Farver i sejl...
Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 22:22

Min herlige sejlmager har jo stillet mig dræber spørgsmålet: Hvilken farver
skal jeg sy dine nye sejl i ??

Og så er man jo i knæ.... tusinde tegninger fylder mit skrivebord... nogle
ensfarvede, nogle simple, nogler avancerede. Men hvad er gentligt bedst ??

Sejlmageren minder om at jo flere farveskift jo dyrere er reperationer, så
det får jo en til at begrænse sig.

Men er der andre erfaringer. Er mørke eller lyse farver bedst ? hvis man
blander mørke og lyse, skal man så have de mørke i kanten elelr inden i
midten ?

Hjælp ... Jeg kan ikke bestemme mig .... og jeg skal give besked onsdag ...

Bjarke

Fra : TOSB

Dato : 11-02-08 22:41

Bjarke M. Christensen wrote:
> [...]
> inden i midten ?
>
> Hjælp ... Jeg kan ikke bestemme mig .... og jeg skal give besked

Hej Bjarke
Den er da ikke så svær. En sejlbåd fører hvide sejl. Farvede sejl klæder
ikke en sejlbåd, medmindre der er tale om en pæreskude eller lignende.

Smag og behag, men sådan har jeg det, selvom farven nok er fuldstændig
ligegyldig i forhold til ydeevnen.

mvh
Torben

--
Husk at hvis du vågner, så er det den første dag i resten af dit liv.
ELLER: Lev livet i dag, for du ved ikke, om du har det i morgen!

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 22:47

Ahh skal flyvesejl også være hvide ?? Er der ikke tradion for farver ...

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 23:09

Jeg mener jo 'tradition' ...

Bjarke

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote in
message news:47b0c256$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : TOSB

Dato : 11-02-08 23:24

Bjarke M. Christensen wrote:
> Jeg mener jo 'tradition' ...
>
> Bjarke
>
> "Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> wrote
> in message news:47b0c256$0$89169$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
Klip alt det tidligere

Jeps - men det er en anden sag. Jeg har aldrig set fotos eller
illustrationer af feks. en pæreskude med flyvesejl, så det er nok dér, du
skal tænke på farver - men igen - smag og behag er jo forskellig. Jeg ville
nok prioritere sejlenes egenskaber i forhold til det, jeg skulle bruge dem
til, fremfor at fokusere på farven. Om det så er en "option" eller gør en
forskel, ved jeg ikke i relation til farver og materialevalg.

Du ender nok op med en fornuftig og velafbalanceret beslutning meget snart

Hilsen
Torben

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 23:30

Tro mig .... (du kan spørge sejlmageren ....) Jeg har brugt rigtigt meget
tid på at sikre mig det er de rette sejl med de rette egenskaber. Den er
helt hjemme (på når et detailmål jeg lige skal tale med ham om ...)

Det jeg laver nu er bare "pynt". Problemet med "pynt" (for mig) er jo bare,
at man kan ikke analysere, læse og tænke sig til hvad der er det rette ...
Det er et spørgsmål om ide'er .... og smag ....

Men der er jo lige det reationelle spørgsmål som jeg klamrer mig til (indtil
en design person lige giver det forløsende ord på farver og figurer),
nemlig: Er det bedst er trimme et mørk sejl eller et lyst sejl og gør det
nogen forskel om det er ensfarvet elelr mange farver. Og i sidste tilfælde,
skalligene være mørke eller lyse ...

Fra : Ukendt

Dato : 11-02-08 23:22

Har lagt lidt af mine inspiraitonsbilleder fra Fyn Cup 2007 på

http://www.maximalt.dk/spiler/oversigt.htm

samt lidt egne eksperimenter ...

message news:47b0c76c$0$89174$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Børge Wedel Müller

Dato : 28-02-08 16:06

Hej Bjarke

Jeg stemmer for ensfarvet, jeg har lært at de forskellige farver trækker sig
forskelligt. Men det er jo smag og behag.

Selv bruger jeg hvide flyvesejl, syntes det er pænest.

mvh
/Børge

Fra : Ukendt

Dato : 29-02-08 21:17

Ja, man kender jo problemet fra en gul bluse. Tør slet ikke tænke på hvor
mange fluer der kan sidde på 80 kvm gul spiler....

Sejlmageren anbefalede iøvrigt, at hvis man havde forskellige farver i
sejlet, så var det skidt at have mørk midte og hvide kanter. Så var det
bedre at sy den så ligene var mørke og midten lysere. Han sagde det så var
nememre at se de folder man skulle se ....

