Hvilken betydning har hjemhavnen?
Fra : Thomas Demant

Dato : 13-02-08 17:39

En tanke jeg har mødt.
Hvilken betydning har et skibs (her tales om et i enten DIS eller DAS
optaget skib) hjemhavn?
"Danske skibe skal have hjemsted i en havn i riget" i medfør af Sølovens §5
stk. 1.
Men bortset lige fra den detalje er jeg ikke stødt på noget om emnet. Har
havnebyen overhovedet nogen gevinst ud af at eksempelvis et stort
handelsskib er registreret? Altså bortset lige fra den meget beskedne PR
værdi der måske kan være i det.

--
Venligst
Thomas Demant [5700 / 4990]

Fra : Ukendt

Dato : 13-02-08 21:04

Mon ikke der er noget skat/afgift ?

Bjarke

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 13-02-08 23:25

Hej Thomas,

Danske skibe bidrager med anseelige værdier til nationalformuen. Af
ordensmæssige og statistiske grunde har Danmark derfor, i lighed med de
fleste andre lande, ved lov foreskrevet, at skibe - med få undtagelser -
skal registreres.
Registreringen eller matrikuleringen har endvidere til formål at sætte
landets myndigheder i stand til at føre kontrol med, at de enkelte skibe
opfylder betingelserne i sølovens §1 for at kunne sejle under dansk flag.
I den forbindelse er der fastsat regler for hvordan skibene skal kunne
indentificeres ved bl.a. navn og hjemhavn.
Når et fartøj er målt og det efter de foreliggende oplysninger kan
registreres, indføres det i Skibsregisteret,Skibsregisteret udsteder
herefter et nationalitetsbevis.
Udleveringen af nationalitetsbeviset kan dog først ske, når skibets
kendingsbogstaver på et iøjnefaldende sted er indhugget i skibets faste
konstruktion, navn og hjemsted er angivet på en efter skibets størrelse
nærmere specificeret måde.
Et skib, der i medfør af lov om skibsregistrering, skal være registreret, må
ikke gå i fart uden at være forsynet med nationalitetsbevis.
Forinden et skib går i fart, som nybygget eller som indkøbt fra udlandet,
skal det underkastes et første hovedsyn.
Efter afsluttet hovedsyn udsteder Søfartsstyrelsen en tilladelse til, at
skibet går i fart.
I farttilladelsen anføres, i hvilket fartsområde (kystfart, nordeuropæisk
fart o.s.v.) samt på hvilke vilkår (fritidssejlads, fiskeri o.s.v.), skibet
må anvendes.
Sejlads må ikke finde sted uden for det af
Søfartsstyrelsen tilladte fartområde.
Farttilladelsen skal opbevares om bord sammen med skibets tilsynsbog.

Og sådan kan vi blive ved. Der er mange regler der griber ind i hinanden
omkring et skibs registrering, her af er et punkt skibets hjemhavn.

Mvh/Harding

Fra : Thomas Demant

Dato : 15-02-08 07:39

"Harding E. Larsen" <harding@larsen.tdcadsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> Og sådan kan vi blive ved. Der er mange regler der griber ind i hinanden
> omkring et skibs registrering, her af er et punkt skibets hjemhavn.

Tak for svaret. Så blev man så klog
Havde nemlig selv en tosset ide om at der på en eller anden måde gik penge
til hjemhavnen i form af skat el.lign.

--
Venligst
Thomas Demant

Fra : blueocean

Dato : 15-02-08 07:49

Og sådan er der så meget....!!!

Og netop dette spørgsmål har ledt mig ind på følgende.

Jeg har en båd der er i Dansk Skibs register og den er rigistreret med
"Port of Home " alså hjemhavn København.

Nu er den havn hvor jeg ligger i begyndt at kræve at jeg ikke kan
bruge dette som hjemhavn. Men skal have hjemhavn i den havn jeg ligger
i. Hvilket jo vil kræver at jeg skal have lavet mini skibspapirer om,
hvilket er en ekstra omkostning for mig.

Kan man overhovedet kræve at en fritidsbåd som er registreret i
København får pålagt at den skal have hjemhavn i den havn den ligger
i. Eller hvilke love er egentlig dem som gælder.
Vi lod netop båden blive registreret i København, da vi sejlede ud af
Danmark for 15 år siden.

GKjær

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 15-02-08 18:17

Hej,

Jeg vil anbefale dig at kontakte:

Skibsregistret
Vermundsgade 38 C
2100 København Ø.

Telefon:
39 17 44 00

Telefontid mandag til torsdag: 9.00 - 16.00
Telefontid fredag: 9.00 - 15.00

Fax:
39 17 44 18

E-mail:
srg@dma.dk

Det må være dem som kan give dig de bedste og mest pålidelige
informationer.

