

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 15:05

Hej Jimmi,

Tak for tip. Den artikel og den mulighed havde jeg ikke set før, men det
lyder jo rigtig smart, hvis man har "gæster/gaster" med om bord på week end-
eller ferieturen ... Er de under 35 år medbringer de med stor sandsynlighed
en bærbar ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 18:06

> [...]
>
> --
> Flemming Torp
> 'Ovennævnte firmanavne har jeg absolut ingen tilknytning til!'

jeg blev jo inspireret af din omtale - smuttede ud på Bella og snakkede lidt
med "manden på standen"

det endte hurtigt med et køb af omtalte usbmodem - hjem og tilslutte... og
efter installation af software en enkelt genstart - og vupti - det fungerer
glimrende. Een af dagene (når vinden lægger sig lidt) vil jeg rasle rundt i
Køge Bugt området alt imens jeg (forhåbentligt) er online.
Projektet til sommer hedder Öland samt Stockholm - og der skal der også gåes
til den for at teste skidtet.

Som jeg ser det, er hyperhastighed ikke det eneste saligtgørende...
rækkevidde og dermed mest mulig kontakt er vigtigst for mig... og så er der
lige den detalje at med NMT dimsen er der frit forbrug... altså ingen loft
på antal Mbytes... og så selvfølgelig at der er een pris... uanset om du
bruger nmt i Sverige eller DK.

venlig hilsen

JN

PS: måske jeg skulle have startet en ny tråd - men det kan vi jo gøre hvis
der er flere interessante indspark her

Fra : Ukendt

Dato : 28-02-08 22:48

"JN" <jnsnabelalightstorm.dk> skrev i en meddelelse

> "Flemming Torp" <fletop(kanelbolle)2rp.d(anmar)k> skrev i en meddelelse

SNIP

> Hej Flemming,
>
> jeg blev jo inspireret af din omtale - smuttede ud på Bella og snakkede
> lidt med "manden på standen"

SNIP

> venlig hilsen
>
> JN
>
> PS: måske jeg skulle have startet en ny tråd - men det kan vi jo gøre hvis
> der er flere interessante indspark her
Hej Jens,

Enig i, at rækkevidde/stabilitet og økonomi er mere vigtig end hvor mange
mbit/s vi kan up- eller downloade når vi er til søs.
Der er - efter min mening - slet ingen grund til at starte en ny tråd.
Da Bjarke i sin tid startede den, var det jo netop om anvendelsen af det
produkt, vi begge har beskæftiget os med i de seneste indlæg: "God artikel
om Nordisk Mobiltelefons 3G af-art, som har været omtalt et par gange her på
ng'en"....
Generelt er emnet vel: Hvilke muligheder er der for os sejlere, når vi vil
på nettet fra vores båd? ... Fordele og ulemper ved de forskellige
alternativer ...
Det er vel mere Bjarkes valg af teksten i emnet, der kan virker lidt
misvisende ... ...

Jeg må med skam melde, at jeg end ikke har haft tid til at åbne pakken med
modem'et endnu - var til foredrag i Gilleleje Sejlklub og lære mere om
meteorologi her til aften ... Men din melding er meget positiv ... Håber at
få tid i week enden ... og så måske suse lidt rundt i fædrelandet i bilen
med den bærbare ...

Flemming Torp
Gimle/DEN-61