Jeg har bestilt maxspileren i dæmpet lyseblå/hvid og skæringsgennakeren i
blå/hvid og (lidt) rød i midten. Et kompromis mellem "fornuftig hvid" og
"lidt fest og farver"

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 00:40

Hej Bjarke,

Ja, der er store udfordringer i forbindelse med køb af sejl ... For at
spare penge, har jeg fået tilbud på og overvejer køb af en
standardspiler. Så skal man ikke bekymre sig om farverne ... Rød, hvid
og blå ... sådan. Og så er prisen tæt på det halve af en "skræddersyet"

Da vi i sin tid købte vores Ballad fulgte der to spilere med. De var
begge kridhvide ... og det var vi jo lidt skuffede over ... Da vi
spurgte, hvorfor de ikke var i farver på, fik vi to svar:

1. "Når vi sejler kapsejlads og ligger langt fremme kan de andre ikke
tydeligt se, hvis vi sætter spiler" (!)
2. "Det er lettere at få sponsors logo til at sidde pænt på en hvid
spiler = højere sponsorindtægt" ...(!)

Vi fik nu ikke brug for nogen af delene (!), men lærte, at en hvid
spiler kan være hårdt ved øjnene, hvis du håndtrimmer den i længere tid
.... Dér er farver bedre, da det ikke skærer så kraftig i øjnene ...

Vio købte en gang én med masser af forskellige farver ... den blev i
trætte af ... Personligt foretrækker jeg "H2O-farver" ...

Kan du ikke give dine børn chancen for at sidde og farvelægge spileren
på en udskrift af den "cut", du har valgt?

Og f.eks. begrænse antallet af farver til f.eks. tre ...

--
Flemming Torp
Gimle/DEN-61

PS - Resultatet af mine overvejelser om elektriske spil er blevet, at
jeg i stedet bestiller en krydsfok. Den koster en fjerdedel af to
elektriske spil ... ...!

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i
en meddelelse news:47b0bc86$0$89176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 01:45

Ahh.. gode tips... det med øjnene kender jeg og en spiler i blålige nuancer
er vel bedre ved øjnene og også svær at se på afstand når den sættes. Ville
passe mig godt da min båd i forvejen holder i blå nuancer (det er en maxi ..
need I say more ...)

Jeg er desværre bange for jeg ikke sejler godt nok til at få sponsor
indtægter. Det er mest udgifter ...

Bjarke

Fra : kenneth andersen

Dato : 12-02-08 09:04

Må jeg ikke anbefale brune sejl
Se evt. www.sejlerdiscount.dk under billeder.
Det var mit skiw, som iøvrigt er solgt.!

Kevlarsejl er rigtig nemme at trimme og står helt fantastisk..! Prisen var
ca. 15% dyrere end hvide sejl.

kenneth

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b0ec06$0$99023$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 09:53

> [...]
> Det var mit skiw, som iøvrigt er solgt.!
>
> Kevlarsejl er rigtig nemme at trimme og står helt fantastisk..! Prisen var

Jeg har nogle fine røde blå og hvide sejl - men det er jo også kun en jolle

http://www.drosselvej.dk/nacra.html

/karsten

Fra : kenneth andersen

Dato : 12-02-08 09:58

Hej Karsten

Rigtig dejlig lille skude...

Jeg har altid godt kunne tænke mig at prøve sådan én..!
Hvor hurtigt kan få den til at sejle..???

kenneth

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 20:55

> Hej Karsten
> Rigtig dejlig lille skude...
> Jeg har altid godt kunne tænke mig at prøve sådan én..!
> Hvor hurtigt kan få den til at sejle..???

30+ kts siger de kloge. Har ikke prøvet et skrog endnu i 6'eren, men håber
snart på vind - gerne lørdag.

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 18:44

Tak. Jeg har noget på mit skrivebord der ligner lidt i den retning.

Bjarke

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 20:57

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b1daea$0$99015$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Tak. Jeg har noget på mit skrivebord der ligner lidt i den retning.
>
> Bjarke

Ja den er jo født med det, Spinakeren er ligeledes farvet som denne.
Hobien har kedelige hvide sejl.

/karsten

Fra : Ukendt

Dato : 12-02-08 18:43

Flyvesejl er jo i nylon. Jeg ved ikke om man kan lave dem i kevlar. Jeg vil
gætte på de bliver alt for tunge ....

Bjarke

Fra : kenneth andersen

Dato : 13-02-08 08:32

Ja, En spiler i kevlar, er vist ikke sagen..! Og i det indledende spørgsmål
er der jo heller ikke tale om en spiler.
Jeg havde en overstørrelse-genua på og ingen spiler/genakker, det fik jeg
mest ud af. Min familie er desværre ikke til spiler-sejlads.

kenneth

"Bjarke M. Christensen" <Bjarke(snabel-a)grevestrand(punkt)dk> skrev i en
meddelelse news:47b1dab9$0$99016$157c6196@dreader2.cybercity.dk...