Mvh/Harding

--
Harding E. Larsen

Fra : claus b.p.

Dato : 15-02-08 23:49

Thomas Demant wrote:
> [...]
> Har havnebyen overhovedet nogen gevinst ud af at eksempelvis et stort
> handelsskib er registreret? Altså bortset lige fra den meget beskedne
Helt enkelt er det den eneste måde at identificere et skib på. Ligesom en
nummerplade på en bil.

Mvh. Claus

Fra : Thomas Demant

Dato : 17-02-08 10:22

> Helt enkelt er det den eneste måde at identificere et skib på. Ligesom en
> nummerplade på en bil.

Tjaa.... Det er jo på ingen måde en entydig identifikation, idet der
eksempelvis er mange skibe registreret i København. Det kan knyttes sammen
med skibsnavnet og så ligner det noget, javist.
Men til identifikationsformål er det nu min klare opfattelse, at man langt
oftere anvender skibets IMO nummer eller kaldesignal.

--
Venligst
Thomas [5700 / 4990]

Fra : claus b.p.

Dato : 19-02-08 01:21

> [...]
> Men til identifikationsformål er det nu min klare opfattelse, at man langt
> oftere anvender skibets IMO nummer eller kaldesignal.

Selvfølgelig er det ikke 100% entydigt som en nummerplade, men ideen er for
det første gammel, for det andet den eneste generelt anvendelige som tingene
er idag. Hvis du ser et skib eller en båd på havet, og efterfølgende af en
eller anden grund gerne vil i kontakt med det, hvad har du så for
oplysninger? Skibets navn og hjemhavn! Dog for fiskefartøjer et
registreringsnr. Det er alt hvad du normalt kan se. Så forestår et
detektivarbejde for at finde frem til skibet, men det er altså den mulighed
man har. Og der er ikke meget kontrol med det.
I visse lande har man et registreringsnr. I Tyskland fx. administreres disse
af bådklubber eller foreninger. Det samme gælder vel i DK for
kapsejladsbåde, så vidt jeg ved. Men altså ikke for tursejlere og motorbåde.
Mvh. Claus

Fra : Ivar Holm

Dato : 18-02-08 08:53

Hallo Thomas.

Måske har du ikke helt fået svar på dit spørgsmål. Derfor følgende: I Rønne
er containerskibet "Arthur Maersk" hjemmehørende. Den er 93.496 BT og har en
længde på 352 meter. Den har aldrig været i Rønne og kommer der heller
aldrig. Den er simpelthen for stor til anløb. I weekenden fik jeg lejlighed
til at tale med kontorchefen for Rønne havn. Hun oplyste, at det eneste
havnen fik ud af "Arthur Maersk" var æren. Der betales altså ingen afgift.
A.P. Møller - Maersk har i øvrigt skibe hjemmehørende i snart enhver flække
i kongeriget. På nedenstående link kan du søge på for eksempel Nordby
(Fanø). Her er indtil flere Maersk-skibe hjemmehørende.

http://skibsregister.dma.dk/Main.asp?A=1&D=6

Ivar Holm

Fra : Thomas Demant

Dato : 18-02-08 22:44

> [...]
> enhver flække i kongeriget. På nedenstående link kan du søge på for
> eksempel Nordby (Fanø). Her er indtil flere Maersk-skibe hjemmehørende.

Hej Ivar

Tak for oplysningen. Det var nu meget sjovt at få det bekræftet.
Hele min tanke om hvorvidt havnen eller kommunen modtog en form for afgift
bestod netop i de mange store skibe, hjemhørende i små havne. Helt konkret
slog tanken mig da jeg på agterspejlet af Lars Maersk, så der stod
"SAKSKØBING". Ellers også kun et bynavn jeg plejer at se på de både, der
ligger i havnen og lystbådehavnen hjemme på ø'en

--
Venligst
Thomas [4990 / 5700]

Fra : Kent Friis

Dato : 22-02-08 21:45

Den Mon, 18 Feb 2008 08:53:17 +0100 skrev Ivar Holm:
> [...]
> i kongeriget. På nedenstående link kan du søge på for eksempel Nordby
> (Fanø). Her er indtil flere Maersk-skibe hjemmehørende.

Nordby? Det skulle nok kunne snyde folk, det er da trods alt en ø,
så hvis molen er stor nok...

Nej, så er denne sjovere:

http://skibsregister.dma.dk/Main.asp?CSR=3140185&SID=4113479&VID=27251&A=1&D=4

Motorskib - Containerskib
Navn SVEND MÆRSK
Hjemsted RIBE

Længde 331,98 m
Bredde 42,80 m
Dybde 21,00 m
Længde overalt 346,98 m

Så skal de godt nok have udvidet Ribe Å en del siden jeg har været
forbi sidst

Mvh
Kent